Citat:
Ursprungligen postat av
KarlKaviar
Det är ändå intressant hur inläggen för NIO år sedan var övertygade om att det var en bobubbla. Det trodde jag med, men idag är jag inte lika övertygad trots att priserna är 2-3 ggr högre idag.
Det vi bevittnar är nog till större delen inflation snarare än bobubbla.
Det måste ju ha varit en sjuhelvetes inflation de senaste 9 åren, om köpkraften hos en tia år 2010, motsvaras av 20-30 kr idag. Inget jag märkt av iaf.
Däremot har vi haft räntesänkningar och ganska höga löneökningar under perioden. År 2010 var en lön om 25 tkr/månad brutto ansedd som mycket god. Idag är det ungefär vad okvalificerade heltidsjobb utan en massa tillägg ligger på. Lägg därtill att vi haft ett sjuhelvetes återhämtningsrally efter finanskrisen, rekordhög invandring (påverkar tillgängligheten i hyresbeståndet) och fortsatt svårt för unga och kapitalsvaga att hitta hyresrätter. Och sedan givetvis inflation.
Men det går inte att peka ut
en orsak till prisstegringarna, det är flera faktorer i kombination,
Bubbel-snacket kommer sig av att många anser att vi har en kreditbubbla, starkt kopplad till bostadsmarknaden. Det pga låga räntor, generös kreditutgivning etc. Nu verkar ju mycket av detta ha nått vägs ände, så det ska bli intressant att se vad som händer härnäst. Själv tror jag på fortsatt kräftgång (med svängningar +/- några procent) så länge konjunkturen håller i sig. Jag tror att det enda realistiska som kan initiera ett
ras (priserna tappar mer än 10%/år), tror jag är en lågkonjunktur där vanligt folk förlorar jobben. Tror hushållen har marginaler för att klara höjda räntor annars, även om en och annan livscoach tappar sitt kundunderlag.