2023-01-02, 14:59
Medlem
TeEsErs avatar
Pappersupplagorna hotas numera även av ökande pris på papper, el, gas, färre tryckerier och andra försvårande faktorer.

Efterfrågan på tryckpapper har minskat betydligt de senaste åren och tidningspappersfabriker läggs ner en efter en. Tryckerier som förr kunde trycka tidningar, gratistidningar, annonshäften etc dygnet runt får idag vara nöjda om de kan fylla ett skift.

Så inte nog med att tidningarnas pappersupplagor minskar pga färre köpare; hela infrastrukturen för att trycka faller också ihop i en ökande takt.

När det gäller gratistidningar som tvångsdelas ut i brevlådorna (eftersom de räknas som innehållande samhällsinformation) försvinner nog snart de också när annonsörerna upptäcker att även om tidningarna delas ut så är mottagarna numera så pass unga att pappersupplagor går rakt i återvinningen utan att ens läsas och annonspengarna är bortkastade.

Ju färre tryckerier det finns desto längre måste tidningarna transporteras och med tanke på ökande bränslepriser så är även det en faktor som försvårar. Förr var det inga problem när upplagorna fyllde lastbil efter lastbil och kunde köras direkt till destinationen i ilfart. Hur blir det nu när upplagorna knappt fyller en bil, hur intresserade är åkerier av sådana transporter? Hur intresserade är tidningarna att betala för sådana transporter?

Jag tror att många i branschen tittar på hur det går för danska BT (kvällstidning som 1 jan 2023 slutade trycka pappersupplaga) jämfört med EB (konkurrerande kvällstidning som fortfarande trycker).
Citera
2023-01-03, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Pappersupplagorna hotas numera även av ökande pris på papper, el, gas, färre tryckerier och andra försvårande faktorer.

Efterfrågan på tryckpapper har minskat betydligt de senaste åren och tidningspappersfabriker läggs ner en efter en. Tryckerier som förr kunde trycka tidningar, gratistidningar, annonshäften etc dygnet runt får idag vara nöjda om de kan fylla ett skift.

Så inte nog med att tidningarnas pappersupplagor minskar pga färre köpare; hela infrastrukturen för att trycka faller också ihop i en ökande takt.

När det gäller gratistidningar som tvångsdelas ut i brevlådorna (eftersom de räknas som innehållande samhällsinformation) försvinner nog snart de också när annonsörerna upptäcker att även om tidningarna delas ut så är mottagarna numera så pass unga att pappersupplagor går rakt i återvinningen utan att ens läsas och annonspengarna är bortkastade.

Ju färre tryckerier det finns desto längre måste tidningarna transporteras och med tanke på ökande bränslepriser så är även det en faktor som försvårar. Förr var det inga problem när upplagorna fyllde lastbil efter lastbil och kunde köras direkt till destinationen i ilfart. Hur blir det nu när upplagorna knappt fyller en bil, hur intresserade är åkerier av sådana transporter? Hur intresserade är tidningarna att betala för sådana transporter?

Jag tror att många i branschen tittar på hur det går för danska BT (kvällstidning som 1 jan 2023 slutade trycka pappersupplaga) jämfört med EB (konkurrerande kvällstidning som fortfarande trycker).

Staten betalar mångmiljardär-klanen Bonniers diesel räkningar och trädslakt genom distrubitionstöd och 6% moms. Mat har 12%. I Spanien har regeringen avskaffat moms på mat.
Citera
2023-01-03, 05:45
Medlem
Nu när Greta ertappas med en kriminell somalier inblandad i senaste bomben i Stockholm kryper Expressen och ABs anställda horungar som en katt runt het gröt. Omskrivningarna och censuren av händelsen är direkt motbjudande och ryggradslös. Annat var det med Andrew Tate/Greta. Då gick fårflocken "full retard"

De underskattar läsarnas intelligens. Det blir deras fall.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-01-03 kl. 05:48.
Citera
2023-01-03, 10:58
Avslutad
https://www.expressen.se/ledare/nu-maste-regeringen-rivstarta-mot-sprangvaldet/

Nu säger Expressen på ledarplats att Sverige har barnsoldater i kriminella ligors krig på Sveriges gator.

Barnsoldater.

Man kanske helt enkelt inte vill investera i ett sådant land om man inte kommer som flykting från typ tredje världen. Har någon funderat på det?
Citera
2023-01-03, 13:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Nu när Greta ertappas med en kriminell somalier inblandad i senaste bomben i Stockholm kryper Expressen och ABs anställda horungar som en katt runt het gröt. Omskrivningarna och censuren av händelsen är direkt motbjudande och ryggradslös. Annat var det med Andrew Tate/Greta. Då gick fårflocken "full retard"

De underskattar läsarnas intelligens. Det blir deras fall.
Vilken koppling finns till Greta? Detta verkar jag ha missat.
Citera
2023-01-03, 13:52
Medlem
gretathunberg och @1.cuz kavlar upp. #KavlaUpp. Instagram.

Stor kampanj om att ta sprutorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilken koppling finns till Greta? Detta verkar jag ha missat.
Citera
2023-01-03, 13:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000fjodor

Tack.
Citera
2023-01-04, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgenteProvocatrice
https://www.expressen.se/ledare/nu-maste-regeringen-rivstarta-mot-sprangvaldet/

Nu säger Expressen på ledarplats att Sverige har barnsoldater i kriminella ligors krig på Sveriges gator.

Barnsoldater.

Man kanske helt enkelt inte vill investera i ett sådant land om man inte kommer som flykting från typ tredje världen. Har någon funderat på det?

”Alltfler människor i huvudstaden känner hur våldet kryper närmare.”

Ledarskribenterna börjar bli rädda? Snart når bomberna dem. Att typ icke-no-go-zone-klassade förorter en ca tolvminuters resa med t-bana från Slussen är drabbade berör dem inte. Men förorten är på väg till stan nu...
Citera
2023-01-04, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1000fjodor

Vad då, betyder det att hon och den bombande somaliern skulle ha jobbat ihop, eller känt varandra? Eller bara att de båda två (i likhet med säkert typ 100.000 andra) har delat samma tagg för covid-sprutor på instagram?

Jag är verkligen inte för Greta, men vill gärna ha litet mer exakta tips om vad det skulle vara för koppling här, och Expressen är det länge sen jag slutade läsa.
Citera
2023-01-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vad då, betyder det att hon och den bombande somaliern skulle ha jobbat ihop, eller känt varandra? Eller bara att de båda två (i likhet med säkert typ 100.000 andra) har delat samma tagg för covid-sprutor på instagram?

Jag är verkligen inte för Greta, men vill gärna ha litet mer exakta tips om vad det skulle vara för koppling här, och Expressen är det länge sen jag slutade läsa.

De syntes på samma reklambild. Reklam för att ta vaccin mot Corona.

Det är viktigt att våra aktivister och ligister inte dör i en pandemi.
Citera
2023-01-04, 12:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfsurf
”Alltfler människor i huvudstaden känner hur våldet kryper närmare.”

Ledarskribenterna börjar bli rädda? Snart når bomberna dem. Att typ icke-no-go-zone-klassade förorter en ca tolvminuters resa med t-bana från Slussen är drabbade berör dem inte. Men förorten är på väg till stan nu...
Problem blir bara riktiga problem när journalister eller deras barn drabbas.
Som övergreppen på Gothia Cup.
Citera
2023-01-04, 13:41
Medlem
Messerschmitts avatar
Jag har nu tecknat ett digitalt abonnemang på DN. 12 månader för 25 kr/månad.

Det är lite intressant detta med prissättningen på digitala abonnemang. DN får väl ingen direkt merkostnad alls bara för att jag har anslutit mig till övriga abonnenters skara (till skillnad mot pappersabonnemang). Så mina 25 kr kan man ju säga blir ren vinst för DN (minus momsen), till skillnad från pappersabonnemangen. Å andra sidan skulle väl företaget knappast gå runt ifall alla digitala abonnenter betalade 25 kr/månad?

Jag antar att syftet med sådana här lockbeten är att en del av abonnenterna blir kvar efter ett år när priset stiger till 149 kr/månad. Men inte jag…
Senast redigerad av Messerschmitt 2023-01-04 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in