• 1
  • 2
2018-12-03, 12:40
Medlem
Hegamons avatar
Fytinsyra sägs hindra kroppen från att ta upp näringsämnen som mineralen magnesium.
Är det meningsfullt att blötlägga havregryn för att få bort fytinsyra?
Blötläggning är metoden för andra livsmedel med fyrinsyra och för den som vill avlägsna syran.

Eller är det onödigt i fallet med havregryn?
Citera
2018-12-03, 13:10
Medlem
Fel forum
Citera
2019-01-22, 23:09
Medlem
JustZlatans avatar
Jag ska börja med havregryn och har samma undringar. Det jag har fått fram är att man kan blötlägga havregryn under natten tillsammans med vetekli. Kliet innehåller mycket fytas och då ska fytinsyran i havregrynen försvinna. Tänkte testa det!
Citera
2019-01-25, 15:00
Medlem
Pure-Energys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag ska börja med havregryn och har samma undringar. Det jag har fått fram är att man kan blötlägga havregryn under natten tillsammans med vetekli. Kliet innehåller mycket fytas och då ska fytinsyran i havregrynen försvinna. Tänkte testa det!

Har du någon länk där man kan läsa mer?
Citera
2019-01-25, 16:06
Medlem
Att folk inte förstår att vi inte ska äta sånt där.
Precis som med bönor, frön, nötter och vissa grönsaker. Vissa saker ska vi helt enkelt inte äta.
Inte konstigt att så många veganer har hälsoproblem pga alla antinutrienter dom sätter i sig.

Men om nu vill äta dina värdelösa havregryn som inte är bra för dig, blötlägg dom innan.
Citera
2019-01-25, 16:10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Att folk inte förstår att vi inte ska äta sånt där.
Precis som med bönor, frön, nötter och vissa grönsaker. Vissa saker ska vi helt enkelt inte äta.
Inte konstigt att så många veganer har hälsoproblem pga alla antinutrienter dom sätter i sig.

Men om nu vill äta dina värdelösa havregryn som inte är bra för dig, blötlägg dom innan.
Jasså. Vad mer ska "vi" inte äta tro? För jag äter minst 100 gram havregryn dagligen. Upplys mig gärna.
Citera
2019-01-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jasså. Vad mer ska "vi" inte äta tro? För jag äter minst 100 gram havregryn dagligen. Upplys mig gärna.

Du är ju ung så det funkar säkert för dig nu, men i när du blir äldre gör det kanske inte det.
Jag skulle hellre äta sånt som man inte behöver blötlägga eller rosta för att få bort potentiella ämnen som kan påverka vår hälsa negativt.
Citera
2019-01-25, 16:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Du är ju ung så det funkar säkert för dig nu, men i när du blir äldre gör det kanske inte det.
Jag skulle hellre äta sånt som man inte behöver blötlägga eller rosta för att få bort potentiella ämnen som kan påverka vår hälsa negativt.
Förmodligen har jag en katastrof framför mig med andra ord. Undra när. Ja det är ju upp till dig. 👍
Citera
2019-01-25, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Förmodligen har jag en katastrof framför mig med andra ord. Undra när. Ja det är ju upp till dig. 👍

Jag säger bara att vissa ämnen bör man inte få i sig under längre tid, eftersom att det kan påverka hälsan.
Vete är det ju många som får problem med.
Men ännu värre är ju Aflatoxin som är cancerframkallande. Aflatoxin är ett gift som kommer från mögelsvampar som finns i bland annat nötter, majs, ris osv. Om man nu kan få bort detta gift genom blötläggning, kokning osv är ju frågan.
Men om man nu inte bryr sig så mycket om det så är det väl bara att käka på antar jag.
Maten är ju bara en del av allt skit vi får i oss, så kanske lika bra att inte oroa sig för allt och äta det man gillar. För sjuk kan man ju bli ändå.
Men jag skulle personligen inte äta för mycket nötter, havregryn osv.
Citera
2019-01-25, 20:02
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jag säger bara att vissa ämnen bör man inte få i sig under längre tid, eftersom att det kan påverka hälsan.
Vete är det ju många som får problem med.
Men ännu värre är ju Aflatoxin som är cancerframkallande. Aflatoxin är ett gift som kommer från mögelsvampar som finns i bland annat nötter, majs, ris osv. Om man nu kan få bort detta gift genom blötläggning, kokning osv är ju frågan.
Men om man nu inte bryr sig så mycket om det så är det väl bara att käka på antar jag.
Maten är ju bara en del av allt skit vi får i oss, så kanske lika bra att inte oroa sig för allt och äta det man gillar. För sjuk kan man ju bli ändå.
Men jag skulle personligen inte äta för mycket nötter, havregryn osv.

Här är det läge att du lär dig om ”dos”.
Citera
2019-01-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Fytinsyra sägs hindra kroppen från att ta upp näringsämnen som mineralen magnesium.
Är det meningsfullt att blötlägga havregryn för att få bort fytinsyra?
Blötläggning är metoden för andra livsmedel med fyrinsyra och för den som vill avlägsna syran.

Eller är det onödigt i fallet med havregryn?

Tänk på att en liten eller "lagom" mängd är bra för dig.
Citera
2019-01-25, 20:28
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Tänk på att en liten eller "lagom" mängd är bra för dig.

okej tack .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in