Är kluven till min inställning till militanta djurrättsaktivister.
Har under några somrar jobbat på slakteri o då fått se en del som skulle ha fått de flesta att sluta äta kött.
Eller vad säger ni själva om nedan som visas på Youtube?
https://www.youtube.com/results?search_query=reinfeldt+halal+slakt
Tycker att vi lagstiftningsvägen borde få bort alla former av pälsuppfödning. Det är skamligt att politikerna inte tar tag i den frågan på allvar.
Frigående hönsfåglar har det väl ok vad jag förstår. Mjölkkossor är väl inte heller plågade. Grisar avlivas ju numera på ett acceptabelt vis (värre var det förr). Förhållandena vid uppfödning av grisar kan väl dock vara mer diskutabel i en del fall.
Vet inte om man inom EU fortfarande tillåter plågsamma transporter av djur väldigt långa sträckor för att komma till slakterier (där det är billigt att slakta, som exempelvis i Italien).
Träffat några som sysslar med djurförsök. För viktig medicinsk forskning kan man ju under protest få finna sig i det. Alla andra former av djurtester borde dock förbjudas i lag.
Har jagat i tio år o de djuren man då har fällt har fått leva ett fritt naturligt liv. Hade jag varit älg så hade jag hellre blivit skjuten med ett lung-skott än att bli dödad av varg och björn. Som vi jägare brukade att säga: "Om Gud hade velat att vi inte skulle jaga djuren -varför gjorde han dem då av kött?" Att skjuta sådant storvilt man inte sedan äter upp (lejon osv.) är jag dock helt emot.
Kan dock inte sympatisera med att militanta djurrättsaktivister/veganer ger sig på bl.a. bönderna. Men jag skriver gärna på protestlistor ang. att man hanterar djur illa osv. Astrid Lindgren var ju en stark drivande kraft i denna sak.
Idag borde ju möjligheterna vara bättre att kunna övertala opinionen med hjälp av filmer från slakterier osv som kunde få stor spridning på sociala medier.
Framtida generationer kommer antagligen att äta "odlat kött" o det lär ju lösa en del o slakterierna i stort sett försvinner.