2019-01-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Litet som AGW. Då får vi nöja oss med att konstatera att 2018 var det kallaste året på fyra år. Dock inte tillräckligt kallt för att det skulle räknas som kallare enligt Mann, dummare och dummast.
Slå upp "El Nino"!
Citera
2019-01-25, 21:46
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Då får vi nöja oss med att konstatera att 2018 var det kallaste året på fyra år. Dock inte tillräckligt kallt för att det skulle räknas som kallare enligt Mann, dummare och dummast.
Det kan vi mycket riktigt konstatera. Det är inte riktigt hela sanningen dock, eftersom det var det varmaste la nina - året. Se min Edit i inlägget du besvarade.
Citera
2019-01-25, 22:11
Medlem
Citat:
Underbart! Mann attraherar verkligen eliten.
Som sagt, läs på så kanske du förstå att El Nino och La Nina är de olika faserna av ENSO och att år med La Nina är kallare än år med El Nino. Att sen Trumpetflugan och jag nämnde motsatta halvor av cykeln, vad menar du att det skulle bevisa?
Citera
2019-01-25, 22:53
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Som sagt, läs på så kanske du förstå att El Nino och La Nina är de olika faserna av ENSO och att år med La Nina är kallare än år med El Nino. Att sen Trumpetflugan och jag nämnde motsatta halvor av cykeln, vad menar du att det skulle bevisa?

Vad tycker du om kärnkraft?
Citera
2019-01-25, 23:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja och enligt "Human Life" ska det bli kallare i norra Europa pga global warming. Då har vi alltså ingen global warming? Eller har vi det oavsett om det blir kallare eller varmare i Europa. Eller kanske rentav även vid oförändrad snitttemperatur?

Blandar du inte ihop "Norra Europa" och "hela Jorden" nu?

Det är en vanlig uppfattning att om is på Grönland smälter snabbare, vilket kan vara ett resultat av global uppvärmning, så bromsas Golfströmmen. Som en följd av salthalten sjunker runt Grönland. När Golfströmmen försvagas för den mindre värme till Norra Europa.

Citera
2019-01-25, 23:17
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Blandar du inte ihop "Norra Europa" och "hela Jorden" nu?

Det är en vanlig uppfattning att om is på Grönland smälter snabbare, vilket kan vara ett resultat av global uppvärmning, så bromsas Golfströmmen. Som en följd av salthalten sjunker runt Grönland. När Golfströmmen försvagas för den mindre värme till Norra Europa.

Men det har ju blivit varmare i norra Europa. Håll ihop resonemanget nu. Hur är det med Golfströmmen egentligen?
Citera
2019-01-25, 23:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Litet som AGW. Då får vi nöja oss med att konstatera att 2018 var det kallaste året på fyra år. Dock inte tillräckligt kallt för att det skulle räknas som kallare enligt Mann, dummare och dummast.

Du borde nöja dig med att 2018 är ett av dom fyra varmaste åren av de senaste 134 åren.

Det borde vara enkelt att förstå för alla som inte är Jumalauta, dummare och dummast.

Citera
2019-01-25, 23:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Men det har ju blivit varmare i norra Europa. Håll ihop resonemanget nu. Hur är det med Golfströmmen egentligen?

Vilken tidsperiod avser du?

Det finns hypoteser om att vintrarna var kallare och somrarna varmare för ca 12000 år sedan som en följd av smältvatten och minskad salthalt. Det kan hända igen.

https://www.forskning.se/2018/04/24/forsvagning-av-golfstrommen-kan-ge-extrem-sommarvarme/

Senast redigerad av lasternassumma 2019-01-25 kl. 23:27.
Citera
2019-01-25, 23:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du har helt rätt, jag är jättenöjd. Och jag hade varit ännu nöjdare om 2018 legat i topp. Men nu lovar ju Mann att 2019 kommer att bli varmast så jag bygger en pool just nu.

Med vad vi vet om hur stor betydelse slumpfaktorer har på enstaka år så verkar det inte särskilt väl genomtänkt att "lova" att 2019 blir "varmast".
Har du en länk till den utfästelsen, så ingen behöver tro att det är något som du hittar på?

Om någon säger "kan bli" så är det väl knappast ett löfte? Eller?

2019 may be the hottest year yet—here's why
"Spurred by a likely El Niño as well as climate change, the planet is expected to heat up even more, scientists warn.
An El Niño event is very likely under way, amping up extreme weather already made worse by climate change and increasing the odds that 2019 will be the hottest year in recorded human history, scientists warn."

https://www.nationalgeographic.com/environment/2018/12/2019-may-be-hottest-year-yet-el-nino-climate-change/

Höga odds innebär normalt inte ett löfte om att något inträffar.

Senast redigerad av lasternassumma 2019-01-25 kl. 23:38.
Citera
2019-01-26, 09:00
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, det var ett svar. Man kan också lägga till att de 20 varmaste åren har varit under de senaste 22 åren. Det säger en hel del, eller hur.

Jag fick nyss en elräkning på närmare 1kr per kWh. Är det solkraften som gör att elen är 4 gånger så dyr när det blir kallt? Berätta annars hur du tänker när du postar om öknens billiga solkraft. Satan va blåst du är, och jag måste betala på grund av din och andra muppars idioti. Jag har som tur är flytt detta skitland innan all kärnkraft är nerlagd. För när Forsmark lägger ner då jävlar blir det dyrt på allvar, och skitigt eftersom alla nödgeneratorer (givetvis oljedrivna) får köra 110%. Du och lasternassumma är fanimig största miljöbovarna i nordeuropa. Ni borde skämmas
Citera
2019-01-26, 09:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Hur mycket kallare måste det bli för att det ska bli kallare?
Om det successivt blir kallare framöver i säg 30 år, så kan man kanske säga att uppvärmningen är bruten och att vi går mot en kallare period. Och det skulle vända uppochned på all den kunskap som klimatforskningen förvärvat i årtionden. Alla skulle klia sig i huvudet och säga att detta är omöjligt.
Citera
2019-01-26, 09:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag fick nyss en elräkning på närmare 1kr per kWh. Är det solkraften som gör att elen är 4 gånger så dyr när det blir kallt? Berätta annars hur du tänker när du postar om öknens billiga solkraft. Satan va blåst du är, och jag måste betala på grund av din och andra muppars idioti. Jag har som tur är flytt detta skitland innan all kärnkraft är nerlagd. För när Forsmark lägger ner då jävlar blir det dyrt på allvar, och skitigt eftersom alla nödgeneratorer (givetvis oljedrivna) får köra 110%. Du och lasternassumma är fanimig största miljöbovarna i nordeuropa. Ni borde skämmas
Jag vet att kärnkraft är din religion, det har framgått förut. Jag kan bara säga att jag ser bättre, sundare, säkrare och billigare elproduktion tas i bruk, det är en positiv utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in