2019-01-26, 18:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Jaha så alla radio amatörer har studsat ljud och bild mot Månen?

Nej det tror jag inte. Men väldigt många har gjort det.
Och när det gäller sakfrågan, om det går att skicka radiosignaler från månen, så är svaret ett tveklöst ja.
Citera
2019-01-26, 19:24
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba33
Här är helt ny information för mig, Capricorn One bygger på Bill Kaysings bok och planerade film, men dom lyckades få ut den före Bills film och copyrightade på så sätt bort Bills film!

Så anledningen till att Capricorn One gjordes var för att inte Bill Kaysing skulle kunna göra samma film men om månlandningsbluffen!
https://youtu.be/6ZwMPFXwJLU

Ingen information, bara lögn. Peter Hyams skrev (och regisserade) Capricorn One, ingen annan. Han skrev manuset 1971. Kaysing skrev sin bok 1976.
Och man kan inte 'copyrighta bort' någon. Det kommer ofta två filmer baserade på samma sak vid samma tillfälle. Armageddon kom samtidigt som Deep Impact tex. Worldinvasion: Battle LA vs Skyline. Olympus has fallen vs White house down. (Mycket Aaron Eckhart här. Antar att han är med i konspirationen...) Och det kom två filmatiseringar baserade på Världarnas krig 2005. Det kommer så gott som alltid två versioner av samma film. Det är dock oftast C films plagiat som kommer samtidigt som storproduktioner så de hör man inte så mycket av. Hört talas om Carnosaur? Gissade det. Men du har hört om Jurassic gissar jag. Hajen fick också en C film kopia. Så ingen copyrightade ut Robert Bloch eller Michael Criton. Hur går det ens till?
Citera
2019-01-26, 19:30
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Prova stoppa in din wifi router i microvågsugnen så får du väl se hur bra den fungerar.

Gör det experimentet du. Det kommer inte bli någon skillnad vare sig ugnen är på eller av. Det är strålningsskyddet i luckan som hindrar att strålningen kommer ut, inte strålningen själv. Om du visste nånting om nånting så skulle du veta att strålning inte interagerar med strålning. Gjorde det det så skulle du kunna använda ficklampor som lasersvärd.
Citera
2019-01-26, 19:50
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba33
Men det fungerar väl?
Eller är jag fel ute angående radiosignalerna?
Jag kan inget om radiosignaler så jag går bara på vad jag läst nånstans angående studs mot atmosfären, mycket möjligt att jag har helt fel.

Självklart funkar det, men den maximala räckvidden för spoardiskt E-skikt är 4-500 mil under upp till en halvtimmes tid vid sällsynta tillfällen.
Citera
2019-01-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det tror jag inte. Men väldigt många har gjort det.
Och när det gäller sakfrågan, om det går att skicka radiosignaler från månen, så är svaret ett tveklöst ja.

Men det är ingen som skickat ljud och bild.
Citera
2019-01-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Gör det experimentet du. Det kommer inte bli någon skillnad vare sig ugnen är på eller av. Det är strålningsskyddet i luckan som hindrar att strålningen kommer ut, inte strålningen själv. Om du visste nånting om nånting så skulle du veta att strålning inte interagerar med strålning. Gjorde det det så skulle du kunna använda ficklampor som lasersvärd.

Saken är den att även om du stänger luckan så kommer den lilla strålning som smiter ut att störa wifit.
Citera
2019-01-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Partikelstrålning? Eller varför jämför du med van Allen-bältena?

Nej jag syftar på microvågsstrålningen, i rymden har du gammastrålning,microvågor samt röntgenstrålning
Citera
2019-01-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det räcker med att en betydande andel gjort det för att skjuta ner ditt så kallade "expertargument".

Varför kör ni med såna idiotargument om ni vill bli tagna på allvar?
För det vill ni väl?

Men den enda gången någon har skickat ljud och bild till och från månen var ju under månlandningarna. Sedan att det går att studsa radiovågor mot månen.ok det går,det är inte det jag pratar om.

Varför kör du med sådana motargument om du vill bli tagen på allvar? För det vill du väl ?
Citera
2019-01-26, 21:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej jag syftar på microvågsstrålningen, i rymden har du gammastrålning,microvågor samt röntgenstrålning

Så mikrovågor hindrar radiovågor menar du...

Citat:
Men den enda gången någon har skickat ljud och bild till och från månen var ju under månlandningarna. Sedan att det går att studsa radiovågor mot månen.ok det går,det är inte det jag pratar om.

Varför kör du med sådana motargument om du vill bli tagen på allvar? För det vill du väl ?

... men det går att skicka en radiosignal genom dina påstådda mikrovågor till månen ändå. Men bara om man tänker studsa den mot månen? Om man råkar befinna sig på månen kan man inte ta emot signalen? Är detta en korrekt uppfattning av din ståndpunkt?
Citera
2019-01-26, 21:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men det är ingen som skickat ljud och bild.

Jo det är det.

Du vill ge sken av att det är svårare att skicka en signal som innehåller någon form av data jämfört med att skicka en signal som inte innehåller någon vettig data. Och så är det såklart inte.

Det är såklart ingen som helst skillnad på att skicka en modulerad signal som innehåller data jämfört med att skicka en modulerad signal som innehåller rappakalja.

Du framställer dig själv som en okunnig idiot.

Citat:
Sedan att det går att studsa radiovågor mot månen.ok det går,det är inte det jag pratar om.

Du har ingen aning om vad du pratar om. Men visst, låt oss pröva:

Citat:
... det är inte det jag pratar om.

Vad pratar du om?
Senast redigerad av madtop 2019-01-26 kl. 21:43.
Citera
2019-01-26, 21:49
Medlem
Citat:

Det har för inte så länge sedan här i tråden visats med tekniska beräkningar att det går utmärkt att skicka ljud och bild från månen genom att visa en länkbudget.
Visst finns det radiosignaler ute i rymden (som studeras av radioastronomer) och den starkaste källan är solen. Och mikrovågsstrålningen från solen rör sig om under 10E-17 W/m^2Hz alltså ur radiokommunikations avseende mycket svaga signaler (källa The Sun av Michael Stix). Till detta kommer att de antenner som Apollo (och andra farkoster) använder är inte riktade mot solen.
Följaktligen saknar påståendet att radiokommunikationen mellan månen och jorden skulle störas ut av radiostrålningen i rymden fullständigt giltighet. Ja när de gäller dessa frekvenser så stoppas de inte heller av atmosfären så de skulle störa lika mycket nere på Jorden.
Citera
2019-01-27, 00:26
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Är du efterbliven eftersom du påstår att en form av elektromagnetisk strålning är möjlig att studsa mot Månen men inte en annan?

Du kan inte ett skit om elektronisk kommunikation, det är härmed konstaterat. Ingen tar dig på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in