2019-01-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Hanna kanske hade tryckt brevet för hand med blocktryck. Eller potatisstämplar.

Det var kanske därför det blev lite bråttom sedan och de glömde att ge barnen medicin.

Spelar egentligen ingen roll med texter och tryck. Båda tycks iaf ha diskuterat saken, kanske båda även har skrivit under förklaringsbrevet? En eller båda är skyldiga till barnamorden. Ena föräldern har hängt sig och den andra strypts sig själv på ett oförklarligt sätt.

Eller att en har inte varit med på själva mördandet, bara har velat skriva av sig sin frustration.

Hur som helst så verkar morden ha kommit väldigt hastigt och brutalt.
Citera
2019-01-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Bra fråga. O måste någon gång har fått för sig att han knappt kan vistas mer på jobben. Och mådde inte bra av detta. Varför vistades han knappt mer på jobben? Varför ordnade man inte någon hemmahjälp. Hade funnits säkert någon man kunde ha anställd i alla fal på halvtid. Men man överlämnade denna barnpassning inte till någon. Ingen inom familjen och ingen utanför heller. Svårt tänker jag mig när man inte ens kan lämna sitt barn en halvtimme-timme hos en pianolärare. Men kunde man överlämna till en barnflicka? Undrar därför om inte paret var hemma när barnflickan kom. Kanske man gick ingenstans.

Kanske när han avbokade konferenserna till Vienna. Eller när skolan begärde ett möte, som man flyttade till januari. Den dagen han insåg att han inte kunde vara samtidig hemma och passar barnen och gör karriär. Att det hade kört ihop sig. Och H? Vad vet jag.

I mina ögon verkar det lite konstigt att man inte engagerade mor- eller farföräldrar (som troligen är pensionärer) att ta hand om barnen då och då, om man tyckte att jobbet var så viktigt. Kanske var de det ibland, men inget jag har läst om här i tråden.
Citera
2019-01-27, 23:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Spelar egentligen ingen roll med texter och tryck. Båda tycks iaf ha diskuterat saken, kanske båda även har skrivit under förklaringsbrevet? En eller båda är skyldiga till barnamorden. Ena föräldern har hängt sig och den andra strypts sig själv på ett oförklarligt sätt.

Eller att en har inte varit med på själva mördandet, bara har velat skriva av sig sin frustration.

Hur som helst så verkar morden ha kommit väldigt hastigt och brutalt.
Ingen har strypt sig själv. HB har blivit strypt av sin make.
Citera
2019-01-27, 23:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Hanna kanske hade tryckt brevet för hand med blocktryck. Eller potatisstämplar.

Det var kanske därför det blev lite bråttom sedan och de glömde att ge barnen medicin.
För att vinna tid laddades också en testamentsmall ned från nätet och kopierades rakt av så att man sedan bara behövde byta ut namnen. - Det fanns heller ingen tid att ta reda på allas fullständiga personnummer; ej heller fick testamentsvittnena pga den rekordsnabba hanteringen tillräckligt med utrymme för sina namnteckningar.
Citera
2019-01-27, 23:56
Medlem
Expressen har lyckats med något inte ens SBU klarade att reda ut:

”Trots att det bor nästan dubbelt så många människor i Sverige som i Norge var det 2016 inte fler än 115 svenskar under 20 år som fått diagnosen.”

https://www.expressen.se/nyheter/me-epidemi-i-norge-barn-isoleras-och-sondmatas/

Och ja, i Norge finns det också 10 åringar som får diagnosen.

https://www.nrk.no/sorlandet/me-rammer-barn-ned-i-10-arsalderen-1.11950999

Intressant artikel, tycker jag:

”Det som går igjen hos denne gruppen er at mange av dem har en sårbarhet på forhånd, for eksempel at de er veldig pliktoppfyllende, perfeksjonister eller at vedkommende får en eller annen infeksjon eller opplever en traume, forklarer Namtvedt Tuv.”

”Den aldersgruppen som rammes mest er tenåringsjenter. Der har forekomsten økt med opptil fire tilfeller per tusen unge jente.” Någon biologisk förklaring varför flickor är överrepresenterade?

”– Hva skjer når det kommer inn en ungdom til dere på sykehuset og dere starter opp en utredning?

–Vi er et stort team som tar imot dem. Det er barneleger, sykepleiere, ungdomspsykiatere og psykologer, ergoterapeuter og fysioterapeuter. Vi gjør et omfattende utredningsprogram, og vi lager et program for ungdommene der de får gradvis hjelp til å trappe opp aktiviteten sine igjen, ettehvert som de blir sterkere, forklarer hun.”

Låter inte riktig som att livet är kört. Alla berättar om en svår tid, men det verkar så som de flesta mår med tiden bättre.
Citera
2019-01-27, 23:58
Medlem
develis avatar
Citat:
I mina ögon verkar det lite konstigt att man inte engagerade mor- eller farföräldrar (som troligen är pensionärer) att ta hand om barnen då och då, om man tyckte att jobbet var så viktigt. Kanske var de det ibland, men inget jag har läst om här i tråden.
Sett till den information som Stehlitz gav finns följande. De drog sig bort från omgivningen verkar det som - vilket är intressant i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag menar kroniskt trötthetssyndrom.
Jag känner till en familj som var nära vän med familjen.
Vi tycker alla att det är förfärligt det som hänt. Vissa är mest arga vissa är mest ledsna.

Skolorna hade en. flera jag pratat med ett mycket bra krisstöd redan dagen efter att det blev känt.
Jag har inte hört något om scientologi.
Förklaringen om arga:
Citat:
Min uppfattning är att man inte förstår vad som har hänt, mer än att föräldrarna inte orkade mer. Många känner sig ledsna över att de inte fick möjlighet att hjälpa till. Att Hanna och Oskar inte bad om stöd. Vissa är arga över det.

Jag har inte hört nåt om att skolan ska göra några uttalanden.
Citat:
Det är riktigt att en nära vän till familjen som jag känner väl har berättat det för mig. Jag skrev att de känner båda sidorna av familjen så jag vet inte vilken av sidorna som berättat det för dem och inte som du skrev att "jag inte minns vems vänner det var som sa det". Ingen av de jag känner hade kunnat föresväva sig att Hanna eller Oskar hade kunnat göra något sådant är. Oskar och Hanna beskrivs ha gjort allt för sina töser. Alla är chockade, ledsna och förstår ingenting av det som hänt. Några är arga för att de inte fick en möjlighet att hjälpa till. Allt som varit avvikande är att de umgicks mycket mindre den sista tiden, att de var stressade, oroliga och nedstämda har man lagt på situationen med tösernas sjukdomar. Hanna uppfattades som sämre däran än Oskar. Alla uppfattar att det handlade om det kroniska trötthetssyndromet när det gällde töserna.
Jag har inte fått någon information i PM.
Citera
2019-01-28, 00:03
Medlem
"Så som ni förstår, så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat, att gemensamt och i samförstånd, genomföra den här gärningen tillsammans och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar."

Det går att tolka polisens uttalande på PT på olika sätt.

SS berättar att båda föräldrarna är formellt misstänkta - men inget är bevisat - att båda har deltagit i mördandet.

Däremot berättar SS att två av offren har blivit strypta/kvävda och ett offer har blivit kvävt.
Slutligen berättar han att pappan har hängt sig.

I ett inlägg fanns det information att Henkow var polsk-judiska släkt i 6:e eller om det var 8:e led.
Se även Svenska släktkalendern 1980 s. 203.

Därför undrar jag om det finns några ritualer/traditioner i den religionen när döttrarna fyller 11 år? Blir "nästan vuxna"?
Citera
2019-01-28, 00:06
Medlem
Citat:

Det har nämnts att H inte hade mycket kontakt med sina föräldrar men mer med sin bror. Men syskon har ofta inte samma möjlighet att hoppa in som far- eller morföräldrar. Os föräldrar verkar ha varit på besök i alla fall någon gång. Oftare verkade hela familjen (eller O med barnen) åkt och besökt Os släkt.

Det kan finnas många anledningar att man inte be sin egen familj om hjälp. Ibland är familj mer stress än hjälp ibland är det den bästa lösningen. Beror på.

Men om man inte vill ha familjehjälp. Det finns helt säkert kompetent personal man hade kunnat anställa i hemmet på halvtid för avlastning. Handla mat, laga mat, städa och eller hjälp med barnen. Det är inte förstålig att man inte hade den typ av hjälp, tycker jag. Men jag tror man ville inte släppa in någon vuxen överhuvudtaget i huset på det sättet - förutom lärarna. Det gick inte att undvika. Finns skolplikt.

Edit: på något sätt vill man inte ha en lösning eller man såg ingen. Och det betyder kanske också att det var något helt annat som inte kunde lösas.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-28 kl. 00:08.
Citera
2019-01-28, 00:08
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
För att vinna tid laddades också en testamentsmall ned från nätet och kopierades rakt av så att man sedan bara behövde byta ut namnen. - Det fanns heller ingen tid att ta reda på allas fullständiga personnummer; ej heller fick testamentsvittnena pga den rekordsnabba hanteringen tillräckligt med utrymme för sina namnteckningar.

Jag undrar vad själva planeringen gick ut på. Den kan inte ha avhandlat utformning av testamente, att ta reda på vad som är förhållandevis smärtfria sätt att dö och införskaffa lämpliga läkemedel eller att ordna upp sina finanser (inte för att finanserna var i kaos men en deklaration saknades ju och där var en del obetalda kreditkort osv).

Skriva momsbarnbok verkar däremot ha varit prio.
Citera
2019-01-28, 00:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ingen har strypt sig själv. HB har blivit strypt av sin make.
Det vet du inte ett dugg om. Sluta skapa trådsanningar.
Förresten så tar du upp Elli hela tiden. Såg detta men glömde.
Citat:
Båda föräldrarna hade skrivit undet brevet med sina namnteckningar. Hanna hade skrivit brevet för hand. Som jag skrev tidigare var det kort så jag har ingen mer information att delge.
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Tack för infon
Detta har jag inte ens reflekterat över.Har faktiskt inte tänkt på att fråga..
Vet man att det var skrivit på datorn ?
När jag fick brevet förklarat för mig lät det som det var snabbt ihopkluddat på ett A4 ark.Kort och koncist är det jag fått berättat.
Brevet är på analys och ska också bedömas av expertis.
Citera
2019-01-28, 00:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det vet du inte ett dugg om. Sluta skapa trådsanningar.
Förresten så tar du upp Elli hela tiden. Såg detta men glömde.
SS nämnde inget om två självmord. Ej heller GW.

Bra, då är Stehlitz, Elli09 och Rockkungen överens om längden på avskedsbrevet:
Citat:
Det är skrivit några få rader utryckt från
- Dator vem som skrivit ut det vet ingen
Citera
2019-01-28, 00:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag undrar vad själva planeringen gick ut på. Den kan inte ha avhandlat utformning av testamente, att ta reda på vad som är förhållandevis smärtfria sätt att dö och införskaffa lämpliga läkemedel eller att ordna upp sina finanser (inte för att finanserna var i kaos men en deklaration saknades ju och där var en del obetalda kreditkort osv).

Skriva momsbarnbok verkar däremot ha varit prio.
Ja, det kan väl inte ha varit så komplicerat att sammanställa när den uppdaterades och blev
färdigskriven 2 augusti.

På sommaren alltså - dvs innan höstens planer på att döda barnen enligt brevet.

Tror nog mer det sammanfaller med Moas diagnos på just hösten 2017 - där gick ridån ner efter alla tidigare vedermödor och oro för Agnes sen 2015.

Får väl tacka för den franska artikeln då den gav lite kompletterande uppgifter kring det jag funderat på innan med tanke på vissa ordval om depression samt följande - jag har mödrars bindning i åtanke, oro för barnen samt pseudoaltruism:
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Men H var också en lugn och samlad person är bäst att tillägga om.en lite mer hispig över töserna.
Citat:
Jag vet bara att man berättat att Hanna åt antidepressiva och att hon oroade sig mycket för töserna. Känner inte till något om släkt i Skåne.
Senast redigerad av develi 2019-01-28 kl. 00:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in