2019-01-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
SS säger ordagrant:[min fetning] Det är lite luddigt uttryckt. - Bestod avskedsbrevet av två ark, eller räknade han in även dokumentet med den praktiska informationen i "papprena"? - Han bör väl nästan ha avsett endast avskedsbrevet eftersom detta ska ha varit av det kortare slaget.

Back! Ursäkta, nu kan jag skriva mindre kryptiskt. Hoppas jag…

Nej, jag tror alltså inte att förklaringsbrevet var något annat än ett vanligt utprintat papper, hur många sidor som helst med text om man vill det, men utan handskrivna underskrifter i bläck. Det är enda förklaringen till att polisen 10 dagar efter morden visade noll intresse ifall det var föräldrarna som skrivit under brevet. De sa att det var andra omständigheter runt omkring brevet som gjorde att de trodde på innebörden. Det är en viktig ledtråd att komma fram till varför polisen inte tyckte det var essentiellt för deras slutsats. Jag tror alltså att det inte fanns några underskrifter alls och testamentet slog allt.

Eftersom SS drog alla tre dokumenten under en kam på senaste PT så blir det otydligt. Kanske meningen att det skulle bli det. SS att de hade gjort undersökningar för att konstera 1) att ingen av dom vuxna blivit vilseledd att skriva på ett tomt papper och 2) att namnteckningarna var äkta. Det första konstaterade dom genom att se att bläck var tryckt innan dom vuxna skrivit sina namnteckningar. Vilka dokument pratar han om? SS måste ha avsett testamentet där vi i tråden också konstaterat att H:s namnteckning måste tillkommit efter att täckpapperet var på plats över texten. Det andra konstaterade polisen genom att jämföra med gamla namnteckningar och såg att de var autentiska. På det här viset kunde polisen känna sig säkra på att testamentet var äkta.

Sedan fortsätter SS med att de undersökt spår och fingeravtryck från andra individer men inte funnit några. Vilket dokument pratar han om? Testamentet måste ju ha spår av andras fingeravtryck. Det måste bara handlat om avskedsbrevet. Den enda undersökning de kunde göra på det att åtminstone utesluta att någon utomstående skrivit det.
Citera
2019-01-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det hade man inte gjort, nej...men nu vet vi inte alls om det över huvud taget handlade om det. Det är knäpptyst. Bara valda delar av tragedin har lämnats ut till pressen.

Vad jag förstår ville inte släkten/släkterna vika ut familjens liv och problem i media. Så länge man inte berättar ALLT som kan ha påverkat föräldrarnas hemska beslut att mörda sina barn, så kommer också spekulationerna, såsom här i tråden, fortsätta.

Exakt! Lev med det!
Citera
2019-01-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om båda så var fullblodsalkoholister så skulle väl inte det förminska deras skuld det minsta?

Vad menar du nu? Att vissa skribenter förminskar föräldrarnas skuld när de försöker se orsaker till vad som kan ha lett till barnamord? Nyss uppfattade jag det som att du ansåg att Oskars del i morden överdrevs och H ansågs komma lindrigt undan?
Citera
2019-01-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Vad menar du nu? Att vissa skribenter förminskar föräldrarnas skuld när de försöker se orsaker till vad som kan ha lett till barnamord? Nyss uppfattade jag det som att du ansåg att Oskars del i morden överdrevs och H ansågs komma lindrigt undan?
Vad du nyss uppfattade har jag ingen aning om, men att försöka relativisera O;s skuld till problem på jobbet och därmed utpeka H som den enda med psykiska besvär är fel. Det måste ha varit något allvarligt fel på båda, det borde alla förstå. Vilken frisk tvåbansfar skulle sitta och skriva testamenten och avskedsbrev inför mordet på sina barn för att hans karriär gick i stöpet och hur galen skulle mamman vara för att hjälpa till?
Att redovisa om det finns alkoholism skulle vara lika relevant som att berätta vad de åt till middag sista gången. Det har ingen betydelse för händelsen. Att påstå att det skulle vara en orsak är fruktansvärt fel!
Senast redigerad av N.Armstark 2019-01-28 kl. 19:27.
Citera
2019-01-28, 19:28
Medlem
Citat:
Om båda så var fullblodsalkoholister så skulle väl inte det förminska deras skuld det minsta?

Jag tror om både hade varit fullblodsalkoholister så hade alla varit fortsatt i livet. Någon hade slagit larm i tid. Alkoholproblem är man observant på. Två alkoholiserade föräldrar hade aldrig fått genom en hemundervisning. Vill se den föräldrar som sitter med alkohollukt i ett möte med skolan och argumentera för att det behövs hemundervisning därför att barnen är sjuka. Det går inte.

Det går inte rationellt att begripa att två föräldrar väljer att döda sina barn på grund av me när man inte ens har försökt det absolut minsta - att ha hjälp hemma eller att reducera sin arbetstid (10% när man samtidig ha et privat bolag är inget). Det är inte att förstå i den samhällsklassen då pengar till detta hade funnits. Man vill inte ha hjälp utifrån. Varför? Man var privat och hade integritet. Varför? Varför var detta viktigare än att leva?
Citera
2019-01-28, 19:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Intressanta citat. Som också visar att faran alltid är att räkna med. Och kanske att sjuka (alltså hjälplösa) barn ”förlänger” mammans ”ansvar” för dem i det hänseendet.
Har försökt titta på motiv könsfördelat via filicide för att resp. område ofta går omlott (familicide inkluderas) och så vitt jag kan se gällande motiv är s.k altruism dominerande och det är mer mödrar vs fäder som har detta motiv. Har även tittat på förekomst av depression.

Finner det intressant att män dominerar vid familicide som förövare men att s.k barmhärtighetsmord (altruistic, mercy) är övervägande kvinnligt motiv.

Tre andra studier (Filicide och Filicide-Suicide) förutom Quebec (se nedan) visar att psykos rör sig om 10-15% vs depression som låg runt 50-60%. Jag trodde det var mer psykoser med i bilden - med reservation att även svår depression kan ha psykotiska inslag (major depressive disorder with psychotic features).
Har förstått mer än väl att området är svårstuderat av de anledningar om svenska avhandlingen tog upp...
Bourget and Gagne (Quebec, 1991–1998): 27 mödrar. 67% Depression, 15% psykos.
Hatters Friedman et al. (Ohio, 1958 –2002): 10 mödrar. 70% Depression, 30% psykos.
Hatters Friedman et al. (Ohio, 1958 –2002): 20 fäder. 50% Depression, 25% psykos.

Maternal filicide
En undersökning gällande 49 kvinnor - 1965-2002 i Cleveland (FS) samt dömda i Michigan och Ohio 1974-2002 - visar att vid FS (Filicide-Suicide) var det 100% mercy/altruistic samt 70% depression för den gruppen. Jämförelsegrupperna var Filicide with attempted suicid (FAS) samt Filicide only (FO). varav i FAS var siffran 78% och endast 37% vid FO.
70% av dem var gifta, förvirring 20%, drogproblematik var 0%, alkohol 10%.
Paternal filicide - studie Quebec 1991-2001.
60 fäder, 77 offer, 11 av männen dödade även sin fru (dvs familicide)
34% skjutvapen, 22% misshandel, 12% kniv, 10% strypning, 7% trubbigt föremål osv.
52% hade djup depression, mycket våld i familjen, främst pojkar som dödades.
Motiv "altruism" var 0%.
Finsk studie maternal-paternal filicide, 25-års period och 200 filicide (neonaticide/mord dag födelse/oönskat 69, filicide-suicide 75, andra filicide 69). Barn <15 år.
I studien ingår även familicide (som i Qubec) och det var 9 fäder. I den här studien var det även 9 försök att döda frun med svartsjuka som motiv , 3 dog med motiv revenge, övriga verkar härleda till brist på information.
För övrigt var antal mördade barn jämt fördelade mellan könen men det var oftast ett barn.
Senast redigerad av develi 2019-01-28 kl. 19:57.
Citera
2019-01-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Vi har liknande tankebanor kring O:s arbete. Men det är ändå mycket som inte går ihop. Varför planerar man gemensamt detta sedan hösten och O söker trots detta professor så sent som i november? Jag kan inte skaka av mig känslan att O kände sig bitter, kränkt och förbisedd och att detta var arbetsrelaterat. Det lyser igenom i hans momsbok till flickorna och i testamentet kring hans momsbok bl.a. På arbetet "klagar" man på att han pga sina flickors sjukdom (eller rättare sagt pga att han prioriterar flickorna) tvingas ställa in det ena engagemanget efter det andra. Är det föreläsningarna under året man syftar på, som inte blev av? Var det tacksamt för O att skylla på flickorna, trots att det i själva verket kanske berodde på hans eget mående, att han inte klarade av sådant som han tidigare klarat av, han mådde dåligt psykiskt och detta syntes utåt, även bekräftat av arbetskamraterna. "Den sista tiden förtjänade inte du". Något har hänt på jobbet, något som framför allt av O men även av vissa kollegor uppfattas som en oförrätt, en orättvisa.

Kanske kunde och orkade han inte heller förbereda för konferensen den 8 januari, kände sig oförmögen att delta på den och tvungen att ställa in detta engagemanget också - inte pga flickorna, utan pga sig själv - och detta blev droppen för honom, han blev ursinnig, desperat, allt kändes nattsvart.
Jag tror Oskars depression förvärrades under hösten. Tankarna började säkert dyka upp om att göra det som hände sen i januari 2018, dådet, men han kunde så länge kontrollera sina tankar . Jag tror att när han avsa pianolektionerna så var han i det läget att han inte pallade med nåt extra och just då gick allt efter hans önskemål. Skolan förbereder hemundervisning för Moa också, inga pianolektioner , inga krav. Han har full kontroll på allt. Men hans depression förvärrades under hösten och mötet som skulle ägt rum i december med skolan som han skjutit upp till januari började närma sig.
Hans stora framträdande på jobbet närmade sig .Han hade kämpat för att barnen skulle få hemundervisning. Nu kanske krävde Lomma kommun ( skolan gick i back ) att Agnes och Moa så småningom skulle börja gå i skolan igen.
Inget gick som han ville. Ovanpå det en enorm depression.
För en sån person som Oskar måste allt varit en katastrof. Han kunde inte kontrollera omständigheterna längre.Han som dessutom alltid presterade toppresultat .
Jag tror barnen protesterade . Moa älskade skolan. Hon var inte det barn som skulle hållas hemma.
Barnen ströps. Det är en avskyvärd handling. Det visar en icke planering . Nån gick bärsärkagång.
Om nu paret Oskar och Hanna hade planerat dådet under hela hösten så borde dom gett lugnande medel till barnen.
Sen kan det förstås finnas även annat i bakgrunden som släkterna inte vill att det skall komma fram. Ev scientologi
Senast redigerad av Missan27 2019-01-28 kl. 20:05.
Citera
2019-01-28, 20:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Det hade man inte gjort, nej...men nu vet vi inte alls om det över huvud taget handlade om det. Det är knäpptyst. Bara valda delar av tragedin har lämnats ut till pressen.

Vad jag förstår ville inte släkten/släkterna vika ut familjens liv och problem i media. Så länge man inte berättar ALLT som kan ha påverkat föräldrarnas hemska beslut att mörda sina barn, så kommer också spekulationerna, såsom här i tråden, fortsätta.
Om nu förundersökningen visar att det inte framkommit nåt udda, nåt som borde ha flaggats för - att ingen via förhör påtalar nåt speciellt - vad får dig att tro att det skulle finnas nån alldeles extraordinärt för övrigt?

Hur i hela friden kan man hamna i denna ände av spektrat med tanke på pressträffens information och resonera utifrån undanhållande, att det minsann inte framkom allt och vad är knäpptyst?

- Det är en otroligt ovanlig presentation av nedlagd förundersökning.
- Det är en tragedi för efterlevande som jag skulle tippa knappast vet vilket ben de ska stå på i den här frågan då det lär vara än mer myror i huvudet på dem, dubbla känslor som vrede, sorg och förtvivlan.
Är det konstigt att de inte vill vika ut sig i media? Att de inte gör ett nedslag i den här sjuka tråden är fullt begripligt.
Det finns ingenting som framkommit om psykisk sjukdom via granskning av dokument.
Vem FAN ska berätta mer om hur deras hjärnor fungerade?

Valda delar ÄR vad som är centralt - att det är medgärningsmannaskap, att de är överens i det hela, att de planerat mörda barnen sen i höstas - att de efterlämnat ett brev till anhöriga som beskriver vad det rör sig om dvs ett motiv som stinker pseudoaltruism och som det också hänvisas till via media som trolig subtyp.
Att de varit en familj i kris, att de uppvisat tecken på depression - att det är ME som är centralt, att de åkt som tättingar för behandling, att de gått ner i tid för kopplat till döttrarna. Båda två var funktionellla och omtyckta innan de fullständigt klappade ihop och tog detta makabra beslut.¨
Citat:
Troligen inte och det är också därför våra och även andras spekulationer fortsätter.
I många mord/självmord/familjemord har media näst intill fri insyn i bakgrunderna och skriver om det. Men gällande denna familj/släkt är det knäpptyst och allmänheten har fått sig en version som bara ställer ännu fler frågor om varför O och H EGENTLIGEN mördade sina barn.
NEJ, det har man inte beträffande självmord, filicide eller familicide. Sistnämnda nästintill unikt i Sverige så ordval "många" är helt missvisande. För övrigt handlar det om pressetik då det inte är väckt åtal då gärningsperson är död och förundersökningssekretess.

Det verkar snarare vara du som rör med begreppen.

Sen beror det helt på vad efterlevande väljer att förtälla - de flesta orkar inte vara i media.
Senast redigerad av develi 2019-01-28 kl. 20:24.
Citera
2019-01-28, 20:24
Medlem
Den 2 augusti publicerar O en saga om sig själv och sina döttrar på nätet.

Sen åker O på semester ensam med sina döttrar.

H stannar hemma. Säljer lite rosa möbler och mattor på Blocket.

Strax innan höstterminen börjar kommer ett preliminärt besked för Moas hemundervisning.

I september jobbar båda som vanligt. O gör en föreläsning i Köpenhamn och en i Lund. Samtidigt lämnar han in en ansökan om professur och refererar till två sakkunniga bedömare.

I oktober-november så skriver tidningarna om Bjäredskolans katastrofala usla ekonomi.

Den 14 december får ALLA barn med särskilda behov i Lomma kommun ett brev om kommande inskränkningar.

Ungefär samtidigt så tar Agnes rektor kontakt med en av föräldrarna och föreslår ett möte men får veta att det kan vänta till vt börjar.

Det går inte att komma ifrån att hemundervisningens vara eller icke vara är extremt viktig. Rasade hela världen när hotet om slopad hemundervisning blev ett faktum? Vad hade hänt om inte Moa fått hemundervisning i augusti? Hade de inte kommit hem från semestern då? Dessutom verkar inte O och H varit så tighta som någon vill tro.

Varför var testamentet viktigt? Bråttom? Ändrade planer? Det är synbart att det är upprättat i all hast.
Citera
2019-01-28, 20:29
Medlem
Citat:
Vad du nyss uppfattade har jag ingen aning om, men att försöka relativisera O;s skuld till problem på jobbet och därmed utpeka H som den enda med psykiska besvär är fel. Det måste ha varit något allvarligt fel på båda, det borde alla förstå. Vilken frisk tvåbansfar skulle sitta och skriva testamenten och avskedsbrev inför mordet på sina barn för att hans karriär gick i stöpet och hur galen skulle mamman vara för att hjälpa till?
Att redovisa om det finns alkoholism skulle vara lika relevant som att berätta vad de åt till middag sista gången. Det har ingen betydelse för händelsen. Att påstå att det skulle vara en orsak är fruktansvärt fel!

? Well, många i denna tråd är bergfast övertygade om att det inte stod rätt till i Oskars huvud. Välkommen till klubben! 👍👍
Citera
2019-01-28, 20:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
? Well, många i denna tråd är bergfast övertygade om att det inte stod rätt till i Oskars huvud. Välkommen till klubben! 👍👍
Det lär ha varit lika skevt i skallen på Hanna kan jag komplettera med.
Citera
2019-01-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det lär ha varit lika skevt i skallen på Hanna kan jag komplettera med.
Ja, absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in