2019-01-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Självklart ärver inte mamman. De var inte gifta längre. Om de någonsin varit det. Det är syskonen som ärver gården.

Se mitt svar ovan....
Citera
2019-01-25, 14:22
Medlem
Goggandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Men vet vi med säkerhet att S.R var psykopat?
Vet vi något särskilt om A.B och hennes mentala hälsa tiden före hennes självmord?! Eller ännu bättre, hur henne mentala hälsa var innan hon träffade S.R?

Kanske något vet något om dom?
Det man läst tidigare i tråden var att S inte var hemma utan hittade A när han kom hem. Om han hade varit psykopat/narscissist så hade det nog framkommit redan då, eller om han misshandlat någon av sina kvinnor eller liknande?!
Vore han hatad borde många varit här som skrivit vilken brutal ond människa han var tänker jag. 🤔
Tråden har urartat i amatörmässiga diagnoser. Hade varit mer givande att försöka leva in sig i alla parters val och mående och ta sig en stilla funderare: "kan jag göra något för att urskilja och undvika sådana tragedier i mitt liv, med mina bekanta, osv?" Som det är nu, så tuggar man i all oändlighet det uppenbara - att han borde ha gett fan i att göra en olidlig situation än värre.
Citera
2019-01-25, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majorskan52
Var de gifta? Annars tillfaller ju inte gården henne utan hans syskon. Kanske det var därför han dödade pojkarna också, för att hon inte skulle få gården.

Kan det bli så hon ändå kunnat få gården på något vis om han bara tagit sitt eget liv?
Barnen hade ju ärvt gården och tänkte att då kanske det funnits en möjlighet för mamman att komma till gården genom barnen även om dom inte va gifta, nämndes väl att han sagt att hon krävde pengar efter de separerat om jag inte blandat ihop med annat fall.
Citera
2019-01-25, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En narcissist kan sannolikt avsluta livet när hen har tappat kontrollen över sin omgivning, världsbilden rämnar, är inte längre mittpunkten, och anser att någon annan har orsakat detta.

Hämnd på denna någon, därefter en insikt om att mordet på två barn leder till ett liv i fängelse , återstår att själv sätta skorna för gott.

En narcissist har sannolikt svårt för att lida nederlag, självbilden rasar, och de kan troligen inte hantera det på ett normalt sätt.

Och om SR verkligen var narcissist och psykopat så borde det vara vida känt runt honom. Då tänker jag att flera som känt till hans otrevliga sidor (om han hade några) borde skrivit här och haft mycket att berätta om honom. Han borde ju vara illa omtyckt och/eller fruktad?? Eller?? 🤔
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Njae… hans barn, via sina anförvanter, ärver sin laglott.

Ja, de kunde ha ärvt sin laglott om pappan hade dött först...vilket inte är troligt i detta fall.
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Kan det bli så hon ändå kunnat få gården på något vis om han bara tagit sitt eget liv?
Barnen hade ju ärvt gården och tänkte att då kanske det funnits en möjlighet för mamman att komma till gården genom barnen även om dom inte va gifta, nämndes väl att han sagt att hon krävde pengar efter de separerat om jag inte blandat ihop med annat fall.

Ja, barnen är minderåriga och har inte rätt att "ta ut" sitt arv förrän de är 18 år. Fram till dess förvaltar deras mamma allt åt dem. Hon och barnen kan alltaå bo där och nyttja Samuels tillgångar för att leva.

Samuel visste nog vad han gjorde. Allt för att förhindra att exet fick ut något av honom. Synd att pojkarna inte var över 18 år redan.
Citera
2019-01-25, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, Karin hade fått förvaltarskap över gården, hästarna och alla andra eventuella tillgångar om pojkarna fått leva vidare.

Där har vi ännu ett motiv att döda sönerna också istället för att bara begå självmord.
Han ville få bestämma och kontrollera allt in i det sista.

Mycket intressant detta. Tror faktiskt detta kan vara anledningen att de små liven fick följa med pappan..
Citera
2019-01-25, 14:27
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gogganda
Tråden har urartat i amatörmässiga diagnoser. Hade varit mer givande att försöka leva in sig i alla parters val och mående och ta sig en stilla funderare: "kan jag göra något för att urskilja och undvika sådana tragedier i mitt liv, med mina bekanta, osv?" Som det är nu, så tuggar man i all oändlighet det uppenbara - att han borde ha gett fan i att göra en olidlig situation än värre.

Helt rätt. Onödigt att försöka sätta diagnos på någon man aldrig träffat. En sak är klart, hans psykiska ohälsa var på botten, annars gör man inte något sånt här. Vissa människor här i tråden försöker dock argumentera att han kan ha varit frisk, och ville hämnas. Men en fullt frisk människa vill inte ta sitt, och andras liv.

Visst, han kanske inte tidigare haft någon diagnos, men baserat på händelseförloppet så blev han väldigt psykiskt sjuk in mot slutet. Klart slut.
Citera
2019-01-25, 14:28
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Det hade utsetts en god man för pojkarna. Och ev hade mamman och pojkarna kunnat flytta in. Men i övrigt hade ekonomin stått under förmyndare och överförmyndarnämnden. Närkillarna blivit myndiga hade de fått göra vad de ville med gården.
Citera
2019-01-25, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Och om SR verkligen var narcissist och psykopat så borde det vara vida känt runt honom. Då tänker jag att flera som känt till hans otrevliga sidor (om han hade några) borde skrivit här och haft mycket att berätta om honom. Han borde ju vara illa omtyckt och/eller fruktad?? Eller?? 🤔
Beror på hur "smart" omgivningen är..De kan vara narcissiter e.l själva
Citera
2019-01-25, 14:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det hade utsetts en god man för pojkarna. Och ev hade mamman och pojkarna kunnat flytta in. Men i övrigt hade ekonomin stått under förmyndare och överförmyndarnämnden. Närkillarna blivit myndiga hade de fått göra vad de ville med gården.

Nej, ekonomin hade inte stått enbart under god man/förmyndare. Det måste betalas för pojkarnas levnad och utgifter m.m. Mamman ska inte stå för allt, Samuels tillgångar ska fortfarande gå till deras försörjning också och driften av gården. Hästarna får nog vara kvar och alla kostnader skulle betalats av förmyndaren. Sedan hade de bott på gården m.m. också, som du helt riktigt säger.

Det hade inte varit mycket kvar av den ekonomin och arvet när pojkarna blir 18 år, eller hur?
Han var knappast miljardär. Det kostar att ta hand om två barn i 10+ år och underhålla en gård med djur.
Senast redigerad av Rosamund 2019-01-25 kl. 14:37.
Citera
2019-01-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, Karin hade fått förvaltarskap över gården, hästarna och alla andra eventuella tillgångar om pojkarna fått leva vidare.

Där har vi ännu ett motiv att döda sönerna också istället för att bara begå självmord.
Han ville få bestämma och kontrollera allt in i det sista.

Usch så obehagligt om din teori stämmer!?
Är det någon som vet om han var helt besatt av sina barns mor? Tidigare kvinnor? Eller av pengar? Ond och elak? Kvinnomisshandlare? Skadade sina djur?
Är det någon som kände Samuel här som vet något om honom som person och hans förflutna? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in