2019-01-21, 22:05
Medlem
Jag tror det kommer att vara stiltje nu inom alla områden. OI, opposition och presterande. Luften har gått ur folk. Det blev liksom bara en tumme.
Men SD håller sig där 19 - 20 %. M strax efter och Mp hade gått om C. Jubel! Det kommer nog inte bli någon dramatik bland siffrorna för SD framöver, jag trivs med resultaten jag angett.

Om 2 1/2 år börjar Kristersson och Ebba B T vakna och vill snacka med Jimmie om att kanske ändå, det där med eget block kanske inte vore så dumt.. 3 ihop är fler än 2 + 1.
Helst nu när SD ligger högst efter S i OU, fortfarande.
2019-01-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Jag ser det på ett annat sätt.

Nästa gång kommer det inte att gå att runda SD. M kommer aldrig att kunna bilda regering utan Jimmie. S och M kommer aldrig att sitta i en gemensam regering eftersom det då inte längre finns någon opposition och inget att ta till vid riktig kris. Denna regeringsbildningen visade det. Avfärdades med kraft av både Stefan och Uffe.

Det vi nu kan se är att SD gynnades under de senaste 4 månaderna. Allt fler ser att landets bästa och sakfrågor saknar betydelse. Det är hat som härskar. Man är mot, inte för. SD har allt att vinna i kommande OU. I synnerhet när lågkonjunkturen närmar sig och importeten av skadliga element återigen ökar.

Jag tror att du kan ha rätt i detta. SD måste bli ännu större vilket partiet också lär bli. Redan nu med 17.53% är det minst sagt besvärligt. Ska M tillsammans med KD bilda ett konservativt block så måste "Lill-Uffe" bytas ut.

Javisst nu är det hatet som härskar. Har slagit ut i full blom. Landets bästa och sakfrågor spelar ingen roll längre. Nu är det hatet som är det betydelsefulla.
2019-01-22, 15:29
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag håller med om att SD förmodligen inte kommer hamna i någon regering ihop med M och KD nästa val när dessa 3 partier når egen majoritet. Däremot kommer SD vara med i regeringsunderlaget på samma sätt som Dansk folkeparti varit i Danmark. Både M & KD var ju beredda att ta makten med stöd av SD redan i höstas. Nu när C & L är avpolleterade blir det ännu enklare att ta det beslutet.
Den positionen är att föredra, precis som V hade mellan 2014-2018.
SD kan få genom en hel del av sina frågor men står osynliga när det blåser kring Regeringen.
2019-01-22, 15:33
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
För 3-4 år sedan hade SD sin absolut största hype, alla stjärnor stod då rätt på himlen:

- flyktingkatastrofen där alla hade total panik och folk vällde in över gränserna
- Hela regeringen men framförallt partiledaren/stadsministern framstod som ett skämt. Ingen, inte ens S-anhängare respekterade dem.
- Märkliga algoritmer på Facebook och andra sociala medier gjorde att vanliga människor svämmades över av rasistiska kommentarer och nidbilder på politiska motståndare (Magdalena Andersson och Stefan Löfven). Det kändes som att hela svenska folket höll på att bli SD-anhängare men det var bara ovanligt aktivt SD-folk som utnyttjade hur FB funkade då. Tex Politikfakta lol.
- SD och dess ledare kändes "nya och fräscha". Tänker tex på tiden då Mattias gick in och vikarierade.

Jag ser INGENTING av detta idag. SD är helt klart på dekis. De närmaste åren känner jag kommer att bli bra för S och opositionskorten kommer att gå till M som får en revanch och klättrar i OI.

SD tror jag faller ner mot 15% innan sommaren pga av total avsaknad av momentum.

Ser det på ett annat vis.
SD har plockat mängder av LO väljare från S och nu är det öppet mål på den fronten då jag är helt övertygad om att fler i S leden kommer ge sig av och många utav dessa kan SD plocka upp.
2019-01-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag ser INGENTING av detta idag. SD är helt klart på dekis. De närmaste åren känner jag kommer att bli bra för S och opositionskorten kommer att gå till M som får en revanch och klättrar i OI.

SD tror jag faller ner mot 15% innan sommaren pga av total avsaknad av momentum.
SD har ökat 2,4% sedan valet och ligger på 19,9% i poll of polls (baserad på nykalibrerade mätningar utan YouGov-doping etc). Övriga partier har antingen fallit (M -1,5 / L -1,7 / C -1,3 / MP -0,5), stått stilla (V +-0,0) eller ökat mindre än SD (KD +0,5 / S +1,6). Vid den här tiden efter förra valet, januari 2015, hade SD bara ökat med +1,6 till 14,5. Så det där med "dekis" och "total avsaknad av momentum" (Obs: "total" ) får du nog slänga i papperskorgen märkt "saker man inte kan backa upp men intalar sig ändå för att det tröstar". SD har tvärtom ökat mer än efter något tidigare val.

Det stämmer dock att M har en möjlighet att hämta tillbaka en viss mängd väljare från SD, men det förutsätter att de öppnar för SD-samarbete på allvar. Om M avser fega sig och inta en post-DÖ-liknande position där man låtsas vara en kraftfull opposition fast man uppenbart saknar muskler och vägrar agera, ja då är det M som kommer att vara på dekis medan SD sakta tornar upp sig som oppositionens huvudspelare.

Bara så att vi är klara över hur snabbt opinionen kan röra sig i missnöje över att politiken organiseras runt SD-isolering som enda gemensamma projekt:

Inizio januari 2015 "Tycker du att decemberöverenskommelsen är bra eller dålig för Sverige?"
Bra 49% Dålig 32%

Inizio april 2015 "Tycker du att decemberöverenskommelsen är bra eller dålig för Sverige?"
Bra 26% Dålig 41%

Ställningen just nu:

Inizio januari 2019: "Tycker du att regeringsöverenskommelsen är bra eller dålig för Sverige?"
Bra 41% Dålig 48%

När Januariavtalets och SVMPCL-väljarnas smekmånad är över i april kan allt möjligt hända.
2019-01-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
När Januariavtalets och SVMPCL-väljarnas smekmånad är över i april kan allt möjligt hända.

Klart att det kan gå fort. Jag både tror och hoppas att (M) kommer att ta oppositionsrollen på allvar eftersom efterspelet efter DÖ förskräcker. Nu kan de dessutom agera opposition utan att riskera att fälla regeringen. Svarte-petter ligger hos Lööf och Björklund som nog får vara försiktiga och inte fälla får många regeringsförslag.

Det gör nog att (M) inte lär tappa så mycket oavsett om de börjar samtala med (SD) eller inte. Däremot kan det givetvis falla platt på slutet om (M) återigen vägrar ge ett realistiskt svar på regeringsfrågan.

Det är sant att Anti-SD inte räcker som platform för regeringspolitik och det kommer att bli intressant vad som händer nu när (S) vill ha in mer skattepengar för att leverera bidrag. Tror att (C) och (L) kommer att bli fullständigt överkörda

Antar att vårbudgeten och EU valet blir hållpunkterna som betyder något. Småpartierna kommer att vilja ha utdelning då för att höja opinionssiffrorna.
2019-01-22, 17:42
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ställningen just nu:

Inizio januari 2019: "Tycker du att regeringsöverenskommelsen är bra eller dålig för Sverige?"
Bra 41% Dålig 48%

Allt beror på vad den nya regeringen kan leverera. Ser vi fortsatt tafatthet när det gäller kriminalitet och andra typer av störningsmoment i vardagen för vanliga svenska kommer nog tålamodet tryta ganska fort. Blir det fortsatta rekordår med skjutningar börjar nog folk bli oroliga på allvar. SD har stor potential att växa, fortutsatt att dom slutar agera villig dörrmatta åt Kristersson så fort tillfälle ges.
2019-01-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Allt beror på vad den nya regeringen kan leverera. Ser vi fortsatt tafatthet när det gäller kriminalitet och andra typer av störningsmoment i vardagen för vanliga svenska kommer nog tålamodet tryta ganska fort. Blir det fortsatta rekordår med skjutningar börjar nog folk bli oroliga på allvar. SD har stor potential att växa, fortutsatt att dom slutar agera villig dörrmatta åt Kristersson så fort tillfälle ges.

Åkessons klara besked innan valet att man önskade bli ett stödparti till M kostade säkert minst 5 % i valresultatet.
SD skulle behöva en ny partiledare som är fri från dessa löften och bindningar.
Någon annan möjlighet finns inte komma varaktigt över 20 %.
I nuvarande läge finns säkert marknad för ett nytt nationalistisk parti med tydlig vänsterprofil!
2019-01-22, 18:24
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Åkessons klara besked innan valet att man önskade bli ett stödparti till M kostade säkert minst 5 % i valresultatet.
I nuvarande läge finns säkert marknad för ett nytt nationalistisk parti med tydlig vänsterprofil!

Det vore dåligt för SD med ett sådant parti, de skulle ta väljare från dem; men det vore bra för det nationalistiska blocket. Ett invandringskritiskt parti både till höger och vänster som röstar lika i vissa frågor.
2019-01-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Du och kolgrill kan ju fortsätta nöta denna vänsterpropaganda tills ni storknar, men ni har inget stöd för den. Som alltid från vänsterhåll, postmodernistiska narrativ dragna ur en hatt.

1. Åkessons besked kom inte alldeles inpå valet eller ens i valrörelsen, utan för TRE ÅR SEDAN. Han pratade om M-samarbete hela 2016 och 2017 också. Idén att nånting som varit känt i tre år skulle skapa ett plötsligt ras i opinionen nån vecka innan valet faller på sin egen orimlighet.

2. SD gör naturligtvis interna opinionsmätningar precis som alla andra partier, och om det hade funnits ett stort sug efter ett sossigare SD så skulle de ha anpassat sig till det. Men av det som syns i publika mätningar så kan man se att bara 11% av SD-väljarna har S eller V som andrahandsval, medan hela 79% har allianspartier som tvåa efter SD. Att gå vänsterut i det läget hade knappast varit så lyckat när den största utmaningen var att inte tappa tillbaka väljare till M och KD.

3. 1. Finns inget stöd nånstans för att SD skulle ha tappat 5% (Fem!!) på slutet. De institut som mätte SD rätt hade dem som högst runt 20% i augusti, 2,5% över valresultatet. Om man tar t ex Skop som landade väldigt rätt så såg deras SD-kurva ut så här under sista månaderna:

Alltså megastabilt c:a 19-20 hela vägen från juni rakt genom Almedalen och ända till fyra sista dagarna då man gick från 20,3 till 17,4. Varför? Tja, en del skulle kanske hävda att slutdebatten i SVT gick ovanligt risigt för Åkesson, men den sändes när tappet i Skop till 17,7 redan hade skett under mätperioden som löpte under en vecka.

Med det sagt skulle det vara strategiskt klokt av SD att motsätta sig marknadshyror, så blir SD det sossiga alternativet medan Löfven får bära nyliberal dumstrut. Där har SD säkert några stilpoäng att vinna från LO-kollektivet.
2019-01-22, 21:04
Medlem
Kul uttryck av CrispyKreem, alltså utan "Yougov-doping". Ja SD har gått ganska bra måste man säga efter valet utan att riktigt ha kommit med något sensationellt utspel eller något nytt.

Men Jimmie själv verkar vara inne i debatten ganska ofta.

Rent opinionsmässigt råder nog ganska stor förvirring och till och med uppgivenhet. Men denna monster-regering kan enligt min mening inte känna på smekmånad särskilt länge. Det provocerar att stora skattelättnader ligger på dom högst avlönade och till och med SD anser att det inte är prioriterat. Jag tror efter april vi kommer se en flykt ifrån mitten. Missnöjda sossar går till Slav-Sjöstedts parti, några hoppar direkt till SD.
KD:s krafter är snart uttömda och då blir frågan hur många själar som vandrar över från L och C till Tuffe Uffes parti, ett lyckat fiskafänge kräver nog att han tuffar till sig ytterligare.
SD borde kunna stiga till över 20% om man håller migrationspolitiken levande.
2019-01-23, 05:41
Medlem
DN/Ipsos mätning mellan den 10–20 januari.

Citat:
Socialdemokraterna: 30 % (28,3)

Moderaterna: 18 % (19,8)

Sverigedemokraterna: 18 % (17,5)

Centerpartiet: 8 % (8,6)

Vänsterpartiet: 8 % (8)

Kristdemokraterna: 7 % (6,3)

Liberalerna: 5 % (5,5)

Miljöpartiet: 4 % (4,4)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto