2019-01-24, 16:57
Medlem
arbetets avatar
Valet är lätt, eller hur? Ännu lättare för en fattig skattebetalare:

Klimatsmartaste sättet att tänka vid bilbytet – DN har jämfört två alternativ
Vad är bättre för klimatet – att köra vidare med sin gamla bil eller byta in den mot en ny elbil?

Det är en mycket vanlig läsarfråga vi får.

Här ställer vi en fem år gammal diesel mot en helt ny elbil.

Resultat: dieseln vinner i det korta perspektivet och håller jämna steg med elbilen sett över 20.000 mil – om den tankas med helt förnybar diesel.
Så här blir de klimatpåverkande utsläppen över livslängden 20.000 mil uttryckt i gram per kilometer:

• Nissan Qashqai som går på diesel MK1: 225 gram/km

• Nissan Leaf som går på el: 66 gram/km

• Nissan Qashqai som går på HVO100: 62 gram/km

• Nissan Leaf med batterier tillverkade med helt förnybar el (hypotetisk bil): 51 gram/km.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/klimatsmartaste-sattet-att-tanka-vid-bilbytet-dn-har-jamfort-tva-alternativ/
Citera
2019-01-24, 16:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du är märklig när du väljer ställningstaganden!

Du kan skriva metervis med hat mot neodymutvinning om neodymet används till motorer eller generatorer. Inte med ett ord kan du kritisera det som är den största användningen av neodym, nämligen hårddiskar till datorer.

Du förnekar och förlöjligar varje ansträngning att producera energi förnybart. Du hånar varje ansträngning att göra prognoser eftersom "vad som helst" (t.ex. meteornedslag) kan hända i framtiden.

Plötsligt vill du hänga upp energiproduktionen på torium. En teknik som arbetats med i över 60 år och som ännu inte visat på något prov på att vara praktiskt användbar eller lönsam.

Nu överväger ett tiotal länder i Afrika kärnkraft. När länderna har kärnkraft är dom några år från att ha kärnvapen. Om dom vill. Erkänn att den möjligheten sätter lite extra krydda på vad som kan åstadkommas i den redan konfliktfyllda kontinenten...
"Utöver Uzbekistan tecknade nyligen Rwanda ett avtal om kärnkraftssamarbete med ryska kärnteknikföretaget Rosatom. Ytterligare ett tiotal andra afrikanska länder har liknande planer."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7135375

Vad går du på, som förefaller att leva så långt från verkligheten?

Jag försöker bara rädda vad som räddas kan av den enormt miljöförstörande neodymbrytningen. Det radioaktiva avfallet från den är i huvudsak torium.

Bra va'!
Citera
2019-01-24, 17:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag försöker bara rädda vad som räddas kan av den enormt miljöförstörande neodymbrytningen. Det radioaktiva avfallet från den är i huvudsak torium.

Bra va'!

Men hur kan du tycka att neodymbrytning till hårddiskar är bra, men om det är till generatorer eller motorer så är det dåligt?

Det är ett av många exempel på uppenbart hyckleri, IMO.

Du har ett agendabaserat filter som gör det omöjligt för dig att vara objektiv. Ditt filter tillåter dig att vara barbarisk mot barn, om det bara följer din trångsynta agenda. Du försvarar censur och åsiktförföljelse om censuren hindrar att andra åsikter än dina sprids och om andra åsikter än dina förföljs. Du har rekommenderat utrensning av statsanställda som, enligt dig, har "fel" åsikter.

Är det typiskt alt-right? I så fall ser jag stora likheter mellan alt-right och fascism.

Citera
2019-01-24, 17:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Glöm inte kärnkraftens säkerhetsrisker! Du har väl inte glömt Fukushima? Dessutom kan inte kärnkraftverk ligga vid hav i fortsättningen.
Dessutom har du själv sett siffror som visar att vindkraft är mer kostnadseffektivt än kärnkraft utan subventioner.
Så inget talar för en utbyggnad av kärnkraft, vi skall hålla de vi har i drift tills förnybar energi kan ersätta dem. Sedan är det slut!

Edit: Jag har förstått att kärnkraft är en macho-grej för en del, medan vindkraft är raka motsatsen för samma personer. Men det är inte sådana kriterier som skall avgöra.
Tycker du inte bättre om kärnkraft i statlig ägo än gröna entreprenörer som tjänar storkovan på att bygg vindsnurror som går med förlust för kommunerna?
Citera
2019-01-24, 17:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Men hur kan du tycka att neodymbrytning till hårddiskar är bra, men om det är till generatorer eller motorer så är det dåligt?

Det är ett av många exempel på uppenbart hyckleri, IMO.

Du har ett agendabaserat filter som gör det omöjligt för dig att vara objektiv. Ditt filter tillåter dig att vara barbarisk mot barn, om det bara följer din trångsynta agenda. Du försvarar censur och åsiktförföljelse om censuren hindrar att andra åsikter än dina sprids och om andra åsikter än dina förföljs. Du har rekommenderat utrensning av statsanställda som, enligt dig, har "fel" åsikter.

Är det typiskt alt-right? I så fall ser jag stora likheter mellan alt-right och fascism.

Jag har SSD-hårddiskar i alla mina datorer så skyll inte på mig.
Citera
2019-01-24, 17:28
Medlem
Vi vet alla att det är svårt. Men för de politiker och FN som inte tar upp befolkningstillväxten som ett problem har jag inget förtroende för.

Är dessa skitfigurer verkligen värda att ta på allvar?

Vad annat är det som de döljer eller struntar i?
Citera
2019-01-24, 17:39
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tycker du inte bättre om kärnkraft i statlig ägo än gröna entreprenörer som tjänar storkovan på att bygg vindsnurror som går med förlust för kommunerna?
Ditt påhittade argument visar att du inser att jag har rätt.
Citera
2019-01-24, 17:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ditt påhittade argument visar att du inser att jag har rätt.
Finns inga vindsnurror som går med vinst utan statliga subventioner. Plånböckerna hos alla gröna charlataner blir dock tjockare och tjockare:

Förluster och korruption i vindkraftens spår

http://www.klimatupplysningen.se/2016/09/18/forluster-och-korruption-vindkraftens-spar/
Citera
2019-01-24, 18:28
Medlem
arbetets avatar
Så här illa ställt är det bland den klimatångesttyngda ungdomen idag. Dags att ta till hårdhandskarna och stoppa alla dessa försök att avskaffa demokratin och införa en totalitär klimatdiktatur:

Kör över vårt folk, Löfven – klimatet måste räddas

Tyvärr är vi svenskar som en nation av tonåringar utan konsekvensanalys.

Släpp taget om väljarstödet, Löfven. Våga vara obekväm och kör över oss och våra klimatkatastrofala vanor med en statlig hockeytackling.

Vi står bakom dig, skriver 87 influencers.
https://www.expressen.se/debatt/kor-over-ditt-folk-lofven-for-att-radda-klimatet/?utm_medium=link&utm_campaign=social_sharing&utm_s ource=facebook&social=fb&fbclid=IwAR2VcaYqMpOQdbBR eIqGc3xQUz20oEzFU82YKIPy1BovGCzeVFo59rY7dM4

Citera
2019-01-24, 18:56
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Skälet är politik, och inget annat. Som jag skrev förut:

MÅNGA VETENSKAPSMÄN har upprörts över vad de anser är felaktiga beslut från politikers sida. Sedan 1992 års Rio-fördrag har forskare visat sitt motstånd genom namninsamlingar av olika slag; 1992 års Heidelberg-appell, med över 4 000 underskrifter; 1996 års Leipzig-deklaration, undertecknad av 130 ledande amerikanska klimatforskare och senast 1998 års Oregon-petition, undertecknad av över 17 000 amerikanska forskare (9).
Deras ställning är att de alla anser att det idag inte finns några bevis för global uppvärmning. Det finns alltså inte, tvärtemot vad miljöorganisationerna påstår, någon vetenskaplig konsensus rörande global uppvärmning. Tvärtom så är det fler och fler som övertygas av de fakta som finns, som alla pekar i samma riktning, att människan inte påverkar klimatet.

Som vanligt far förnekare med osanning. Oregon petition är rena skämtet. Va en ytterst liten andel klimatforskare inblandade. Vissa hade phd men de flesta va ingenjörer. Spice girls o donald duck va med dock.

Varför hatar förnekare vetenskap? Använder ni samma approach när ni söker läkarvård? Sluta förvirra folk som inte forskar på området era jävla kryp .
Citera
2019-01-24, 19:00
Medlem
rostigamazons avatar
Tre grader är väl inte så farligt, jag vill ha sommar året runt, tänk brudar i bikini, du ligger på stranden lyssnar på beach boys och dricker kall cola
Citera
2019-01-25, 07:07
Medlem
lasternassummas avatar
Rekordvärme i Australien
Just nu slås en rad värmerekord runt om i Australien.
Här är några exempel:

Adelaide now hottest capital city on record as temperatures soar throughout SA
"Adelaide has hit a sweltering 46.6 degrees Celsius, surpassing the previous record set in Melbourne a decade ago to officially become the hottest capital in the country."
https://www.abc.net.au/news/2019-01-24/sa-heating-up-with-records-expected-to-be-broken/10745220

"Seventeen records broken in South Australia amid animal culls and mass fish deaths in other parts of the country"
https://www.theguardian.com/australia-news/2019/jan/24/australia-heatwave-adelaide-breaks-its-all-time-heat-record-hitting-466c

"The country recorded its hottest December on record; five of the ten hottest days on record are from last week."
https://www.thedailybeast.com/australias-heat-wave-is-torching-the-continent

Kommer detta att bli den varmaste sommaren under den tid som det funnits termometrar i Australien?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in