2019-01-23, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Åkessons klara besked innan valet att man önskade bli ett stödparti till M kostade säkert minst 5 % i valresultatet.
SD skulle behöva en ny partiledare som är fri från dessa löften och bindningar.
Någon annan möjlighet finns inte komma varaktigt över 20 %.
I nuvarande läge finns säkert marknad för ett nytt nationalistisk parti med tydlig vänsterprofil!

De som ledde SD under åren innan 2010 hade insett att ett parti som hålls samman negativt till något är dömt att bli ett enfråge- och missnöjesparti. De försökte samla SD kring något positivt som konservativa värderingar kring nation, familj, kultur, rättsmedvetande och jämställdhet vad gäller sociala frågor. Det där kändes som en bra inriktning när jag gick in i SD 2010 men jag upptäckte också att den där politiken inte var så särskilt förankrad vare sig hos medlemmar eller ledning. Hos många var det bara en "smart" taktik för att vinna så många röster och från så många håll och kanter (partier) som möjligt.

Sedan dess kan man nog säga att den politiska utvecklingen och debatten inom SD stagnerat och man ägnar sig åt maktspel vare sig det gäller folkvalda församlingar eller föreningar/distrikt. Två företeelser har skyndat på den stagnationen och det är "Nolltoleransen" och alla pengar som strömmat in till partiet från skattebetalarna. Politiska motsättningar leder snabbt till uteslutningsärenden och mycket av medlemmars energi läggs på att hamna på bra arvoden och löner och att hålla sig på god fot med rätt personer. Så ser situationen ut i en stor del av SD.

Ja jag tror också att ett annat parti skulle kunna få större och stabilare framgångar - skulle kanske inte formulera det som vänsterprofil men hellre ett som fogas samman av en samhällssyn och politisk vilja än motstånd och aversion mot något.

Afs känns mest som ett missnöjesparti med ett missnöjesparti. :-)
2019-01-23, 12:09
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Åkessons klara besked innan valet att man önskade bli ett stödparti till M kostade säkert minst 5 % i valresultatet.
SD skulle behöva en ny partiledare som är fri från dessa löften och bindningar.
Någon annan möjlighet finns inte komma varaktigt över 20 %.
I nuvarande läge finns säkert marknad för ett nytt nationalistisk parti med tydlig vänsterprofil!
Hur har du tänkt att ska SD få inflytande över budget etc om de inte har över 50%?
SD gör helt rätt, verkligheten tvingar M och KD närmare SD och M och KD vet att de inte kan få Regeringsmakten utan SD's hjälp.
Helst av allt så skulle jag vilja se att Kristersson lämnade och någon från den mer konservativa falangen inom M tillträder vilket det säkert finns ett tryck på innefrån M.
Vi får väl se om det kommer en kupp vid M's partidagar under mandatperioden, inte helt osannolikt.
2019-01-23, 18:19
Medlem
brutalares avatar
Jag är rädd för att SD verkar ha nått sitt tak snart. Vad som än händer så går vi inte upp särskilt mycket och efter höstens nederlag vet jag inte vad som behövs.

Vad behöver SD Göra för att passera 20%?
2019-01-23, 18:50
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag är rädd för att SD verkar ha nått sitt tak snart. Vad som än händer så går vi inte upp särskilt mycket och efter höstens nederlag vet jag inte vad som behövs.

Tror inte SD har nått taket.
Nu är det öppet mål och fortsätta ta besvikna S väljare något som Åkesson tog fasta på direkt efter att Regeringsbildningen blev klar.
Besvikna L och C väljare går till KD och M och besvikna S väljare går till SD.
2019-01-23, 19:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Det räcker med att folk det att SD är det enda oppositionsoartiet.
2019-01-23, 20:36
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Nu är det öppet mål och fortsätta ta besvikna S väljare något som Åkesson tog fasta på direkt efter att Regeringsbildningen blev klar.

Då sd profilera sig som ett högerparti så tror jag de begränsar sig när det gäller att locka till sig sig vänsterväljare, även om säkert en del går över så lär det vara betydligt färre än om de hade profilerat sig mer som ett mittenparti. För trots allt så lär väldigt få rösta på SD av någon annan anledning än som en protest emot invandringspolitiken, så de förlorar bara på att ta ställning i andra frågor.

Varför skulle C och L väljare gå till sd? De två partierna består väl ändå mest av sd hatare vid detta laget, så det finns nog inte mycket mer att hämta därifrån? De högerväljarna som finns i C och L går nog då snarare till M och KD, tror dock många C-väljare är egentligen inga direkta högerväljare utan röstar nog snarare på dem för de tar "kampen" emot "rasismen".
2019-01-23, 21:35
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Då sd profilera sig som ett högerparti så tror jag de begränsar sig när det gäller att locka till sig sig vänsterväljare, även om säkert en del går över så lär det vara betydligt färre än om de hade profilerat sig mer som ett mittenparti. För trots allt så lär väldigt få rösta på SD av någon annan anledning än som en protest emot invandringspolitiken, så de förlorar bara på att ta ställning i andra frågor.

Varför skulle C och L väljare gå till sd? De två partierna består väl ändå mest av sd hatare vid detta laget, så det finns nog inte mycket mer att hämta därifrån? De högerväljarna som finns i C och L går nog då snarare till M och KD, tror dock många C-väljare är egentligen inga direkta högerväljare utan röstar nog snarare på dem för de tar "kampen" emot "rasismen".
Vart sa jag att C och L väljare skulle gå till SD?
Jag skrev att besvikna C och L väljare går till M och KD.
Tror det är som Åkesson säger, besvikna S väljare går till SD för migrations och kriminalpolitik i första hand och bryr sig mindre att de står till höger.
2019-01-23, 21:40
Medlem
Lo folket arbetarklassen är svikna av S. klart SD ska fånga upp dom! kvinnor som män.
2019-01-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf

Det kan bli en allmän rörelse bort från mitten när allt sätter sig. Man kan tycka genom opinionssökningar och annat krafs att C och L väljare är mycket anti-SD men väljarna är inte Judas som Björklund eller Quisling som Annie utan dom kan också vakna. Jag instämmer att dom flesta av dessa kan välja M eller KD men några är förbannade och proteströstar på SD. Sedan är det ur LO-grupperna som SD kan ta ännu fler. SD borde kunna fånga upp fler kommunals kvinnor som har det lite taskigt och ser invandrare överallt.....öh...
Mitt tips är att SD till våren går över 20% och har chans att nå 22% och förmodligen största oppositionsparti. Vi har då under 2022 kanske så här: SD 22%---M 21%---KD 7,5%, alltså ett mycket stort konservativt block på 50,5%. Jag kanske till och med är lite pessimistisk, det kan bli ännu bättre.
Just nu går väl valarbetet inte så bra, för lite skjutningar men det sprängs en hel del i trappuppgångar och lite garagelängor brinner. Den här regeringen kommer dessutom att öka polariseringen och vi får se vart det leder opinionsmässigt.
2019-01-24, 00:36
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du och kolgrill kan ju fortsätta nöta denna vänsterpropaganda tills ni storknar, men ni har inget stöd för den. Som alltid från vänsterhåll, postmodernistiska narrativ dragna ur en hatt.
.
Jag kommer ifrån S från början, ja. Det är decennier sedan de fick min röst.
Inte mycket vänster kvar av mig idag. Vill ha en blandning av SD, AfS, M och direktdemokraterna.

Jag anser att SD skall röstmaximera.
Med hela ansiktet fullt av moderatfekalier på Jimmie blir det jobbigt att sno fler röster från S. Därmed inte sagt att just moderatfekalier är sämre än några andras.
Det går säkert att ta 7-8 PE till av S. De sista "arbetarna" hos S. Vilket annat parti kan man ta de antalen ifrån framåt?
Man utesluter inte samarbete med M och KD genom att hålla linjen "vi är villiga att samtala och samarbeta med alla" och för interna förtroliga samtal med dom istället.
Visst det är 3,5 år sedan Jimmie först tog upp hans dröm om M och KD.
Men att tjata hål i huvudet om det i TV och artiklar under valrörelsen ger inga röster. Det är då Svensson intar sina två veckor med 4 artiklar/1-2 debatter av inrikespolitik. Sen dröjer det 4 år till nästa dos.
De såssar som är 35+ (minns i alla fall lite om gamla obligatoriska blockhatet) och är/var på väg över till SD tycker tjatet om M och KD är jobbigt.

Eller så har jag bara fel.
2019-01-24, 05:13
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Jag tippar på att taket ligger på ungefär 25%. S:s väljare kommer dö ut sakta när de äldre som alltid röstar på S dör och det kommer ge procentandelar till andra partier. Samtidigt kommer S att leda en otroligt värdelös regering under en kommande lågkonjunktur, och med deras monstruösa oansvariga och okunniga politik så kommer inte ens de mest inbitna pk-idioterna i de mest ariska områdena att kunna hålla sig undan från deras politik på sikt. Samtidigt som att SD är det enda egentliga oppositonspartiet med KD och M som fjantar som inte vågar göra något så finns det ingen annan väg för SD att gå än framåt. Detta givet att S fortsätter sin inkompetens och KD och M fortsätter som fjantighet.
2019-01-24, 06:30
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Vart sa jag att C och L väljare skulle gå till SD?
Jag skrev att besvikna C och L väljare går till M och KD.
Tror det är som Åkesson säger, besvikna S väljare går till SD för migrations och kriminalpolitik i första hand och bryr sig mindre att de står till höger.

Ja du har rätt, jag ber om ursäkt.

Jag tror dock många bry sig, och vi skulle se en större flykt om inte sd stod så mycket åt höger. Men de som ändå går över, går givetvis över för invandringspolitikens skull, men det betyder inte att de stödjer något i sds politik iövrigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in