Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag är övertygad om att även sorg var inblandat. Försvarar inte gärningen, men man måste försöka sätta sig in hur han tänkte och resonerade. Att det inte anses normalt att mörda sin barn håller jag med om. Hämnd var det kanske på ett vis, men jag tror även det kan ha handlat om att "skydda" barnen från en hemsk omgivning sett från hans perspektiv. Ungefär som när makarna Goebbels mördades sina sex barn för att senare begår självmord i slutet av andra världskriget. Det kan även handla om att de tror att de ska få det bättre i "nästa värld". Jag tror vissa har svårt att ta in det här, men jag tror att om man på något vis ska kunna förstå gärningen, så måste man sätta sig in i hur de här personerna tänker. Man måste på något vis "bli" dom.
Sorgen är äkta. Det är självömkan - big time! Förövare tycker ofta synd om sig själva och rättfärdigar sina dåd på alla upptänkliga vis.
Hela hans upplägg visar på att hans yttersta motiv var hämnd. Livestreamar, på mammans födelsedag, gnäller om mamman, klagar och talar om SIG SJÄLV. Har tagit barnen ifrån henne, hämnden är fullkomnad! Det FINNS faktiskt människor som är sådana.
What you see is what you get. Det finns ingen anledning att tillskriva denna person några som helst nobla motiv bakom detta dåd, det var uppenbart hämnd som var motivet...såg någon använda ordet "barmhärtighetsmord".
Blir fan orolig för folks moraliska kompass ibland.
Är det ett typiskt svenskt problem? Landet där mördare och gruppvåldtäktsmän tillåts gå lösa och får straffrabatt... mördare som inte ens kommer från Sverige utvisas inte ens. ISIS-krigare kommer hem och får bostad och jobb.
Förståååelsen för förövare tycks grunda sig i en vägran att se ondskan, kallsinnet som faktiskt finns. På det hela finns ofta en ljum hållning mot offret. I detta fall ser vi hur människor här i tråden försöker lägga ansvar på modern...