2019-01-10, 12:19
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
Hur vet du det!? mitt mål är bara att utesluta att en eller två gärningsmän som har/hade betydligt större vinst på VB försvinnade än KJ. slutsatsen blir kanske den samma,men har man inte gjort jobbet ordentligt från början så är frågan för mig fortfarande öppen och det får du acceptera varken du vill eller inte, och du underskatta inte journalistik!

Saken är den att vi får aldrig veta hur mycket resurser polisen lagt ner på att utesluta till exempel karatetränaren. Vi får bara veta lite grann, mycket hamnar i "slasken" vilket det ska göra eftersom de som är avskrivna som misstänkta är just avskrivna.

Det tråkiga i det här forumet är att det spelar ingen roll hur mycket polisen utreder andra alternativ. Skulle karatetränaren utredas in på bara skinnet och alla resultat skulle offentliggöras så skulle foliehattarna med Quarrel i spetsen bara sikta in sig på ett annat oskyldigt offer att misstänkliggöra och spy galla över. Det finns många miljarder människor som inte är utredda förstår du.
Citera
2019-01-10, 12:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det är ju inget som säger att den transporterades till fyndplatsen direkt .
Mellanlandning med styckning nånstans i närheten är ju möjligt .
Då hamnar du någonstans i 'Fagros' teorier, där kroppen styckades under transporten från mordplatsen till fyndplatsen. Jag förstår inte vad syftet med en sådan styckning skulle ha varit. Att kunna stoppa in kroppsdelarna genom någon skottglugg?
Citera
2019-01-10, 12:26
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Då hamnar du någonstans i 'Fagros' teorier, där kroppen styckades under transporten från mordplatsen till fyndplatsen. Jag förstår inte vad syftet med en sådan styckning skulle ha varit. Att kunna stoppa in kroppsdelarna genom någon skottglugg?

Om det inte handlar om rent praktiska skäl som en transportstyckning så beror det på något annat. För en del är själva styckningen det väsentliga. Kan vara lustbetonat. Den ultimata skändningen? En mördare fick frågan varför han styckade sin flickvän. Han svarade "Hon ville gå ifrån mig. Jag skar av henne benen så hon inte kunde gå".
Citera
2019-01-10, 12:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Om det inte handlar om rent praktiska skäl som en transportstyckning så beror det på något annat. För en del är själva styckningen det väsentliga. Kan vara lustbetonat. Den ultimata skändningen? En mördare fick frågan varför han styckade sin flickvän. Han svarade "Hon ville gå ifrån mig. Jag skar av henne benen så hon inte kunde gå".
Har inte sett att det har talats om något lustbetonat i det här fallet. Finns det någonting som tyder på annat än en klassisk transportstyckning?
Citera
2019-01-10, 12:30
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Skillnaden är att jag inte svamlar om mord och styckning av lejda mördare i en skåpbil .
Du får väl ta kontakt med KJ och höra med honom hur han tänkte .
Han är ju den ende som vet alla svaren ...
Citera
2019-01-10, 12:31
Medlem
Citat:
Det finns naturliga förklaringar till varför det inte fanns blod eller liklukt på andra ställen än bagaget. Jag tror att Kristoffer använde handskar eller tvättade av sig efter styckningen. Tillgång till vatten hade han eftersom delarna var tvättade. Han kan ha lagt ett skydd på sätet (duschdraperi?) eller helt enkelt haft ombyte i bilen.

Det händer att mördare transporterar offret i en bil utan att lämna minsta spår i bilen. Spekerödsmordet är ett bra exempel där mördaren fått med sig både offer, madrass plus en massa täcken och skit i bilen utan att lämna en droppe blod efter sig. Och DET mordet var en riktigt blodig historia.
Det är bara "otur" mördaren har ifall något emballage läcker.

Förklaringen varför det fanns ingen liklukt i bilen är enkel, det hade aldrig transporterats några likdelar i KJ:s bil.
Alla mord är unika och kan därför inte jämföras. När man skall lösa ett mord är det motivet som är mycket viktigt. När det gäller Spekerödsmordet var det kvinnan som blev mördad som ägde huset och hade separerat från mannen, som bodde kvar i huset, men kanske var på väg att åka ut.
Gärningsmannen var mycket lätt att misstänka, som var hennes f.d. sambo.
Han kände till att hinner han få ut kroppen inom 20 minuter hinner inte liklukten bildas, som han gjorde, han använde revolver för att döda henne.
När polisen undersökte sovrummet kom de sannolikt med likspårhund och den reagerar inte för blod från levande person som fanns i sängen.
Sambon trodde väl att han får överta huset, men det blev inte på det viset.
Citera
2019-01-10, 12:45
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Har inte sett att det har talats om något lustbetonat i det här fallet. Finns det någonting som tyder på annat än en klassisk transportstyckning?

Det talades om något rituellt inslag i detta mord. Det kan vara benen. "du ska inte tro att du kan gå ifrån mig".
Citera
2019-01-10, 12:46
Medlem
Citat:

Kroppsdelarna efter styckningen togs till värnet genom skottgluggen och lades på isen, orsaken var den att kroppen skulle gömmas och enda förutsättningen för det var att den lades i kyla som skedde när den lades på isen.
Det var många som sökte efter kroppen runt värnet men ingen tänklte på att gå upp och se genom skottgluggen där kroppsdelarna låg, det är många skottgluggar där och inte endast en.
Även KJ var och sökte runt värnet, det gick inte att gå in därför det var full i vatten och isbelagd.

Sedan togs kroppsdelarna fram av gärningsmännen 20-22 maj, där orsaken kunde vara att beställaren skulle få alibi att inte han var gärningsmannen.
Därigenom fick KJ också alibi, därför han var under spaning den tiden.
Man måste erkänna att gärningsmännen var skickliga inom branschen och sannolikt varit med förut.
Citera
2019-01-10, 12:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det talades om något rituellt inslag i detta mord. Det kan vara benen. "du ska inte tro att du kan gå ifrån mig".
Minns du vad det talades om för rituellt inslag? Kan du länka?
Citera
2019-01-10, 13:01
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Minns du vad det talades om för rituellt inslag? Kan du länka?

Här bland annat. De pratar om mönster som knivhuggen bildade men jag minns också att de nämnde benen och hur de placerats.

https://www.expressen.se/nyheter/polisen-det-kan-vara-ett-ritualmord/
Citera
2019-01-10, 13:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Här bland annat. De pratar om mönster som knivhuggen bildade men jag minns också att de nämnde benen och hur de placerats.

https://www.expressen.se/nyheter/polisen-det-kan-vara-ett-ritualmord/
Det obligatoriska kvällstidningsdravlet. Finns det något stöd för sådant där i förundersökningen?
Citera
2019-01-10, 13:26
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Kroppsdelarna efter styckningen togs till värnet genom skottgluggen och lades på isen, orsaken var den att kroppen skulle gömmas och enda förutsättningen för det var att den lades i kyla som skedde när den lades på isen.
Det var många som sökte efter kroppen runt värnet men ingen tänklte på att gå upp och se genom skottgluggen där kroppsdelarna låg, det är många skottgluggar där och inte endast en.
Även KJ var och sökte runt värnet, det gick inte att gå in därför det var full i vatten och isbelagd.

Sedan togs kroppsdelarna fram av gärningsmännen 20-22 maj, där orsaken kunde vara att beställaren skulle få alibi att inte han var gärningsmannen.
Därigenom fick KJ också alibi, därför han var under spaning den tiden.
Man måste erkänna att gärningsmännen var skickliga inom branschen och sannolikt varit med förut.

Fast det där är ju i huvudsak enbart spekulationer (som alltid när det gäller dig). Det enda vi vet om värnet är att hundar markerat för liklukt (i a f om vi godkänner Uno som likhund, exkluderar vi hans kompetens när det gäller bilen kan vi inte inkludera den när det gäller värnet. Då kan det lika gärna varit blod eller sperma som detekterats av honom eller de andra inblandade hundarna).
Vad gäller kroppsdelarna som återfunnits är det inget som säger att de skulle ha legat nedkylda. Rättsläkarens bedömning av tid är ju nåt i stil med "minst 8 dagar, sannolikt upp till de 18 dagar som kroppen maximalt kan ha varit död".

Så, igen: vi vet inte vilka kroppsdelar som befunnits i värnet. Vi vet inte hur länge, och vi vet inte när dom kom dit. Ska vi vara riktigt petnoga vet vi inte ens att det finns en koppling till VB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in