2019-01-25, 19:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Den spekulationen skulle förklara den hundtrogna lojaliteten och varför JG sägs ha uppfattat LW som den som svek värst.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
HDs logg av "lyssna till Livet" 8/5.
Solen skiner ute och jag vill ut. Tar en cykeltur hit och tar mig runt. Det finns GOTT om tid för reflektion och många tankar hinner passera i min hjärna. Tänk hur annorlunda livet hade kunnat vara med andra förutsättningar. TFTC

JGs logg av "lyssna till Livet" 14/5, morddagen
Could have been a nice MTB ride but too little time this evening. Park-n-trek-n-log.

Det finns ytterligare några cacher som har ganska intressanta loggningar av JG respektive SD (och HD) vid tidpunkten runt mordet på LW.

Den 16 maj loggar JG (tillsammans med en annan geocachare) "A walk in Knappfors", som är en sk. Letterbox-cache. Deras burkletartur verkar bekymmersfri och "det vackra vädret gjorde promenaden angenäm" enligt JG's medcachare. Samma dag (16 maj) loggar JG även cachen "Cirkelsegment", där han beskriver hur bra det känns att ha fått cachen i sina "giriga händer".

Intressant nog så loggar SD och HD exakt samma cacher den 26 maj, dvs kort efter att SD blivit utsläppt ur häktet.

Länk till de båda cacherna:

Några funderingar:

1. Hur kan JG verka så glad och bekymmersfri den 16 maj, när LW har rapporterats som saknad?

2. Eftersom båda dessa burkar befinner sig ganska långt utanför Örebro (mot Karlskogahållet till), så verkar JG inte åkt dit i syfte att söka efter LW. (LW har dessutom redan loggat båda cacherna långt tidigare, så det skulle inte funnits någon anledning för henne att befinna sig där).

3. Varför besöker SD (och HD) den 26 maj exakt samma cacher som JG loggade två dagar efter att LW mördades? Är det en random "slump"?

4. Varför är just dessa cacher helt plötsligt så intressanta för trion, cacherna har varit utplacerade ungefär ett år tidigare, och är därmed inte direkt spännande ur ett ftf-perspektiv.

Helt hypotetiskt, det kan väl inte vara så illa att JG den 16 maj gömmer någonting (t.ex. mordvapen, LW's mobil eller liknande) i närheten av någon av cacherna, som SD sedan enligt överenskommelse plockar upp när han besöker samma avlägsna platser den 26 maj?

(Visserligen hade SD sina svärföräldrar i sällskap, men de skulle rent teoretiskt kunna vara ovetande och istället fungera som ett slags skenmanöver för en trevlig "familjeutflykt". Även JG's sällskap skulle kunna vara en ovetande "dimridå", de verkar annars inte umgås särskilt frekvent. Och rent utredningsmässigt skulle JG och SD/HD kunna förklara sina respektive besök i detta område med att de enbart är där för att söka efter några burkar, det är ju trots allt eras hobby. Och om SD vid den tidpunkten var övervakad, så följde nog inte poliserna med honom personligen ut till alla cacher, utan där kunde han nog vara förhållandevis obevakad).

(Det kan för övrigt noteras att JG vid tiden runt mordet på LW bar runt på en spårbar cache i form av en liten nallebjörn https://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=5580982&page=8 ).

Med detta inlägg menar jag inte att JG, HD och SD per definition är skyldiga till mordet på LW, men deras beteende kopplat till dessa båda cacher är litet anmärkningsvärt, särskilt med tanke på rådande omständigheter kring deras slumpmässiga (?) färd till samma avlägsna cacher så kort tid efter LW's död.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-01-25 kl. 20:03.
Citera
2019-01-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Måndagen den 14 Maj år 2018 och på sen-natten förberedde tre-barns-mamman ett antalet födelsedags-presenter till sin yngste sons' bemärkelsedag då hon plötsligt avbröt sitt fortsatt göromål med förberedelserna till sin yngste sons' bemärkelsedag den 15 Maj år 2018 , detta tillfället hade någon redan inväntat för att då kunna bringa sitt utvalda offer om livet.

Fråga: Var mordet planerat av en person i förväg , och där sedan personen väntade in exakt rätt tillfället för att bringa sitt utvalda offer om livet ?

Svar: Enligt mig var mordet planerat av annan person.

Mvh/ "JokerMannen"

Obs ! Det finns kraftfulla omständigheter som lutar åt att mordet var planerat i förväg.

För övrigt, jag håller med dig om att det verkar som att mordet var åtminstone delvis planerat i förväg. Annars skulle polisen hittat DNA på BO eller på BP.
Citera
2019-01-25, 19:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu tror jag som du gör här, att det inte är så att någon har planerat att lägga skulden på SD. Men för att lägga mig i den linje som du brukar ha, är det ju ändå inte förvånansvärt om misstankarna genast läggs på SD oavsett om SD hade chattat med LW eller inte om att träffas. Han har ju sina anmälningar på sig och bor dessutom granne.
Att SD skulle ha chattat med LW om att träffas är en obekräftad uppgift. Den upprepas ofta av användare som verkar ha en personligt grundad övertygelse om att SD är gärningsmannen.
Senast redigerad av Draifos 2019-01-25 kl. 19:24.
Citera
2019-01-25, 19:18
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast nog fattas det en stor portion logik i den "planering" som 'Medimera' för fram.
T ex hur skulle den presumtiva gärningspersonen på förhand kunna veta att SD inte skulle kunna ha ett 100%-igt vattentätt alibi för kvällen den 14e maj?
Just asking..

Kanske för att vederbörande stod så nära SD att de hade kontakt under dagen och SD berättat att han skulle vara hemma själv och [insert valfritt].
Senast redigerad av Cocinella 2019-01-25 kl. 19:33.
Citera
2019-01-25, 19:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det finns ytterligare några cacher som har ganska intressanta loggningar av JG respektive SD (och HD) vid tidpunkten runt mordet på LW.

Den 16 maj loggar JG, tillsammans med en annan geocachare, "A walk in Knappfors", som är en sk. Letterbox-cache. Deras burkletartur verkar bekymmersfri och "det vackra vädret gjorde promenaden angenäm" enligt JG's medcachare.

Samma dag (16 maj) loggar JG även cachen "Cirkelsegment", där han beskriver hur bra det känns att ha fått cachen i sina "giriga händer".

Intressant nog så loggar SD och HD exakt samma cacher den 26 maj, dvs kort efter att SD blivit utsläppt ur häktet.

Några funderingar:

1. Hur kan JG verka så glad och bekymmersfri den 16 maj, när LW har rapporterats som saknad?

2. Eftersom båda burkarna befinner sig ganska långt utanför Örebro (mot Karlskogahållet till), så verkar JG inte vara där i syfte att söka efter LW vid cacherna. (LW har dessutom redan loggat båda cacherna långt tidigare, så det skulle inte funnits någon anledning för henne att befinna sig där).

3. Varför besöker SD (och HD) den 26 maj exakt samma cacher som JG loggade två dagar efter att LW mördades? Är det en random "slump"?

4. Varför är just dessa cacher helt plötsligt så intressanta, de har båda varit utplacerade ungefär ett år tidigare, och är därmed inte direkt spännande ur ett ftf-perspektiv.

Det kan väl inte vara så illa att JG den 16 maj gömmer någonting (t.ex. mordvapen, LW's mobil eller liknande) i närheten av någon av cacherna, som SD sedan enligt överenskommelse plockar upp när han besöker samma avlägsna platser den 26 maj?

(Visserligen hade SD sina svärföräldrar i sällskap, men de skulle rent teoretiskt kunna vara ovetande och istället fungera som ett slags skenmanöver för en trevlig "familjeutflykt. Och rent utredningsmässigg skulle JG och SD/HD kunna förklara sina besök i detta område som att de enbart är där för att söka efter några burkar, det är ju trots allt eras hobby. Och om SD vid den tidpunkten var övervakad, så följde nog inte poliserna med honom ut till alla cacher, utan där kunde han nog vara förhållandevis obevakad).

Det kan för övrigt noteras att JG vid tiden runt mordet på LW bar runt på en spårbar cache i form av en liten nallebjörn https://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=5580982&page=8

(Med detta inlägg menar jag inte att JG, HD och SD per definition är skyldiga till mordet på LW, men deras beteende kopplat till dessa båda cacher är litet anmärkningsvärt, särskilt med tanke på rådande omständigheter kring deras slumpmässiga (?) färd till samma avlägsna cacher så kort tid efter LW's död).

Så kan det vara men jag tycker nedanstående är mer sannolikt.

Om någon av mina vänner gjort en trevlig aktivitet, t.ex. sett en bra biofilm och tipsar mig så går jag nästan direkt och ser den också.

Kan det inte bara vara så enkelt som att efter JG tog denna cache så blev hans vänner sugna på den också?
Citera
2019-01-25, 19:32
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Så kan det vara men jag tycker nedanstående är mer sannolikt.

Om någon av mina vänner gjort en trevlig aktivitet, t.ex. sett en bra biofilm och tipsar mig så går jag nästan direkt och ser den också.

Kan det inte bara vara så enkelt som att efter JG tog denna cache så blev hans vänner sugna på den också?

Under vanliga omständigheter förvisso, men direkt efter att en i deras nära umgängeskrets anmälts försvunnen och därefter hittats mördad? Och en av personerna precis har kommit ut från häktet?

Då kanske "trevliga aktiviteter" inte är den mest sannolika orsaken.
Citera
2019-01-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det bör, logiskt sett, vara MGM som blir förhörd efter att man hört de två nya vittnena. Gissningsvis skär det sig i berättelserna när det gäller positioner.

Tycker som du.

Fattar inte att GM är fortfarande i det fria

Önskar att Moralensväktare kunde skriva några ord.
För att dömas krävs bevis, saknas bevis, ska han inte åtalas.
Då kanske mördare går fri.

Snälla MV vad tror du?

I mina ögon, är SD fortfarande mördaren.
Citera
2019-01-25, 19:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Måndagen den 14 Maj år 2018 och på sen-natten förberedde tre-barns-mamman ett antalet födelsedags-presenter till sin yngste sons' bemärkelsedag då hon plötsligt avbröt sitt fortsatt göromål med förberedelserna till sin yngste sons' bemärkelsedag den 15 Maj år 2018 , detta tillfället hade någon redan inväntat för att då kunna bringa sitt utvalda offer om livet.

Fråga: Var mordet planerat av en person i förväg , och där sedan personen väntade in exakt rätt tillfället för att bringa sitt utvalda offer om livet ?

Svar: Enligt mig var mordet planerat av annan person.

Mvh/ "JokerMannen"

Obs ! Det finns kraftfulla omständigheter som lutar åt att mordet var planerat i förväg.

Oj, nu är det full aktivitet i tråden igen.
Var verkligen inte beredd på det, särskilt efter det nedslående beskedet från ÅK att hon inte visste när och OM åtal skulle bli.

Försöker hinna läsa ikapp.
Någon slags planering har MV hintat om.
Även om jag har svårt att få in en planering i detta mord.

Nu menar du att någon annan än gm planerat detta mord, eller missförstår jag dig?
Och jag blir väldigt nyfiken på vad som gör att du tror att det är planerat? Eller menar du att du vet (sådant vi i tråden inte vet?)?
Det har med sonens födelsedag att göra?
Citera
2019-01-25, 19:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Under vanliga omständigheter förvisso, men direkt efter att en i deras nåra umgängeskrets anmälts försvunnen och hittats mördad? Och en av personerna precis har kommit ut från häktet?

Då kanske "trevliga aktiviteter" inte är den mest sannolika orsaken.

Ja, jag tycker absolut det är en intressant teori och värt att kolla upp. Man ska inte avfärda något bara för att det inte är det mest sannolika (enligt mig). Det är trots allt speciella omständigheter som råder, som du säger.

Edit: framgår det någonstans om JG och hans vän planerade denna tur långt innan den 16:e maj eller kom det hastigt på?
Senast redigerad av Rosamund 2019-01-25 kl. 19:41.
Citera
2019-01-25, 19:41
Medlem
Citat:

Den 16 maj loggar JG (tillsammans med en annan geocachare) "A walk in Knappfors", som är en sk. Letterbox-cache. Deras burkletartur verkar bekymmersfri och "det vackra vädret gjorde promenaden angenäm" enligt JG's medcachare.

Samma dag (16 maj) loggar JG även cachen "Cirkelsegment", där han beskriver hur bra det känns att ha fått cachen i sina "giriga händer".

Några funderingar:

2. Eftersom båda burkarna befinner sig ganska långt utanför Örebro (mot Karlskogahållet till), så verkar JG inte vara där i syfte att söka efter LW vid cacherna. (LW har dessutom redan loggat båda cacherna långt tidigare, så det skulle inte funnits någon anledning för henne att befinna sig där).

4. Varför är just dessa cacher helt plötsligt så intressanta, de har båda varit utplacerade ungefär ett år tidigare, och är därmed inte direkt spännande ur ett ftf-perspektiv.

Det kan väl inte vara så illa att JG den 16 maj gömmer någonting (t.ex. mordvapen, LW's mobil eller liknande) i närheten av någon av cacherna, som SD sedan enligt överenskommelse plockar upp när han besöker samma avlägsna platser den 26 maj?

(Visserligen hade SD sina svärföräldrar i sällskap, men de skulle rent teoretiskt kunna vara ovetande och istället fungera som ett slags skenmanöver för en trevlig "familjeutflykt. Även JG's sällskap skulle kunna vara en ovetande "dimridå", de verkar i övrigt inte umgås särskilt frekvent. Och rent utredningsmässigg skulle JG och SD/HD kunna förklara sina besök i detta område som att de enbart är där för att söka efter några burkar, det är ju trots allt eras hobby. Och om SD vid den tidpunkten var övervakad, så följde nog inte poliserna med honom ut till alla cacher, utan där kunde han nog vara förhållandevis obevakad).

Det kan för övrigt noteras att JG vid tiden runt mordet på LW bar runt på en spårbar cache i form av en liten nallebjörn https://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=5580982&page=8

(Med detta inlägg menar jag inte att JG, HD och SD per definition är skyldiga till mordet på LW, men deras beteende kopplat till dessa båda cacher är litet anmärkningsvärt, särskilt med tanke på rådande omständigheter kring deras slumpmässiga (?) färd till samma avlägsna cacher så kort tid efter LW's död).

1. LW är mördad, JG vet redan om detta eftersom han är delaktig. Han är lättat då deras problem är ur världen.

2. Nej JG var väldigt angelägen om att INGEN skulle leta efter LW.

3. Någon ritual eller för att plocka upp något i närheten.

4. Jo det kan mycket väl vara som du gissar på, cachandet på dessa platser är kamouflage för att hämta saker för att sedan göra sig av med dessa.
Citera
2019-01-25, 19:45
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Hej @Honan6.

Du skall få en liten ledtråd av mig att låta dina tankar arbeta med.

Det fanns en gång i tiden en person som ofta uttryckte sig enligt följande citat skrivet här nedan.

Citat: "Min lilla Präst-Pocahontas" Slut Citat/

Den här nu omtalade personen , var fortfarande mycket aktuell inom den koreanska kvinnans' enormt stora umgängeskrets då hon Måndagen den 14 Maj år 2018 bringades om sitt liv.

Den här personen har haft ett mycket svårt liv bakom sig och sökt sig till kyrkan vid flera tillfällen för att där söka hjälp och förståelse från annan person gällande sina dåvarande problem.

Denna personen finns även fortfarande inom Geo-Cashing.

Obs ! ... Inom den koreanska kvinnans' tidigare skrivna dagboks-anteckningar , så förekommer denna personen på flera ställen , och hur , och på vilket sätt personen blev inskriven av den koreanska kvinnan i hennes' tidigare skrivna dagboks-anteckningar , kan jag tyvärr inte avslöja här i tråden , detta med anledning av att det kan komma att grovt misstolkas av vissa tråd-deltagare , vilket jag i min tur inte vill låta ske tillika undvika.

Mvh/ "JokerMannen"

Du kan lägga ned ditt ledtrådsskimmer till mig. Tala ur skägget eller inte alls!
Citera
2019-01-25, 20:07
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, jag tycker absolut det är en intressant teori och värt att kolla upp. Man ska inte avfärda något bara för att det inte är det mest sannolika (enligt mig). Det är trots allt speciella omständigheter som råder, som du säger.

Edit: framgår det någonstans om JG och hans vän planerade denna tur långt innan den 16:e maj eller kom det hastigt på?

Det finns inget i deras loggar som antyder att geocacheturen den 16 maj var planerad (långt) i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in