2019-01-22, 16:55
Medlem
DeepThroat007s avatar
Är kluven till min inställning till militanta djurrättsaktivister.

Har under några somrar jobbat på slakteri o då fått se en del som skulle ha fått de flesta att sluta äta kött. Eller vad säger ni själva om nedan som visas på Youtube?

https://www.youtube.com/results?search_query=reinfeldt+halal+slakt

Tycker att vi lagstiftningsvägen borde få bort alla former av pälsuppfödning. Det är skamligt att politikerna inte tar tag i den frågan på allvar.

Frigående hönsfåglar har det väl ok vad jag förstår. Mjölkkossor är väl inte heller plågade. Grisar avlivas ju numera på ett acceptabelt vis (värre var det förr). Förhållandena vid uppfödning av grisar kan väl dock vara mer diskutabel i en del fall.

Vet inte om man inom EU fortfarande tillåter plågsamma transporter av djur väldigt långa sträckor för att komma till slakterier (där det är billigt att slakta, som exempelvis i Italien).

Träffat några som sysslar med djurförsök. För viktig medicinsk forskning kan man ju under protest få finna sig i det. Alla andra former av djurtester borde dock förbjudas i lag.

Har jagat i tio år o de djuren man då har fällt har fått leva ett fritt naturligt liv. Hade jag varit älg så hade jag hellre blivit skjuten med ett lung-skott än att bli dödad av varg och björn. Som vi jägare brukade att säga: "Om Gud hade velat att vi inte skulle jaga djuren -varför gjorde han dem då av kött?" Att skjuta sådant storvilt man inte sedan äter upp (lejon osv.) är jag dock helt emot.

Kan dock inte sympatisera med att militanta djurrättsaktivister/veganer ger sig på bl.a. bönderna. Men jag skriver gärna på protestlistor ang. att man hanterar djur illa osv. Astrid Lindgren var ju en stark drivande kraft i denna sak.

Idag borde ju möjligheterna vara bättre att kunna övertala opinionen med hjälp av filmer från slakterier osv som kunde få stor spridning på sociala medier.

Framtida generationer kommer antagligen att äta "odlat kött" o det lär ju lösa en del o slakterierna i stort sett försvinner.
Senast redigerad av DeepThroat007 2019-01-22 kl. 17:08.
Citera
2019-01-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007

Har under några somrar jobbat på slakteri o då fått se en del som skulle ha fått de flesta att sluta äta kött. Eller vad säger ni själva om nedan som visas på Youtube?

Tycker att vi lagstiftningsvägen borde få bort alla former av pälsuppfödning. Det är skamligt att politikerna inte tar tag i den frågan på allvar.

Kan du inte se din egen intolerans?
Lars Hertzberg:
http://web.abo.fi/fak/hf/filosofi/Staff/lhertzbe/Kolumner/frigarelse.pdf

Eller ta Kategoriska imperativet:
"Handla så att du aldrig behandlar mänskligheten i vare sig din egen eller någon annan person bara som ett medel utan alltid tillika som ett ändamål."

Det innebär att du inte har någon rätt att försöka tvinga på andra människor din uppfattning i t.ex moralfrågor. Du får tycka vad du vill om t ex halalslakt och pälsuppfödning, och äta och klä dig därefter, men andra har rätt att hysa motsatta åsikter, och äta och klä sig därefter.
Menar du verkligen att du anser det vara statens uppgift att bestämma vad vi får äta eller hur vi ska få klä oss?

Ta även en funderare på den här förmågan (Höglin)
https://ligator.wordpress.com/2018/12/17/johnny-hoglin-antinazisten-som-hatar-demokrati-och-vill-hanga-bonder-i-lyktstolparna/
Citera
2019-01-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Det här är ännu ett exempel på hur tillgången till internet bidrar till att polarisera grupper mot varandra. De här människorna sitter och läser egenvalda, vinklade nyheter och hetsar upp varandra på diverse sociala medier. Detta gör de tills de blir helt förblindade av ilska och omöjligen kan ta någon annans perspektiv. Sen skrider de till verket.

Samma sak gäller för övrigt alla grupper med starka åsikter, såsom feminister och anti-feminister, remainers och brexiteers, invandringskramare och Flashbackkrigare.
Och inte minst bönder och jägare, som älskar att ikläda sig offerkoftan !
Citera
2019-01-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnap
Går det att hitta några såna här idioter i närområdet och dela ut lite stryk för att få må bra en stund?
Då är du inte ett dugg bättre än de du kritiserar men det är ju symptomatiskt när det gäller ytterlighetsåsikter, vilken sida den än kommer ifrån.
Citera
2019-01-22, 20:23
Medlem
nordicwraths avatar
Vad sägs som en hemsida när vi hänger ut dessa med namn, address, brottsregister, bild och arbete? Jag är generellt sätt emot åsiktsregistrering, men de här människorna attackerar enskilda privatpersoner och familjer och är således värre än alla andra politiska extremister (exklusive islamister). Gör staten inte sitt jobb får vi göra det år dem. De är terrorister och terroristerar hårt arbetande knegare som bara försöker leva sina liv.

Eller är det fel? Jag menar, Expressen och Aftonbladet hänger ju ut NMRare som inte ens har begått något brott med namn, bild, adress och liknande (det är inget brott att ha ett hetsigt mongo). Och de här människorna är med stor sannolikhet inblandad med grupper som åsiktsregistrerar andra.
Senast redigerad av nordicwrath 2019-01-22 kl. 20:28.
Citera
2019-01-22, 21:11
Medlem
pantywankers avatar
Dom flesta bönder har väl vapenlicens och är även jägare.
Får hoppas att några använder hagelsprutan på ett effektivt sätt så resterande psykopater lär sig vad som kan hända.
Citera
2019-01-22, 21:24
Bannlyst
Praktiserade hos en Arlabonde när jag var yngre. Han stack kossorna hårt med vassa spett för att de skulle kliva upp och gå in i mjölkningsapparaterna. Och kossorna levde i fullkomlig misär, de var undernärda och låg i avföring.

Jag anmälde honom då men såg även till att han fick vad han verkligen förtjänade. Har inget dåligt samvete för det.
Senast redigerad av lavinia. 2019-01-22 kl. 22:03.
Citera
2019-01-22, 21:24
Medlem
Ördögs avatar
Jag öppnade redan i fjol en tråd om terrorn mot bönderna, men den tog inte fart.

(FB) LRF slår larm - allt mer hot och attacker mot lantbrukare

Lantbrukare hotas och trakasseras: ”Stod att jag var mördare”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/lantbrukare-hotas-och-trakasseras-stod-att-jag-var-mordare
Citat:
Enligt Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, så har det under de senaste 1,5 åren skett en ökning av lantbrukare som på olika sätt blivit utsatta eller attackerade. En av dem är Malin Sundmark i södra Dalarna som bedriver kaninuppfödning för köttproduktion.

Hon har i olika omgångar blivit utsatt hemma på gården sedan i somras. Det började med hot i sociala medier.

– Jag fick ett 60-tal hotfulla kommentarer där man kallade mig mördare och djurplågare.

Efter att Malin utsatts på nätet i flera dagar kom det 10 till 15 personer hem till hennes gård för att stjäla hennes kaniner. Hör henne berätta om händelseförloppet i videoklippet ovan.
Senast redigerad av Ördög 2019-01-22 kl. 21:26.
Citera
2019-01-22, 21:26
Medlem
Tro mig, jag är sämre på alla plan, handlade mer om att jag blir irriterad på beteéndet och vill ta ut lite frustration
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Då är du inte ett dugg bättre än de du kritiserar men det är ju symptomatiskt när det gäller ytterlighetsåsikter, vilken sida den än kommer ifrån.
Citera
2019-01-23, 08:34
Medlem
Suecotes avatar
GP gör faktiskt ett ganska bra jobb och fortsätter granskningen av veganterroristerna. Idag "hänger de ut" en f.d. miljöpartist som suttit inne i två år för bl.a. gravskändning. Visst är det fina människor i det partiet! Den som prenumererar på GP kan nog få fler ledtrådar till vilka människor det handlar om. Gratis kan man läsa "En ratad Idol-deltagare, en fullmäktigekandidat för Feministiskt initiativ, en expolitiker dömd för yxhot och en fjärde som hotat och skrikit "muslimfitta" till sin granne."

http://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/s%C3%A5-svarar-djurfronts-ledare-richii-klinsmeister-1.12638679

Ännu ett solklart fall för Center för våldsbejakande terrorism som de garanterat inte kommer att vilja ta tag i heller, eftersom det är deras kompisar som är förövarna.

Och skulle någon få för sig att "hänga ut" dessa veganterrorister kan man börja räkna minuterna tills polisen kommer och knackar på. Man avslöjar inte extremvänstern ostraffat i det här landet.
Citera
2019-01-23, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007

Frigående hönsfåglar har det väl ok vad jag förstår. Mjölkkossor är väl inte heller plågade. Grisar avlivas ju numera på ett acceptabelt vis (värre var det förr). Förhållandena vid uppfödning av grisar kan väl dock vara mer diskutabel i en del fall.

Vet inte om man inom EU fortfarande tillåter plågsamma transporter av djur väldigt långa sträckor för att komma till slakterier (där det är billigt att slakta, som exempelvis i Italien).

Träffat några som sysslar med djurförsök. För viktig medicinsk forskning kan man ju under protest få finna sig i det. Alla andra former av djurtester borde dock förbjudas i lag.

Har jagat i tio år o de djuren man då har fällt har fått leva ett fritt naturligt liv. Hade jag varit älg så hade jag hellre blivit skjuten med ett lung-skott än att bli dödad av varg och björn. Som vi jägare brukade att säga: "Om Gud hade velat att vi inte skulle jaga djuren -varför gjorde han dem då av kött?" Att skjuta sådant storvilt man inte sedan äter upp (lejon osv.) är jag dock helt emot.

Kan dock inte sympatisera med att militanta djurrättsaktivister/veganer ger sig på bl.a. bönderna. Men jag skriver gärna på protestlistor ang. att man hanterar djur illa osv. Astrid Lindgren var ju en stark drivande kraft i denna sak.

Idag borde ju möjligheterna vara bättre att kunna övertala opinionen med hjälp av filmer från slakterier osv som kunde få stor spridning på sociala medier.

Framtida generationer kommer antagligen att äta "odlat kött" o det lär ju lösa en del o slakterierna i stort sett försvinner.

Citat:Eller vad säger ni själva om nedan som visas på Youtube?

Jeg siger at det filmen viser er halalslaktning hvor koen vælter rundt med et stort hul i halsen, men den er ikke død og dermed fuldt bevidst om hvad mennesker(muslimer) har gjort ved den - det er en helt uacceptabel slagtemetode, hvor dyret lider unødigt.

Den eneste acceptable slagtemetode er den hvor dyret bedøves med en boltpistol/skud ind i hjernen, eller ved bedøvelse med gas. Derefter kan halspulsåren overskæres så dyret afbløder. Ved denne metode lider dyret ikke unødigt.
Citera
2019-01-23, 10:37
Medlem
Lika barn leka bäst.
Ena gruppen kommer med tomma hot, andra gruppen livnär sig på att tortera och slakta djur helt i onödan.

Snyft-berättelser från minkuppfödare kan jag inte bry mig mindre om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in