2019-02-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, här kan finnas flera förklaringsmodeller; allt från manipulering i flera steg - fram till den sista överrumplingsattacken.

Ja, om man tänker efter så lurade O faktiskt alla. Sina barn och varför inte även sin fru då? Polisen, sjukvården, skolan, kollegorna, släkten, föräldrarna. Han var en manipulatör som av någon anledning tappat greppet om sin familj. Kanske såg döttrarna fram emot den nya terminen, kanske skulle de berätta hur de hade det hemma...
Senast redigerad av rappytt 2019-02-04 kl. 21:26.
Citera
2019-02-04, 21:26
Bannlyst
Citat:
Vad är det för mening med "given information" om den inte skulle kunna leda till några slutsatser; slutsatser som sedan kan prövas genom att också införa de fakta som finns att tillgå?

Vad är det i så fall för mening med en slutsats när så mycket information utanför brottsstycket av subjektivt given information, talar emot den prövade slutsatsen? Är det inte bättre att börja med att pröva att se hur de olika styckena information går ihop, innan man drar långtgående slutsatser av endast ett enda subjektivt brottsstycke?
Citera
2019-02-04, 21:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, om man tänker efter så lurade O faktiskt alla. Sina barn och varför inte även sin fru då? Polisen, sjukvården, skolan, kollegorna, släkten, föräldrarna. Han var en manipulatör som av någon anledning tappat greppet om sin familj. Kanske såg döttrarna fram emot den nya terminen...
Kontroll och eftermäle framstår som A och O. - SS verkade påtagligt besvärad och upprepade som en papegoja: "...gemensamt och i samförstånd"...
Citera
2019-02-04, 21:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Du har aldrig hört talas om MbP? Allt kan man inte lita på, inte ens vad en förälder påstår. Just det som skolan sa. Barn är i sina föräldrars våld, vare sig de vill eller inte. En del föräldrar brukar milt våld, medan en promille kan mörda. För ett barn i en sjuk miljö är det svårt att veta hur en sund miljö ser ut, men flickorna kände till sina rättigheter. Det kom ut små pustar av liv på nätet, det som O inte hann radera. Han var en sjuk, galen, vidrig mördare som bevisligen lurade sin släkt, skolan, barnen, sin arbetsgivare, sina kollegor. Varför skulle han inte kunnat lura sjukvården då?
Jag har hört talas om betydligt mer inom psykopatologin än du troligtvis ens närmat dig utkanten.

Vad jag efterfrågar är följande bortom era förbannade lösryckta påståenden:

Agnes fick symtom långt innan hon fick diagnos år 2015. Sätt nu in anledningen till att föräldrarna begår familicide år 2018 via detta om de nu drivit fram läkarintyg, hemundervisning et cetera.

HUR förklarar du att detta skedde över en lång tidsspegel för att få det att låta logiskt?
Vi är troligen i tidsramen 2012-2018.

Jag lägger till att Oskar påstås rent generellt vara ensam förövare.

Absolut INGEN mig veterligt gör annat än säger:
De har lurat alla.
Det låter logiskt.
Jag tror det är incest.
Det är mystiskt.
Det är framdrivet av föräldrarna.
Det är locket på.
Det är nog framdrivet av släktingar.

Och vi snackar start 9 januari 2018 och idag är det 4 februari 2019.

Jag ifrågasätter således de fasta påstående som delges, som upprepas in absurdum, ett mantra, så att det så gott som blivit en trådsanning - inte de som spekulerar och funderar på en helt annan nivå.
Senast redigerad av develi 2019-02-04 kl. 21:57.
Citera
2019-02-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Vad är det i så fall för mening med en slutsats när så mycket information utanför brottsstycket av subjektivt given information, talar emot den prövade slutsatsen? Är det inte bättre att börja med att pröva att se hur de olika styckena information går ihop, innan man drar långtgående slutsatser av endast ett enda subjektivt brottsstycke?

Gullet. Det förekommer att polisen klassar mord som självmord. Vad är det du inte förstår när det gäller trådens innehåll? Många är upprörda och kräver mer info för att tro på vad polisen påstår, att båda föräldrarna planlade morden samt att mamman fick hjälp att dö av maken.
(FB) Misstänkt självmord 30-årig kvinna i Solna utreds som mord
Citera
2019-02-04, 21:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vad är det i så fall för mening med en slutsats när så mycket information utanför brottsstycket av subjektivt given information, talar emot den prövade slutsatsen?
Exakt vad?
Citat:
Är det inte bättre att börja med att pröva att se hur de olika styckena information går ihop, innan man drar långtgående slutsatser av endast ett enda subjektivt brottsstycke?
Anar att du hakat upp dig på¨namnunderskrifterna samt "...stöd för". - Det är nästan lite gulligt...
Citera
2019-02-04, 21:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan, sitter du och är barnslig och märker ord?

Paret sökte med ljus och lykta efter något som kunde ge deras döttrar livet tillbaka, hur fan kan det vara svårt att begripa?

De kunde inte se döttrarna lida för jag tror verkligen att de led och att finna tröst då att en av tio blir helt frisk var nog alldeles för svårt speciellt om nu de hade två stycken med diagnosen ME.

Vad skulle oddsen bli för att båda skulle tillfriskna?

Möttes de av det synsätt du och ett flertal andra har visat upp angående den diagnos döttrarna hade fått så vete fan om inte de trots allt tog rätt beslut, jag hoppas verkligen att ditt sätt att se på döttrarnas diagnos inte är den som råder i läkarvärlden men jag börjar tvivla.

Fy satan vilket lågvattens märke av dig, det skall kommas ihåg.

Vad menar du med detta?
Det var faktiskt du som uttalade dig hårt och kategoriskt om sjukvården fel och ansvar i denna Bjärredstagedi.
Du skrev att det hela händelsen var sjukvårdens fel som inte lämnade garantier på att barnen skulle tillfriskna. Det är förbaskat tur att ingen sjukvård lurar mänskliga individer med sådan omöjliga trollutsagor som ingen kan hålla.

De prognossiffror för ME hos barn som finns, borde med råge räckt till för att O och H kunde avvaktat ett eventuellt, men sannolikt, tillfrisknande. Något som vanligen sker de första tre åren efter sjukdomsdebut.
Agnes hade varit sjuk i 2-2,5 år, Moa i mindre än ett år.

Stora uppföljningsstudier har visat att mot 80% av ME-sjuka barn som unga vuxna lever ett fullvärdigt liv med studier, jobb och familj. Andra studier har visat något lägre siffror men samtliga av det störda studierna för ME hos barn refererar att majoriteten av ME-sjuka barn tillfrisknar alternativt blir mycket bättre, oftast inom tre år från sjukdomsdebut.

I Sverige uppges just nu 186 personer vara sjukskrivna pga av ME.
Oklart hur många diagnostiserade barn/ungdomar det finns. Verkar inte som dessa siffror går att få fram.
Vissa uppgifter gör gällande att det på 20-25 vuxna med ME-diagnos statistiskt finns ett ME-diagnostiserat barn. ( Vet ej om dessa siffror har belagts. )
Om barn behöver vara sjukskrivna dvs hemskolas i samma utsträckning som vuxna behöver vara sjukskrivna från sina jobb när de är ME-sjuka. Ja då skulle vi ha omkring 8 stycken ME-sjuka barn som behöver hemundervisning i Sverige idag.
1/4 del av hela Sveriges samlade hemundervisade ME-sjuka barn fanns således i Bjärred....
Citera
2019-02-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har hört talas om betydligt mer inom psykopatologin än du troligtvis ens närmat dig utkanten.

Vad jag efterfrågar är följande bortom era förbannade lösryckta påståenden:

Agnes fick symtom långt innan hon fick diagnos år 2015. Sätt nu in anledningen till att föräldrarna begår familicide år 2018 via detta om de nu drivit fram läkarintyg, hemundervisning et cetera.

HUR förklarar du att detta skedde över en lång tidsspegel för att få det att låta logiskt?
Vi är troligen i tidsramen 2012-2018.

Jag lägger till att Oskar påstås rent generellt vara ensam förövare.

Absolut INGEN mig veterligt gör annat än säger:
De har lurat alla.
Det låter logiskt.
Jag tror det är incest.
Det är mystiskt.
Det är framdrivet av föräldrarna.
Det är locket på.
Det är nog framdrivet av släktingar.

Och vi snackar start 9 januari 2018 och idag är det 4 februari 2019.

Jag ifrågasätter således de fasta påstående som delges, som upprepas in absurdum att det så gott som blivit en trådsanning - inte de som spekulerar och funderar på en helt annan nivå.

MbP kan pågå i många år. Frågor på det? Som sagt O lurade alla, och även perifera läsare som du själv utgör. Det är bra att vara sunt skeptisk i alla sammanhang, dock inte paranoid. Skolan erkände att de lyssnat för mycket på O och har ändrat sina rutiner på grund av detta. Det är inte för att barnen var eventuellt sjuka som de ändrade på rutinerna, utan för att de inte ensamma kan hantera större familjeproblem där det finns problem inne i familjen. O var ett problem. O var galen. Alla förstår det nu. Det är alltid lättare att se hela bilden när man har facit. O lurade många på vägen, vi lär aldrig få veta om han led av MbP.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-04 kl. 21:36.
Citera
2019-02-04, 21:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet inte om du såg detta jag la in:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Intressant fall: Mannen var en parapsykogiskt anstruken "läkare"; kallade sig healer och sålde gräs som huskurer mot olika åkommor. Enligt kvinnans tobaksodlande far hade dottern träffat mannen via en vän som skulle behandlas för magbesvär; hon var då 19 år. Hon separerades från sin familj och den stora åldersskillnaden medförde enligt fadern att dottern helt kom att domineras och manipuleras av den äldre mannen: Han var svartsjuk, hon fick knappt göra sin röst hörd, och han bevakade varje steg hon tog.
Citera
2019-02-04, 21:35
Medlem
develis avatar
Citat:
MbP kan pågå i många år. Frågor på det? Som sagt O lurade alla, och även perifera läsare som du själv utgör. Det är bra att vara sunt skeptisk i alla sammanhang, dock inte paranoid. Skolan erkände att de lyssnat för mycket på O.
Helt ointresserad av det du skriver om - för du går in i nåt specifikt jag skriver om och efterlyser med samma intetsägande dravel. Med start till en viss person.

Frågor på det?
Citera
2019-02-04, 21:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Intressant fall: Mannen var en parapsykogiskt anstruken "läkare"; kallade sig healer och sålde gräs som huskurer mot olika åkommor. Enligt kvinnans tobaksodlande far hade dottern träffat mannen via en vän som skulle behandlas för magbesvär; hon var då 19 år. Hon separerades från sin familj och den stora åldersskillnaden medförde enligt fadern att dottern helt kom att domineras och manipuleras av den äldre mannen: Han var svartsjuk, hon fick knappt göra sin röst hörd, och han bevakade varje steg hon tog.
Det är intressant att man så till den milda grad kan få för sig en sak att man beslutar sig för att begå familicide och ska du diskutera fallet specifikt ska du medsända källor emedan jag inte fördjupade mig själv i fallet och vad det beträffar dig och dina analyser så är jag inte beredd att luta mig mot din axel och svälja det du påstår i klass med en fågelholk.

Så återkom gärna så kan vi gemensamt titta på ämnet.
Citera
2019-02-04, 21:38
Medlem
Citat:
Nu är det ju knappast läkarna som gjort fel i diagnosticeringen, de måste förlita sig på vad patienten säger när det gäller ME. Det finns inga biologiska bevis för sjukdomen. Den finns, men om en förälder har MBP så kan även läkare bli förda bakom ljuset av en enveten, övertygande förälder. Finns exempel på hur MBP-föräldern reser iväg med den sjuke för bot, exakt som herr O gjorde, om ryktena är sanna. Många rykten i sving som sagt. Var han i Tyskland för att leta bot är det sannerligen ett led i den sjuka hantering han uppvisade för döttrarna, där det omöjliga görs möjligt. En blir sjuk, sen en till, i samma ålder ungefär och det är inte som cancer eller andra påvisbara sjukdomar. Det är en relativt svår utväg för en kontrollfreak, men ändå, fullt genomförbar. Sen blir fadern ändå inte nöjd! Alla måste dö. Varför då? O drog med sig hela familjen i sina avvikande föreställningar och uppfattningar. Jag tror att han hade en klase problem och vanföreställningar. Modern drogs med. Hon litade på att mannen var sanningsenlig när han var i kontakt med vården.

Vilken av föräldrarna tog med sig barnen till vården?
Tja - tror nog som någon tidigare skrev att läkarna nog är lite mer noga än att låta en momsexpert sätta diagnosen på sina barn. Det finns ett schema - se viss.nu hur angränsande sjukdomar ska uteslutas. Förstår inte varför läkarna efter åratal av utbildning helt inkompetensförklaras här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in