2019-01-24, 19:02
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vet inget om varför han valde att ta barnens liv också? Han var ju psykiskt dålig m.m.

Vänner vill tydligen blunda för det faktum att när man mår psykiskt dåligt så tar man sig själv av daga. Men att barnen dödades är sannolikt på grund av hämnd mot att deras mamma lämnade honom. Det skedde ju på hennes födelsedag. Och ni vet fortfarande inte varför han dödade barnen? Visst. Kärleken är blind, även kompiskärlek tydligen.

Så... Alla som mår dåligt tar sig själva av daga?! Och detta är något alla bör veta om, och agera efter. Vad konstigt det kommer bli... Så fort någon visar tecken på att må dåligt - då måste vi omedelbart kalla in alla resurser (som inte finns) för att förhindra detta. Tvångsvård åt alla! Oavsett om man mår dåligt pga en misslyckad affär, en depression eller kanske en separation.

Du påstår dig alltså vara psykolog. Om det stämmer tycker jag väldigt synd om dina patienter.
Du beter dig som ett riktigt lowlife när du uttrycker dig som i inlägget ovan.
Går du igång på att vifta med pekfingret och håna anhöriga? Att de ”borde gjort” saker som med största sannolikhet står långt utanför deras makt?
Som psykolog bör du sannerligen vara fullt på det klara med hur den psykiatriska vården ser ut i Sverige.

Alltför många anhöriga kämpar sig blodiga för att få hjälp, förgäves.
Vad exakt är det som anhöriga och vänner tilk GM inte har gjort? Vet du alltså i detalj att de inte försökt, att han visat tydliga tecken på att han är en fara för sina barn?

Jag påstår däremot inte att han inte visat tecken - eftersom jag inte känner varken honom eller hans anhöriga/vänner.
Det är en ganska bra inställning för övrigt, att inse att man inte vet och därmed kanske inte ska uttala sig så tvärsäkert om förhållanden man inte har en aning om.
Citera
2019-01-24, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har skrivit om min syn på psykos i det här fallet för flera timmar sedan. Det är det enda som hade varit acceptabelt utan annat motiv. Men omständigheterna är sådana i detta fall att psykos sannolikt är uteslutet. En psykotisk människa börjar inte Live-streama och är så klarsynt och förnuftigt säger att "nu måste jag sluta för polisen kommer" och "eftersom jag inte vill sitta i fängelse så dödar jag mig själv också".

Han hade bara skjutit huvudet av sig själv nästan direkt efter barnen om det varit en psykos.

Tack för rådet men jag är nöjd med 6 års utbildning samt hittills 3 års forskning. Men du får gärna läsa på lite om ämnet, väldigt intressant! Så har du lite mer kött på benen nästa gång du ska kommentera om psykisk ohälsa i trådar.

Då har kanske din forskning även landat i att vården för patienter i de första stadiet är under all kritik? Psykos eller inte! En normalt frisk människa, skjuter inte sitt kött och blod, eller du kanske har jobbat titt som tätt med såna fall också? Kanske rent av forskat kring det?!

En legitimerad psykolog som du, sitter knappast och gör sakkunniga uttalande ang enskilda fall och bör med sin professionalitet definitivt inte sitta och bedöma och anta vad personen i sig haft för sjukdomstillfälle på flashback, speciellt när man inte har en diagnos eller forskat kring Familjetrauman!

Du har ett fall i Bjärred, som är liknande, dock skillnaden att man levt med sjukdomsfall i familj, vilket i sig utmärkt sig så till den grad psykiskt, att man väljer avsluta sin familj. Brutalt, vidrigt absolut, men att här kalla dom för de både ena och andra, när forskningen knappt finns på hur tankarna rör sig i dessa människors skallar, DET är både vidrigt och oproffsigt!
Senast redigerad av SonVolt 2019-01-24 kl. 19:07.
Citera
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Ja. Psykvården måste revolutioneras.
Min bror, som var schizofren, tog livet av sig 2016. Min mamma, som inte klarade av hans död och ej heller erbjöds någon som helst form av krisstöd, lade sig ned i sängen och slutade äta, fick lunginflammation som hon vägrade söka vård för, och ingen kan tvinga någon till vård om den inte är just psykotisk eller akut självmordsbenägen. Hon dog 6 månader efter min bror.

En ”parantes” i tråden för att belysa ämnet bristande psykvård som leder till död.

Fruktansvärt... Jag beklagar verkligen!
Citera
Medlem
Bet-At-Homes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Det här är så jävla tragiskt att man är helt mållös.

Han har vid upprepade tillfällen sökt hjälp för sitt mående men inte fått någon hjälp av psykvården. I vårt "Nya Sverige" där prioriteringarna är åt helvete så lär liknande händelser bli vardagsmat dessvärre.

Sverige är inget välfärdsland längre.

Jag skulle verkligen vilja göra psykvården medansvarig här. Så blir det när vi nedmonterar vår vård. Konstigt att det inte händer oftare.
Citera
2019-01-24, 19:04
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bet-At-Home
Möjligt scenario:

Då GM haft ett tungt liv de senaste åren ökar hans psykiska ohälsa och ångest. Hans exfru har hängt sig, hans mamma, pappa och moster går bort under några månaders intervall.
Han separerade, enligt källor här- ofrivilligt. En av hans närmaste vänner dog för en dryg vecka sen. Mamman till hans barn har träffat en ny, och han får ett negativt besked med posten.
Vad var det, någon som vet mer?
Känns som att vårdnadsfrågan (tänker på beskedet per post) skulle kunnat tippa detta mående helt över i vansinnig desperation. Möjligen något med att han behöver köpa ut mamman ur huset och var tvungen att sälja då han inte hade cash.

Mindre saker än så har gjort att människor gör helt vansinniga saker.
MEN att skjuta sina barn...är helt obegripligt. Ogreppbart.

Det negativa beskedet? Vad kan vi få fram?

Om det var så?! Kanske restskatt från Skattemyndigheten på någon miljon eller två, Ekobrottsmyndigheten om bokföringsbrott och skattebrott, Besked om utmätning från KFM, cancerbesked, kanske var pedofil och blivit påkommen, punka på traktorn eller rent av bara helt jävla dum i huvudet. Hoppas de redan löst upp hans kropp i syra och spolat ut han i kloakerna bland alla andra råttor.
Citera
2019-01-24, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullangero
Så ingen av hans vänner bodde på gångavstånd?

Filmen pågick väll i 1 tim och ingen kunde ta sig ditt bara skriva till han och ringa..?

Värdelösa jävla vänner alltså, en annnan hade ju vart på väg efter 2 min om det hade vart min vän!!

Har du bott på landet någon gång eller?!
Det är inte nära till grannar.
Pucko.
Citera
2019-01-24, 19:06
Medlem
Bet-At-Homes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatthefuck
Fruktansvärt... Jag beklagar verkligen!

Så otroligt tragiskt och hemskt. Beklagar!
Citera
2019-01-24, 19:07
Medlem
Steinarrs avatar
Stämmer det att Rehn sökte hjälp flera gånger och fick någon jävla psykofarmaka?

Det är uppenbart att detta handlade om någonting värre än en vanlig depression.

Som det hela slutade så var det förmodligen en psykotisk depression.

Helt otroligt att läkarna bara skriver ut psykofarmaka och sedan hoppas på det bästa. Psykvården i Sverige är ett jävla skämt. Någonting måste hända, NU!
Citera
2019-01-24, 19:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Förstår vad du menar, men tänker att man kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Dvs att det är en jävla tragedi för dem runt omkring. För mamman, morföräldrar, släkt, vänner, grannar.

Det betyder inte att folk som uttrycker ordet tragedi tar bort att han mördat sina barn och att det är ett fruktansvärt brott. Det kan vara en tragedi och ett brutalt dubbelmord samtidigt.

Javisst är det tillåtet att använda ordet tragiskt i sammanhanget och tycka att det är tragiskt för familj, vänner och grannar.

Men vad man bör undvika är att benämna och tala om de hemska händelserna som en familjetragedi och ett utökat självmord när man övergripande beskriver vad som inträffat. Det handlar i första hand om ett brutalt överlagt dubbelmord på två oskyldiga barn. Följt av att gärningsmannen begår självmord. Man kan inte självmörda någon annan. Skall termen utökat självmord användas alls bör det vara i mycket specifika sammanhang när man sysslar med gärningsmäns psykologi, men även där bör termen bytas ut mot något mer riktigt.

Det är rätt och rimligt att fokus istället ligger på brottsoffren och vad de utsatts för när det gäller beskrivningen av dådet. De anhöriga har förvisso drabbats av en tragedi. Gärningsmannen å andra sidan har inte drabbats av en tragedi utan orsakat lidandet. Finns det förmildrande omständigheter i form av psykisk sjukdom får det förstås finnas med i bilden, men handlingen är ändå gärningsmannens.
Citera
2019-01-24, 19:11
Medlem
Den där live filmen finns inte uppe va? Har kollat 20+ sidor bakåt men inte funnit den innan jag frågar.

Mvh
Citera
2019-01-24, 19:11
Medlem
Bet-At-Homes avatar
Citat:
Så otroligt tragiskt och hemskt. Beklagar!

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Javisst är det tillåtet att använda ordet tragiskt i sammanhanget och tycka att det är tragiskt för familj, vänner och grannar.

Men vad man bör undvika är att benämna och tala om de hemska händelserna som en familjetragedi och ett utökat självmord när man övergripande beskriver vad som inträffat. Det handlar i första hand om ett brutalt överlagt dubbelmord på två oskyldiga barn. Följt av att gärningsmannen begår självmord. Man kan inte självmörda någon annan. Skall termen utökat självmord användas alls bör det vara i mycket specifika sammanhang när man sysslar med gärningsmäns psykologi, men även där bör termen bytas ut mot något mer riktigt.

Det är rätt och rimligt att fokus istället ligger på brottsoffren och vad de utsatts för när det gäller beskrivningen av dådet. De anhöriga har förvisso drabbats av en tragedi. Gärningsmannen å andra sidan har inte drabbats av en tragedi utan orsakat lidandet. Finns det förmildrande omständigheter i form av psykisk sjukdom får det förstås finnas med i bilden, men handlingen är ändå gärningsmannens.

Helt enig.
Att söka svar på HANS tankar, mående är INTE att förminska brottet. Det är att söka svar. Bra att hålla i tanken samtidigt.
Citera
2019-01-24, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin3
https://www.instagram.com/samuelrehn/

Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Stämmer det att Rehn sökte hjälp flera gånger och fick någon jävla psykofarmaka?

Det är uppenbart att detta handlade om någonting värre än en vanlig depression.

Som det hela slutade så var det förmodligen en psykotisk depression.

Helt otroligt att läkarna bara skriver ut psykofarmaka och sedan hoppas på det bästa. Psykvården i Sverige är ett jävla skämt. Någonting måste hända, NU!

En ”vanlig” depression är inte att leka med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in