Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
[min fetning] Det halmstrå du tycks greppa går stick i stäv med polisens PT. - Ge mig en, säger en, anledning till att polisen (och de anhöriga) skulle underlåta att informera om att båda makarna begått självmord.
Du kan få tre anledningar:
1. Strypning är en dödsorsak som förekommer vid självmord. Det är knappast att greppa ett halmstrå utan snarare ett faktum.
2. FuL informerar om dödsorsaker och inte dödssätt förutom den naturliga beskrivningen att O har hängt sig då det inleder pressträffen.
3. Anledningen är att det är en pressträff - muntlig form av pressmeddelande - och inte en stämningsansökan. Han går inte in på detaljer som gärningsförlopp och anledningen är respekt för de anhöriga. För övrigt ska du vara glad att du har nått att analysera överhuvudtaget som extra information vid nedlagd förundersökning.
- Ge mig en anledning till att polisen inte skulle förmedla att det är O som ensam är förövaren.
- Ge mig en anledning till att man skulle bortse från gemensamt och i samråd och dess innebörd utifrån medgärningsmannaskap.
- Ge mig en anledning till att O ska stå som ensam formellt misstänkt gällande förundersökningens reslutat.
...Ge mig en anledning till att älta denna fråga om och om igen sen över ett år tillbaka.