2019-01-27, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Den var väl lite lurig den där dataaffären, men det är ju det där att GM går på sonen och inte han som har dataaffären som känns osannolikt. Att välja ett barn känns lite för kallt om det var rationellt.
Ja, det där spåret känns uttjatat och dessutom mest baserat på fördomar. är ju inte ens pojkens pappa som var primärt inblandad i detta. Nej, motiv för att anfalla M, men inte relaterat till familjen.
Citera
2019-01-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernMisery
Är det någon som sitter inne på tillräckligt adekvat fakta (och tid/ork) om de vittnesmål som finns; och orkar göra en kort sammanfattning?
Lite svårt då man får plocka ihop osäkra uppgifter från olika håll. Jag kör en, möjligen felaktig, snabbversion.

En man har setts stå och hänga i det blå valvet mitt emot kyrkogården i Valla. Dessa observationer ska ha gjorts "dagarna före morden". Mannen ej identifierad.

En kvinna har sett en svartklädd man med polo stå och hänga sydväst om brottsplatsen. Han flyttar sig norrut och sedan österut ner mot trappan. Detta är precis innan det smäller. Ungefär så.

Sopbilspersonal ser, möjligen samme gubbe som ovan, hänga runt i "parken/parkeringen" precis vid brottsplatsen. Även detta mycket nära inpå brottet.

Kvinna som bor i hyreshusen/bostadsrätterna ser en svartklädd man hugga åtminstone AL för att sedan springa söderut.

Kvinna möter gärningsmannen(?) när han går över till östra sidan av Djurgårdsgatan.

twigos pappa möter honom vid norra ingången till Trf.

Kvinna ser polomannen i dåligt skick i Trf.
Citera
2019-01-27, 13:05
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Vad är skillnaden?

En lustmördare går igång sexuellt på att mörda.

En "thrill killer" dödar istället mer för att det är spännande och att det blir som ett rus för dem.

Citat:
Den var väl lite lurig den där dataaffären, men det är ju det där att GM går på sonen och inte han som har dataaffären som känns osannolikt. Att välja ett barn känns lite för kallt om det var rationellt.

Var det ens allmänt känt att Mohammeds pappa var kopplad till Sekvencia i Linköping? Som jag förstår det var pappan snarare enhetschef än butikschef, så han lär väl knappast själv haft med kunder att göra.
Citera
2019-01-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
En lustmördare går igång sexuellt på att mörda.

En "thrill killer" dödar istället mer för att det är spännande och att det blir som ett rus för dem.

Var det ens allmänt känt att Mohammeds pappa var kopplad till Sekvencia i Linköping? Som jag förstår det var pappan snarare enhetschef än butikschef, så han lär väl knappast själv haft med kunder att göra.
Det nämndes någon gång att "detaljen" som gjorde övergångsställetvittnet uppmärksam var att mannen visade fysiska tecken på sexuell upphetsning. Jag undviker mer detaljerad beskrivning Dock så var detta antagligen påhitt och spekulationer.
Citera
2019-01-27, 14:15
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Det nämndes någon gång att "detaljen" som gjorde övergångsställetvittnet uppmärksam var att mannen visade fysiska tecken på sexuell upphetsning. Jag undviker mer detaljerad beskrivning Dock så var detta antagligen påhitt och spekulationer.

Haha! Vittnet vid övergångsstället ser GM:s morgonbånge under adidasbrallorna.
Citera
2019-01-27, 14:18
Medlem
Citat:

Ah, jo, ja. Jag förstår vad du menar och jag kan vara benägen att hålla med dig i det och då utesluta balttorped-spåret.. men det finns vissa scenarion som ändå inte går att utesluta imho. Ska skriva ihop ett scenario sen, och efter det sluta upprepa mig.

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Vet inte riktigt vad du menar men det spår som varit mest omdebatterat i media och som polisen verkar ha utrett som sitt huvudspår utifrån utgångspunkten att mördaren riktade in sig på Mohammed handlar om tidigare anställda. De visste nog om pappa Ammouris roll eftersom det var han de attackerade i butiken.
Citera
2019-01-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Ett vittne jag pratade m på morddagen såg antagligen han i trädgårdsföreningen utan m något lindat runt handen och såg helt borta ut. Vittnet blev rädd o tänkte den här ska man nog akta sig för. Då var han på stora gräsmattan vid scenen typ
Med tanke på vad som hände innan så var det nog ett bra beslut att hålla sig undan. Diverse uppgifter efter morden gjorde ju gällande att han hängt runt ända från Ekoxen och upp till norra ingången. Så det är ju inte omöjligt att han spårat ordentligt. Dock är jag inne på Link04:s linje, vittnen är mycket luriga. jag har egen erfarenhet av att man mer eller mindre kan skapa vilka minnen som helst. Nu är det ju i detta fall dock ganska ointressant då osäkerheten i allting är så stor. Man kan helt enkelt inte säga mycket om gärningsmannen från den information man har.

Med tanke på utredningens storlek så är det en respektabel mängd människor man kollat. Jag skulle nog säga att den enda återstående chansen är tips. Tror vi kan glömma DNA-grejen.
Citera
2019-01-27, 14:43
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Staaf morgonen 28 januari 2019: Killar, jag väntar lite med kaffet, ska bara hämta dubbelmördaren först. Håll min plats.

Han tar några kaffe sen kollar han tipskorgen. Det här fallet sliter nog på Staaf tror jag. Han lät ju som han var hundra år när han pratade i brottsjournalen. Gillar ändå Staaf, han kör på. Man kan nog inte klandra honom för att det ej är löst.

Man överskattar nog personers förmåga att lämna tips. Om någon nära GM misstänker honom så undviker dom ofta att tipsa. Dom flesta tips kommer från personer som inte känner personen dom tipsar om. I Linköping flera tusen fel i tipskorgen hittills.
Citera
2019-01-27, 14:54
Medlem
Citat:
Han tar några kaffe sen kollar han tipskorgen. Det här fallet sliter nog på Staaf tror jag. Han lät ju som han var hundra år när han pratade i brottsjournalen. Gillar ändå Staaf, han kör på. Man kan nog inte klandra honom för att det ej är löst.

Man överskattar nog personers förmåga att lämna tips. Om någon nära GM misstänker honom så undviker dom ofta att tipsa. Dom flesta tips kommer från personer som inte känner personen dom tipsar om. I Linköping flera tusen fel i tipskorgen hittills.
Min teori är att GM tillfälligt befann sig i Linköping. Han kanske inte ens hör hemma i Östergötland. Varför tror jag det? Jo Linköpingsmorden är på ett sätt väldigt lokalt anknutna. Eftersom inget avgörande tips tycks ha kommit in kan man misstänka att GM:s familj, sociala nätverk, arbetskompisar etc finns en bit bortom östgötska domäner. Om GM haft lokal anknytning hade tips inkommit för länge sedan.
Citera
2019-01-27, 15:40
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Min teori är att GM tillfälligt befann sig i Linköping. Han kanske inte ens hör hemma i Östergötland. Varför tror jag det? Jo Linköpingsmorden är på ett sätt väldigt lokalt anknutna. Eftersom inget avgörande tips tycks ha kommit in kan man misstänka att GM:s familj, sociala nätverk, arbetskompisar etc finns en bit bortom östgötska domäner. Om GM haft lokal anknytning hade tips inkommit för länge sedan.

Kan mycket väl vara så.

GW:s teori första året.

Ett ögonblicksverk av en psykiskt störd man, full av aggressivitet.
Det är den teori Leif GW Persson, professor i kriminologi vid Rikspolisstyrelsen och känd från TV 3:s "Efterlyst" har om dubbelmordet i Linköping.

https://www.folkbladet.se/nyheter/professorns-bild-av-dubbelmordaren-2835134.aspx
Citera
2019-01-27, 17:03
Medlem
Citat:

Ja, det är nog rätt segt att ha lagt ner så mycket jobb och ändå gå bet. Tycker inte heller att han har någon som helst skuld i detta. Man har nog följt boken och det verkar som om man varit benägen att ta hjälp från andra. Gissar att han inser att det bara är tips och en liten möjlighet med DNA som kan fixa detta. Därav tröttheten kanske, han har väl gett upp, eller inser att det delvis är utanför deras händer.
Citera
2019-01-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Jag tror det är av just den anledningen som de ofta brukar betona att han kanske inte bodde i Linköping på "ett traditionellt sätt". De är nog inne på samma spår som du vad det gäller detta.

Vi "har" mössa, polo, kniv, klädsel, ålder, längd etc. Är det hans egna grejer eller tjackade för tillfället? Om det är hans egna så vore det ju jävligt märkligt om ingen fattade vem det är.

Jag tror han väntar på M, han har planerat detta ett tag. Frågan är som tidigare vad konfrontationen gällde. Ingen har hört vad som sades i ordväxlingen, hade annars smakat fågel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in