2019-01-27, 19:16
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nja, enligt vägarbetstidslagen är det faktiskt föraren som har ansvaret och skyldigheten att "tömma" sitt kort efter 28 dagars aktivitet. Detta gör man antingen direkt i färdskrivaren genom förarkortet + företagskortet (alt. polisens kontrollkort, verkstädernas kontrollkort) och en seriell-sticka. Eller gör man det hos företaget genom en egen dosa (som brukar gå till en dator) eller gör man det hos Trafikverkets kontor på samma plats man skriver förarprov på.

Denna skyldighet är exakt detsamma med analog färdskrivare där diagramblad som är över 28 dagar gamla skall arkiveras hos åkaren.

Föraren får böter om denne inte har "tömt" sitt kort efter 28 dagar.

Kan du vara hygglig och länka till källa där det står att ansvaret att tömma kortet åligger en anställd förare?
Citera
2019-01-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Jag tror det blir dyrare än så för i skrivande stund är vi uppe i drygt 2500 överträdelser sedan 2018 och trenden går åt fel håll. Är ej ansvarig men har bråkat en hel del om detta och har blivit uppsagd pga "arbetsbrist".

Vad ända ini...

Jag har två funderingar:

Hur kan du se överträdelserna, dessutom ökande, när ni inte tömmer färdskrivarna eller korten? Du kan bara analysera data när du har det i din dator, då när kort och skrivare är tömda.

Hur lyckas man öka med 500 överträdelser på en vecka? Ni antingen ha en stab på 50 per med 2 överträdelser vardera per dag eller så har ni sjukt många överträdelser per chaufför per dag.

Kan du berätta lite om vad det är för typ av överträdelser (absolut inte några personuppgifter nu, utan bara typen av överträdelser).
Citera
2019-01-27, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Kan du vara hygglig och länka till källa där det står att ansvaret att tömma kortet åligger en anställd förare?

Citat:
Ditt ansvar vid användning av digital färdskrivare

Information som lagras på ditt förarkort ska kopieras av transportföretaget så ofta att inga relevanta uppgifter går förlorade. Tidsperioden inom vilken uppgifterna ska kopieras får inte överskrida 28 dagar. Om du kört åt flera företag ska ditt förarkort kopieras av samtliga företag. Ett tips är att du efter ditt sista pass innan ledighet (exempelvis vid semester) kopierar ditt förarkort.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/forarens-ansvar/
Citera
2019-01-27, 19:40
Medlem
Citat:
Jag tror det blir dyrare än så för i skrivande stund är vi uppe i drygt 2500 överträdelser sedan 2018 och trenden går åt fel håll. Är ej ansvarig men har bråkat en hel del om detta och har blivit uppsagd pga "arbetsbrist".

Helvete! Postnord eller Sandahls Bolagen borde man tycka stora as till åkerier men har för mig att de ändå försöker hålla det nära 0.

Hur många chaufförer på åkeriet?
Om du nu är uppsagd och inte bryr dig nämnvärt om åkeriet kan du tipsa Transportstyrelsen om detta.
Gör de kontroll och hittar fel blir de flaggad och kommer alltid bli kontrollerad.

Däremot kan det också bli att åkeriet är för stort och Transportstyrelsen inte ids då det blir för mycket jobb.
Citera
2019-01-27, 20:01
Avslutad
Citat:
Vad ända ini...

Jag har två funderingar:

Hur kan du se överträdelserna, dessutom ökande, när ni inte tömmer färdskrivarna eller korten? Du kan bara analysera data när du har det i din dator, då när kort och skrivare är tömda.

Hur lyckas man öka med 500 överträdelser på en vecka? Ni antingen ha en stab på 50 per med 2 överträdelser vardera per dag eller så har ni sjukt många överträdelser per chaufför per dag.

Kan du berätta lite om vad det är för typ av överträdelser (absolut inte några personuppgifter nu, utan bara typen av överträdelser).

Jag har behörighet till färdskrivarportalen så jag kan se allt och vi får dessutom epost när bilar och chaufförer inte tömt sina kort(28 dagar)/färdskrivare(90 dagar). Saken är den att vi alltid haft överträdelser som man blundat för men det har blivit värre när vi blivit större och övertiden blivit extrem.

Skickar PM så får du själv avgöra.
Citera
2019-01-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
Helvete! Postnord eller Sandahls Bolagen borde man tycka stora as till åkerier men har för mig att de ändå försöker hålla det nära 0.

Hur många chaufförer på åkeriet?
Om du nu är uppsagd och inte bryr dig nämnvärt om åkeriet kan du tipsa Transportstyrelsen om detta.
Gör de kontroll och hittar fel blir de flaggad och kommer alltid bli kontrollerad.

Däremot kan det också bli att åkeriet är för stort och Transportstyrelsen inte ids då det blir för mycket jobb.

Jag har för mig att PostNord är som de övriga bara en speditör som kan ha ett dotterbolag som åkeri. Annars är det andra mindre och större åkerier som kör för speditören PostNord.

Stora åkerier brukar ha rutiner kring hur de vill göra och de ser till att sina chaufförer tömmer sina kort varje dag när de lämnar in nycklarna och rapporterar in arbetstiden. Det spelar ingen roll hur stort åkeri det är, tunggruppen är ändå där och fjävlas med allt från KOV till ADR.

Citat:
Jag har behörighet till färdskrivarportalen så jag kan se allt och vi får dessutom epost när bilar och chaufförer inte tömt sina kort(28 dagar)/färdskrivare(90 dagar). Saken är den att vi alltid haft överträdelser som man blundat för men det har blivit värre när vi blivit större och övertiden blivit extrem.

Skickar PM så får du själv avgöra.

Är era färdskrivare länkade online till någon portal i realtid? Det var något nytt. Eller är det bara överträdelsen att kortet och skrivaren inte är tömda?
PMa på du.
Citera
2019-01-27, 20:10
Avslutad
Citat:

Är era färdskrivare länkade online till någon portal i realtid? Det var något nytt. Eller är det bara överträdelsen att kortet och skrivaren inte är tömda?
PMa på du.

Varje gång en chaufför tömmer sitt kort så laddas det upp till en portal där allt står. Jag har skickat nu återkom gärna i tråden vad du tycker.
Citera
2019-01-27, 20:26
Medlem
Citat:
Varje gång en chaufför tömmer sitt kort så laddas det upp till en portal där allt står. Jag har skickat nu återkom gärna i tråden vad du tycker.

Men då har ju chaufförerna åtminstone tömt korten, eller hur?

Hur kan man missa att tömma kort alt. fordon med 321 dagars övertid?

Det vi ser är i stort sett att ni kör fjärrtransporter och då ofta tidig morgon, eller vad regelverket kallar natt. Det vi ser är att arbetsledningen inte kan planera körschemat då föraren är tvungen att dels strunta i rasten och dels köra mer än 10h utan dygnsvila. Du har råkat ut för en väldigt sjuk arbetsgivare med andra ord.

Påminner om denna: http://www.tidningenproffs.se/asikter/2013/12/du-far-sparken-god-jul-och-halsa-familjen/
Citera
2019-01-27, 20:34
Avslutad
Citat:
Men då har ju chaufförerna åtminstone tömt korten, eller hur?

Hur kan man missa att tömma kort alt. fordon med 321 dagars övertid?

Det vi ser är i stort sett att ni kör fjärrtransporter och då ofta tidig morgon, eller vad regelverket kallar natt. Det vi ser är att arbetsledningen inte kan planera körschemat då föraren är tvungen att dels strunta i rasten och dels köra mer än 10h utan dygnsvila. Du har råkat ut för en väldigt sjuk arbetsgivare med andra ord.

Påminner om denna: http://www.tidningenproffs.se/asikter/2013/12/du-far-sparken-god-jul-och-halsa-familjen/

Jag har inget bra svar på dina frågor det enda jag kan säga är att allt sköts åt helvete och den som säger till på skarpen åker ut. Arbetsledningen är ett stort problem men även chaufförerna som inte säger ifrån när dom inte hinner för att sedan bryta mot kör/vilotid. Det som förvånar mig mest är att chaufförerna uppenbarligen inte förstår allvaret i alla överträdelser för som du såg så var dom inte särskilt milda.

Har kontaktat tidningen faktiskt så vi får se om dom är intresserade.
Citera
2019-01-29, 17:22
Medlem
Citat:
Då är det ju du som får se till att förarna vet om att de har överträdelser genom att skriva ut respektive förarkorts överträdelser på ett papper där det också står att föraren skall skriva under att de har läst och lovat att inte göra om överträdelserna. Bara då går företaget fri från ansvar (på de mindre allvarliga överträdelserna). Detta sköter programmet som ni analyserar korten med.

Sedan får ni ta och kalla till ett APT där ni går igenom de grunder man lär sig på både körskolan och YKB. Jag skulle tippa på att ni även har en massa "Kört utan förarkort" som överträdelser i era bilar?

DE vanligaste överträdelserna brukar vara "ospecifierad tid" (vilket kommer av slöa färdskrivare) och "ospecifierad start och slutland" (vilket också kommer av slöa färdskrivare och ouppmärksamma förare). Ett annat brukar vara överträdelse för rast inom 6h, som brukar komma av att ni på kontoret planerar för dåligt så att föraren får mycket övertid.
Så enkelt kan inte företaget friskriva sig från ansvar. Om det visar sig att körtiden systematiskt inte räcker till, beror överträdelserna på företagets planering. Visar det sig dessutom att föraren inte kan hålla lagstadgad hastighet utan måste köra 90 för att hinna med, då är det kört.

Jag hade en sån körning upp till Stockholm förra vintern. Det tog 4 timmar och 23 minuter om jag körde 90 på E4 hela vägen. Vid minsta lilla fördröjning blev jag tvungen att ta min rast inne på området där jag skulle lossa, för jag hann inte backa in trailer och link på 1 minut, eller så fick jag stanna längs vägen nånstans och blev då nån timme försenad (45 min rast + körtid för att hitta nånstans där jag kunde stå), som jag fick skulden för. Minuterna tickar iväg rätt fort om du bara kan köra 50-60 på E4 och har små marginaler. Om jag hade kört lagligt i 80 hade jag varit en kvart försenad varje dag, och inte kunnat köra mer än 2 dagar per vecka.
Citera
2019-01-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så enkelt kan inte företaget friskriva sig från ansvar. Om det visar sig att körtiden systematiskt inte räcker till, beror överträdelserna på företagets planering. Visar det sig dessutom att föraren inte kan hålla lagstadgad hastighet utan måste köra 90 för att hinna med, då är det kört.

Jag hade en sån körning upp till Stockholm förra vintern. Det tog 4 timmar och 23 minuter om jag körde 90 på E4 hela vägen. Vid minsta lilla fördröjning blev jag tvungen att ta min rast inne på området där jag skulle lossa, för jag hann inte backa in trailer och link på 1 minut, eller så fick jag stanna längs vägen nånstans och blev då nån timme försenad (45 min rast + körtid för att hitta nånstans där jag kunde stå), som jag fick skulden för. Minuterna tickar iväg rätt fort om du bara kan köra 50-60 på E4 och har små marginaler. Om jag hade kört lagligt i 80 hade jag varit en kvart försenad varje dag, och inte kunnat köra mer än 2 dagar per vecka.

Arbetsgivaren ska leda och fördela arbetet, med det ingår också ansvaret för arbetstagarnas arbetsmiljö. Om chauffören är nödgad att bryta mot KOV och hastighetsbestämmelser för att kunna utföra sitt uppdrag åligger det arbetsgivaren, närmare bestämt trafik-/transportledaren, att planera rutten bättre. Det yttersta ansvaret över ditt arbete ligger på trafik-/transportledaren som är den enda personen på arbetsgivarsidan som har det lagstadgade ansvaret.

Om situationen är så som du beskriver det, med en fjärrtransport, är det oftast fel redan på avtalsnivå när man säljer in tjänsten till kunden. I ditt fall har man avtalat för snäva ramtider, vilket gör att du inte har några felmarginaler alls. Det låter dessutom som att du har på tok för snäva ramtider om du inte ens kan hålla tiden i laglig hastighet. En smart åkare avtalar ramtiden så att den sker med ett långt spann (t.ex lossningstid kl 8:00-11:00) så att du har marginal att kunna komma dit i tid.

Det är också trafikledningens skyldighet att tillsammans med chauffören planera rutten och lägga den så att chauffören inte behöver kränka någon av de förbudslagar vi har som lastbilschaufförer. Chauffören skall inte behöva sitta i hytten och fundera på om denne skall rasera en bro eller skrapa i skåpet i något valv.

Lite som alla skall kunna:

AML

1 § Arbetsmiljön skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället. Vid fartygsarbete skall arbetsmiljön vara tillfredsställande också med hänsyn till sjösäkerhetens krav.

[S2]Arbetsförhållandena skall anpassas till människors olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende.

7 e § Den som är ansvarig för samordningen av arbetsmiljöfrågor enligt 7 d § ska se till att
arbete tidsplaneras på det sätt som behövs för att förebygga risker för ohälsa och olycksfall till följd av att olika verksamheter pågår på arbetsstället,
Citera
2019-01-29, 21:43
Medlem
Citat:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/forarens-ansvar/
Alltså är det inte förarens ansvar utan arbetsgivarens. För att "transportföretaget" måste spara uppgifterna i upp till ett år om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in