2019-01-11, 00:43
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Jag har svårt att tänka mig ett värre scenario än det som polisen gick ut med: två föräldrar planerar i månader för och dödar sedan gemensamt och i samförstånd sina två flickor genom strypning. Om det är något som kan få Svensson att sätta tacon i halsen är det väl just en sådan grotesk sak. Ser ingen anledning att tugga maten till de som inte står ut med sanningen. Det gör nog inte polisen heller.

Det håller jag med om faktiskt men att ingen fup släpps och att informationen de valt att gå ut med är så ospecifik gör att alla intresserade får finna sig i att bedömningen gjorts över deras huvuden och att denna inte kan granskas. De har ju faktiskt ändå pekat ut de båda som mördare och då borde de också vara tvungna att presentera bevis för detta mycket allvarliga påstående. Detta oavsett om de anklagade ska åtalas eller inte.
Citera
2019-01-11, 00:45
Medlem
Citat:
Du menar mer än bevittnat testamente, verifierat undertecknat avskedsbrev, massiva förhör, NFC-rapport, digitala bevis och brottsplatsundersökning? Vad är det som du tycker polisen fattas?

Polis + digital är något som inte är tillfyllest. Polisen ligger ljusår efter övriga samhället här, det är inte Säpo som kartlagt gärningarna och planeringen. Så ja, bevis önskas för den gemensamma planeringen. Något som går att berätta för allmänheten så att brotten blir begripliga. Vi har att göra med en eller två individer som lyckades hemlighålla att barnen skulle mördas, drog hela samhället vid näsan. De var så viktigt att kunna mörda barnen att allt annat var oviktigt.
Citera
2019-01-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Polisen har väl inte avslöjat vem av barnen som hade spår av lugnande i sig? Eller har jag missat det? Min teori är att det var Moa som hade spår av lugnande i sig efter manipulerad ME-diagnos.
Rektorn kanske var precis den typ av människa som behövdes för att föräldrarna skulle kunna få sin hemundervisning godkänd, en godtrogen och konflikträdd person med respekt för utbildade akademiker som dessa fasadmänniskor var. Kanske att läkaren/läkarna som ställde ME-diagnoserna var samma typ av människa som rektorn och inte hade mod att utmana föräldrarnas vilja att få diagnoserna ställda. Man skulle till och med kunna tänka sig att de valt ut läkare med denna typ av svaghet för att kunna få igenom manipulerade falska diagnoser. Allt spekulation givetvis men spinner vidare på de narcissistteorier som presenterats av div användare den senaste tiden. Båda diagnoserna kan vara felaktiga och använts för att kontrollera och bryta ner döttrarna. ME är den perfekta sjukdomen att använda sig av i sådana fall med diagnossvårigheterna.

Det var Agnes som hade det, enligt polisen, annars hade jag inte skrivit det. Detta gör att handlingarna i skräckens hus kan förklaras med att Moa på något sätt var avskärmad från de värsta skräckupplevelserna. Hur kommer det sig, var hon redan död då? Vad var det hon slapp uppleva? Varför ansåg båda de vuxna och den "nästan vuxna" (ordval: O) att de behövde lugna ned sig? Lugnande tas vid behov. Höll O korsförhör med någon av dem? Hotade han med att ta livet av sig? Våndades han över konferensen som han kanske inte orkat planera? Hade Moa spelat dåligt på pianot?

Varför hade de lugnande mediciner hemma?
Senast redigerad av rappytt 2019-01-11 kl. 00:52.
Citera
2019-01-11, 00:52
Bannlyst
Citat:
Det håller jag med om faktiskt men att ingen fup släpps och att informationen de valt att gå ut med är så ospecifik gör att alla intresserade får finna sig i att bedömningen gjorts över deras huvuden och att denna inte kan granskas. De har ju faktiskt ändå pekat ut de båda som mördare och då borde de också vara tvungna att presentera bevis för detta mycket allvarliga påstående. Detta oavsett om de anklagade ska åtalas eller inte.

Ja, det är rimligt att anta att polisen känner sig trygga med sin utredning och har mycket solida bevis för att dra så djärva slutsatser.
Citera
2019-01-11, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Polis + digital är något som inte är tillfyllest. Polisen ligger ljusår efter övriga samhället här, det är inte Säpo som kartlagt gärningarna och planeringen. Så ja, bevis önskas för den gemensamma planeringen. Något som går att berätta för allmänheten så att brotten blir begripliga. Vi har att göra med en eller två individer som lyckades hemlighålla att barnen skulle mördas, drog hela samhället vid näsan. De var så viktigt att kunna mörda barnen att allt annat var oviktigt.

Men åter igen, om inte bevittnat testamente, verifierat undertecknat avskedsbrev, förhör, NFC-rapport, digitala bevis och brottsplatsundersökning är tillräckligt för att du ska känna att polisen har tillräckligt på fötterna, vilka andra potentiella bevis skulle kunna få dig att känna det?
Citera
2019-01-11, 01:10
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ja, det är rimligt att anta att polisen känner sig trygga med sin utredning och har mycket solida bevis för att dra så djärva slutsatser.

Okej du tror att polisen känner sig "trygga i sin utredning"....detta ska alltså räcka för att döma en avliden för mord eller vad man nu vill kalla det, fastställa skuld kanske blir mer rätt. Solida bevis har de ansett sig ha förr och haft fel, för att gå ut med påståenden om att någon är skyldig till mord borde allra minst en fup släppas. Faktiskt anser jag att någon slags rättsförhandling med ombud för de påstådda mördarna borde äga rum. Finns inget som berättigar att fup inte släpps som jag ser det. Det är det minsta de borde vara skyldiga att göra.
Citera
2019-01-11, 01:12
Medlem
Citat:
Men åter igen, om inte bevittnat testamente, verifierat undertecknat avskedsbrev, förhör, NFC-rapport, digitala bevis och brottsplatsundersökning är tillräckligt för att du ska känna att polisen har tillräckligt på fötterna, vilka andra potentiella bevis skulle kunna få dig att känna det?

Jag har inte fått ta del av något av allt det du rapar upp. Att du säger att det finns är inte samma sak som att presentera det, det begriper du med. Jag vill läsa rubb och stubb, med maskningar om det behövs.
Citera
2019-01-11, 01:15
Bannlyst
Citat:
Okej du tror att polisen känner sig "trygga i sin utredning"....detta ska alltså räcka för att döma en avliden för mord eller vad man nu vill kalla det, fastställa skuld kanske blir mer rätt. Solida bevis har de ansett sig ha förr och haft fel, för att gå ut med påståenden om att någon är skyldig till mord borde allra minst en fup släppas. Faktiskt anser jag att någon slags rättsförhandling med ombud för de påstådda mördarna borde äga rum. Finns inget som berättigar att fup inte släpps som jag ser det. Det är det minsta de borde vara skyldiga att göra.

Jag hade gärna sett att FUP släpptes. Finns det exempel på det när gm är döda?
Citera
2019-01-11, 01:20
Bannlyst
Citat:
Jag har inte fått ta del av något av allt det du rapar upp. Att du säger att det finns är inte samma sak som att presentera det, det begriper du med. Jag vill läsa rubb och stubb, med maskningar om det behövs.
Ok, så du ifrågasätter inte att solida bevis finns utan att du bara får ta del av dem indirekt.
Lycka till att få din önskemål uppfyllda!
Citera
2019-01-11, 01:30
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Det var Agnes som hade det, enligt polisen, annars hade jag inte skrivit det. Detta gör att handlingarna i skräckens hus kan förklaras med att Moa på något sätt var avskärmad från de värsta skräckupplevelserna.......

Hmm är du verkligen helt säker? Har du något uttalande du kan länka till? För ett par veckor sedan, eller när det nu var, så var informationen inte så pass specifierad så att de avslöjat vem av flickorna som hade lugnande i sig. Skulle verkligen uppskatta om du orkar hitta en länk då jag gärna vill se det själv innan jag tror på det till 100%

Citat:
Jag hade gärna sett att FUP släpptes. Finns det exempel på det när gm är döda?

Tror faktiskt aldrig jag varit med om att de har släppt fup efter att misstänkt mördare avlidit.
Citera
2019-01-11, 01:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Vem sa något om NFC-rapport och brottsplatsundersökning? Inte SS i alla fall.

Ur PK: "I det här avskedsbrevet; förklaringsbrevet, som föräldrarna har skrivit ner tillsammans så framgår det att dom gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog det här beslutet om att dom skulle avsluta sina och sina barns liv.

/..../

Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i dom här medierna så har vi hittat information som styrker dom båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända."

Bevisen innefattar alltså testamente och förklaringsbrev med underskrifter tillsammans med digital information i form av datorer och mobiltelefoner, vilka styrker testamente och förklaringsbrev.

Hur pass starkt bevisvärde utgör den digitala informationen, kan man fråga sig?
Citera
2019-01-11, 01:48
Medlem
Citat:

Nej, och polisen var också tydlig på den punkten redan i januari att mordutredningen inte kommer resultera i en offentlig FUP i enlighet med vad Lagen föreskriver i dylika fall.

Även du får förhålla dig till vad Brottsbalken säger.

I ett demokratiskt samhälle skall alla åtalade för brott ha en rätt till advokat som för ens talan och rätt att försvara sig. Det utgår förstås om ingen finns att åtala, om alla gärningsmän är döda.
Senast redigerad av Remark 2019-01-11 kl. 01:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in