Citat:
SS säger ordagrant:[min fetning] Det är lite luddigt uttryckt. - Bestod avskedsbrevet av två ark, eller räknade han in även dokumentet med den praktiska informationen i "papprena"? - Han bör väl nästan ha avsett endast avskedsbrevet eftersom detta ska ha varit av det kortare slaget.
Back! Ursäkta, nu kan jag skriva mindre kryptiskt. Hoppas jag…
Nej, jag tror alltså inte att förklaringsbrevet var något annat än ett vanligt utprintat papper, hur många sidor som helst med text om man vill det, men utan handskrivna underskrifter i bläck. Det är enda förklaringen till att polisen 10 dagar efter morden visade noll intresse ifall det var föräldrarna som skrivit under brevet. De sa att det var andra omständigheter runt omkring brevet som gjorde att de trodde på innebörden. Det är en viktig ledtråd att komma fram till varför polisen inte tyckte det var essentiellt för deras slutsats. Jag tror alltså att det inte fanns några underskrifter alls och testamentet slog allt.
Eftersom SS drog alla tre dokumenten under en kam på senaste PT så blir det otydligt. Kanske meningen att det skulle bli det. SS att de hade gjort undersökningar för att konstera 1) att ingen av dom vuxna blivit vilseledd att skriva på ett tomt papper och 2) att namnteckningarna var äkta. Det första konstaterade dom genom att se att bläck var tryckt innan dom vuxna skrivit sina namnteckningar. Vilka dokument pratar han om? SS måste ha avsett testamentet där vi i tråden också konstaterat att H:s namnteckning måste tillkommit efter att täckpapperet var på plats över texten. Det andra konstaterade polisen genom att jämföra med gamla namnteckningar och såg att de var autentiska. På det här viset kunde polisen känna sig säkra på att testamentet var äkta.
Sedan fortsätter SS med att de undersökt spår och fingeravtryck från andra individer men inte funnit några. Vilket dokument pratar han om? Testamentet måste ju ha spår av andras fingeravtryck. Det måste bara handlat om avskedsbrevet. Den enda undersökning de kunde göra på det att åtminstone utesluta att någon utomstående skrivit det.