2019-01-27, 01:32
Medlem
En fundering kring arbetsgivarintyg. När i tid har ni begärt det, innan eller efter ni slutat på jobbet?
Problemet som jag ser det är att det väl måste fyllas i så nära efter sista arbetsdagen som möjligt? Detta eftersom all tid inklusive sista veckan måste vara med på intyget (för att få korrekt a-kassa), och det vet man först efter sista arbetsdagen, korrekt?

Men sen är det även problem att begära intyget efter man slutat, om arbetsgivaren segar eller bara skiter i det.

Hur har det fungerat för er?
Citera
2019-01-27, 03:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av westcoastcrew
alfakassan verkar ju urusel i avseendet väntetid:

"I december var genomströmningstiden för ansökningar om grundersättning 14 veckor och för ansökningar om inkomstbaserad ersättning 12 veckor." + "Vi handlägger alla ansökningar i tur och ordning från det datum vi får in dem. Just nu handlägger vi ansökningar som kom in under oktober.

finns det något alternativ om man byter bransch ofta och inte kan binda upp sig till branschspecifika a-kassor och saknar tillräckligt med HP för akademikernas a-kassa? eller är man fast med alfakassan?

Jag blev nyligen rövknullad av alfakassans handläggningstider så har bytt till Unionen. 4 veckors handläggningstid där.

(FB) Samlingstråd - A-kassan
Citera
2019-01-27, 05:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av westcoastcrew
alfakassan verkar ju urusel i avseendet väntetid:

"I december var genomströmningstiden för ansökningar om grundersättning 14 veckor och för ansökningar om inkomstbaserad ersättning 12 veckor." + "Vi handlägger alla ansökningar i tur och ordning från det datum vi får in dem. Just nu handlägger vi ansökningar som kom in under oktober."

finns det något alternativ om man byter bransch ofta och inte kan binda upp sig till branschspecifika a-kassor och saknar tillräckligt med HP för akademikernas a-kassa? eller är man fast med alfakassan?
Vanligtvis byter man inte a-kassa för att man byter bransch.
Citera
2019-01-28, 22:56
Avslutad
Har själv haft ett jobb som innebär att jag inte kan söka så många tjänster inom just det yrket, det finns knappt på marknaden längre.
Men hur många jobb ska man egentligen söka, på Unionens hemsida finns inga som helst info eller regler. I min hemtrakt kanske det finns ett jobb jag kan söka i månaden på arbetsförmedlingens sida, som följer mina kvalifikationer.
Får man helt enkelt bara hitta på en lista med sökta jobb ?
Finns väl ingen chans att dom kan checka att man sökt typ 2 jobb om dagen.
Citera
2019-01-29, 07:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Har själv haft ett jobb som innebär att jag inte kan söka så många tjänster inom just det yrket, det finns knappt på marknaden längre.
Men hur många jobb ska man egentligen söka, på Unionens hemsida finns inga som helst info eller regler. I min hemtrakt kanske det finns ett jobb jag kan söka i månaden på arbetsförmedlingens sida, som följer mina kvalifikationer.
Får man helt enkelt bara hitta på en lista med sökta jobb ?
Finns väl ingen chans att dom kan checka att man sökt typ 2 jobb om dagen.
Du får utöka dina sökkriterier att dom skall överensstämma till 100% kan du inte kräva...
Citera
2019-01-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonderaren
En fundering kring arbetsgivarintyg. När i tid har ni begärt det, innan eller efter ni slutat på jobbet?
Problemet som jag ser det är att det väl måste fyllas i så nära efter sista arbetsdagen som möjligt? Detta eftersom all tid inklusive sista veckan måste vara med på intyget (för att få korrekt a-kassa), och det vet man först efter sista arbetsdagen, korrekt?

Men sen är det även problem att begära intyget efter man slutat, om arbetsgivaren segar eller bara skiter i det.

Hur har det fungerat för er?

bumpar
När är det mest lämpligt att begära ett arbetsgivarintyg? Hur gjorde ni? A-kassan måste ju ha komplett info men samtidigt är det inte säkert man får ett intyg om man begär det EFTER att man slutat...
Citera
2019-01-30, 21:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonderaren
bumpar
När är det mest lämpligt att begära ett arbetsgivarintyg? Hur gjorde ni? A-kassan måste ju ha komplett info men samtidigt är det inte säkert man får ett intyg om man begär det EFTER att man slutat...
Meddela arbetsgivaren att du behöver ha intyget postat till dig eller överlämnat till dig, eller inskickat via nätet, första vardagen efter avslutad anställning eftersom din a-kassa kräver det för att kunna handlägga din ersättningsansökan. Om arbetsgivaren är småföretagare och ovan den typen av dokumenthantering får du nog intyget snabbare om du hjälper arbetsgivaren på traven genom att skicka över tomt intyg som blankett att fylla i och skriva ut eller att arbetsgivaren fyller i och skickar in på www.arbetsgivarintyg.nu. Mitt förslag är att säga att du i så fall även vill ha det skickat till dig via mail, som PDF-fil för att spara en egen kopia.

Här finns intyget med instruktioner att fylla i och skriva ut: https://www.alfakassan.se/virtupload/content/116/Arbetsgivarintyg.pdf

Om arbetsgivaren inte ger dig något intyg är mitt råd att kontakta fackförbundet, det är dom som har möjlighet att trycka på lite extra i sådana situationer. Om du inte är medlem i något fackförbund, prata med a-kassan om dom kan godta någon annan dokumentation. Vanligt är att dom då istället vill att du ska skicka in lönebesked, så utgår dom från det.
Senast redigerad av Bunny 2019-01-30 kl. 21:51.
Citera
2019-02-04, 05:47
Medlem
Någon annan som har problem att logga in på Alfakassans Mina Sidor idag?
Citera
2019-02-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Låt oss säga att du deltidsstämplar. Kan a-kassan bli misstänksam och göra stickprov om du ständigt år in och år ut är arbetslös några specifika dagar, t.ex. måndag och tisdag under jämna veckor. Eller alltid långhelg varannan vecka med arbete må, tis och onsdag jämna veckor följt av arbetslöshet resten av veckan?

Någon som har svaret?

Tycker att de flesta bidragsbrott gått ut på att folk arbetat, men uppgett att de varit arbetslös just denna specifika dag.

Men vad händer om en person medvetet är arbetslös en återkommande specifik dag eller dagar?
Citera
2019-02-04, 17:35
Medlem
Hej, jag får smått panik just nu.

Jag har nu väntat i totalt 9 veckor på besked från Alfa-kassan. Och idag visade det en preliminär utbetalning på 19xxxx kronor äntligen. Yes tänkte jag!

När jag ändå satt vid datorn så aktivitetsrapporterade jag för denna månaden på arbetsförmedlingen att jag varit på 2 intervjuer och sökt ca 10 jobb.

Efter några timmar gick jag in och kikade på min preliminär utbetalning men nu visade den 0kr och totalt 300 oanvända dagar.

Blev det så här för att jag skickade in en ny aktivitetsrapport som behöver granskas? Varför blev min utbetalning nollad?
Senast redigerad av PringlesRoret 2019-02-04 kl. 18:10.
Citera
2019-02-05, 07:52
Medlem
Om man åker iväg på 2 veckors semester, hur stor är chansen att man stängs av i a kassan då? Har i princip fixat ett jobb genom arbetsförmedlingen redan men det börjar i slutet av mars och funderar på att ta två veckors semester utan att a kassan vet
Citera
2019-02-06, 00:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Låt oss säga att du deltidsstämplar. Kan a-kassan bli misstänksam och göra stickprov om du ständigt år in och år ut är arbetslös några specifika dagar, t.ex. måndag och tisdag under jämna veckor. Eller alltid långhelg varannan vecka med arbete må, tis och onsdag jämna veckor följt av arbetslöshet resten av veckan?

Citat:
Någon som har svaret?

Tycker att de flesta bidragsbrott gått ut på att folk arbetat, men uppgett att de varit arbetslös just denna specifika dag.

Men vad händer om en person medvetet är arbetslös en återkommande specifik dag eller dagar?
Om du deltidsstämplar kommer a-kassan betala ut ersättning för den procentuella andel av veckan som du inte jobbar. När du stämplat deltid i 60 veckor är dina så kallade deltidsveckor slut och du kan bara stämpla hela veckor. Om du fortsätter att jobba deltid får du ingen ersättning för dina arbetslösa dagar.

Om du har en deltidsanställning på t.ex. 25% men all tid du arbetar är förlagd till varannan vecka, kommer a-kassan att ge dig ersättning som om du jobbade 25% jämnt fördelat på varje vecka. Om du däremot har en timanställning och det "råkar" bli så att du bara arbetar varannan vecka, kommer den arbetade tiden slås ut bara på de dagar som ingår i de veckor du deklarerat arbete. Men, hur a-kassan agerar när dom ser ett mönster i vilka dagar som rapporteras in som arbetade, får du nog fråga din a-kassa om, jag jobbar inte på någon a-kassa så kan inte svara på den frågan... men det känns spontant inte direkt otroligt att tänka sig att dom begär in lönebesked,, tidrapporter och/eller annan dokumentation som visar vilka dagar du jobbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in