Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Så enkelt kan inte företaget friskriva sig från ansvar. Om det visar sig att körtiden systematiskt inte räcker till, beror överträdelserna på företagets planering. Visar det sig dessutom att föraren inte kan hålla lagstadgad hastighet utan måste köra 90 för att hinna med, då är det kört.
Jag hade en sån körning upp till Stockholm förra vintern. Det tog 4 timmar och 23 minuter om jag körde 90 på E4 hela vägen. Vid minsta lilla fördröjning blev jag tvungen att ta min rast inne på området där jag skulle lossa, för jag hann inte backa in trailer och link på 1 minut, eller så fick jag stanna längs vägen nånstans och blev då nån timme försenad (45 min rast + körtid för att hitta nånstans där jag kunde stå), som jag fick skulden för. Minuterna tickar iväg rätt fort om du bara kan köra 50-60 på E4 och har små marginaler. Om jag hade kört lagligt i 80 hade jag varit en kvart försenad varje dag, och inte kunnat köra mer än 2 dagar per vecka.
Arbetsgivaren ska leda och fördela arbetet, med det ingår också ansvaret för arbetstagarnas arbetsmiljö. Om chauffören är nödgad att bryta mot KOV och hastighetsbestämmelser för att kunna utföra sitt uppdrag åligger det arbetsgivaren, närmare bestämt trafik-/transportledaren, att planera rutten bättre. Det yttersta ansvaret över ditt arbete ligger på trafik-/transportledaren som är den enda personen på arbetsgivarsidan som har det lagstadgade ansvaret.
Om situationen är så som du beskriver det, med en fjärrtransport, är det oftast fel redan på avtalsnivå när man säljer in tjänsten till kunden. I ditt fall har man avtalat för snäva ramtider, vilket gör att du inte har några felmarginaler alls. Det låter dessutom som att du har på tok för snäva ramtider om du inte ens kan hålla tiden i laglig hastighet. En smart åkare avtalar ramtiden så att den sker med ett långt spann (t.ex lossningstid kl 8:00-11:00) så att du har marginal att kunna komma dit i tid.
Det är också trafikledningens skyldighet att tillsammans med chauffören planera rutten och lägga den så att chauffören inte behöver kränka någon av de förbudslagar vi har som lastbilschaufförer. Chauffören skall inte behöva sitta i hytten och fundera på om denne skall rasera en bro eller skrapa i skåpet i något valv.
Lite som alla skall kunna:
AML
1 § Arbetsmiljön skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället. Vid fartygsarbete skall arbetsmiljön vara tillfredsställande också med hänsyn till sjösäkerhetens krav.
[S2]Arbetsförhållandena skall anpassas till människors olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende.
7 e § Den som är ansvarig för samordningen av arbetsmiljöfrågor enligt 7 d § ska se till att
arbete tidsplaneras på det sätt som behövs för att förebygga risker för ohälsa och olycksfall till följd av att olika verksamheter pågår på arbetsstället,