Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Ja, men också vad som hände under våren/sommaren då föräldrarna drev på och ville att också M skulle få hemundervisning då de tyckte att även hon verkade ha ME, trots att läkarintyget inte inkom förrän i august och då togs beslutet av skolan.
- Drev föräldrarna på eller var det barnets symtomatiska bild som föranledde möte med skolan - med bas i en pågående läkarutredning gällande ME?
- Tyckte föräldrarna allena att M kunde misstänkas ha ME - eller finns det en läkare med i bilden?
Nåt "trots att läkarintyg inte inkom förrän i augusti" innebär snarare att barn har en preliminär diagnos tre månader. Det är en utredningstid för anamnes, uteslutande av diffdiagnoser, klinisk undersökning, provsvar etc.
Barnet är med under undersökningen, mitt i centrum, och får frågor vid en undersökning av farbror doktorn.
Mötet med skolan i början på juni är i sig är inte värst uppseendeväckande då det handlar om framförhållning för skolans del, det är sommarlov inför hösttermin.
Mötet indikerar en pågående läkarutredning (diagnos ej fastställd ännu) och det som finns är kopplat till trötthet:
- Skulle 11-åringen inte orka med skulle idrott och elevens val strykas först.
- Ett rum skulle inredas till vilrum.
- skulle det bli tvunget med hemundervisning skulle den samordnas med storasysterns skola.
Moa kan således ha haft tecken på ansträngningsutlöst försämring
efter aktivitet, en trötthet som inte gick att omgående vila bort.
Hon kanske hade sömnstörningar, muskelsmärta från och till eller annat som föranledde läkarkontakt.
De här besvären lär aldrig nån utomstående ha full insyn i.
De kan ha kommit smygande inledningsvis, de kan ha eskalerat. Hon kan ha haft bättre och sämre dagar - som då haft sitt pris i form av smärta, sömnstörningar, extrem trötthet.
Jag har pacing i åtanke vilket innebär att samla energi, vila innan och att det även är dyrköpt att göra vissa saker som är prioriterade eller som barnet helt enkelt vill.
Det kan kosta på efteråt vill säga. Jag vet inte hur trött Moa var efter en pianolektion inklusive resa dit och hem. Jag vet inte hur utmattad hon blev efter att ha haft roligt i bassängen.
Kan du på rak arm säga mig att Moa inte hade ME och besvärande symtom från tiden runt maj fram till fast diagnos hösten 2017.