2019-01-27, 01:38
Medlem
cupidfoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
HovR lämnar öppet för att mobilen kan ha fått krämtorsk, även om
dom anser att det är "mindre sannolikt".

HovR-domen sid 10.

Sms:ar man flitigt ökar det väl sannolikheten?
Citera
2019-01-27, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cupidfoot
Sms:ar man flitigt ökar det väl sannolikheten?

Vist är det så.
Sedan bygger deras "mindre sannolikt" på att hon verkligen
har laddat den, vilket ju aldrig kan garanteras.
Citera
2019-01-27, 02:19
Medlem
Att VB skulle ha blivit inbjuden av MB och hans fru att besöka dem i hemmet i Sävast, och sedan att VB skulle ta sig gående dit från Flottiljvägen, kan ses som helt orimligt.
Citera
2019-01-27, 02:30
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
HovR lämnar öppet för att mobilen kan ha fått krämtorsk, även om
dom anser att det är "mindre sannolikt".

HovR-domen sid 10.

Så klart det kan vara så. Men hon verkar som sagt ha varit typen som inte hamnar i batteritorskläge. Jag själv tillhör den kategorin. Kan nog räkna antalet gånger jag fått slut på batteri dom senaste 10 åren på ena handens tumme.

Man får väl gå på Fagros favvo-ord i det här läget: sannolikt. Är det då sannolikt att hon fick batteritorsk just den här kvällen eller inte?
Betänker vi KJ:s historia använde hon ju inte telefonen i någon extrem utsträckning, då pluggade hon ju.och sen hade dom sex. Skulle hon ha lämnat hemmet med typ 30% laddning?
Citera
2019-01-27, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Så klart det kan vara så. Men hon verkar som sagt ha varit typen som inte hamnar i batteritorskläge. Jag själv tillhör den kategorin. Kan nog räkna antalet gånger jag fått slut på batteri dom senaste 10 åren på ena handens tumme.

Man får väl gå på Fagros favvo-ord i det här läget: sannolikt. Är det då sannolikt att hon fick batteritorsk just den här kvällen eller inte?
Betänker vi KJ:s historia använde hon ju inte telefonen i någon extrem utsträckning, då pluggade hon ju.och sen hade dom sex. Skulle hon ha lämnat hemmet med typ 30% laddning?

Jag är också noggrann när det gäller mobil och jaktradio, kan inte påminna
mig att jag fått torsk någon gång, däremot händer det inte så sällan folk
omkring mig, dom hävdar också att dom är noggranna

Jag ville visa på att HovR lämnar utrymme för att den inte nödvändigtvis är
avstängd på "ett onaturligt sätt" som åklageriet har hävdat, man
nästan ser KJ stå å hoppa på mobilen, vilket så klart är avsikten.

Här vet vi inte säkert hur det ligger till.
Citera
2019-01-27, 03:33
Medlem
Det kan vara så enkelt att VB:s mobil var påslagen när hon lämnar KJ vid 21.00 tiden, men vid 22.00 tiden stängdes den av på onaturligt sätt, när våld sannolikt brukades mot VB.
Om inga samtal hade gått ut eller in på VB:s mobil finns ingen möjlighet att veta när den blev avstängd på onaturligt sätt.
Det var när hennes styvfar försökte ringa henne sent på kvällen som det uppdagades att hennes mobil var avstängd på onaturligt sätt, men finns ingen möjligt att veta när den stängdes av.

När det gäller VB:s mobil har det funnits något önsketänkande, att det måste ha varit KJ som stängde av den, vilket kan ses som orimligt, VB skulle inte accepterat något sådant.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-27 kl. 03:38.
Citera
2019-01-27, 08:39
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det kan vara så enkelt att VB:s mobil var påslagen när hon lämnar KJ vid 21.00 tiden, men vid 22.00 tiden stängdes den av på onaturligt sätt, när våld sannolikt brukades mot VB.
Om inga samtal hade gått ut eller in på VB:s mobil finns ingen möjlighet att veta när den blev avstängd på onaturligt sätt.
Det var när hennes styvfar försökte ringa henne sent på kvällen som det uppdagades att hennes mobil var avstängd på onaturligt sätt, men finns ingen möjligt att veta när den stängdes av.

När det gäller VB:s mobil har det funnits något önsketänkande, att det måste ha varit KJ som stängde av den, vilket kan ses som orimligt, VB skulle inte accepterat något sådant.

"VB skulle inte accepterat något sådant"..? Nä, jag tror inte hon accepterade att bli mördad heller. Båda dom sakerna skedde sannolikt mot hennes vilja.

Sen vet vi ju inte alls om hon lämnade KJ ö h t, och än mindre kl 21.00. Jag har hursom synnerligen svårt att tänka mig att hon skulle knata runt i över en halvtimme utan att företa sig någon aktivitet med mobilen. Hon verkade ju vara hyfsat aktiv med den.
Citera
2019-01-27, 08:45
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Lögnhals . Har du läst i ditt eget FUP nu igen .
Var står det att mobilen stängdes av vid 22-tiden ?
Finns inga samtal eller sms registrerade från kl 19,31 till kl 23,53 .
Hur faan vet du då när mobilen stängdes av ?
Först kl 23,53 konstaterades det att mobilen är avslagen på ett onaturlig sätt
då det finns ett inkommande samtal och röstbrevlådan går igång istället .
KJ gjorde alltså precis som NB och slog sönder VB:s mobil efter mordet .
VB hade inget annat val än att acceptera detta eftersom hon död , mördad av KJ .
Citera
2019-01-27, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Lögnhals . Har du läst i ditt eget FUP nu igen .
Var står det att mobilen stängdes av vid 22-tiden ?
Finns inga samtal eller sms registrerade från kl 19,31 till kl 23,53 .
Hur faan vet du då när mobilen stängdes av ?
Först kl 23,53 konstaterades det att mobilen är avslagen på ett onaturlig sätt
då det finns ett inkommande samtal och röstbrevlådan går igång istället .
KJ gjorde alltså precis som NB och slog sönder VB:s mobil efter mordet .
VB hade inget annat val än att acceptera detta eftersom hon död , mördad av KJ .

Det står inte i FUB att den stängdes av den tiden, men ser man logiskt till händelseförloppet bör det varit vid 22.00 tiden som gärningsmännen kidnappad VB och kom över hennes mobil som stängdes av, det borde ha varit prioriterad att den stängs av.
Sedan skall du inte blanda in NB i det här, eftersom du tycks sakna kunskaper om den händelsen.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-27 kl. 10:07.
Citera
2019-01-27, 10:09
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Det står inte i FUB att den stängdes av den tiden, men ser man logiskt till händelseförloppet bör det varit vid 22.00 tiden som gärningsmännen kidnappad VB och kom över hennes mobil som stängdes av, det borde ha varit prioriterad att den stängs av.
Sedan skall du inte blanda in NB i det här, eftersom du tycks ha saknat kunskaper om den händelsen.

Fast, ditt händelseförlopp är ju helt ologiskt och taget ur luften. Det krävs ju att man tycker att det är god utredningspraxis att hitta på kidnappare och mördare som ingen sett minsta spår av.
Så nä: 22.00 är inte på något sätt sannolikt.
Citera
2019-01-27, 10:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det stämmer att skillnaden i berättelser visar att någon lämnar till viss del osanna uppgifter, men inte vem, inte varför och inte om personen vet att uppgifterna är osanna.
Du har kategoriskt kallat dessa osanna uppgifter för lögn och verkar inte förstå att en utsaga inte blir en lögn för att uppgifterna går isär och inte heller graden av diskrepans avgör om en osann uppgift är en lögn.
För att en osann utsaga ska betecknas som lögn krävs ett avsiktligt uppsåt att förleda. Om uppgifterna lades fram i god tro om att de var sanna är det osanning, men ingen lögn.
Jag ser att du kallar uppgifterna "inte sanna" istället för lögn nu, så uppenbarligen har du förstått.
Det är lögn att fara med så grov osanning när en självupplevelse återges. Eller, menar du att en av dem talar sanning och den andre ljuger? Hur hänger det ihop?
Citat:
Jo, det har du.
Just nu påstår du bestämt att avvikelserna i berättelserna om vad paret gjorde under kvällen var skälet till att man spanade på MB.
Polisen spanade på MB pga det falska alibit. Det falska alibit kom av avvikelserna i berättelserna.
Citat:
Tidigare hävdade du lika bestämt att det var motiv som var orsaken till att man spanade på honom.

Eftersom du så ofta ändrar hypotes måste du vara tydligare med när du ändrat dig.
Men, snälla människa. Det var nästan fem år sedan jag skrev det. Mycket vatten har runnit under broarna och många slutsatser dragits sedan dess.
Citat:
Nej, det är det nog ingen som tror och var heller inte det jag skrev. Däremot har du tagit ställning och deklarerat att du anser paret kan misstänkas, dvs misstänkta enligt lägsta misstankegraden och därmed visar du att enligt din grad av misstanke var det rätt att inte genomföra husrannsakan.
I onsdags skrev du att man borde gjort "husundersökning", men som du vet krävs minst skälig misstanke för att få göra det (om du med husundersökning menade husrannsakan)...

För övrigt intressant att du tidigare tyckte det fanns tillräckligt för skälig misstanke och husrannsakan, men nu av oklar anledning backat till att ta ställning för kan misstänkas.
Det fanns större anledning att misstänka MB än Kim, vilket jag har skrivit. Husrannsakan borde ha skett hos MB först, eller samtidigt hos båda. Nu gick polisen på Kim först och när blodet hittades i bagageutrymmet ansåg polisen att det var klart.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Precis. Fråga bara vittnet Magnus i Lisa Holm-fallet.
Här inbillar du dig att jag ska leta igenom LH-FUP efter 'Magnus', lista ut vad han kan ha sett och inte lagt märke till och diskutera det fallet här. Det kommmer inte att ske.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nej, inte i mina ögon.
Det här är ren trots. "Det blir bara gissningar i vilket fall" skrev du, nu kan man inte gissa på scenariot för att det inte är tänkbart i dina ögon. Du vet att jag har rätt, men vill inte medge det. Scenariot är tänkbart.
Citera
2019-01-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
"VB skulle inte accepterat något sådant"..? Nä, jag tror inte hon accepterade att bli mördad heller. Båda dom sakerna skedde sannolikt mot hennes vilja.

Sen vet vi ju inte alls om hon lämnade KJ ö h t, och än mindre kl 21.00. Jag har hursom synnerligen svårt att tänka mig att hon skulle knata runt i över en halvtimme utan att företa sig någon aktivitet med mobilen. Hon verkade ju vara hyfsat aktiv med den.

Mordet på VB var ett planerat mord, som inte skedde i KJ:s bostad och därför kan KJ ses som helt oskyldig, oavsett anklagelserna mot honom.
Det fanns en tjej som dagen efter ringde till polisen och anmälde att hon sett en asiatisk tjej som kom ut från fastigheten 21.00 tiden, som var den fastigheten där KJ var bosatt.
Av någon anledning tog hon tillbaka anmälan, som var innan tjejen som mötte en asiatisk tjej på Lejonbacksvägen där signalementet stämmer in helt att det var VB.
Det har påståtts bland annat att KJ skulle ha kört efter VB men det stämmer inte därför den vägen som VB gick till Lejonbacksvägen går det inte att köra in med bil, den är avstängd att det går inte att komma in med bil bakvägen till Lejonbacksvägen.
Där vittnet 21.30 mötte det som sannolikt var VB fanns det ingen möjlighet att KJ hade följt henne med bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in