2019-01-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
amortera på lån, inte att köpa saker, de har inget med varann att göra, för du kan ta lån utan att köpa nåt (även om det skulle anses lite udda) och du kan köpa utan att låna, det är två helt olika saker, att köpa en grej är en sak och hur du väljer att finansiera köpet en helt annan. Skilj dem åt.
Det är lite det som är grejen... folk amorterar inte för att ”man kan få bättre avkastning på blörsen” problemet är bara det att de inte handlar på börsen.. pengarna försvinner på chips ”måste unna mig saker” istället.
Så i så fall så borde min kollega med samma lön som mig ha sparat lika mycket på sitt börskonto som jag amorterat (plus värdeökning och utdelningar), så när jag vart år har amorterat 180 tusen (15 tusen i månaden) så skall ha alltså kollegan ha 200 tusen på kontot, så efter 20 år när jag är skuldfri så har alltså kollegan 4 miljoner på börskontot.. är det så eller tror ni bara att det där med att det är ”smartare” att investera än att amortera bara är en stor jävla lögn till sig själv för att man inte har disciplinen att amortera?
Citera
2019-01-26, 10:35
Medlem
Pudersockers avatar
Inte riktigt säker på vart du vill komma men spelar hur som helst ingen roll vad tråden handlar om är om amortering och sparande är samma sak. Alltid fördelaktigt att döda lån är min mening såvida du inte kan hitta placeringar som ger bättre ränta, vilket kan gå ibland men med ökad risktagning, så vill man spela safe är det bra att amortera. Vad man sedan gör med pengarna, köper chips eller placerar vidare är ju lite ja upp till den individen själv, har inte så mycket med trådens frågeställning att göra.
Citera
2019-01-26, 11:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag lånar 1miljon av dig idag.
Jag amorterar samma miljon imorgon.

Har jag sparat en miljon?

Den del av lönen du inte konsumerar upp har du sparat så frågan är hur stor din konsumtion och lön varit under perioden.
Citera
2019-01-26, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den del av lönen du inte konsumerar upp har du sparat så frågan är hur stor din konsumtion och lön varit under perioden.
Så har man ingen lön så kan man varken konsumera eller spara enligt dig?

Du svarade inte heller på min förra fråga;
Vad händer med dessa 10k som du påstår är sparade pengar om marken säljs för 500k?
Citera
2019-01-26, 11:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så har man ingen lön så kan man varken konsumera eller spara enligt dig?

Du svarade inte heller på min förra fråga;
Vad händer med dessa 10k som du påstår är sparade pengar om marken säljs för 500k?

Konsumera kan du göra ändå om du har sparkapital eller lyckas få lån, däremot kan du inte spara om du inte har någon inkomst som kan sparas förstås.

Din andra fråga har jag besvarat tidigare men kan svara igen om du slutar att vara en feg ynkrygg och besvarar de frågor jag ställde till dig, men jag förstår att du inte vågar det.
Citera
2019-01-26, 11:55
Avslutad
Citat:
Konsumera kan du göra ändå om du har sparkapital eller lyckas få lån, däremot kan du inte spara om du inte har någon inkomst som kan sparas förstås.
Eftersom du säger att amortering är sparande så sparar jag 1miljon när jag idag amorterar mitt 1miljonlån som jag lånade igår.

Citat:
Din andra fråga har jag besvarat tidigare men kan svara igen om du slutar att vara en feg ynkrygg och besvarar de frågor jag ställde till dig, men jag förstår att du inte vågar det.
Du har inte besvarat frågan.

Jag har besvarat dina frågor, inte mitt problem att du inte förstår dig på svaren.
Citera
2019-01-26, 12:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Eftersom du säger att amortering är sparande så sparar jag 1miljon när jag idag amorterar mitt 1miljonlån som jag lånade igår.

Du har inte besvarat frågan.

Jag har besvarat dina frågor, inte mitt problem att du inte förstår dig på svaren.

Om du avstår att konsumera upp hela din lön så har du sparat och det har du gjort om du avsatte en del av din lön till amortering. Om däremot lånade igår och amorterade samma belopp idag så uppfyller det inte ovanstående kriterium.

När ska du våga svara på de frågor du fått flera gånger, varför är du så rädd för att göra det?
Citera
2019-01-26, 12:31
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Du har ju ingen miljonskuld längre så varje krona du äger kan du göra vad du vill med ist f att betala av lånet.
Citera
2019-01-26, 12:50
Avslutad
Citat:
Om du avstår att konsumera upp hela din lön så har du sparat och det har du gjort om du avsatte en del av din lön till amortering. Om däremot lånade igår och amorterade samma belopp idag så uppfyller det inte ovanstående kriterium.
Så du säger att amortering inte är sparande. Tredje gången du håller med mig nu. Är det inte dags att inse att jag har rätt i denna fråga, du erkänner ju att jag har rätt.

Citat:
När ska du våga svara på de frågor du fått flera gånger, varför är du så rädd för att göra det?
Jag har varit mycket lyhörd och svarat på dina frågor.

Visa nu upp samma goda välvilja och svara på min fråga;
Vart försvinner dessa 10k som du påstår är sparade om marken säljs för 500k?
Citera
2019-01-26, 14:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så du säger att amortering inte är sparande. Tredje gången du håller med mig nu. Är det inte dags att inse att jag har rätt i denna fråga, du erkänner ju att jag har rätt.

Jag anser förstås som alla ekonomer att amortering inte är konsumtion och därmed avstår man från konsumtion när man använder en del av sin lön till amortering och därför är det sparande.

Citat:
Jag har varit mycket lyhörd och svarat på dina frågor.

Visa nu upp samma goda välvilja och svara på min fråga;
Vart försvinner dessa 10k som du påstår är sparade om marken säljs för 500k?

Du framstår snarast som psykiskt sjuk. Vad är du så rädd för varför vågar du inte svara?

Citat:
Du känner inte till hur penningmängderna fungerar, om du tar ett sms-lån så påverkas inte penningmängderna. Om du vidhåller motsatsen får du ange vilken penningmängd som påverkas, M0, M1 eller M3?

Citat:
Nej jag påstår att din slutsats är felaktig, bara för att kontanter utgör 3% av M3 så betyder inte det att 97% av alla lån påverkar M3.

Citat:
Var kommer uppgiften att kreditlånen utgör 97% av M3 ifrån?

Du har som sagt var dragit en felaktig slutsats här. Du verkar tro att bara för att kontanter utgör 3% av M3 så innebär det att kreditlånen utgöt 97% av M3, det är inte så det fungerar. Om jag Swischar över 100 kr till dig så påverkas inte M3 och inte heller när du betalar tillbaks. Det finns en massa kreditlån som inte har någon påverkan på M3.

Citat:
För det första är begreppet "kreditlån" korkat eftersom kredit betyder lån, du säger alltså "lånlån". Men det finns fler som använder detta korkade begrepp och de brukar mena krediter utan säkerhet, menar du det också?

Då kan du förklara hur det kan utgöra 97% av M3:

M0 är allmänhetens innehav av sedlar och mynt.
M1 är M0 + avistainlåning
M3 är M1 + inlåning med vissa villkor samt allmänhetens innehav av vissa värdepapper.

Citat:
Det finns flera penningmängder och i Sverige har vi M0, M1 och M3. Vilken/vilka av dessa påverkas av ett lån utan säkerhet menar du, om det var det du menade med "kreditlån".

Citat:
Du har sagt det men du har vägrat svara på vilken penningmängd som minskas, det finns M0, M1 och M3 i Sverige.

Du har heller inte svarat på vad du menar med kreditlån, menar du lån utan säkerhet eller vad menar du?

Citat:
Frågan var vilken penningmängd du anser kreditlån ingår i, M0, M1 eller M3, kan du svara på det?

Den andra frågan var om du med kreditlån menar lån utan säkerhet eller om du har en egen och annorlunda definition av det.

Citat:
Javisst kan jag länka till det, jag gör det så fort du svarar på de frågor jag ställt flera gånger nu men som du vägrat besvara:
Frågan var vilken penningmängd du anser kreditlån ingår i, M0, M1 eller M3, kan du svara på det?

Den andra frågan var om du med kreditlån menar lån utan säkerhet eller om du har en egen och annorlunda definition av det.

Citat:
Citera
2019-01-26, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Du har ju ingen miljonskuld längre så varje krona du äger kan du göra vad du vill med ist f att betala av lånet.

Helt rätt
Citera
2019-01-26, 17:32
Medlem
Nästa gång jag handlar på systembolaget så skall jag köpa spriten för lånade pengar. Eftersom amortering är sparande så spar jag pengar på att köpa brännvinet för lånade pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in