2019-01-28, 09:44
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kan det tom vara det första svenska hedersmordet?
Då får man väl först definiera ”hedersmord”. Jag tänker väl att det måste finnas något tyst eller uttalat medgivande eller rent av uppmanande från närstående om att mörda vederbörande för att rädda eller återupprätta sin ”heder”. Det har jag inte sett några tecken på i detta fallet.
Citera
2019-01-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Be inte om ursäkt för det är precis många andra känner och jag håller med dig till 100%.
Jag har sett filmen flera gånger och det finns ingen ångest, bara TYCK SYND OM MIG!!! och hatet till Karin och skitsnack om henne.
Barnen berör han knappt mer än att han har skjutit dom med två skott var och dom sov och han tänkte inte sitta i fängelset resten av sitt jävla liv för det. Till och med när han pratar om barnen hamnar han själv i fokus för han ska minsann inte sitta i fängelset. JÄVLA AS!!!
Dom här morden är bara en sak. HÄMND PÅ PARTNER!!!

Var kunde ni se filmen?
Citera
2019-01-28, 09:46
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Blir ingen FUP då mördaren är död och troligtvis inga offentliga handlingar för omvärlden att ta del av?
Det blir väl en sk. dödsfallsutredning man utreder vad som hänt och sedan är det klart. Inget som blir offentligt.
Citera
2019-01-28, 09:47
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Vem är denne vän?

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag vet inte. Karin nämner ju inte vem det är. Bara att vännen behöver ett nytt boende, akut tror jag det var.
”Asking for a friend...”
Citera
2019-01-28, 09:48
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robitussin
Var kunde ni se filmen?
https://streamable.com/rotcj
Citera
2019-01-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kanske en del mekanismer är samma men det går absolut inte att jämställa hedersmord med när svenska män dödar sina barn och/eller sin (ex)partner.

Extremt kontrollbehov finns vid båda typerna av brott men övriga omständigheter är helt olika.
Vid hedersmord står hela familjen bakom mördaren och stöttar honom samt hjälper efteråt till att dölja brottet..

Nu var det ju just mekanismerna hos den som dödar sina barn och sedan tar sitt liv jag refererade till. Enligt den forskning jag läst. Och kontrollbehovet, som jag postat om tidigare. Min poäng: Lär dig mekanismerna och chanserna ökar att du hinner avstyra/förstå vem som är i farozonen.
Citera
2019-01-28, 10:19
Medlem
Citat:
Hans hyresgäst som nu söket boende ville ha minst 2 r.o.k. eftersom hon har 2 barn. Jag tror inte det är den vännen Karin menade eftersom det gick bra även som inneboende i ett rum.
"Vännen" kanske är anabola-afghanen ?
Citera
2019-01-28, 10:30
Medlem
Champagneoclocks avatar
Jag har nu sett filmen och jag ställer mig frågan, är han onykter eller är han traumatisrad av det som nyss skett? Eller är han både och?
Citera
2019-01-28, 10:31
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AKaye
Nu var det ju just mekanismerna hos den som dödar sina barn och sedan tar sitt liv jag refererade till. Enligt den forskning jag läst. Och kontrollbehovet, som jag postat om tidigare. Min poäng: Lär dig mekanismerna och chanserna ökar att du hinner avstyra/förstå vem som är i farozonen.

Just därför det inte är ett hedersmord. Vid ett hedersmord försöker ingen avstyra mordet; tvärt om de uppmanar till mord. De skulle heller inte döda barnen eller den nya mannen utan kvinnan.
Citera
2019-01-28, 10:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
"Vännen" kanske är anabola-afghanen ?

Det är svårt att gissa vem. Karin har nog många vänner och jag tror inte det har stor betydelse för mordet vilken av dem som sökte bostad.

Afghanen är en PT och de träffades väl när Karin började träna igen efter separationen. Man hinner med mycket egna aktiviteter de veckor man inte har barnen. Jag förstår att hon började hinna träna och ta hand om sig själv mer.

Det var nog bara i Samuels huvud som det fanns ett förhållande mellan henne och afganen. De var nog bara goda vänner som tränade ihop. Det fanns fler kvinnor och män som Like:ade hans bilder på FB.
Citera
2019-01-28, 10:35
Medlem
Citat:
Det är svårt att gissa vem. Karin har nog många vänner och jag tror inte det har stor betydelse för mordet vilken av dem som sökte bostad.

Afghanen är en PT och de träffades väl när Karin började träna igen efter separationen. Man hinner med mycket egna aktiviteter de veckor man inte har barnen. Jag förstår att hon började hinna träna och ta hand om sig själv mer.

Det var nog bara i Samuels huvud som det fanns ett förhållande mellan henne och afganen. De var nog bara goda vänner som tränade ihop. Det fanns fler kvinnor och män som Like:ade hans bilder på FB.
Det är ju inte helt otänkbart att hon även kan ha blivit betuttad i sin PT! Han ser ju inte direkt ful ut om man säger så!
Citera
2019-01-28, 10:38
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jag har nu sett filmen och jag ställer mig frågan, är han onykter eller är han traumatisrad av det som nyss skett? Eller är han både och?
Jag kunde titta på bara i några sekunder, klarar inte mer... fruktansvärt tragisk
Psykiskt crash skulle jag tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in