2019-01-28, 12:43
Medlem
o0Halal0os avatar
Hur förklarar du att koranen beskriver gud som nåderik och barmhärtig samtidigt som gud beordrar dödandet av de otrogna?

Citat:
Ursprungligen postat av leonardoitrakten
Assalamu alaikum och god kväll på er.

Jag är en man i trettioårsåldern, född i en mellansvensk stad, inflyttad till huvudstaden sedan ett antal år tillbaka. Jag har en eftertraktad universitetsexamen i ryggen, en årslön på närmare en halv miljon och bor i ett attraktivt innerstadsområde med min fru sedan två år tillbaka. Jag har blå ögon, ljus hy och skandinavisk bakgrund. Och jag är muslim. Alhamdulilah!

Jag antar att ni har massa frågor, och jag tänkte därför kort redogöra för min väg till denna underbara religion. Jag har alltid varit ateist, och aldrig riktigt tänkt på döden. Detta förändrades sedan en nära anhörig till mig gick bort. Jag började tänka på livet efter detta, våra gärningar och vårt eftermäle. Samtal kring dessa ämnen fördes även med mina kollegor, och en kollega, praktiserande muslim, vid min arbetsplats kom alltid med tillfredställande svar på de frågor jag grubblade över: Vad är meningen med livet? Vad händer när vi död? Varför finns vi?

Till slut erbjöd kollegan mig att följa med till moskén, och alhamdulilah, det var mitt livs bästa beslut. För när jag gick in genom dörrarna kände jag att jag rent själsligt hittat hem.

Jag har alltid haft svårt för treenighetstanken, och monoteismen inom islam tilltalade mig redan från början. När jag deltog vid bönen var det som att imamen talade till mig, bara mig, och islams levnadsregler var som skapta utifrån mina värderingar. Men det som övertalade mig på riktigt var Koranen. Mashallah! När jag läste de första sidorna, även i den svenska översättningen förstod jag att det inte var en bok skriven av en människa, utan av Gud.

Jag antar att ni har flera frågor, så ställ på! Och må även ni hitta till islam och bli en del av vår ummah. Amin!
2019-01-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför svarar du inte på frågorna? Är du inkapabel till att rationalisera din position? Blir du lack när du ifrågasätts eller ställs mot väggen?

Mitt intresse utgår ifrån ett sanningsperspektiv. Jag bryr mig om vad sanningen är. För min egen skull.
Tråden handlar inte om mig, det var ts som ville ha frågor. Nej, jag blir inte lack. En liten debatt på internet med främlingar är absolut ingenting att uppröras över. Däremot känns det ju omotiverat att svara på frågor till folk som inte frågar för att dom vill förstå. Man får lätt dom vibbarna från många här i tråden, eller hur?

Om vi tar ditt tonläge till exempel, hur känner du när du läser det, ifall du läser som om det vore skrivet till dig själv? "Är du inkapabel till..." ^^

Ok, du bryr dig om vad sanningen är.

Är du öppen för att Islam kan vara hela sanningen?
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Skillnaden när det gäller religiösa och ateister är att den religiösa måste utgå ifrån dogmer och bud. Det formar individens ställningstaganden och därför kan ideologin i sig kritiseras och personen kritiseras för att följa den. När det gäller ateister står personen själv för sina idéer eftersom ateismen inte innehåller några bud.
Jag tycker du förhastar dig i dina slutsatser. Du säger att problemet är att religiösa måste utgå från dogmer och bud.
Många religiösa har levt icke-religiösa liv innan de blev religiösa och började utgå från dogmer och bud. Därför vet de skillnaden. Du kan inte utesluta att de slutligen kom fram till att dogmerna och buden ÄR det bästa.
Det låter som du förutsätter att man aldrig har kunnat tänka själv och att man bara hoppade på nåt tåg och därmed slutade tänka. Man väljer ju faktiskt att följa sin religion.

Du säger att det formar individens ställningstaganden att man utgår från dogmer och bud. Återigen, det man kom fram till var ju att Det här är det bästa, det är vad JAG, som muslim tar ställning FÖR.

Sure, alla kan kritiseras, även de som tror de tänker själva. Så länge man inte enas om något kommer väl folk att kritisera varandra, inget konstigt där. Snarare ett argument för att alla borde följa samma religion.

Varför skulle det vara något bra att ateister står för sina egna påhitt? ska vi dra det till sin spets finns det de som tänker själva att de är katt eller ponny i född i fel kropp, eller hur? Med ditt resonemang blir ju de här de bästa tänkarna.
2019-01-28, 12:46
Medlem
o0Halal0os avatar
Tror du att en nykonverterad svensk muslim i allmänhet kan arabiska?

Vad säger du om de övriga punkterna?
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
OK, om koranen är sanning så vill islams gud att de som tror på honom ska döda dem som inte gör det.
OK, om koranen är sanning så är islams gud samtidigt barmhärtig och nåderik.
OK, om koranen är sanning så vill islams gud att alla muslimer ska be på arabiska även om de inte kan arabiska.
OK, om koranen är sanning så vill islams gud att alla människor i alla länder i alla tider ska läsa om muhammeds krigshistorier i Arabien på 600-talet.

Inser du det orimliga i islams budskap?

Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Att alla muslimer måste be på arabiska tror jag stämmer, ja. Men jag vet inte om det är något större problem eftersom somalier som djupt troende muslimer enligt min erfarenhet verkar förstå tillräcklig arabiska som de ber på. Kan de bli tvåspråkiga lär väl vem som helst kunna det.

Man måste även byta namn till ett islamiskt när man blir muslim. Möt Fredrik som blev Karim.
2019-01-28, 12:48
Medlem
Citat:
Tror du att en nykonverterad svensk muslim i allmänhet kan arabiska?
Att lära sig arabiska är absolut ingen konst. Man börjar med att be Allah om hjälp så går det Insha Allah lätt.
2019-01-28, 13:02
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Att lära sig arabiska är absolut ingen konst. Man börjar med att be Allah om hjälp så går det Insha Allah lätt.
Menar du att du finner det normalt att gud vill att alla människor i alla länder i alla tider ska be på arabiska?

Vad säger du om resten då?
Citat:
Citat:
OK, om koranen är sanning så vill islams gud att de som tror på honom ska döda dem som inte gör det.
OK, om koranen är sanning så är islams gud samtidigt barmhärtig och nåderik.
OK, om koranen är sanning så vill islams gud att alla muslimer ska be på arabiska även om de inte kan arabiska.
OK, om koranen är sanning så vill islams gud att alla människor i alla länder i alla tider ska läsa om muhammeds krigshistorier i Arabien på 600-talet.
2019-01-28, 13:18
Medlem
Citat:
Menar du att du finner det normalt att gud vill att alla människor i alla länder i alla tider ska be på arabiska?

Vad säger du om resten då?
Varför skulle det vara konstigt att prata och förstå samma språk för?

Om resten säger jag att allt som står i Koranen är sant.
2019-01-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Även att sötvatten inte kan blandas med saltvatten, att Maria av kristna skulle räknas som en del av den kristna treenigheten och att det skulle ha funnits funnits samaritaner på Moses tid?
Du tror på det som står i Bibeln. Jag tror på det som står i Koranen. Så.
2019-01-28, 13:42
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Varför skulle det vara konstigt att prata och förstå samma språk för?

Om resten säger jag att allt som står i Koranen är sant.

Det innebär att en nåderik och barmhärtig gud vill att alla som inte tror på honom ska dödas.
2019-01-28, 13:43
Medlem
Citat:
Det innebär att en nåderik och barmhärtig gud vill att alla som inte tror på honom ska dödas.
Vad vill du ha sagt? Din logik är din logik.
Jag tror på Gud.
Försök att inte vara så upprepande...
2019-01-28, 13:51
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Vad vill du ha sagt? Din logik är din logik.
Jag tror på Gud.
Försök att inte vara så upprepande...
Jag upprepar därför att du inte förklarar hur det kommer sig att en nåderik och barmhärtig gud kan vilja att de som inte tror på honom ska dödas.
2019-01-28, 13:56
Medlem
Citat:
Jag upprepar därför att du inte förklarar hur det kommer sig att en nåderik och barmhärtig gud kan vilja att de som inte tror på honom ska dödas.

Vill du veta kan du börja med att läsa Koranen och lära dig Allahs 99 namn och egenskaper så kan du få förståelse Insha Allah.

Gör du inte detta så vill du egentligen inte veta och då är du inte nöjd med vilka än svar du får.
2019-01-28, 14:00
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Vill du veta kan du börja med att läsa Koranen och lära dig Allahs 99 namn och egenskaper så kan du få förståelse Insha Allah.

Gör du inte detta så vill du egentligen inte veta och då är du inte nöjd med vilka än svar du får.
Du kan alltså inte förklara hur en nåderik och barmhärtig gud kan vilja att alla som inte tror på honom ska dödas.

Det ser ut som att det är du som bör läsa koranen noggrant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in