2019-01-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
I förhör 25 mars 1987.
Jag tror att det var just detta förhör jag refererade till när jag skrev att ”han uppehåller sig avvaktande på platsen”
Det är det närmaste vi kommer.
Hur lång tid och var förblir osagt.
Detta är inte heller något som antytts varken förr eller senare.
Citera
2019-01-23, 18:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tror att det var just detta förhör jag refererade till när jag skrev att ”han uppehåller sig avvaktande på platsen”
Det är det närmaste vi kommer.
Hur lång tid och var förblir osagt.
Detta är inte heller något som antytts varken förr eller senare.

Det står "där blir han stående en bra stund".
Citera
2019-01-23, 19:06
Medlem
Citat:
Förmodligen har chocken över händelsen påverkat honom mer än spriten.
Och om det är så bör man inte lägga mer vikt vid Lisbets vittnesmål än en berusad människas
Citera
2019-01-23, 19:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Och om det är så bör man inte lägga mer vikt vid Lisbets vittnesmål än en berusad människas

Alla reagerar olika. Anders var oerhört skakad av händelsen. Det har även frun vittnat om och andra vittnen på platsen.

Och är det någons ord som blivit avfärdade är det väl just Lisbets?
Citera
2019-01-23, 19:36
Medlem
Citat:
Det står "där blir han stående en bra stund".
Ja.
Det är helt oerhört märkligt att detta skymtar fram i just detta förhör, men varken tidigare eller senare. Hela scenariot som presenterades i rättegångarna bygger ju på att han inte blev stående.
Vad betyder en bra stund?

Dessutom gör man i TR gällande att bankomaten låg ”mitt på kvarteret” utom synhåll för IM.
Snett bakåt borde betyda annonspelaren, och IM såg ju en bit norr om den.

Kan ju knappast betyda norr om eftersom han säger att han befann sig söder om när de kom ut.

Jag säger som Ljubisa N i korvgrillen.
”Jag är förvirrad”
Citera
2019-01-23, 21:09
Medlem
Vad tror trådens läsare, kan det ha varit gm som Anki Robrandt mötte ?

"Palme-vittne träder fram i media: "Det var inte Christer Pettersson"

"Anki är ett av de vittnen som hördes av polisen efter mordet på Olof Palme, men först nu träder hon fram. Hon kan ha sett den misstänkte mördaren och är helt säker på att det inte var Christer Pettersson."

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/palme-vittne-tr%C3%A4der-fram-i-media-det-var-inte-christer-pettersson-3291647
Citera
2019-01-23, 21:30
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror trådens läsare, kan det ha varit gm som Anki Robrandt mötte ?

"Palme-vittne träder fram i media: "Det var inte Christer Pettersson"

"Anki är ett av de vittnen som hördes av polisen efter mordet på Olof Palme, men först nu träder hon fram. Hon kan ha sett den misstänkte mördaren och är helt säker på att det inte var Christer Pettersson."

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/palme-vittne-tr%C3%A4der-fram-i-media-det-var-inte-christer-pettersson-3291647

Nej det är det inte.
Citera
2019-01-23, 21:44
Medlem
Citat:
Nej det är det inte.

Vad grundar du det på?
Anser du att det blir fel tidsmässigt eller fastnar du för något annat?
Citera
2019-01-23, 21:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad grundar du det på?
Anser du att det blir fel tidsmässigt eller fastnar du för något annat?

Egentligen båda delar.
Citera
2019-01-23, 22:05
Medlem
Det här tycker jag är en intressant sammanställning från vittnesmålen på mordplatsen.

Signalementsmatris mordplatsen.

Man ser till exempetl att LP:s vittnesmål växer fram successivt under tid.
Björkman och Morelius tycker att gm rör sig spänstigt-effektivt medans Delsborn tycker gm rör sig lite klumpigt.

Björkman tror att gm var i sällskap med LP och OP.
Delsborn säger att gm samtalade med paret Palme
Morelius säger gm hade vänstar handen på OP:s axel och högra handen i fickan.

Forts på https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uKe0G2i3fhHz-OPlmY7MdX5Qsd36GJNw291K6YkWU2g/edit#gid=758787438

Signalementsmatris mordplatsen.
Citera
2019-01-23, 23:14
Medlem
Citat:
Alla reagerar olika. Anders var oerhört skakad av händelsen. Det har även frun vittnat om och andra vittnen på platsen.

Och är det någons ord som blivit avfärdade är det väl just Lisbets?
Många har avfärdat hennes vittnesmål men ännu fler, såväl insatta och högt uppsatta som gemene man, verkar inte ha gjort det
Citera
2019-01-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja tyvärr, får ändå känslan av att det finnes en hemlighet gömd i detta faktum. Hur blir ditt bästa resonarade om man antar att W hade rätt och att hans digitalur gick exakt?
Vilka exakt blir orimligheterna. S klocka gick ju lite fel och det var en gammal osäker mekanisk variant som kan påverkas av kyla mm. men inte Ws.

Om man ser på Windens rapport: https://drive.google.com/file/d/17Jab-CwWjTdbwdTr8YmmYact0xp4Oplr/view

Då ser man att han skrivit 23.20 där uppe. Sen nere i texten så står där 23.28, men det är överskrivit då där har stått 23.20 initialt.

Min gissning är att Winden har skrivit första delen av rapporten som han minns det. Sen kanske han börjar diskutera det med Gösta och han vågar inget annat än att hålla med. Han ändrar då 23.20 i texten till 23.28. Han glömmer ändra uppe i rapporten och där står då 23.20 kvar. Det är iaf tydligt att det är något som får Winden att ändra, troligen har han inte en aning om tiderna själv och bara höftar då 23.20 ej heller är korrekt. Tills GS kommer med klara besked.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in