2019-01-28, 18:45
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Formuen kommer fra hans satsing på å vidreselge strøm til bedriftskunder (met stor fortjeneste altså). Det er garantert ikke derfra han eventuelt har fiender, tvert imot. Eiendomsforvaltning kom senere i bildet.

Det er flere her ganske enig i at det virker det mest sannsynlige; jeg også.

Hevn, ja det var blant det første jeg skrev, og med den monero greie har det på en måte blitt til nesten tortur! Hadde hun bare blitt borte, ok så var saken enkelt. Dermed kan det være drap og 'bortføring' med det samme: de som står bak kan ikke spores gjennom monero og ettersom kommunikasjonen er nokså tungvint har de et sterk kort. De kan late liksom hun er i live mens og forsette å hevne seg.

Men vi kan ikke helt utelukke, i tråd med det drsniffer skrev, at det står en eller annen hestemafia bak det hele som har fått med seg at her er det virkelig penger å hente på en ikke for vanskelig måte, og i brevet har TH fått instruks å overføre 15,000 Moneroj i faste perioder. Det er ikke umulig det heller. Med mindre man har gode indikasjoner hva en slags hevn av denne type kan ha grobunn i, er det forløpig mer sannsynlig med bortføring, selv om det ser lite sannsynlig ut etter en sålang periode.

Som flere har påpekt er det merkelig at TH plus eldstedatter sitter på alle verdier mens kona og de andre to sitter på ingenting. Det er sikkert flere som er drittsur på gamlingen (TH) og deres del av formuen som de kan bare glemme. Hevn stikker nok litt dypere enn det, men vi har jo sett svært betennte skilsmissekranglingen om milliarder før, så ingenting er helt umulig.

To små anførsler;

- Eiendom har vært kjernevirksomheten hele tiden og dannet grunnlaget for øvrige investeringer.

Det at Elkraft AS har stått for den største inntjeningen er tilfeldig.

- Viser ikke til noen "hestemafia" pr se, men heller at det er via dette miljøet opplysningene/ideen kom fra til å begynne med.

Det er den perfekte petriskål for den slags
Citera
2019-01-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
To små anførsler;

- Eiendom har vært kjernevirksomheten hele tiden og dannet grunnlaget for øvrige investeringer.

Det at Elkraft AS har stått for den største inntjeningen er tilfeldig.

- Viser ikke til noen "hestemafia" pr se, men heller at det er via dette miljøet opplysningene/ideen kom fra til å begynne med.

Det er den perfekte petriskål for den slags

Hehe, jeg brukte utrykket 'hestemafia' men mente såklart at det er et interessant miljø hvor det går mye penger rundt, kanskje ikke altid hvitt, med mange bekjenntskaper av ulike art. Vi snakker ikke om Hest360 altså. Som du sier petriskål!

Ja (Kvitfjell)eiendom har vært der hele tiden, MEN
Elkraft driftresultat 2017 : 110Mill kr Eiendeler 565Mill kr
TH Eiendom driftresultat 2017: 18Mill kr Eiendeler 413 Mill kr

Elkraft er en gullgruve. Det er der penger kommer fra. Eiendom er mer en morsomt hobby i forhold.
Citera
2019-01-28, 19:35
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Hehe, jeg brukte utrykket 'hestemafia' men mente såklart at det er et interessant miljø hvor det går mye penger rundt, kanskje ikke altid hvitt, med mange bekjenntskaper av ulike art. Vi snakker ikke om Hest360 altså. Som du sier petriskål!

Ja (Kvitfjell)eiendom har vært der hele tiden, MEN
Elkraft driftresultat 2017 : 110Mill kr Eiendeler 565Mill kr
TH Eiendom driftresultat 2017: 18Mill kr Eiendeler 413 Mill kr

Elkraft er en gullgruve. Det er der penger kommer fra. Eiendom er mer en morsomt hobby i forhold.

True, men det er flere som står for driften og resultatene til Elkraft AS.

I TH Eiendom AS har det i praksis vært snakk om et enmanns-show, med helt uvirkelig god timing opp mot OL på Lillehammer.

Min oppfatning er at det er eiendom som for alle praktiske formål har vært dag til dag virksomheten.

Det andre ligger mer i kategorien "passiv avkastning"

Lenke til Bisnode Live for Elkraft AS:

https://fflive.bisnode.no/962959318_NO_0107de88-c19a-4aa2-8fcc-63a9dbe54bfc#reports/processed/6672285/1
Citera
2019-01-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shelvin

Hvis TH hadde vært kapabel til å sette i gang en operasjon av denne størrelsen, er han minst like kapabel til å få et dødsfall til å se ut som en ulykke.

My thoughts exactly.

Jeg lurer på hvorfor enkelte leter med lys og lykte etter Hagens drapsmotiv der det ikke synes å være noe. Opptil flere milliardærer har skilt seg helt drapsfritt gjennom tidene. Det er heller ingen indikasjon jeg har sett på at AEH har bedt om skilsmisse. Å mene at han skulle ha et drapsmotiv fordi han ikke vil skille seg av med penger som følge av en skilsmisse er antakelse bygget på antakelse.
Senast redigerad av sindarine 2019-01-28 kl. 19:47.
Citera
2019-01-28, 20:04
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sindarine
My thoughts exactly.

Jeg lurer på hvorfor enkelte leter med lys og lykte etter Hagens drapsmotiv der det ikke synes å være noe. Opptil flere milliardærer har skilt seg helt drapsfritt gjennom tidene. Det er heller ingen indikasjon jeg har sett på at AEH har bedt om skilsmisse. Å mene at han skulle ha et drapsmotiv fordi han ikke vil skille seg av med penger som følge av en skilsmisse er antakelse bygget på antakelse.

Skummel vei du legger ut på her.

Hvis jeg var et offer for kriminalitet og et motiv (som det vitterlig er) ikke ble etterforsket grunnet at alt ser tilforlatelig ut på overflaten ville jeg reagert sterkt.

Selv den katolske kirke har kastet den tilnærmingen på dør i nyere tid

Men nok om det.

For å berike floraen av ulike motiver og mulige hendelsesforløp ville det vært interessant å få presentert et ulykkes-scenario som står seg mot det vi foreløpig vet om saken i dag.
Citera
2019-01-28, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Skummel vei du legger ut på her.

Hvis jeg var et offer for kriminalitet og et motiv (som det vitterlig er) ikke ble etterforsket grunnet at alt ser tilforlatelig ut på overflaten ville jeg reagert sterkt.

Selv den katolske kirke har kastet den tilnærmingen på dør i nyere tid

Men nok om det.

For å berike floraen av ulike motiver og mulige hendelsesforløp ville det vært interessant å få presentert et ulykkes-scenario som står seg mot det vi foreløpig vet om saken i dag.

Vel. Nå legger jeg til grunn at politiet sitter med mer informasjon enn enn gjeng på et nettforum.
Jeg kan aldri tenke meg Hagen ikke er etter etterforsket godt og grundig.

Det er dog ingen som etter min mening har presentert noen plausibel "case" -basert på det vi her kan lese eller vite- for at Hagen har noe drapsmotiv. Han kan naturligvis godt ha det. Men at man er gift og har penger er ikke = drapsmotiv.

Jeg jobber selv på strafferettsfeltet og er kjent med at statistikken taler mot ham. Men den samme statistikken tilsier også at de som dreper kona med vekslende hell forsøker å dekke over og ikke skape bølger. Det hadde virkelig vært en sjelden fugl som drar igang Norgeshistoriens mest spektakulære kidnappingsplot og derved tiltrekker seg maksimal oppmerksomhet, herunder fra FBI.

Jeg tror - som noen andre - mer på hevnmotivet.
Senast redigerad av sindarine 2019-01-28 kl. 20:25.
Citera
2019-01-28, 20:28
Medlem
Statistikk; kvinner som forsvinner, som blir drept - oftest er partner eller eks-partner GM. Det er et ubestridt statistisk faktum.

Hvem er så sykt utspekulert og utkrøpen at de hevner seg på TH ved å få han mistenkt for å ha drept sin egen kone?

Bedragerisaken; russerne har ikke tapt en rubel og har ingen grunn til å hevne seg på TH. At Pareto-meglerne som risikerer fengselsstraff skal ha planlagt noe så grovt for å hevne seg ... nei jeg tviler sterkt på det. De er muligens hvitsnippforbrytere men ikke voldskriminelle. Og, de er ikke engang dømt ennå.

Om TH kan ha lagt seg ut med folk som finansakrobaten Christer Tromsdal ... vet ikke.

VG 9. mai 2018;
Tiltale: Hyret inn torpedoer for å skade tingrettsdommer

Citat:
Politiet mener finansakrobaten Christer Tromsdal (49) hyret inn flere torpedoer for å skade eller drepe en tingrettsdommer – i en straffesak mot seg selv i 2012.

Det finnes ikke mange av Tromdsdals kaliber i Norge. Om lignende aktører har investert i og vært involvert i bedragerisaken og tapt godtgjørelse fra russerne fordi bedrageriet gikk i vasken ... vel tja. Men jeg tror politiet har full oversikt i bedragerisaken. Og om hevneren søker dekning av økonomisk tap, ville han ha sørget for å få inn løsepenger.

Er motivet å ødelegge THs rykte og omdømme. Da skulle man tro at TH en gang i fortiden har kommet i skade for å ødelegge hevnerens, eller noen hevneren er glad i, sitt rykte og omdømme. Det måtte ha gått an å finne og etterforske aktuelle kandidater i løpet av tre måneder. Det kan da ikke være så mange.

Når alle mulige teorier synes usannsynlige, må man ty til statistikken. Partner/eks-partner står bak.
Citera
2019-01-28, 20:49
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Statistikk; kvinner som forsvinner, som blir drept - oftest er partner eller eks-partner GM. Det er et ubestridt statistisk faktum.

Hvem er så sykt utspekulert og utkrøpen at de hevner seg på TH ved å få han mistenkt for å ha drept sin egen kone?

Bedragerisaken; russerne har ikke tapt en rubel og har ingen grunn til å hevne seg på TH. At Pareto-meglerne som risikerer fengselsstraff skal ha planlagt noe så grovt for å hevne seg ... nei jeg tviler sterkt på det. De er muligens hvitsnippforbrytere men ikke voldskriminelle. Og, de er ikke engang dømt ennå.

Om TH kan ha lagt seg ut med folk som finansakrobaten Christer Tromsdal ... vet ikke.

VG 9. mai 2018;

Det finnes ikke mange av Tromdsdals kaliber i Norge. Om lignende aktører har investert i og vært involvert i bedragerisaken og tapt godtgjørelse fra russerne fordi bedrageriet gikk i vasken ... vel tja. Men jeg tror politiet har full oversikt i bedragerisaken. Og om hevneren søker dekning av økonomisk tap, ville han ha sørget for å få inn løsepenger.

Er motivet å ødelegge THs rykte og omdømme. Da skulle man tro at TH en gang i fortiden har kommet i skade for å ødelegge hevnerens, eller noen hevneren er glad i, sitt rykte og omdømme. Det måtte ha gått an å finne og etterforske aktuelle kandidater i løpet av tre måneder. Det kan da ikke være så mange.

Når alle mulige teorier synes usannsynlige, må man ty til statistikken. Partner/eks-partner står bak.

Det vi vet er at dette allerede er en "next level" sak, selv om det henger en skyldig fra galgen allerede i morgen.

Absolutt alt ved saken fremstår atypisk og det er derfor det vekker interesse.

Og hvis en stopper opp litt og tenker på hvor innovasjon kommer fra, så er svaret at innovasjon ofte kommer fra de utroligste steder.

.............som i hvorfor har ikke noen/jeg tenkt på dette før.
Citera
2019-01-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

VG 9. mai 2018;

Jeg lurer på om vi snakker sammen eller forbi hverandre. Statistikken kjenner jeg - som sagt.

Når kvinner forsvinner og viser seg å være drept ser man først på nåværende eller tidligere partner. Og som regel er det dem. Men ikke alltid. Det er opplagt.

Det jeg forsøker å resonnere rundt, er hvor mange eksempler vi har på at noen dreper kona og så går til verks slik som dette. Det er en ganske annen sak. Du trenger ikke lese mange drapsdommer før du ser hvor aparte dette er.

Skal vi vurdere Hagen etter gjengse parametre - mannen hennes og derved mistenkt nummer én- er det helt ekstraordinært å legge opp til mest mulig oppmerksomhet omkring saken. Hva i alle dager skal han oppnå?

I mitt hode fremstår det like sannsynlig at hun faktisk er bortført som at han skal ha iscenesatt dette absurde sirkuset. Har han ressurser til det, har han ressurser til å kvitte seg med kona på en måte som ikke vekker mistanke.
Citera
2019-01-28, 20:54
Medlem
Citat:
Jeg lurer på om vi snakker sammen eller forbi hverandre. Statistikken kjenner jeg - som sagt.

Når kvinner forsvinner og viser seg å være drept ser man først på nåværende eller tidligere partner. Og som regel er det dem. Men ikke alltid. Det er opplagt.

Det jeg forsøker å resonnere rundt, er hvor mange eksempler vi har på at noen dreper kona og så går til verks slik som dette. Det er en ganske annen sak. Du trenger ikke lese mange drapsdommer før du ser hvor aparte dette er.

Skal vi vurdere Hagen etter gjengse parametre - mannen hennes og derved mistenkt nummer én- er det helt ekstraordinært å legge opp til mest mulig oppmerksomhet omkring saken. Hva i alle dager skal han oppnå?

I mitt hode fremstår det like sannsynlig at hun faktisk er bortført som at han skal ha iscenesatt dette absurde sirkuset. Har han ressurser til det, har han ressurser til å kvitte seg med kona på en måte som ikke vekker mistanke.
De som har gjort det har tydeligvis ressurser til det, hvem det nå enn er som står bak.
Citera
2019-01-28, 21:01
Medlem
drsniffers avatar
Citat:

Du bekreftet akkurat mitt poeng. 99% resonnerer slik som deg og det er ikke noe galt i det.

Men spørsmålet som burde stilles er "Hva har han oppnådd?" i så fall.

Først da snakker vi deduksjon som gjør det mulig å komme noen vei.

Du nevner også at han har ressurser til å gjennomføre dette på en alternativ måte, som langt på vei utelukker et scenario der TH er "hands on" og som ville gi samme resultat med langt mindre friksjon.

Jeg vil gjerne høre mer om det.
Citera
2019-01-28, 21:03
Medlem
Hevn for at TH vitnet i en kidnappingssak i 2005??

NRK 11. januar 2018:
VG: Tom Hagen vitnet i kidnappingssak i 2005

Citat:
Ifølge VG skal et kidnappingsoffer ha løpt inn i huset til milliardær Tom Hagen og hans savnede kone Anne-Elisabeth Hagen i 2005. Døren var ulåst, skriver avisen.

VG 11. januar 2018:
Lørenskog-forsvinningen: Milliardæren vitnet i kidnappingsak i 2005

Citat:
LØRENSKOG (VG) En vinternatt i 2005 søkte et kidnappingsoffer tilflukt i hjemmet til milliardæren Tom Hagen (68). Inngangsdøren var ulåst, og offeret vekket 68-åringen.

Citat:
VG har spurt etterforskningsleder Tommy Brøske om dommen inngår i etterforskningsmaterialet og eventuelt hvilke etterforskningskritt politiet har foretatt i forbindelse med opplysningene som fremgår der. VG har også spurt om døren til ekteparets bolig var låst da de mulige kidnapperne tok seg inn i boligen.

– Vi kan ikke kommentere dette nå av hensyn til etterforskningen, sier Brøske til VG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in