2019-01-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baruba
Då var det dags att välja försäkringsbolag och jag velar lite mellan vilka man ska ta och tänkte först och främst höra vad folks personliga erfarenheter är från deras bolag när det väl hänt något och man behöver använda försäkringen. Både bra och dåliga erfarenheter.

Är ingen ny dyr bil men tänkte ändå ta en helförsäkring samt extra viltförsäkring eller liknande då det kan heta olika.
Helst ett bolag där självrisken exkluderas helt vid t.ex viltolycka då jag färdas ofta efter vägar där det är det mest troliga bilen kan råka ut för.

Folksam och Svedea är två bolag jag funderar på där Svedea har billigare premie men lite högre självrisk vid trafikolycka/brand/stöld.

Premien är såklart en del i valet men i slutändan är det viktigaste hur bolaget är att ha att göra med om det väl händer någonting.. Lätta att ha att göra med, ingen extrem väntetid och bra service är det man vill ha.

Så låt höra, vad är era erfarenheter av era bolag när ni haft nåt med dem att göra?
Nu för tiden väljer jag alltid Länsförsäkringar.
Detta efter en skada.
De stod för bärgning o när jag gjorde skadeanmälan så blev handläggaren sur på mig för att jag tvingade sambon att hämta mig o mina passagerare.
Enl handläggaren så skulle jag tagit en hyrbil som de betalade o som jag skulle använda till min bil var klar, 30 mil hemifrån.
LF samt Folksam har altid varit bra vid skador.

Däremot så hade jag Aktsam en gång i tiden. Kärringen baksmällde en annan bil o det blev inlösen. Spelade ingen roll vilka argument jag hade. De betalade utifrån den billigaste på Blocket som var ett vrak, ståendes 70-80 mil bort.
Så, allt utom trafikförsäkring så skyr jag de billiga som pesten då det finns en anledning till priset.
Citera
2019-01-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nu för tiden väljer jag alltid Länsförsäkringar.
Detta efter en skada.
De stod för bärgning o när jag gjorde skadeanmälan så blev handläggaren sur på mig för att jag tvingade sambon att hämta mig o mina passagerare.
Enl handläggaren så skulle jag tagit en hyrbil som de betalade o som jag skulle använda till min bil var klar, 30 mil hemifrån.
LF samt Folksam har altid varit bra vid skador.

Däremot så hade jag Aktsam en gång i tiden. Kärringen baksmällde en annan bil o det blev inlösen. Spelade ingen roll vilka argument jag hade. De betalade utifrån den billigaste på Blocket som var ett vrak, ståendes 70-80 mil bort.
Så, allt utom trafikförsäkring så skyr jag de billiga som pesten då det finns en anledning till priset.

Tillslut en med egen erfarenhet av ett försäkringsärende 😊 var detta då med helförsäkring? Någon självrisk vid denna bärgning och assistans?
Eftersom det inte är någon ny eller speciellt värdefull bil jag funderar köpa så tänker jag att det kanske räcker med en halvförsäkring om man kan lägga till djurkollision eller vad bolagen väljer att kalla det..
LF verkar ju faktiskt ha den möjligheten men måste kolla genom villkoren noggrant

Men du har haft bra erfarenheter av folksam också säger du?
Citera
2019-01-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag ber om ursäkt, först och främst vill jag säga att försäkringsbolag vill ju gå med vinst och de kommer göra allt i sin väg för att inte behöva betala ut för mycket pengar om de kan undvika det; ej välgörenhet vilket vissa tror. Det spelar ingen roll vilket bolag du är på men vill du vara säker på att allt går rätt till så bör du vända dig till de större bolagen.

Nej självklart har jag ingen fantasi om att nåt bolag bidrar med välgörenhet, utan vill såklart tjäna sina pengar.
Men jag kan tänka mig att vissa bolag är lättare/bättre att ha att göra med än andra. Kanske bara beror mest mer på handläggare än bolaget, men tänkte iaf bara ställa frågan om det är några som upplevt bra eller dåliga erfarenheter då det är först efter man behöver använda sin försäkring man vet hur bolaget hanterar olika saker.. Om jag får höra massa negativt om ett visst bolag så kanske man undviker det..
Citera
2019-01-24, 22:31
Medlem
Citat:
Tillslut en med egen erfarenhet av ett försäkringsärende 😊 var detta då med helförsäkring? Någon självrisk vid denna bärgning och assistans?
Eftersom det inte är någon ny eller speciellt värdefull bil jag funderar köpa så tänker jag att det kanske räcker med en halvförsäkring om man kan lägga till djurkollision eller vad bolagen väljer att kalla det..
LF verkar ju faktiskt ha den möjligheten men måste kolla genom villkoren noggrant

Men du har haft bra erfarenheter av folksam också säger du?
Vilka självrisker jag hade minns jag inte. Men jag hade MER-tillägg då jag kör i viltrika trakter.
Denna skada handlade om att generatorn lade av. Själva reparationen fick jag betala själv då bilen var för gammal för maskinskada.
Men självrisker kan man fråga om o minns jag rätt så ingår div självrisk elimineringar med MER-tillägget.
Edit. Folksam har jag på övriga försäkringar där bla fyra djur ingår. Snabb reglering som numer går över telefon.
Citera
2019-01-24, 23:09
Medlem
Citat:
Vilka självrisker jag hade minns jag inte. Men jag hade MER-tillägg då jag kör i viltrika trakter.
Denna skada handlade om att generatorn lade av. Själva reparationen fick jag betala själv då bilen var för gammal för maskinskada.
Men självrisker kan man fråga om o minns jag rätt så ingår div självrisk elimineringar med MER-tillägget.
Edit. Folksam har jag på övriga försäkringar där bla fyra djur ingår. Snabb reglering som numer går över telefon.

Okej. Som jag förstått det på de flesta bolag så står de för reparation men inte för reservdelar? Men kan ju ha varit annorlunda då.
Och detta MER-tillägg får man tydligen inte lägga till om bilen är äldre än 15 år, och det är väl gränslandet på bilen jag funderar på. Om det är en årsmodell -05 får man teckna tillägget fram till 2020 då? Den blir ogiltig efter det? Sånt jag får kolla upp mer noggrant..

Jag kör också i viltrika trakter och därför är just skyddet mot viltolycka bland det viktigaste för mig. Och som sagt att bolaget inte bråkar för mycket vid ett ev ärende.
Med MER-tillägget så blir det ingen eliminering av självrisk, däremot reducering med halva priset har jag för mig vid viltolycka. Folksam, Dina och Svedea bl.a har ingen självrisk men istället lite dyrare än LF om man räknar på en halvförsäkring + MER, så beror ju på hur länge man kan köra utan att behöva använda försäkringen och vad man råkar ut för 😊
Citera
2019-01-24, 23:30
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Har använt mig av både compricer och Insplanet för att jämföra priser, men tyvärr är det långt ifrån alla bolag som ger sitt prisförslag där, så jag har kollat upp de flesta bolag individuellt för att kolla och jämföra priser, så det har jag rätt bra koll på vilka som är billigare och dyrare. Angående villkoren håller jag inte med och kan skilja sig rätt mycket..

Jag kollade en bil på insplanet, billigast för helförsäkring var strax under 1000kr, sen kollade jag på länsförsäkringar, dom tog 335kr.
Bilen jag har nu kostar 365kr ink MER (35kr) hos länsförsäkringar, billigast på insplanet är 624kr. Compricer vill ha 636kr, båda listade svedea som billigast.
Till och med folksam som är kända för att vara dyr var billigare med strax över 500kr.
Dom där jämförelsesiterna verkar bara vara bluff, precis som låne lendo, kör mycket reklam så tror folk att dom är billiga.
Citera
2019-01-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Jag kollade en bil på insplanet, billigast för helförsäkring var strax under 1000kr, sen kollade jag på länsförsäkringar, dom tog 335kr.
Bilen jag har nu kostar 365kr ink MER (35kr) hos länsförsäkringar, billigast på insplanet är 624kr. Compricer vill ha 636kr, båda listade svedea som billigast.
Till och med folksam som är kända för att vara dyr var billigare med strax över 500kr.
Dom där jämförelsesiterna verkar bara vara bluff, precis som låne lendo, kör mycket reklam så tror folk att dom är billiga.

Ja jag ger inte så mycket för de där sidorna, speciellt inte när många bolag inte ger ut nån prisbild till dem. När jag kollade nu så stämde det faktiskt att svedea var billigast och rätt summa, men håller med om att många gånger får man ett annat pris om man kollar själv, så det är min rekommendation att kolla upp varje bolag själv, lönar sig oftast.
Citera
2019-01-24, 23:51
Medlem
Citat:
Okej. Som jag förstått det på de flesta bolag så står de för reparation men inte för reservdelar? Men kan ju ha varit annorlunda då.
Och detta MER-tillägg får man tydligen inte lägga till om bilen är äldre än 15 år, och det är väl gränslandet på bilen jag funderar på. Om det är en årsmodell -05 får man teckna tillägget fram till 2020 då? Den blir ogiltig efter det? Sånt jag får kolla upp mer noggrant..

Jag kör också i viltrika trakter och därför är just skyddet mot viltolycka bland det viktigaste för mig. Och som sagt att bolaget inte bråkar för mycket vid ett ev ärende.
Med MER-tillägget så blir det ingen eliminering av självrisk, däremot reducering med halva priset har jag för mig vid viltolycka. Folksam, Dina och Svedea bl.a har ingen självrisk men istället lite dyrare än LF om man räknar på en halvförsäkring + MER, så beror ju på hur länge man kan köra utan att behöva använda försäkringen och vad man råkar ut för 😊
Nja. Maskinskada faller på ålder/mil. Denna försäkring har alla bolag som jag testat.
Mer däremot är i grunden en djurkollisionsförsäkring som ligger i halvförsäkringen. Den vill jag tro att den kan tecknas på alla årsmodeller.

Som sagt.
Aktuella villkor bör du kolla upp. Just nu har jag bara en trafikförsäkring på en bil som aldrig lämnar kommunen. Den andra ligger på Volvia så länge jag servar bilen på verkstad.
Dvs. Fram till kamremsbytet.
Citera
2019-01-25, 07:34
Medlem
Citat:
Nja. Maskinskada faller på ålder/mil. Denna försäkring har alla bolag som jag testat.
Mer däremot är i grunden en djurkollisionsförsäkring som ligger i halvförsäkringen. Den vill jag tro att den kan tecknas på alla årsmodeller.

Som sagt.
Aktuella villkor bör du kolla upp. Just nu har jag bara en trafikförsäkring på en bil som aldrig lämnar kommunen. Den andra ligger på Volvia så länge jag servar bilen på verkstad.
Dvs. Fram till kamremsbytet.

Ja delen maskinskada har givetvis begränsningar på ålder/mil, och just den delen har jag inte så stor koll på vad som gäller då jag inte kommer ha användning av den.
Jag tänkte det var den här assistansförsäkrings-delen, där det vanligtvis är så att mot en självrisk så får man hjälp om du blir ståendes efter vägen med bilen. Och i första hand ska de försöka fixa bilen på plats och då ingår själva repjobbet, men ev reservdelar får man bekosta själv. T.ex kan de komma och byta däck åt dig vid punktering men har du inget reservdäck får du stå för det utöver självrisken.
Men går det inte att fixa på plats brukar det erbjudas bärgning eller annan lösning.

Angående MER och ålder på bilen står det såhär i villkoren: "För att få köpa vår MER-försäkring ska du minst halvförsäkra din
bil hos oss och bilen får inte vara äldre än 15 år."
Citera
2019-01-25, 08:39
Moderator
Har också bra erfarenheter av LF. Har förstås haft LF väldigt länge, men eftersom jag ibland köper nya eller rätt nya bilar så har jag haft oturen att ha med TH att göra vid en skada som jag inte orsakade men nybilsvagnskadan reglerade, mitt bilmärke använder TH, trots att jag inte var vållande så kändes det vid kontakten med fb som att det var mitt fel, det var osmidigt och jobbigt att ha kontakt med dem.

LF däremot är alltid, eller rättare sagt, jag har alltid haft "tur" när jag pratat med dem, de är trevliga och sakliga och upplevs inte som näriga, inga problem att få ersättning. Rekommenderas.
Citera
2019-01-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ja delen maskinskada har givetvis begränsningar på ålder/mil, och just den delen har jag inte så stor koll på vad som gäller då jag inte kommer ha användning av den.
Jag tänkte det var den här assistansförsäkrings-delen, där det vanligtvis är så att mot en självrisk så får man hjälp om du blir ståendes efter vägen med bilen. Och i första hand ska de försöka fixa bilen på plats och då ingår själva repjobbet, men ev reservdelar får man bekosta själv. T.ex kan de komma och byta däck åt dig vid punktering men har du inget reservdäck får du stå för det utöver självrisken.
Men går det inte att fixa på plats brukar det erbjudas bärgning eller annan lösning.

Angående MER och ålder på bilen står det såhär i villkoren: "För att få köpa vår MER-försäkring ska du minst halvförsäkra din
bil hos oss och bilen får inte vara äldre än 15 år."
Jag var inne på deras sida o ska erkänna att jag är en relik på internet. Sökning är inte min grej.
Men det jag såg var att de försämrat villkoren för maskinskada sedan min senaste helförsäkrade bil där. Den hade gått längre än dagens villkor när jag lyckades rensa en koppling.
Därför kan jag köpa att de ändrat MER med. Lite konstigt då den tillkom just för viltolyckor vilket sker lika lätt med en gammal bil som med en nyare.
Det där ska jag ge dem fan för när jag byter till dem på familjeracern. Nog för att MER kommer gälla på den men de ska veta hur missnöjd jag kommer vara oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har också bra erfarenheter av LF. Har förstås haft LF väldigt länge, men eftersom jag ibland köper nya eller rätt nya bilar så har jag haft oturen att ha med TH att göra vid en skada som jag inte orsakade men nybilsvagnskadan reglerade, mitt bilmärke använder TH, trots att jag inte var vållande så kändes det vid kontakten med fb som att det var mitt fel, det var osmidigt och jobbigt att ha kontakt med dem.

LF däremot är alltid, eller rättare sagt, jag har alltid haft "tur" när jag pratat med dem, de är trevliga och sakliga och upplevs inte som näriga, inga problem att få ersättning. Rekommenderas.
Hur TH ens kan ha privatkunder förstår inte jag. När jag letar försäkringar så har jag slutat ringa dem. Deras priser gör mig gråhårig.
Hade de varit särklass bäst så hade jag köpt det men allt jag hör är kritik mot dem.
Oftast så ligger nybilars Vagnskadegaranti hos dem. Bla morsans KIA o det var inte nådigt när hon fick en skada.
Frågan är om de är bra på övriga försäkringar eller om för många bara försäkrar sina bilar där på ren vana?
Senast redigerad av Provocative3.0 2019-01-25 kl. 11:48.
Citera
2019-01-26, 13:41
Medlem
Har också provat både compricer och insplanet. Får bättre priser när jag ringer upp själv.
Det finns så många olika variabler så testa själv och ring runt är mitt tips.

Har du hemförsäkring så prova samma bolag som på den försäkringen men jämför många.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in