Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Äppelkäck var den som påstod att kvinnor i det området i större omfattning numera också har jaktvapen. Så om Karin hade ett är det givetvis möjligt att hon tog med sig det. Förstår inte konstigheten?
Rätt naturligt skulle jag tro att man tar med sig det som skydd mot ett galet beväpnat ex som har ens barn.
Okej, svårt att hålla isär alla ibland
Det konstiga ligger i att påstå att det vore normalt för kvinnor att hämta vapen om de misstänker att deras barn är i fara och särskilt hos någon som de lämnat dem hos. Normalt så skulle man aldrig lämna ut barn om man tror att det finns risk för deras liv och sedan kan jag inte dra mig till minnes ett enda fall i Sverige med våld inom familjen där en kvinna skjutit en anhörig. Kvinnor skaffar inte vapen till skydd mot andra och oftast brukar de inte tro något sådant om mannen som att han kan komma att ta till dödligt våld först när han gjort det.
Det känns som om jag hamnat i diskussion med folk som tror att det fungerar som i filmer. I verkligheten gör det sällan det och kvinnor är inte heller mordiska galningar. Ytterst få utav oss vågar eller ser det som nödvändigt att ta tillhygge eller kniv mot en galen man som vet om sedan barnsben att han fysiskt övertag och inte kan skadas av en svagare part som istället tror att det går att resonera med någon som vill utsätta dem eller andra för våld. Kvinnor hämtar inte vapen eftersom de under hela deras liv varit i beroende av att kunna prata sig ur farliga situationer.