Citat:
Åkessons klara besked innan valet att man önskade bli ett stödparti till M kostade säkert minst 5 % i valresultatet.
SD skulle behöva en ny partiledare som är fri från dessa löften och bindningar.
Någon annan möjlighet finns inte komma varaktigt över 20 %.
I nuvarande läge finns säkert marknad för ett nytt nationalistisk parti med tydlig vänsterprofil!
SD skulle behöva en ny partiledare som är fri från dessa löften och bindningar.
Någon annan möjlighet finns inte komma varaktigt över 20 %.
I nuvarande läge finns säkert marknad för ett nytt nationalistisk parti med tydlig vänsterprofil!
De som ledde SD under åren innan 2010 hade insett att ett parti som hålls samman negativt till något är dömt att bli ett enfråge- och missnöjesparti. De försökte samla SD kring något positivt som konservativa värderingar kring nation, familj, kultur, rättsmedvetande och jämställdhet vad gäller sociala frågor. Det där kändes som en bra inriktning när jag gick in i SD 2010 men jag upptäckte också att den där politiken inte var så särskilt förankrad vare sig hos medlemmar eller ledning. Hos många var det bara en "smart" taktik för att vinna så många röster och från så många håll och kanter (partier) som möjligt.
Sedan dess kan man nog säga att den politiska utvecklingen och debatten inom SD stagnerat och man ägnar sig åt maktspel vare sig det gäller folkvalda församlingar eller föreningar/distrikt. Två företeelser har skyndat på den stagnationen och det är "Nolltoleransen" och alla pengar som strömmat in till partiet från skattebetalarna. Politiska motsättningar leder snabbt till uteslutningsärenden och mycket av medlemmars energi läggs på att hamna på bra arvoden och löner och att hålla sig på god fot med rätt personer. Så ser situationen ut i en stor del av SD.
Ja jag tror också att ett annat parti skulle kunna få större och stabilare framgångar - skulle kanske inte formulera det som vänsterprofil men hellre ett som fogas samman av en samhällssyn och politisk vilja än motstånd och aversion mot något.
Afs känns mest som ett missnöjesparti med ett missnöjesparti. :-)