Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det är lögn att fara med så grov osanning när en självupplevelse återges. Eller, menar du att en av dem talar sanning och den andre ljuger? Hur hänger det ihop?
Sluta ljug.. Du vet att jag har rätt, men vill inte medge det.
Inte ens när det är en självupplevelse som återges är det graden av diskrepans i uppgifterna som avgör om något är en lögn. Eller, menar du att om deras uppgifter stämt ihop bättre vore det inte en lögn i dina ögon?
Om en uppgiftslämnare inte har för avsikt att förleda och tror den berättar sanningen, men inte gör det, är det en osanning eller ett misstag, men inte en lögn oavsett hur mycket det avviker från sanningen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lögn
Citat:
För att betecknas som lögn krävs ett uppsåt, till skillnad från att i god tro framföra en osanning som personen själv tror är sann.
Du kan inte bevisa att de lämnade falska uppgifter med avsikt att förleda och kan därmed inte beslå det som lögn.
Du gissar att de ljög.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Polisen spanade på MB pga det falska alibit. Det falska alibit kom av avvikelserna i berättelserna.
Men, snälla människa. Det var nästan fem år sedan jag skrev det. Mycket vatten har runnit under broarna och många slutsatser dragits sedan dess.
Tack. Du medger att du tidigare ansåg det var motiv som låg bakom beslutet om spaning, men har bytt hypotes, igen...
Enligt Quarrels nu gällande hypotes skulle spaningen alltså inte ha genomförts om berättelserna varit mer samstämmiga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det fanns större anledning att misstänka MB än Kim, vilket jag har skrivit.
Det är inte speciellt många som tycker som du.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Husrannsakan borde ha skett hos MB först, eller samtidigt hos båda.
MB var misstänkt på nivån kan misstänkas och då är husrannsakan inte tillåten.
Du skrev häromdagen att du anser MB vara misstänkt enligt lägsta graden, kan misstänkas. Förklara varför du sänkt dig från att anse det fanns tillräckligt för skälig misstanke och husrannsakan till att nu öppet ta ställning för kan misstänkas?