Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Det stämmer att skillnaden i berättelser visar att någon lämnar till viss del osanna uppgifter, men inte vem, inte varför och inte om personen vet att uppgifterna är osanna.
Du har kategoriskt kallat dessa osanna uppgifter för lögn och verkar inte förstå att en utsaga inte blir en lögn för att uppgifterna går isär och inte heller graden av diskrepans avgör om en osann uppgift är en lögn.
För att en osann utsaga ska betecknas som lögn krävs ett avsiktligt uppsåt att förleda. Om uppgifterna lades fram i god tro om att de var sanna är det osanning, men ingen lögn.
Jag ser att du kallar uppgifterna "inte sanna" istället för lögn nu, så uppenbarligen har du förstått.
Det är lögn att fara med så grov osanning när en självupplevelse återges. Eller, menar du att en av dem talar sanning och den andre ljuger? Hur hänger det ihop?
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Jo, det har du.
Just nu påstår du bestämt att avvikelserna i berättelserna om vad paret gjorde under kvällen var skälet till att man spanade på MB.
Polisen spanade på MB pga det falska alibit. Det falska alibit kom av avvikelserna i berättelserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Tidigare hävdade du lika bestämt att det var motiv som var orsaken till att man spanade på honom.
Eftersom du så ofta ändrar hypotes måste du vara tydligare med när du ändrat dig.
Men, snälla människa. Det var nästan fem år sedan jag skrev det. Mycket vatten har runnit under broarna och många slutsatser dragits sedan dess.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Nej, det är det nog ingen som tror och var heller inte det jag skrev. Däremot har du tagit ställning och deklarerat att du anser paret kan misstänkas, dvs misstänkta enligt lägsta misstankegraden och därmed visar du att enligt din grad av misstanke var det rätt att inte genomföra husrannsakan.
I onsdags skrev du att man borde gjort "husundersökning", men som du vet krävs minst skälig misstanke för att få göra det (om du med husundersökning menade husrannsakan)...
För övrigt intressant att du tidigare tyckte det fanns tillräckligt för skälig misstanke och husrannsakan, men nu av oklar anledning backat till att ta ställning för kan misstänkas.
Det fanns större anledning att misstänka MB än Kim, vilket jag har skrivit. Husrannsakan borde ha skett hos MB först, eller samtidigt hos båda. Nu gick polisen på Kim först och när blodet hittades i bagageutrymmet ansåg polisen att det var klart.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Precis. Fråga bara vittnet Magnus i Lisa Holm-fallet.
Här inbillar du dig att jag ska leta igenom LH-FUP efter 'Magnus', lista ut vad han kan ha sett och inte lagt märke till och diskutera det fallet här. Det kommmer inte att ske.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Nej, inte i mina ögon.
Det här är ren trots. "Det blir bara gissningar i vilket fall" skrev du, nu kan man inte gissa på scenariot för att det inte är tänkbart i dina ögon. Du vet att jag har rätt, men vill inte medge det. Scenariot är tänkbart.