Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
Känner inte till dem men har själv använt mig av försäkringsjämförande bolag som Compricer. Skillnaden i premier kan vara mycket stor, så du kan spara kanske 40-50 % på rätt bolag. Villkoren är i stort sett lika mellan alla bolag.
Ett bra sätt att sänka premien är att sätta en extra hög självrisk om du är en skötsam person. Om det blir t.ex en stor skada på din bil så spelar det ju ingen roll om självrisken är 2000 eller 8000 kronor. Men det kan göra mycket på premien. Jag har haft bil i 15 år och aldrig behövt använda försäkringen så nu har jag gått över till bolag med låga premier eftersom jag uppenbarligen är en försiktig bilförare.
Undvik alla försäkringsbolag som ger generösa ersättningar för de tar ju igen det på höga premier, t.ex bolag som ger ersättningar för förlorade mobiltelefoner. Det utnyttjar folk som ett sätt att kunna uppgradera sin telefon till självriskkostnaden.
Har använt mig av både compricer och insplanet för att jämföra priser, men tyvärr är det långt ifrån alla bolag som ger sitt prisförslag där, så jag har kollat upp de flesta bolag individuellt för att kolla och jämföra priser, så det har jag rätt bra koll på vilka som är billigare och dyrare. Angående villkoren håller jag inte med och kan skilja sig rätt mycket..
Har också koll på att man får lägre premie om man väljer en högre självrisk, är ju rätt logiskt. Och det är ju relativt om det gör nån skillnad på att betala 2000 eller 8000 i självrisk, och vilken prisklass bilen är i förstås.. För en del känns det ju bättre att lägga ut lite mer i månaden på en högre premie för att slippa en hög självrisk om/när nåt händer.. Om man verkligen tror man kommer klara sig undan helt från olyckor så kan man ju välja enbart en trafikförsäkring och få en extremt låg premie om man vill det.. Men som sagt avgör ju prisklass på bilen en hel del.
Jag tänker mig att ett mellanting kan funka då man förhoppningsvis inte ska behöva använda försäkringen men skulle det hända vill man inte punga ut en större summa om man kunnat undvika det.. Men man får ju också räkna lite på vad kostnaden är relativt med risken/chansen att behöva använda försäkringen.. Kostar försäkringen 1000kr mer per år och man har 2000 i självrisk istället för 8000kr (obs bara exempel) så räcker det med att vara med om en olycka inom 6 år för att det ska ha varit värt den högre premien..
Så det är ju nåt man aldrig vet förrän i efterhand.
Men då jag anser att jag är en skötsam förare är det sånt man inte kan skydda sig mot som är de viktiga delarna i villkoren, såsom viltolycka, stenskott så vindrutan måste bytas ut, skadegörelse, trafikolycka där någon annan gjort sig skyldig osv.. Och råkar man ut för nåt sånt vill man gärna slippa betala självrisk eller så låg som möjligt tänker jag.
Och min huvudfråga var som sagt inte vilket bolag som har lägsta premien, för det är inte det viktigaste utan jag är ute efter ett bra bolag som är bra att göra med om det väl händer något så man inte står där med bilen 4 veckor på verkstad och man väntar ytterligare veckor på få reda på något svar.. Och är det nåt bolag som är väldigt kinkiga med att betala ut ersättning och bråkar mycket så är det ju sånt man vill veta