2019-01-26, 09:14
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0
Yrket du tänker på kallas "influencer". Här kan du läsa mer om vad sådana håller på med.
Men varför skulle någon vilja läsa en "influencer" som skriver ungefär samma saker som fått människorna att sluta läsa MSM?
Citera
2019-01-26, 09:41
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Ny gratistidning startas i Uppsala.

Tidningen ska heta Norra Staden och inrikta sig på norra Uppsala.

Tidningen ska vara ”superlokal” och innehålla bland annat nyheter, reportage och tips.

"Efterfrågan är stor". Vem efterfrågar det här? Hur lyckas man hitta finansiering till något så dödfött som en hyperlokal gratistidning på papper som inte ens ges ut en gång i månaden?

Någon som vill tippa på när de konkar? Jag tvivlar på att de klarar sig två år.

https://www.journalisten.se/nyheter/ny-gratistidning-startas-i-uppsala
Rullgrus media ger tydligen redan ut en tidning som heter Södra staden. Så här presenterar dom sig på sin hemsida: Rullgrus Media är en sälj- och kommunikationsbyrå som hjälper företag och organisationer att nå sina mål genom smartare kommunikation ..
Ingen tidning alltså utan ett rent reklamblad av liknande skit vi sett många år.
Citera
2019-01-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Men varför skulle någon vilja läsa en "influencer" som skriver ungefär samma saker som fått människorna att sluta läsa MSM?

Dessutom skiljer de sig inte ut sig från vanlig journalism: https://emanuelkarlsten.se/01/influencers-publicerar-debattartikel-om-att-stoppa-flygande-under-den-egna-flygresan/
Citera
2019-01-26, 12:54
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Abendblatt (oberoende urban gåsleverkommunistisk kvällstidning) sätter en adrenalinspruta i den skrumpnande kroppen för att om möjligt förlänga dödskampen för den cellulosabaserade publikationen.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/zLprBb/aftonbladet-lanserar-gala-magazine

Målgruppen är tydligen celebritetssuktande kärringar och feminiserade mellomän:
Siktar helt klart på läsare 50+; en grupp som redan idag köper papperstidning men även där sviktar viljan och då måste man lansera nytt för att behålla befintliga läsare.

Jag kommer inte ihåg när bilagorna lanserades men det var bara ett par år sedan man fick börja köpa dem löst. Ändå har de tappat väldigt mycket i upplaga. Hittade ingen bra undersökning men i en Orvesto från 2018 så tappar i princip alla bilagor. Det har ju knappast gått uppåt sedan dess.
https://www.dagensmedia.se/medier/tidskrifter/tufft-for-tidskrifterna-6934698
Citera
2019-01-26, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta

En influencers hela knep är att smyga in sin propaganda i ditt vardagliga kommunikationsflöde på ett sådant sätt att du inte lägger märke till att det sker, och således bara absorberar propagandan som ytterligare en del av t.ex. memes eller söta kattbilder som du sitter och scrollar igenom.

Både Imgur och Reddit är helt proppfulla av dem. Du sitter där och scrollar genom lite gifar på kändisar eller klantiga människor som slår sig, och så dyker det plötsligt upp en bild som berättar om hur duktig någons treåriga svägerska var för att hon sa att Trump var dålig och stod upp mot rasismen på sitt dagis. Typ så nånting.

Eller så dyker det plötsligt upp en gif på nåt häftigt skrivbord som vecklar ut sig och blir en soffa genom att någon klappar i händerna och ljudaktiverar det, och gifens enda titel är bara "Magic!" Kommentarerna fylls genast med "Var kan jag köpa denna?!" och "Wow, så ballt!". Det är också "influencing".

Flashback är också fullt av influencers, men jag har redan fått en varning för outing i det förflutna så jag tänker inte säga mer än så.
Senast redigerad av B0B0 2019-01-26 kl. 13:01.
Citera
2019-01-26, 13:02
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Abendblatt (oberoende urban gåsleverkommunistisk kvällstidning) sätter en adrenalinspruta i den skrumpnande kroppen för att om möjligt förlänga dödskampen för den cellulosabaserade publikationen.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/zLprBb/aftonbladet-lanserar-gala-magazine

Målgruppen är tydligen celebritetssuktande kärringar och feminiserade mellomän:

Desperationen är påtaglig.

Man ska helt enkelt lansera en skvallertidning för skvallerkärringar.

Känns som Aftonbladet planar ut i sitt rätta element där.

Men finns det marknad för ytterligare en "Damernas Värld"?

Jag är synnerligen tveksam.
Citera
2019-01-26, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Desperationen är påtaglig.

Man ska helt enkelt lansera en skvallertidning för skvallerkärringar.

Känns som Aftonbladet planar ut i sitt rätta element där.

Men finns det marknad för ytterligare en "Damernas Värld"?

Jag är synnerligen tveksam.

Jag tror att en ganska stor anledning till att skvallertidningar för kärringar inte tycks ha minskat lika mycket som övrig pappersmedia kallas "damfrisörskor". I stort sett samtliga kvinnor jag nånsin snackat med har bekräftat att de, när de går för att klippa sig, brukar sitta och läsa skvallertidningar samtidigt. Eller, ja, samtidigt som de sitter och skvallrar med hårfrisörskan, det vill säga. Eftersom damfrissorna måste se till att ha färsk läsning till tjejerna så blir det nog en rätt saftig intäkt bara därifrån.

Idag kan du ju dock få de senaste skvallernyheterna direkt i telefonen, så jag vet inte huruvida ovanstående "affärsmodell" fortfarande är lika inkomstbringande som den har varit i det förflutna...
Citera
2019-01-26, 13:16
Medlem
Jag tycker att man måste skilja på nyhetstidningar, typ kvällspressen och morgontidningarna och alla lokaltidningar som finns runt om i vårt land, och slaskpressen som mest innehåller rent skvaller, påhittade skandaler och en massa kungligheter och hemma-hos-reportage hos olika kändisar.
Influencers har ju absolut ingenting med gammelmedia att göra, och spelar inte heller i samma division. Influencers berättar om sitt utåt sett perfekta liv med resor, fina middagar, vackra blommor och den totala avsaknaden av riktiga livsproblem. Kryddat givetvis med öppen eller insmugen reklam för olika varumärken inom t ex smink, mode, matlagning och inredning. Influencers tror jag är en grej som kommer att plana ut och sakta tyna bort med tiden, i takt med att följarna tröttnar på all förljugenhet, photoshoppade bilder och uppenbart dravel. Ingen konkurrent till nyhetsmedia således.
Facebook däremot ...
Citera
2019-01-26, 13:27
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0
Jag tror att en ganska stor anledning till att skvallertidningar för kärringar inte tycks ha minskat lika mycket som övrig pappersmedia kallas "damfrisörskor". I stort sett samtliga kvinnor jag nånsin snackat med har bekräftat att de, när de går för att klippa sig, brukar sitta och läsa skvallertidningar samtidigt. Eller, ja, samtidigt som de sitter och skvallrar med hårfrisörskan, det vill säga. Eftersom damfrissorna måste se till att ha färsk läsning till tjejerna så blir det nog en rätt saftig intäkt bara därifrån.

Idag kan du ju dock få de senaste skvallernyheterna direkt i telefonen, så jag vet inte huruvida ovanstående "affärsmodell" fortfarande är lika inkomstbringande som den har varit i det förflutna...

Tro du är på rätt spår här. En sista liten utpost där papperstidningen möjligen fortfarande fyller en funktion. Och den har Aftonbladet snokat rätt på och ska nu in och konkurrera. Som sagt, desperationen är synnerligen påtaglig.

Nu slåss man om småsmulorna!
Citera
2019-01-26, 16:12
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Enligt en informell undersökning har journalister en lägre hjärnkapacitet än genomsnittet, vilket resulterar i högre alkoholintag än genomsnittet, svårigheter att kontrollera känslor, tänka objektivt, lösa komplexa problem, multitaska och tänka kreativt.

Samtliga journalister som intervjuades uppgav att deras jobb som journalister var viktiga och hade stor betydelse.

Roligt när vetenskapen bekräftar alla ens steretyper.

Och med den personlighetstypen tror jag många sparkade journalister komma få det svårt att hitta nya anställningar.

https://nordic.businessinsider.com/journalists-brains-function-at-a-lower-level-than-average-2017-5
Citera
2019-01-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Enligt en informell undersökning har journalister en lägre hjärnkapacitet än genomsnittet, vilket resulterar i högre alkoholintag än genomsnittet, svårigheter att kontrollera känslor, tänka objektivt, lösa komplexa problem, multitaska och tänka kreativt.

Samtliga journalister som intervjuades uppgav att deras jobb som journalister var viktiga och hade stor betydelse.

Roligt när vetenskapen bekräftar alla ens steretyper.

Och med den personlighetstypen tror jag många sparkade journalister komma få det svårt att hitta nya anställningar.

https://nordic.businessinsider.com/journalists-brains-function-at-a-lower-level-than-average-2017-5

Det offentliggjordes ju forskning för något år sedan som bekräftar det du länkar. Den forskningen visade att journalister tänker mer inskränkt och har svårt för att göra orsak/sambands-analyser =)
Citera
2019-01-26, 16:38
Medlem
Johan Stael von Holstein intervjuades om varför han tror att traditionell media tappar läsare och förtroende.

Enligt Johan kan en stor del tillskrivas att journalisterna inte kan någonting om sakerna de skriver om. Unga 25-åringar sätts på att skriva om avancerade saker de inte har någon som helst aning om.Och har man inte kunskap inom ett ämnesområde - hur skall man då kunna redogöra för det på ett rättvist och bra sätt?

Jag håller med Johan om att journalisternas totala inkompetens i sakområden är mycket problematisk. Jag jobbar inom medicin och läser dagligen facktidskrifter och forskningsmaterial. Det är alltid en fröjd att läsa alster från folk som vet vad de skriver om. Och inte som journalister, som behöver googla och fråga bättre vetande.

Kort och gott; journalister har skrämmande låga kunskaper i sakområden. Därav inkompetent urval av tillfrågade "experter", inskränkt rapportering och en total oförmåga att göra en djupare analys.

Och inte hjälps detta av att landets journalistutbildningar numera tar in i princip alla sökande. Antagningskraven är pinsamt låga, och ligger nu nere på lärarnivå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in