2019-01-28, 22:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
GW säger flera saker som är intressanta, om de nu stämmer. Han säger ju också att flickorna hade utmattningssyndrom vilket kanske inte är riktigt samma sak som ME eller kroniskt trötthetssyndrom, så kanske man inte kan ta honom helt bokstavligen på orden. Men han brukar väl ändå veta vad han pratar om i dessa fall.

Han säger :

- Föräldrarna mördade gemensamt sina två barn; man kan tolka detta som att det finns bevis på att båda på något sätt var delaktiga i båda morden på flickorna

- Oskar "hjälpte" sedan Hanna - så hon tog INTE livet av sig själv och hon dog efter flickorna
Ja jävlar så intressant...
Lika intressant som när han fablade om Lisa Holm utan insyn i Fu, gick bananas och fick böja tjurnacken - men när han väl fick FUP tillgänglig likt alla andra så svamlade han lika fan om att bröderna nog varit in i omklädningsskåpen på cafét.
Citera
2019-01-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Se inlägg 40317, PT:

”Vad det gäller vidare om hanteringen av dokumenten har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom vuxna har blivit vilseledd att skriva på och det arbetet har vi konstaterat att bläck på pappret var tryckt innan dom vuxna skrivit sina namnteckningar så det är alltså ingen som skrivit på ett tomt papper sen har texten kommit dit i efterhand. Det har också samlats in andra dokument där föräldrarnas namnteckning fanns och man kan konstatera att namnteckningarna är autentiska. Det är föräldrarna själva som skrivit detta. Dessutom är dokumenten undersökta på spår från någon annan individ och det finns ingen annan individ på dom här dokumenten. Inga fingeravtryck inga DNA spår eller något annat.,

Nu märker jag kanske ord och letar nyanser i språkvalet efter att ha tolkat GW:s uttalande. Men varför säger man "ingen av de vuxna" istället för "ingen av föräldrarna"...[/quote]

Det är nog bara en inkonsekvens. Han ville nog egentligen säga de misstänkta gör ingsmönnrn, eller va..? GW baserar för övrigt sitt uttalande på PT.

SS slirade, kanske avsiktligt, runt hur dokumenten undersökts. Så här tror jag resultatet är:
1. Ett printat avskedsbrev, utan handskriven namnteckning, som polisen analyserat DNA och fingeravtryck
2. Ett testamente som konstaterats vara undertecknats efter texten tillkommit och ha autentiska namnteckningar

Vad tror du?
Citera
2019-01-28, 22:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
/.../ Se inlägg 40317, PT:
Ej ordagrann utskrift:
”Vad det gäller vidare om hanteringen av dokumenten har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom vuxna har blivit vilseledd att skriva på och det arbetet har vi konstaterat att bläck på pappret var tryckt innan dom vuxna skrivit sina namnteckningar så det är alltså ingen som skrivit på ett tomt papper sen har texten kommit dit i efterhand. Det har också samlats in andra dokument där föräldrarnas namnteckning fanns och man kan konstatera att namnteckningarna är autentiska. Det är föräldrarna själva som skrivit detta. Dessutom är dokumenten undersökta på spår från någon annan individ och det finns ingen annan individ på dom här dokumenten. Inga fingeravtryck inga DNA spår eller något annat."

Ordagrann utskrift:
Vad det gäller vidare hantering av dokumenten så har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom två vuxna har vilseletts att skriva på, och det arbetet har dels skett genom att vi har konstaterat att bläck på papprena är tryckt innan dom vuxna har skrivit sina namnteckningar. Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sen har texten kommit dit i efterhand. Det är också konstaterat... Via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen så är det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta. Dessutom är dokumenten undersökta på så sätt att vi kan konstatera att inga spår efter nån annan individ finns på dom här dokumenten: inget fingeravtryck, inga DNA-spår eller nånting annat på dom här dokumenten som säger att nån annan människa har pillat på dom här handlingarna.

Anm. SS pratar snabbt och snubblar ofta på orden. Ex:
"...ingen av dom två vuxna..vatt vilseletts att skriva på" - vilket i den ej ordagranna versionen blivit:
"...ingen av dom vuxna har blivit vilseledd att skriva på"; i den ordagranna:
"...ingen av dom två vuxna har vilseletts att skriva på".
Senast redigerad av letsdoit 2019-01-28 kl. 22:43.
Citera
2019-01-28, 22:35
Medlem
Citat:
Nu märker jag kanske ord och letar nyanser i språkvalet efter att ha tolkat GW:s uttalande. Men varför säger man "ingen av de vuxna" istället för "ingen av föräldrarna"...

Det är nog bara en inkonsekvens. Han ville nog egentligen säga de misstänkta gör ingsmönnrn, eller va..? GW baserar för övrigt sitt uttalande på PT.

SS slirade, kanske avsiktligt, runt hur dokumenten undersökts. Så här tror jag resultatet är:
1. Ett printat avskedsbrev, utan handskriven namnteckning, som polisen analyserat DNA och fingeravtryck
2. Ett testamente som konstaterats vara undertecknats efter texten tillkommit och ha autentiska namnteckningar

Vad tror du?[/quote]
Kanske för att föräldrar är normalt vuxna.
Citera
2019-01-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ej ordagrann utskrift:
”Vad det gäller vidare om hanteringen av dokumenten har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom vuxna har blivit vilseledd att skriva på och det arbetet har vi konstaterat att bläck på pappret var tryckt innan dom vuxna skrivit sina namnteckningar så det är alltså ingen som skrivit på ett tomt papper sen har texten kommit dit i efterhand. Det har också samlats in andra dokument där föräldrarnas namnteckning fanns och man kan konstatera att namnteckningarna är autentiska. Det är föräldrarna själva som skrivit detta. Dessutom är dokumenten undersökta på spår från någon annan individ och det finns ingen annan individ på dom här dokumenten. Inga fingeravtryck inga DNA spår eller något annat."

Ordagrann utskrift:
Vad det gäller vidare hantering av dokumenten så har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom två vuxna har vilseletts att skriva på, och det arbetet har dels skett genom att vi har konstaterat att bläck på papprena är tryckt innan dom vuxna har skrivit sina namnteckningar. Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sen har texten kommit dit i efterhand. Det är också konstaterat... Via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen så är det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta. Dessutom är dokumenten undersökta på så sätt att vi kan konstatera att inga spår efter nån annan individ finns på dom här dokumenten: inget fingeravtryck, inga DNA-spår eller nånting annat på dom här dokumenten som säger att nån annan människa har pillat på dom här handlingarna.

Anm. SS pratar snabbt och snubblar ofta på orden. Ex:
"...ingen av dom två vuxna..vatt vilseletts att skriva på" - vilket i den ej ordagranna versionen blivit "ingen av dom vuxna har blivit vilseledd att skriva på"; i den ordagranna: "ingen av dom två vuxna har vilseletts att skriva på".

Jo, SS talar ju ido.

Moosky hade skrivit av PT som hen filmat. Läste du den? Vilken utgåva har du?
Citera
2019-01-28, 22:47
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Samma undran här. Vad hittade polisen i datorer/telefon/hem för bevis/stöd för att föräldrarna planerat detta sedan hösten? Varför ville föräldrarna avslöja i brevet att de planerat detta länge?

Jag vet att det är en problematisk jämförelse, MEN: Igår kollade jag på Sala-pappans video. Hans sinnestillstånd av ilska, uttryckta uppgivenhet, sorg, beskrivning av planerande under en tid plus chock över att han genomfört planen, hat mot barnens mamma, självömkan mm kanske kan ses som en kondenserad inblick i hur O och H kan ha upplevt sin situation. Om man byter ut Karin mot me/sjuka barn. Haltande jämförelse, ja. Men det var något med det motsägelsefulla i både hans känslouttryck och i innehållet i det han sa som gav mig samma känsla som de motsägelsefulla komponenterna som jag uppfattar i den information som kommit fram om Bjärred-föräldrarna. Detta är bara min uppfattning.

Jag tycker nog att det går ganska bra att jämföra de två fallen. Visst är det mycket som är olika men det kan också bero på att vi inte har tillgång till någon film med Oskar och Hanna utan bara några få ord ur ett brev. På en film skulle de kanske framstå lika osympatiska och irrationella.

Pappan i Sala är kanske lättare att genomskåda eftersom hans narcissistiska hämndbehov är så uppenbart i hans självömkande tirad. Men anar man inte något av självömkan också i brevet från Oskar och Hanna? Samma förskjutning av skuld på annat och andra.

Barnens sjukdom som så länge fungerat som ursäkt för inställda arrangemang på arbetet. Som samtliga kollegor verkar ha fått veta varit alldeles enormt jobbigt för Oskar. Kanske Hanna klagade på liknande sätt inför sina kollegor men hennes chef värnade om de anhöriga och ville inte lämna några detaljer om familjens situation.

Den enda meningen ur avskedsbrevet som polisen väljer att lyfta dryper av besvikelse och bitterhet snarare än omtanke. Jag har så svårt att se en förtvivlad förälder som inte längre står ut med oron över sina barns lidande uttrycka sig så. För mig låter det som en person som inte har nått hela vägen i sitt föräldraskap, som saknar en sund anknytning och i stället betraktar barnen som nästan ett slags projekt som måste bli på ett visst sätt.

Ett slags teoretiserat eller idealiserat föräldraskap som inte fungerar när barnen har behov, är besvärliga att ta hand om, inte är som man ville.
Citera
2019-01-28, 22:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har försökt titta på motiv könsfördelat via filicide för att resp. område ofta går omlott (familicide inkluderas) och så vitt jag kan se gällande motiv är s.k altruism dominerande och det är mer mödrar vs fäder som har detta motiv. Har även tittat på förekomst av depression.

Finner det intressant att män dominerar vid familicide som förövare men att s.k barmhärtighetsmord (altruistic, mercy) är övervägande kvinnligt motiv.

Tre andra studier (Filicide och Filicide-Suicide) förutom Quebec (se nedan) visar att psykos rör sig om 10-15% vs depression som låg runt 50-60%. Jag trodde det var mer psykoser med i bilden - med reservation att även svår depression kan ha psykotiska inslag (major depressive disorder with psychotic features).
Har förstått mer än väl att området är svårstuderat av de anledningar om svenska avhandlingen tog upp...
Bourget and Gagne (Quebec, 1991–1998): 27 mödrar. 67% Depression, 15% psykos.
Hatters Friedman et al. (Ohio, 1958 –2002): 10 mödrar. 70% Depression, 30% psykos.
Hatters Friedman et al. (Ohio, 1958 –2002): 20 fäder. 50% Depression, 25% psykos.

Maternal filicide
En undersökning gällande 49 kvinnor - 1965-2002 i Cleveland (FS) samt dömda i Michigan och Ohio 1974-2002 - visar att vid FS (Filicide-Suicide) var det 100% mercy/altruistic samt 70% depression för den gruppen. Jämförelsegrupperna var Filicide with attempted suicid (FAS) samt Filicide only (FO). varav i FAS var siffran 78% och endast 37% vid FO.
70% av dem var gifta, förvirring 20%, drogproblematik var 0%, alkohol 10%.
Paternal filicide - studie Quebec 1991-2001.
60 fäder, 77 offer, 11 av männen dödade även sin fru (dvs familicide)
34% skjutvapen, 22% misshandel, 12% kniv, 10% strypning, 7% trubbigt föremål osv.
52% hade djup depression, mycket våld i familjen, främst pojkar som dödades.
Motiv "altruism" var 0%.
Finsk studie maternal-paternal filicide, 25-års period och 200 filicide (neonaticide/mord dag födelse/oönskat 69, filicide-suicide 75, andra filicide 69). Barn <15 år.
I studien ingår även familicide (som i Qubec) och det var 9 fäder. I den här studien var det även 9 försök att döda frun med svartsjuka som motiv , 3 dog med motiv revenge, övriga verkar härleda till brist på information.
För övrigt var antal mördade barn jämt fördelade mellan könen men det var oftast ett barn.

Du kämpar!
Fortsatt väldigt intressant. Ganska förutsägbara eller ej oväntade resultat dock — där mängden möjligen suddar ut intressanta enskildheter, och förändringar eller socio-geografiska/demografiska variationer.

Att män resp kvinnor i allmänhet dödar sina barn som de gör är strukturellt förutsägbart. Det som är notabelt där är att båda dödar när de ändå riskerar att ”förlora” ”sina” barn, men kvinnor anser mer att de små barnen är ”deras” (vilket mannen inte gör för att de små är så besvärliga och kvinnan är ”i vägen”) medan män mer anser att de större barnen är ”deras”, eller kunde vara då. Och är de inte mannens så är de (mer) kvinnans, och mannen ligger redan i konflikt med kvinnan. (Eller så är det familjen eller klanen som barnen inte vill vara del av etc.

Dessutom ”måste” kvinnan ”förklä” motivet som osjälviskt medan mannen inte bryr som att det skulle kunna gå att motivera så (för klanens, familjens bästa och fortlevnad — vilket inte funkar utanför öknen) eller uppenbart gör det för att ”hämnas” på mamman, som desavouerat honom som far. I förlängningen (”strukturellt”) så gör ju sig mannen även av med allierade till mamman, och framtida hot mot hans existens (don’t try that at home, though).

De rätttänkande måste ju konstatera att Bjärred har mycket lite av de maskulina attributen (om det skulle spela ngn roll) och att man strukturellt skulle kunna våga sig på hypotesen att detta inte skett om det inte filtrerats genom mammans synsätt. Pappan har i alla fall ingen egen ”insats” som skulle vara könsspecifik, vad jag kan se. Möjligen negativt iofs...

Varje fall måste i alla händelser dömas för sig. Och somliga saker förändras med tid o plats. Bigtime.

Men roten till detta ligger inte i en konflikt inom familjen, utan snarare precis tvärt om. De är rörande eniga, alla fyra (som familj sett), och det är nog det som avgjort saken. Men föräldrarna väljer förstås åt döttrarna — för att i alla fall bevara familjens enhet mot ”misär” och sönderfall och hopplöshet och underskott på framtid. Antar jag.

Det har sin grad av intresse att konstatera att bjärredsparet inte ”officiellt” anger ”för flickornas bästa” i sitt ”avsked”. Det är väl troligt att de insåg att de inte skulle lura någon därvidlag. Fr.a. inte varandra. Men det hade kanske ändå varit klädsammare. Eller så är det ungefär det de menar i alla fall.

Rent intellektualitetsmässigt så befinner ju sig paret en bra bit från de flesta av sina statistiska gelikar i mellanvästern och bortom Ladoga, men just självbedrägeriet är kanske nästan detsamma. Fast här verkar man ha börjat i ”det alltför goda”, medan många andra stackare nog ändå börjat i ”det alltför onda”, som endast hjälpligt kläs i altruistiska trasor bak på nåt flak i Karelen.

Det lämnar en inte, rikigt.

Det är klart att de hade hoppats på något bättre.

De flesta andra kämpar på helt andra nivåer.
Citera
2019-01-28, 22:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jo, SS talar ju ido.

Moosky hade skrivit av PT som hen filmat. Läste du den? Vilken utgåva har du?
https://minfil.com/H0GcLfn3b0/IMG_4200_MOV
Fick ned ljudet: 14min 33 sek.
Citera
2019-01-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Träffade du henne och O tillsammans någon gång? Alltså satt föräldrarna med i rummet när ni spelade piano? Att hon tittade på din trädgård? Var det en bit att köra hem till dig? Vet du om det hade varit en svår omställning för familjen att flytta till Bjärred? Verkade Moa ha många vänner?
Nej antingen var det Hanna el Oskar. Tyvärr aldrig tillsammans. En av dom satt nästan alltid med. Förutom några ggr . Ja hon tyckte om att titta ut. Jag har en vacker trädgård. Hon berömde trädgården. Den våren var det några vackra soliga dagar . Rummet är vackert. Litet men ljust. Hon satt på soffan och bara tittade ut. Jag såg att hon tyckte om stillheten. Ja det är en bit att köra till mig från Bjärred. Inte så farligt.
Moa hade en klasskompis som hon umgicks med lite mer. Jag frågade om hon hade en bästis. Då sa hon namnet på sin klasskompis.
Jag vet ingenting om familjens flytt till Bjärred el hur dom trivdes här. Dom verkade trivas. Moa sjöng i en kör.
Citera
2019-01-28, 23:09
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Till prio hörde också att i nov ansöka om att befordras till professor, ansöka om en 10%-ig nedskärning av arbetstiden ”pga främst privat livssituation” (vilket godkändes 24 nov), radera linkedIn samt se till så att hemsidan var up to date. - Det jag i mitt stilla sinne undrar över, är vad som egentligen avhandlades vid det sista arbetsplatssamtalet före juluppehållet.
https://universitetslararen.se/2017/12/18/meriter-inte-langre-grund-for-utnamning-av-professorer/
https://www.youtube.com/watch?v=WkoqZ_a3NdY&feature=youtu.be

"Den sista tiden förtjänade inte du."

Ingen förtjänar sjuka barn så kanske handlade det om något annat. Något karriärrelaterat kanske?
Citera
2019-01-28, 23:19
Medlem
Citat:
https://minfil.com/H0GcLfn3b0/IMG_4200_MOV
Fick ned ljudet: 14min 33 sek.

Perfekt! Som du säger är det. Undrar hur man konstaterar att texten är printad innan underskrift? Varför och vilket/vilka dokument har de topsat och varför?
Citera
2019-01-28, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nej antingen var det Hanna el Oskar. Tyvärr aldrig tillsammans. En av dom satt nästan alltid med. Förutom några ggr . Ja hon tyckte om att titta ut. Jag har en vacker trädgård. Hon berömde trädgården. Den våren var det några vackra soliga dagar . Rummet är vackert. Litet men ljust. Hon satt på soffan och bara tittade ut. Jag såg att hon tyckte om stillheten. Ja det är en bit att köra till mig från Bjärred. Inte så farligt.
Moa hade en klasskompis som hon umgicks med lite mer. Jag frågade om hon hade en bästis. Då sa hon namnet på sin klasskompis.
Jag vet ingenting om familjens flytt till Bjärred el hur dom trivdes här. Dom verkade trivas. Moa sjöng i en kör.

Varför tror du att H litade på O?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in