2019-01-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Handlar nog mer om att försöka få dessa groteska gårdar att stänga ner. Har sedan svårt att tro att minkarna i fråga har det sämre i naturen än vad de har i sin lilla metallbur. Att födas i fångenskap och i en minimal metallbur för att sedan bli flådd låter som ett evigt lidande om något.

Barbariskt att vi svenskar fortfarande accepterar något så groteskt i samhället, det är inget annat än ren och skär djurplågeri som enbart resulterar i lyxkonsumtion. Förvånande att minkfarmar och liknande farmar där dess enda existens handlar om att flå djur för ren och skär lyxkonsumtion inte har förbjudits än.
Jag är ingen anhängare av pälsdjursuppfödning.Men att släppa ut minkarna, som gjorts i många omgångar,har inneburit en stor katastrof för våra inhemska arter, speciellt fåglarna.
Citera
2019-01-23, 19:12
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Återigen, jag försvarar inget. Du ställde frågan hur de tänker, jag gav min tolkning av resonemanget. Personligen tycker jag att i princip varenda människa på jorden är dumihuvet så jag säger inte att jag tycker att de har gjort något bra.

Men, för att diskussionen inte ska gå överstyr med pajkastning hit och "men min polare blev styck- och ritualmördad av en bonde/vegan (beroende på vems sida en nu står på) vilket bevisar att alla bönder/veganer är sadister, psykopater och förtjänar att torteras ihjäl" så ber jag snällt och stilla om någon källa till dina påståenden om inspärrade och förgiftade jakthundar, mördade husdjur eller innebrända kossor.

Jag ser många problem med hur djurrättsaktivister utför sina aktioner, men jag ser också många problem med hur svensk djuruppfödning praktiseras. Däremot så ställer jag mig över sensationsrubriker och hörsägen, de tillför inget annat än osämja i en debatt som gärna får (och bör) föras.
Allt kommer med gott och ont inte ut i media, förstår såklart att du betvivlar vad en anonym person skriver på Flashback.

Men många aktioner finns på deras Facebooksidor eller upplagda på deras hemsidor.
Kika främst på Hunt saboteurs, Djurens befrielsefront samt Djurfront

Det som kommer upp i GP nu bland annat är bara toppen av ett isberg.

http://www.bt.se/nyheter/kaniner-slapptes-ut-och-slogs-ihjal-i-sala-2/
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/djuraktivister-tar-p%C3%A5-sig-brand-1.834623

Två små exempel som är ganska milda i jämförelse med vad dessa terrorister är kapabla till och vad som tidigare skett.
Senast redigerad av SilentVictory 2019-01-23 kl. 19:15.
Citera
2019-01-23, 19:35
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Dom flesta bönder har väl vapenlicens och är även jägare.
Får hoppas att några använder hagelsprutan på ett effektivt sätt så resterande psykopater lär sig vad som kan hända.

Grävmaskin har dom oxå
Citera
2019-01-23, 19:36
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Allt kommer med gott och ont inte ut i media, förstår såklart att du betvivlar vad en anonym person skriver på Flashback.

Men många aktioner finns på deras Facebooksidor eller upplagda på deras hemsidor.
Kika främst på Hunt saboteurs, Djurens befrielsefront samt Djurfront

Det som kommer upp i GP nu bland annat är bara toppen av ett isberg.

http://www.bt.se/nyheter/kaniner-slapptes-ut-och-slogs-ihjal-i-sala-2/
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/djuraktivister-tar-p%C3%A5-sig-brand-1.834623

Två små exempel som är ganska milda i jämförelse med vad dessa terrorister är kapabla till och vad som tidigare skett.
Nej, allt kommer naturligtvis inte ut. Jag har själv i min ungdom varit, möjligen inte så aktivt, involverad i djurrättsrörelsen. Detta är inget jag skäms över utan står för. Idag jobbar jag själv med djurförsök, inget jag känner glädje över men ser det mer att det är för det stora bättre. Jag har haft kontakt med människor inom den mer militanta rörelsen, men det var närmare 20 år sedan, och det finns mycket jag ifrågasätter med deras aktioner. Så, nu har jag outat det, bara för att förklara vari min kunskap ligger. Jag ser mig som ställningslös i frågan.

I vilket fall så kännes det som att media har ett hat/kärleksförhållande till militanta veganer. De skriver gärna fint om fredliga demonstrationer, men slår på stortrumman när det handlar om mer militant aktivism. Precis som med NMR (och nu likställer jag definitivt inte det två rörelserna som så), AFA, huliganer eller andra våldsbejakande grupperingar så är all reklam bra reklam. Om de blir framställda i god dager, bra. Om de blir framställda i dålig dager, ännu bättre. Då kan vi se att det är rakryggade och inte bangar för lite skit. Lite så.

De backar inte för att gå ut i media efter större händelser, anonymt visserligen, men som organisation attraherar de även en viss typ av människor som gillar att ställa till ofog i allra största allmänhet. Där känner (kände) jag också vänsterautonoma och våldsamma personer efter att de halvt slagit ihjäl en skinnskalle nästa vecka står med armen runt axeln på denne i fotbollsklacken och skriker hot och skällsord mot det andra lagets klack. Nu inte sagt att de fredliga uppskattar all negativ publicitet, men nog utnyttjar de tidningarna, och de går på det. Veganer är ju snälla liksom.

Därför tror jag att allt (nästan) som rör djurrättsrörelsen uppmärksammas i media, behjälpligt påhejad av djurrättarna själva. Oavsett om de blivit beskjutna av uppretade jägare eller orsakat en ekologisk katastrof genom att släppa ut minkar. Tro mig, rör man sig i såna miljöer söker man aktivt efter artiklar om minsta aktion och blir helt till sig i brallan om någon skrivit tre rader om det i Karlskogaposten. Precis som NMR, AFA eller djurgårdens fina grabbar. Även om mina polare var gula och svarta

Ursäkta för lite ordbajseri
Citera
2019-01-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Jag är ingen anhängare av pälsdjursuppfödning.Men att släppa ut minkarna, som gjorts i många omgångar,har inneburit en stor katastrof för våra inhemska arter, speciellt fåglarna.

Bör först och främst poängtera att jag inte är för att släppa ut djur som inte hör hemma i svenska naturen. Däremot är det trams att minkar har inneburit "en stor katastrof" för inhemska arter. Den katastrofen som däremot försiggår är att mänskligheten är en destruktiv art som förgör allt i sin väg.

Det är inte några frisläppta minkar som har resulterat i att 58% av jordens vilda ryggradsdjur har försvunnit från 1970 till 2012. Det blir alltid så onyanserat när kommentarer likt din används i liknande diskussioner.

Tycker personligen att bästa alternativet är att förbjuda all form av fortsatt minkuppfödning. Självklart tycker jag att de stackars minkarna förtjänar bättre än att bo i en trång metallbur för att sedan slitas i stycken, däremot har tragiska bönder samlat på sig en enorm mängd minkar som inte på något sätt kommer kunna fungera i det vilda i form av ett massutsläpp. Förbjud all form av djuruppfödning av minkar som är associerad med minkfarmar.

Skrattretande att dessa usla bönder gråter blod när de bedriver en så grotesk och fullkomligt avskyvärd handling själva.
Citera
2019-01-23, 19:52
Medlem
Borde falla under terrorism fullt jämförbart med dåd utförda av IS mm, 10 20 år 8 finkan känns rimligt för terroristerna.
Citera
2019-01-23, 19:53
Medlem
NiccoJs avatar
Fanns en kaninfarm i Laholm men kaninerna släpptes lösa och sedan eldade man upp gården, så mycket miljöintresse hade de idisslande människorna.
Citera
2019-01-23, 20:03
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
lite ironiskt att SR/SVT/TV4 kört daglig propaganda om hur köttkonsumtion är dåligt för miljön etc, för att sedan göra ett reportage om hur köttbönder drabbas av sabotage. ingen självrannsakan naturligtvis

Man väl påpeka att kött är dåligt för miljön utan att stå bakom hot och våld?
Citera
2019-01-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Skrattretande att dessa usla bönder gråter blod när de bedriver en så grotesk och fullkomligt avskyvärd handling själva.

Ja, för det är ingen skillnad på djur och människa? Jo, det är det, oavsett vilken filosofiska grund du har för din höga häst du sitter på.

Skrattretande? Verkligen skrattretande när du och din familj blir mordhotad.

Jag förstår dessa djurrättsaktivister, men deras handlingar är oacceptabla i dagens samhälle, och snudd på psykotiska är de för att de inte inser detta faktum. Dessa personer är egoistiska, sett från ett helhetsperspektiv, oavsett om de värnar för ett stackars djur i en trång bur.

Och nä, jag vill inte födas i en sådan bur för att senare i livet skickas på slakt. Men vad fan är det för jävla argument?
Citera
2019-01-23, 20:58
Medlem
Det ska finnas video när de gör hembesök med masker, länk?
Citera
2019-01-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Veganidioter likt detta finner jag ingen sympati för ifall de blir ihjälslagna.
Samma sak med de dumma jävlarna som släppte ut alla minkar eller vilket djur det nu än var som var ämnad att bli päls, vad hade man tänkt sen? De kommer ju dö i det vilda, det idioterna skulle gjort, är att stänga ned näringen helt och hållet, att bara släppa ut djuren är ju helt jävla idiotiskt!
Man släpper ut minkar som är importerade och inte en naturlig art i ekosystemet.
En del minkar överlever och käkar upp lite inhemska fåglar, grodor etc. inhemska arter som kan vara rödlistade men minkarna bryr sig lika lite om det som en militant djurrättsaktivister.
Citera
2019-01-23, 21:27
Medlem
YP4XQs avatar
Är de egentligen emot den stora industriella djurhållningen? Som det var förr då, när alla hade sin lilla egenförsörjda gård eller flera mindre överallt på landsbygden? Var det tillräckligt jordnära för dem för att acceptera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in