2019-01-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Rektor sa:
"– Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler?"

Den huvudsakliga sensmoralen var att uttalandet ska inte ryckas ur ett sammanhang, det ska tas hänsyn ett tidsperspektiv när det var uttalat samt vad utredning snarare kom fram till - via skola, via förundersökning.

Föräldrarna är i pluralisform. På möten har både O och H deltagit och utöver skolkonferenser har lärarna mött båda föräldrarna i hemmet.
Hanna är inte en passiv figur med munkavle, övertalningsförmåga beskrivs inte överhuvudtaget gällande nån förälder.
O:s "otroliga övertalningsförmåga" är en amsaga som skapats i denna tråd.
Missan är nog mest kreativ på den fronten...

Dessa möten har bevisligen skett. Men jag undrar dock om barnen varit med på mötena och/eller om de fått prata ensamma med lärare och övriga som deltog i mötena. Kanske hade de kunnat ge signaler om att allt inte stod rätt till i familjen om de upplevde det så? Men barns lojalitet med sina föräldrar kan vara benhård även då de mår dåligt över tillståndet i familjen. Det ska man inte glömma bort.
Citera
2019-01-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tja, det vet jag inte men man kan undra hur någon ens vill tro att en sjukdom som ME skulle ha ihjäl en hel familj. De måste ha missat en sjukdom eller vanföreställning hos föräldrarna. En anmälan till soc hade åtminstone räddat livet på flickorna.

Jag lade in en twitter-länk som säkert du och andra vill följa för den berättar hur man kan bli frisk från ME. Hjälpt till att sprida det budskapet! För den som är sjuk är bara en strimma av hopp viktigt. Jag har inte läst allas inlägg men några är besvikna på ME-förbundet i Norge som har en kurs där man får lära "leva med sjukdomen". och flera beskriver hur viktigt det är att ha en "plan" för fysisk aktivitet.
Det finns ingen som tror att familjen dog av ME/Cfs. Mitt inlägg var en kommentar till Missan som mot bättre vetande fortfarande hävdar att flickorna var fullständigt friska. På det inlägget lämnar du en kommentar om att det står på Twitter att några har blivit friska. Det vet alla som följer den här tråden, det är inget nytt att en del blir botade. Men utifrån ditt svar så drar jag slutsatsen att även du tycker att Missan är fullständigt ute och cyklar med sitt påstående om att flickorna inte hade ME/Cfs. Där är vi faktiskt helt överens.
Citera
2019-01-23, 15:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxxxxx
Du efterkonstruerar, läs hittar på. T ex; du skrev bl a ”med sporadiskt syftar jag på att du inte träffade dem dagligen och stundligen utan i samband med pianoundervisning och överlämningar” (=inkorrekt användning av ordet) och i inlägget 08.06 citerat överst: ”..Missan, en pianolärarinna som sporadiskt träffade Moa”. Du syftar där enbart på Moa, inte hela familjen som du nu säger. Däremot håller jag med om att det (ofta) är onödigt att diskutera ett enstaka ordval, men tyvärr ingår ordvalet i en trist systematisk von oben-attityd.

Ja, det här är verkligen en (lång)tråkig diskussion.

För att klargöra det här - du har naturligtvis rätt.

Synonymer till SPORADISK:
enstaka, tillfällig, tillfälligt förekommande, oregelbunden, spridd

Motsatsord till SPORADISK:
regelbunden, konstant, återkommande

Den postare som använder ordet "sporadisk" om Moas regelbundna konstant återkommande pianoundervisning under år - är ute och cyklar. Hen begriper antagligen inte ordet eller så använder hen det i förringande syfte, vilket är mycket troligt.
Hen kanske bara använder sin hjärna sporadiskt, eller har sporadiska hjärtslag...?

Diskussionen om suicid, hur folk hamnar där och hur man kan förebygga det är i sig mycket intressant och viktigt.

Men det är faktiskt inte därför tragedin i Bjärred är så förvånande, tragisk och unik.
Det är för att barnen Moa och Agnes mördades.

Vad mördarna gjorde och tyckte om sitt liv, sina skuldkänslor eller liknande efteråt jämfört med innan vet vi inte. Men den primära frågan borde inte vara om en mördare suiciderar i stället för att ta sitt straff - utan varför hen mördat överhuvud taget.

Det är en skam att primärt försöka förknippa morden på Agnes och Moa med deras föräldrars död.
Föräldrarnas egen död var sannolikt en följd av morden på barnen men barnen hade inte behövt dö.
Det hade räckt att be om hjälp och i värsta fall suicidera själva om föräldrarna inte orkade mer.

Lägg inte suicid diskussionen som en filt över händelsen i Bjärred - diskussionen borde handla om varför barnen inte fick fortsätta sina liv.
Citera
2019-01-23, 16:16
Medlem
Betyder det att flickorna också begick självmord? De hittades på samma sätt som H så jag undrar hur du tänker kring det.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att påstå att H mördades är en icke korrekt uppgift. Märk väl skillnaden.
Stärkt? Det framgår klart och tydligt vad som är Fu:s resultat och där står inte O som enskild mördare.
Fu beskriver att larm inkom och att just den hängde manspersonen som ses genom fönstret är direktiv att bryta sig in. Om du anser det tämligen onödig information må vara upp till dig men så har pressträffen formulerats.
Citera
2019-01-23, 16:36
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns ingen som tror att familjen dog av ME/Cfs. Mitt inlägg var en kommentar till Missan som mot bättre vetande fortfarande hävdar att flickorna var fullständigt friska. På det inlägget lämnar du en kommentar om att det står på Twitter att några har blivit friska. Det vet alla som följer den här tråden, det är inget nytt att en del blir botade. Men utifrån ditt svar så drar jag slutsatsen att även du tycker att Missan är fullständigt ute och cyklar med sitt påstående om att flickorna inte hade ME/Cfs. Där är vi faktiskt helt överens.

Det kanske var svårt för Missan att bilda sig en ordentlig uppfattning om hela familjens mående eftersom det i tråden har framkommit att hennes möten med dessa var högst sporadiska beträffande Oskar, Hanna och och i allra högsta grad Agnes (1 tillfälle) och fragmentariska såtillvida att hon inte inte träffade dem samlade.
Att träffa medlemmar ur en familj sporadiskt och fragmentariskt ger ingen bra sammnanhållen bild av varken individerna när de är tillsammans eller familjens inre dynamik. Särskilt nu när huvudfokus för mötena egentligen har varit något helt annat.
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-23 kl. 16:52.
Citera
2019-01-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Det kanske var svårt för Missan att bilda sig en ordentlig uppfattning om hela familjens mående eftersom det i tråden har framkommit att hennes möten med dessa var högst sporadiska beträffande Oskar, Hanna och och i allra högsta grad Agnes (1 tillfälle) och fragmentariska såtillvida att hon inte inte träffade dem samlade.
Att träffa medlemmar ur en familj sporadiskt och fragmentariskt ger ingen bra sammnanhållen bild av varken individerna när de är tillsammans eller familjens inre dynamik. Särskilt nu när huvudfokus för mötena egentligen har varit något helt annat.

Missans möten med familjen efter Moas insjuknande var inte sporadiska. Dom var obefintliga. Dom skedde aldrig, inte en enda gång, någonsin. Hennes uppfattning kanske hade varit en annan om hon ens sporadiskt skulle ha träffat någon i familjen vid den tiden.
Citera
2019-01-23, 17:04
Medlem
Citat:
Barnens diagnoser lämnar jag därhän. Har den andra upprättats på föräldrarnas diagnos så kan den första vara fel också. Kanske den avsiktligt valdes pga den är omöjlig att säkert fastställa. Att man kan anmäla läkare som vägrar intyga?

Lärarna kan inte ha träffat dödssjuka barn. Kanske trötta och ”låga”.

Det första är något som blir ytterst intressant att se när förundersökningen släpps De kan fä maska alla vittnes namn men detaljerna om polisens kriminaltekniska utredning vill jag se.

Sista stycket; "Det första är något som blir ytterst intressant att se när
förundersökningen släpps".
Flera postare har den övertygelsen att en fup aldrig kommer att släppas i
det här fallet eftersom de/den som mördat flickorna är döda. Är därför nyfiken
hur det kommer sig att du @Fallskarmsjagare är av en annan uppfattning,
har du någon information angående detta?

(Ursäkta @drunknar att jag förkortat ditt inlägg!)

Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Tror faktiskt aldrig jag varit med om att de har släppt fup efter att misstänkt mördare avlidit.
Citera
2019-01-23, 17:14
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Missans möten med familjen efter Moas insjuknande var inte sporadiska. Dom var obefintliga. Dom skedde aldrig, inte en enda gång, någonsin. Hennes uppfattning kanske hade varit en annan om hon ens sporadiskt skulle ha träffat någon i familjen vid den tiden.

Det är riktigt. När man inte har tillgång till någon information alls kan även sporadiska och fragmentariska möten vara bättre än ingenting. Annat är det om man har information från anhöriga, rektorer, lärare och sjukvårdspersonal som har träffat familjen betydligt mer än sporadiskt och fragmentariskt, dessutom efter att Moa blev sjuk, efter att familjen föll och Hanna och Oskar började planera morden, ända fram till några veckor före familjeförintelsen
Det känns tryggt att veta att polisen har förhört alla dessa personer och många fler, för att kunna bilda sig en samlad och solid uppfattning.
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-23 kl. 17:20.
Citera
2019-01-23, 17:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
För att klargöra det här - du har naturligtvis rätt.

Synonymer till SPORADISK:
enstaka, tillfällig, tillfälligt förekommande, oregelbunden, spridd

Motsatsord till SPORADISK:
regelbunden, konstant, återkommande

Den postare som använder ordet "sporadisk" om Moas regelbundna konstant återkommande pianoundervisning under år - är ute och cyklar. Hen begriper antagligen inte ordet eller så använder hen det i förringande syfte, vilket är mycket troligt.
Hen kanske bara använder sin hjärna sporadiskt, eller har sporadiska hjärtslag...?

Diskussionen om suicid, hur folk hamnar där och hur man kan förebygga det är i sig mycket intressant och viktigt.

Men det är faktiskt inte därför tragedin i Bjärred är så förvånande, tragisk och unik.
Det är för att barnen Moa och Agnes mördades.

Vad mördarna gjorde och tyckte om sitt liv, sina skuldkänslor eller liknande efteråt jämfört med innan vet vi inte. Men den primära frågan borde inte vara om en mördare suiciderar i stället för att ta sitt straff - utan varför hen mördat överhuvud taget.

Det är en skam att primärt försöka förknippa morden på Agnes och Moa med deras föräldrars död.
Föräldrarnas egen död var sannolikt en följd av morden på barnen men barnen hade inte behövt dö.
Det hade räckt att be om hjälp och i värsta fall suicidera själva om föräldrarna inte orkade mer.

Lägg inte suicid diskussionen som en filt över händelsen i Bjärred - diskussionen borde handla om varför barnen inte fick fortsätta sina liv.

Föräldrarna har lämnat en förklaring till varför barnen inte fick fortsätta sina liv. Att det inte kan accepteras av alla andra är en annan historia.
Citera
2019-01-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Sista stycket; "Det första är något som blir ytterst intressant att se när
förundersökningen släpps".
Flera postare har den övertygelsen att en fup aldrig kommer att släppas i
det här fallet eftersom de/den som mördat flickorna är döda. Är därför nyfiken
hur det kommer sig att du @Fallskarmsjagare är av en annan uppfattning,
har du någon information angående detta?

(Ursäkta @drunknar att jag förkortat ditt inlägg!)

Det jär är inte riktigt samma sak som en som skjuter älskaren och sen sig själv.
Räkna med att mer än en journalist kommer begära ut FUP när utredningen är nedlagd. Jag vet inte hur länge polisen får ligga på en öppen utredning men det vet dom.
Polisen kommer att göra en utredning ifall anhöriga kan löpa skada eller men om den lämnas ut. Namn på vittnen och detaljer kan maskas. Ett ev. avslag på utlämnande kan överklagas i domstol.
Citera
2019-01-23, 17:55
Medlem
Citat:
Det jär är inte riktigt samma sak som en som skjuter älskaren och sen sig själv.
Räkna med att mer än en journalist kommer begära ut FUP när utredningen är nedlagd. Jag vet inte hur länge polisen får ligga på en öppen utredning men det vet dom.
Polisen kommer att göra en utredning ifall anhöriga kan löpa skada eller men om den lämnas ut. Namn på vittnen och detaljer kan maskas. Ett ev. avslag på utlämnande kan överklagas i domstol.

Tack för svar!
Kan tänka mig att det är många journalister som är intresserade
att få begära ut FUP:en, så det låter hoppfullt för oss som gärna
vill ta del av den.
Citera
2019-01-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxxxxx
Du efterkonstruerar, läs hittar på. T ex; du skrev bl a ”med sporadiskt syftar jag på att du inte träffade dem dagligen och stundligen utan i samband med pianoundervisning och överlämningar” (=inkorrekt användning av ordet) och i inlägget 08.06 citerat överst: ”..Missan, en pianolärarinna som sporadiskt träffade Moa”. Du syftar där enbart på Moa, inte hela familjen som du nu säger. Däremot håller jag med om att det (ofta) är onödigt att diskutera ett enstaka ordval, men tyvärr ingår ordvalet i en trist systematisk von oben-attityd.

Ja, det här är verkligen en (lång)tråkig diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Det är riktigt. När man inte har tillgång till någon information alls kan även sporadiska och fragmentariska möten vara bättre än ingenting. Annat är det om man har information från anhöriga, rektorer, lärare och sjukvårdspersonal som har träffat familjen betydligt mer än sporadiskt och fragmentariskt, dessutom efter att Moa blev sjuk, efter att familjen föll och Hanna och Oskar började planera morden, ända fram till några veckor före familjeförintelsen
Det känns tryggt att veta att polisen har förhört alla dessa personer och många fler, för att kunna bilda sig en samlad och solid uppfattning.

Beklagar, Sentinelesen, du blev påkommen. Ta det som en riktig man, alt. kvinna, istället.

Ja, tänk om om det fanns tillgång till information från anhöriga, rektorer, lärare och sjukvårdspersonal som träffat (?) familjen under hösten och fram till några veckor före familjeförintelsen. Jojo, i väntan på det är det lika bra att dissa andra pusselbitar. Jaha, du vet med säkerhet att polisen förhört ”alla dessa personer och många fler”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in