2019-01-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det där med att det bara ska gälla nyproduktion får man nog ta med en nypa salt, det är bara ett sätt att smyga in reformen stegvis. Har marknadshyror väl fått fäste kommer det snart gälla hela hyresbeståndet, var så säker.

Man kan ju alltid hoppas på det! Jag är nog dessvärre pessimistisk till det.
Citera
2019-01-24, 10:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Och vad är en bristlägenhet ? Om du klarar av att googla kan du se att uttrycket inte ens finns.

"Brist lägenhet" går däremot bra.

Begreppet fanns då när jag fick den (långt innan google fanns) och det innebar att det endast var en 1:a med sovalkov och kokvrå. Den klassningen gjorde att jag fick behålla min kötid och kunde fortsätta att söka efter bättre lägenheter trots att jag fått den.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-01-24 kl. 10:57.
Citera
2019-01-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Begreppet fanns då när jag fick den (långt innan google fanns) och det innebar att det endast var en 1:a med sovalkov och kokvrå. Den klassningen gjorde att jag fick behålla min kötid och kunde fortsätta att söka efter bättre lägenheter trots att jag fått den.

Spännande ! Och exakt hur sökte du ? Det var ju innan google och internet ?
Citera
2019-01-24, 11:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Spännande ! Och exakt hur sökte du ? Det var ju innan google och internet ?

Känner du inte ens till att man kunde söka bostäder innan internet, jösses?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-01-24 kl. 11:06.
Citera
2019-01-24, 11:09
Medlem
DE s k bostadsutvecklarna har inga större problem.

Modern design, arkitektur och en djup förståelse för hur människor vill leva och bo, har alltid varit kärnan i Oscar Properties identitet. Därför anser vi att det är självklart att de aktörer som verkar i våra projekt förhöjer upplevelsen för de boende. Vi vill låta er få ett smakprov på vad som inom kort öppnar i våra projekt 79&Park och Nybrogatan 19 och har därför bett både Oscar Deli och Schmaltz att kurera mat och drinkar under kvällen.

I Oscar Properties projekt Nybrogatan 19 öppnar Schmaltz inom kort, en hybrid av restaurang, café och speceributik där du även kommer kunna njuta av en kaffe och några minuter med dagens tidning, köpa med dig lunch eller äta den på plats i lugn och ro. En aptitretande drink som leder till spontan middag eller ett glas vin medan ni köper med er några av deras delikatesser. Oavsett anledning så vill Schmaltz visa er hur de själva föredrar det.

I 79&Park öppnar Oscar Deli. En plats dit man går för den personliga servicen, den goda maten och delikatesserna, det goda kaffet samt den avslappnade stämningen. Oscar Deli kommer att erbjuda handplockade livsmedelsvaror, frukt och grönt, bröd och delikatesser samt mat on-the-go och kommer att stå ut med sitt unikt handplockade sortiment som inspirerar och representerar produkter från världens alla hörn där hållbarhet och säsongsbetonat står i fokus."
Citera
2019-01-24, 11:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har stått i bostadskö ! Jag har betalt ockerhyra men även överhyra! Du verkar inte ha
några smärtsamma erfarenheter alls, såvida inte den där bananen gör ont.

Ödmjukhet faller sig inte speciellt naturligt för somliga. Däremot dumhet och översitteri.

Att köa i åratal för en bristlägenhet är förstås inte bra och innan jag fick den var det ännu sämre. Detta pga hyresregleringen.

Citat:
Och vad är en bristlägenhet ? Om du klarar av att googla kan du se att uttrycket inte ens finns.

"Brist lägenhet" går däremot bra.

Det är för övrigt du som inte ens kan googla:
Bostadsutskottets Anders Ygeman, 28, bodde fyra år i en så kallad bristlägenhet med dusch på gården,

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9904/21/bostad.html
Citera
2019-01-24, 12:57
Medlem
Citat:
DE s k bostadsutvecklarna har inga större problem.

Modern design, arkitektur och en djup förståelse för hur människor vill leva och bo, har alltid varit kärnan i Oscar Properties identitet. Därför anser vi att det är självklart att de aktörer som verkar i våra projekt förhöjer upplevelsen för de boende. Vi vill låta er få ett smakprov på vad som inom kort öppnar i våra projekt 79&Park och Nybrogatan 19 och har därför bett både Oscar Deli och Schmaltz att kurera mat och drinkar under kvällen.

De s k bostadsutvecklarna kommer aldrig att bygga lägenheter för mindre bemedlade. Men
smakprov för välbeställda spekulanter ordnar man lätt.

Och med en allmännytta som snart får byggstopp lite överallt och utförsäljningar som ligger
i startgropen är det enkelt att se vartåt det barkar för vanliga människor.
Citera
2019-01-24, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Eftersom lgh inte behovsprövas blir ju möjligheten obefintlig och vi får en kass bostadsmarknad på köpet. VI ser ju i undersökningar att de som bor i HR i innerstäderna i princip enbart är de med höga inkomster. Det bli rn subvention till de som intr behöver den.

Behovsprövning av lägenheter ??? Skall du inrätta en ny statlig/kommunal myndighet som
sysslar med avancerad social ingenjörskonst ? Kom ner från det blå istället.

På den tiden jag stod i bostadskö var det helt uppdelat i subgrupper. Men nu kan vem som
helst (borgerlig ide) köa till vad som helst hur länge som helst. Samtidigt som man ser till
att avskaffa allmännyttans hyreslägenheter så långt det bara går. Rimligt ?
Citera
2019-01-24, 14:47
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Eftersom lgh inte behovsprövas blir ju möjligheten obefintlig och vi får en kass bostadsmarknad på köpet. VI ser ju i undersökningar att de som bor i HR i innerstäderna i princip enbart är de med höga inkomster. Det bli rn subvention till de som intr behöver den.
Om det mest är rika som bor i innerstan så beror det förstås på att dessa har kontakter bland fastighetsägarna, och är mer attraktiva som hyresgäster. Eller menar du att Bostadsförmedlingen ger rika förtur till attraktiva bostäder?
Marknadshyror skulle inte göra någon positiv skillnad här, det skulle fortfarande mest vara de rika som befolkar innerstan. Eller snarare bara de rika, eftersom fattiga inte har råd att betala de hyror som skulle bli följden av marknadshyror.
Citera
2019-01-24, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om det mest är rika som bor i innerstan så beror det förstås på att dessa har kontakter bland fastighetsägarna, och är mer attraktiva som hyresgäster. Eller menar du att Bostadsförmedlingen ger rika förtur till attraktiva bostäder?
Marknadshyror skulle inte göra någon positiv skillnad här, det skulle fortfarande mest vara de rika som befolkar innerstan. Eller snarare bara de rika, eftersom fattiga inte har råd att betala de hyror som skulle bli följden av marknadshyror.

Rika är de som har kontakter. Rika är bra på att mygla. Rika kan köpa svartkontrakt. Jag har nog aldrig träffat en person i HR i Sthlm som fått den fair and square (om man vill kalla den kommunala bostadskön det). Åtminstone inte som fick den de senaste 25 åren.

Marknadshyror skulle leda till en omfördelning av alla de pengar de rika sparar på en underprissatt hyra till fastighetsägarna. Dessa kan staten sedan beskatta samtidigt som man enklare kan stimulera till ytterligare byggande av HR. Rädslan för att investera i ett hyreshus i Barkarby försvinner om man inte måste konkurrera med hälften så höga hyror på Östermalm.

Vi får mer omfördelning av pengar från de rikaste och större incitament till byggande av HR. De som förlorar är de som sitter på guldkontrakt i de mest attraktiva delarna av städerna. Det logiska om man bryr sig om helheten och allas väl är att hålla med mig. Men du bryr dig bara om din EGEN guldbiljett, drt vet vi sedan tidigare.
Citera
2019-01-24, 16:17
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Rika är de som har kontakter. Rika är bra på att mygla. Rika kan köpa svartkontrakt. Jag har nog aldrig träffat en person i HR i Sthlm som fått den fair and square (om man vill kalla den kommunala bostadskön det). Åtminstone inte som fick den de senaste 25 åren.
Fast jag känner folk som inte är rika som bor i hr i innerstan, de har fått sina lägenheter genom kontakter med fastighetsägaren. Det är möjligt att statistik säger att det är fler högavlönade än medelinkomsttagare i stan, men det finns "vanligt folk" där också. Att det blir allt svårare att få dessa lägenheter genom Bostadsförmedlingen beror förstås på att Alliansen sålt ut stora delar av Allmännyttans bestånd, och privatvärdarna är de som låter sin lediga lägenheter gå till bekanta.
Citat:
Marknadshyror skulle leda till en omfördelning av alla de pengar de rika sparar på en underprissatt hyra till fastighetsägarna. Dessa kan staten sedan beskatta samtidigt som man enklare kan stimulera till ytterligare byggande av HR. Rädslan för att investera i ett hyreshus i Barkarby försvinner om man inte måste konkurrera med hälften så höga hyror på Östermalm.
Jag har inte samma tilltro till statens vilja att beskatta fastighetsägarnas inkomster och omfördela dessa. Men det stora problemet med marknadshyra är att det inte bara drabbar de rika, som lätt kan bära denna kostnad. De som drabbas värst är alla som inte är rika, men ändå kommer få betala mycket högre hyror. Du tror väl inte att fastighetsägarna kommer missa chansen att höja hyrorna även i förorterna?
Citat:
Vi får mer omfördelning av pengar från de rikaste och större incitament till byggande av HR. De som förlorar är de som sitter på guldkontrakt i de mest attraktiva delarna av städerna. Det logiska om man bryr sig om helheten och allas väl är att hålla med mig. Men du bryr dig bara om din EGEN guldbiljett, drt vet vi sedan tidigare.
Vi får en omfördelning av pengar från alla hyresbonde till fastighetsbolagen. De flesta som bor i hyresrätt är låginkomsttagare, rika bor i bostadsrätt eller småhus. Marknadshyra kommer alltså drabba låginkomsttagare i första hand, medan de rika slipper undan. Men allt det här vet du förstås redan, frågan är bara varför du argumenterar för en reform som tar pengar från de fattiga och ger till de rika?
Citera
2019-01-24, 18:36
Medlem
Klopeks avatar
Klart ett många myglar och ger pengar under bordet till hyresvärd för att få förstahands kontrakt. Vad väljer man? 200k som med lätthet går att spara ihop för ett hyreskontrakt under bordet. Eller skuldsätta sig med 2.5 miljoner med skyhög totalsumma ränta plus avgift plus amortering. Med risken det också innebär med lån.

5k i månaden svart hyres kontrakt 200k under bordet. Eller 10k bostadsrätt inkl ränta, avgift och amortering i månaden? Vad väljer ni?

Svarta kontrakt fortlöper med all rätt. Se mitt räknexempel ovan och inse att varenda jävel väljer hyres om den möjligheten dyker upp.

Vem fan vill lägga 2/3 av lönen på endast lägenheten. För 15k netto är det många som tjänar som har lägst betalda jobb. 5k till mat o allt annat. Jippi vilket paradis till liv. Jobbet ska gå ut på att bo och inte leva.

20k brutto blir drygt 15k netto. Väldigt många som ligger däromkring.

Detta, är alla nyliberalers våta dröm. De får multipla orgasmer av att alla lägst betalda ska lägga 2/3 av lönen på sitt boende.
Senast redigerad av Klopek 2019-01-24 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in