Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Rika är de som har kontakter. Rika är bra på att mygla. Rika kan köpa svartkontrakt. Jag har nog aldrig träffat en person i HR i Sthlm som fått den fair and square (om man vill kalla den kommunala bostadskön det). Åtminstone inte som fick den de senaste 25 åren.
Fast jag känner folk som inte är rika som bor i hr i innerstan, de har fått sina lägenheter genom kontakter med fastighetsägaren. Det är möjligt att statistik säger att det är fler högavlönade än medelinkomsttagare i stan, men det finns "vanligt folk" där också. Att det blir allt svårare att få dessa lägenheter genom Bostadsförmedlingen beror förstås på att Alliansen sålt ut stora delar av Allmännyttans bestånd, och privatvärdarna är de som låter sin lediga lägenheter gå till bekanta.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Marknadshyror skulle leda till en omfördelning av alla de pengar de rika sparar på en underprissatt hyra till fastighetsägarna. Dessa kan staten sedan beskatta samtidigt som man enklare kan stimulera till ytterligare byggande av HR. Rädslan för att investera i ett hyreshus i Barkarby försvinner om man inte måste konkurrera med hälften så höga hyror på Östermalm.
Jag har inte samma tilltro till statens vilja att beskatta fastighetsägarnas inkomster och omfördela dessa. Men det stora problemet med marknadshyra är att det inte bara drabbar de rika, som lätt kan bära denna kostnad. De som drabbas värst är alla som inte är rika, men ändå kommer få betala mycket högre hyror. Du tror väl inte att fastighetsägarna kommer missa chansen att höja hyrorna även i förorterna?
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Vi får mer omfördelning av pengar från de rikaste och större incitament till byggande av HR. De som förlorar är de som sitter på guldkontrakt i de mest attraktiva delarna av städerna. Det logiska om man bryr sig om helheten och allas väl är att hålla med mig. Men du bryr dig bara om din EGEN guldbiljett, drt vet vi sedan tidigare.
Vi får en omfördelning av pengar från alla hyresbonde till fastighetsbolagen. De flesta som bor i hyresrätt är låginkomsttagare, rika bor i bostadsrätt eller småhus. Marknadshyra kommer alltså drabba låginkomsttagare i första hand, medan de rika slipper undan. Men allt det här vet du förstås redan, frågan är bara varför du argumenterar för en reform som tar pengar från de fattiga och ger till de rika?