2019-01-28, 08:46
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkospade
Samma mekanismer i sving som när det kallas hedersmord. Den där typen av egoister är uppenbarligen helt livsfarliga och alla som ser de tendenserna hos människor i sin omgivning bör dra öronen åt sig illa kvickt. Finns det dessutom barn med i bilden borde fan i mig en orosanmälan vara obligatorisk.
Kan det tom vara det första svenska hedersmordet?
Citera
2019-01-28, 08:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanhe
Det måste ju ha spårat ur rejält den 18 Januari då hon söker efter en lägenhet till en "vän". Var fanns
hennes riktiga vänner?
K*rin *ndersson
18 januari kl. 19:56
Letar boende
1 234 kr
Sala
Jag letar lägenhet eller rum/(inneboende) till en vän. Läget är lite akut. Har du ett rum att hyra ut eller tips om boende i Sala-trakten, vänligen skicka pm till mig. Tack
Har inte följt tråden slaviskt: hade han en kvinna som hyrde en stuga på tomten, som ville bort därifrån?

Man kan ju tänka sig att julen blev väldigt jobbig för honom och att han började dricka - hyresgäst som vill flytta och att folk vittnar om att han var "social" på nätet (men raderade poster efter ett tag) får mig att tänka i den banan...
Citera
2019-01-28, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Förstår vad du menar och det låter rimligt och tungt. Men tror du inte att det blir en särskild typ av situation när det gäller barn?

När man förlorar barn så blir det än värre.
Sen sättet man förlorar barnet på.
Sjukdom, olycka, mord, men mord utfört av en fd och deras fader som hämnd på en speciell dag är nu det överjävligaste man kan råka ut för.
Den som är kvar rannsakar sig själv som medskyldig då man har lämnat deras fader och att man nånsin haft med denne att göra. Att man inte sett tecken och sett till att barnen aldrig lämnats med fadern. Så mycket tankar som kommer förfölja resten av livet och att aldrig kunna ha en födelsedag igen. Att rannsaka sig med att om jag hade gjort så eller så eller så...

Sorg är något som hängt över mig i hela mitt liv.
Brukar säga som något slags tröst att de som lämnar en genom döden ville inte lämna en men de som lämnar en levande ville det vilket gör mera ont. Men detta funkar inte i fall som det här....
Citera
2019-01-28, 09:08
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nu har jag sett hela tråden här inne.
Väldigt mycket konspirativt, spekulationer osv. osv.

Ponera:
Om SR levde så kunde ju han se smärtan från KA och allt han gjorde.
Han hade ju kunnat ta livet av sig i ett senare skede. Typ, en matsked salt eller något annat.

Jo tror nog att vi alla här inne kan lägga ner ett tag och enbart avvakta FUP:en när den väl kommer ut.
(FUP=Förundersöknings protokoll)

Jag tror mig veta (inte säker på detta) att det kommer bli en offentlig handling så småningom.

Redigerad: Fixa ett stavfel.
Blir ingen FUP då mördaren är död och troligtvis inga offentliga handlingar för omvärlden att ta del av?
Citera
2019-01-28, 09:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Har inte följt tråden slaviskt: hade han en kvinna som hyrde en stuga på tomten, som ville bort därifrån?

Man kan ju tänka sig att julen blev väldigt jobbig för honom och att han började dricka - hyresgäst som vill flytta och att folk vittnar om att han var "social" på nätet (men raderade poster efter ett tag) får mig att tänka i den banan...

Hans hyresgäst som nu söket boende ville ha minst 2 r.o.k. eftersom hon har 2 barn. Jag tror inte det är den vännen Karin menade eftersom det gick bra även som inneboende i ett rum.
Citera
2019-01-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kan det tom vara det första svenska hedersmordet?

Inte ens nära, majoriteten av de fall där män mördar sina barn, kvinnor eller ex är att betrakta som hedersmord.
Citera
2019-01-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hans hyresgäst som nu söket boende ville ha minst 2 r.o.k. eftersom hon har 2 barn. Jag tror inte det är den vännen Karin menade eftersom det gick bra även som inneboende i ett rum.

Vem är denne vän?
Citera
2019-01-28, 09:27
Medlem
Vargiveums avatar
Vad vet man om sambon Anna egentligen och varför hon begick självmord?
Citera
2019-01-28, 09:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Vem är denne vän?

Jag vet inte. Karin nämner ju inte vem det är. Bara att vännen behöver ett nytt boende, akut tror jag det var.
Citera
2019-01-28, 09:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AKaye
Angående samma mekanismer som vid hedersmord: Läste just en forskningsartikel som hävdade detsamma.

Ang. Dra öronen åt sig, Jag tänker lite tvärtom: Larma (men vid fara spring så klart).

Intressant tanke ang. Orosanmälan.

Tänker att det enda vettiga som kan komma ur detta är att "utbilda", sprida den forskning som finns, skaffa beredskap genom kunskap hos gemene man och kvinna så att någon blir den som avstyr nästa annalkande tragedi. Detta då det finns tydligt urskiljbara gemensamma nämnare för dem som begår denna sorts brott.
Kanske en del mekanismer är samma men det går absolut inte att jämställa hedersmord med när svenska män dödar sina barn och/eller sin (ex)partner.

Extremt kontrollbehov finns vid båda typerna av brott men övriga omständigheter är helt olika.
Vid hedersmord står hela familjen bakom mördaren och stöttar honom samt hjälper efteråt till att dölja brottet.
Jag känner inte till något fall där en svensk man har mördat sina familjemedlemmar med hjälp och stöd av familjen.

Båda typerna av mord är lika tragiska men det handlar om två helt olika saker.

Citat:
Ursprungligen postat av HoruxLax
Inte ens nära, majoriteten av de fall där män mördar sina barn, kvinnor eller ex är att betrakta som hedersmord.
Så är det inte alls. Läs min beskrivning här ovan.
Citera
2019-01-28, 09:35
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Vem är denne vän?

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag vet inte. Karin nämner ju inte vem det är. Bara att vännen behöver ett nytt boende, akut tror jag det var.

Hon själv?
Citera
2019-01-28, 09:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Hon själv?

Inneboende i ett rum med 2 barn?
Jag tror att vännen ska bo där själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera