Citat:
Samt den svåra trötthet (fatigue) som är betydligt jobbigare än vanlig trötthet. Som att försöka ta sig fram med handbromsen åtdragen.. Intressant. ”Kronisk trötthet” kunde åtminstone för ett antal år sen vara lite av varje jämte elallergi och gnisslande tänder och tocket som folk råkade ut för — åtminstone för den som nöjde sig med att läsa ingresser och titta på bilder i tidningar. Sånt man botade med magnetiska armband, drömfångare och vitlökskransar.
Det kan handla om MS, Sarkoidos, RA, cancer, SLE, Parkinson, resttillstånd efter andra sjukdomar. Det är sen mängder med sjukdomar som har svår trötthet kopplat vid obehandlat tillstånd (sömnapné, anemi, hyper/hypotyreos, infektioner, hjärtsvikt osv osv osv).
Här finns det mycket väl beskrivet - tröttheten är inte i närheten av att vara normal:
https://www.ms-guiden.se/sites/msguiden.se/files/inline-files/Fatigue%20-%20m%C3%B6jlig%20att%20bem%C3%A4stra.pdf
Citat:
Ja, vissa saker vill man inte diskutera med vem som helst, nedstämda/deprimerade eller utmattade orkar inte hålla presskonferens. Får en känsla av att det inte rör sig om nåt döljande utan snarare att försöka förklara kort med enklare ordval.
Men vem kan säga om de därigenom ville dölja ngt eller bara inte ville stå och föreläsa eller dela ut ett flygblad? Man kan ju göra gissningen att de själva kanske inte riktigt visste vad det var initialt, och ingen annan heller.
Därför kanske föräldrarna valde att säga trötthetssyndrom?
Citat:
Flertal sjd går omlott vad det beträffar muskelsvaghet, mental trötthet, utmattning i form av dränerad på energi. Jag nämnde några olika exempel. Vissa hormonsjukdomar kan komma smygande, misstolkas med stress likaväl så personen drar på dem år innan det säger tvärnit. Ju längre tid tillbaka, ju mer är systemet utslitet.
Jag är osäker på om/när det går att tala om en mer allmänt spridd föreställning om ME som skiljer sig från ”utmattningssyndrom” eller andra oklara besvär. Före detta. Jag tar gärna emot upplysning där, för det är intressant i sig. Och att det rör sig om en följdproblematik till virus och infektion, och utslaget immunförsvar.
Jag har också en fundering, då det diskuteras KBT eller lågt inledd motion, att det tolkas mer som utmattningssyndrom som vid stress?
Citat:
Så är det nog. När sen de diffusa symtomen börjar trilla in, när armarna känns som lakritsremmar och huvudet inte kan tänka klart längre (kognitiv påverkan) och är extremt utmattad så kanske man inte är så kaxig längre? Den som har upplevt snarlika symtom (om än övergående vid beh) kanske har mer förståelse.
Det ligger i sakens natur att odrabbade inte nödv-vis tar till sig så mycket av en sjukdom som drabbar som ME tycks göra (till skillnad från pest o kolera).
Senast redigerad av develi 2019-01-25 kl. 18:10.
Senast redigerad av develi 2019-01-25 kl. 18:10.