2019-01-23, 12:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Står någon till parts ställföreträdare i sådant förhållande, som nu sagts, äge han ej på grund därav undandraga sig att vittna. Lag (1973:240).""

Ställföreträdare:

"Den person som för talan vid domstol för en person som inte själv har processhabilitet."

https://lagen.nu/begrepp/St%C3%A4llf%C3%B6retr%C3%A4dare

Det skulle kunna vara t ex ett barn som inte själv kan föra sin talan. Och får då en ställföreträdare. Min tolkning.

Om ställföreträdaren är en förälder eller dylikt får hen inte vägra att vittna i målet genom att åberopa närståendeparagrafen
Citera
2019-01-23, 12:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
LW anmälde SD för ofredande, det är inga obekräftade uppgifter. Att han fortsätta med sitt ofredande bla genom hennes fönster finns med i utredningen, om du väljer att inte tro på det är upp till dig, men när det blir offentligt kommer du få svart på vitt att så är fallet.

Då vet du att åtal är på väg...
Citera
2019-01-23, 12:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är det någon som förstår den sista meningen?

Parts ställföreträdare är någon som närvarar i dennes ställe, ett ombud, kanske en god man, övervakare.

Den första här är ju generisk, övriga två mina hypotetiska förslag på några sådana. Men det beror ju på om det stämmer rättsligt att en övervakare kan tjänstgöra som ställföreträdare.

Korrektare är kanske vem som än kan tjäna som fullgott ombud för någon part i given rättslig sits. Det kan vara reglerat, men kan kanske även räcka med att parten godkänt att ombudet för dennes talan.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-23 kl. 13:03.
Citera
2019-01-23, 13:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Står någon till parts representant i sådant förhållande som ovan sagts, kan han inte på grund av det avstå från att vittna.

Så kanske det är, mer.

Vitsen torde vara att har man nu ordnat ett ombud så kan denne inte hävda att den inte kan vittna pga av att den är närstående en part.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-23 kl. 13:11.
Citera
2019-01-23, 13:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så kanske det är, mer.

Det har du rätt i.
Vilket jobbigt språk i lagboken. Vi hade behövt juristen Snor-Johan här nu.
Citera
2019-01-23, 13:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag menade att det enda som man överhuvudtaget kan anta som bekräftat är HÖGST det som SD blivit anmält för. Det läggs ju på väldigt mycket annat som han skulle ha gjort mot LW och det är orättvist och rena rama smutskastningen, enligt mig. I synnerhet som att det kan finnas nästan 50% chans att han är oskyldig. Se misstankegradstrappan i mitt tidigare inlägg.
Misstankegradstrappor i all ära, men att någon hålls som skäligen misstänkt innebär väl inte att det är minst 50% sannolikhet att denne är skyldig. Möjligen betyder det att Åsa Hiding gör den bedömningen, eller åtminstone att hon gjorde den bedömningen för ett halvår sedan. Det lär ju hamna i ett annat läge nu om det har visat sig att tanten inte kunde lämna det vittnesmål man hade hoppats på, och om inte heller den tekniska bevisningen gav de förväntade resultaten.
Senast redigerad av Draifos 2019-01-23 kl. 13:22.
Citera
2019-01-23, 13:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Rätta mig om jag har fel, kan man inte slippa vittna mot varandra om man är gift?

Annars kanske de bara ändrade sig och försöker lappa ihop det. Sånt kan ju också hända.

Citat:
Om ställföreträdaren är en förälder eller dylikt får hen inte vägra att vittna i målet genom att åberopa närståendeparagrafen

Den ursprungliga frågan handlade om HD inte skulle behöva vittna om de inte skilde sig.

Den sista meningen i § 3, (36 Kap. Om vittne) gäller inte henne då hon inte är aktuell för att ha en ställföreträdare.

Ur rättegångsbalken:

HD behöver inte vittna även om hon skiljer sig. Om jag fattar det hela rätt.

Citera
2019-01-23, 13:38
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Något som stör mig är att HD skaffade eget boende och lade in om skilsmässa (var det HD)? Vi har läst här att hon har blivit bedragen och säkert väldigt illa behandlad av SD under en längre tid.
Hur kan hon då se så lycklig ut när man ser henne och SD på bilderna han har lagt upp efter mordet på LW. Jag förstår inte. Hon borde väl inte umgås överhuvudtaget med honom.
Nej. De vet vad som hände med LW. HD är fast i hans klor i och med att SD vet vad som hände.
Jag tror han slog ihjäl LW och HD var den som provocerade fram hans handling.

Kan detta vara en del i en plan? Att det skulle se ut som de var på väg ifrån varandra?
Citera
2019-01-23, 13:47
Medlem
Honan6s avatar
Jag förvånas inte över ShHolmes uppgift om att SD skulle ha filmat LW genom fönstret. Det stämmer mycket väl överens med bilden SD ger i sina publiceringar på geologgen där han bl a ger gliringar till andra geocachare som inte agerar enligt hans önskemål eller när han gör särskilda menande ordval och meningar med budskap till tråden. Som grädde på moset lägger han till många egobilder och länkar till ett och annat filmklipp " I see you..."

Det har framkommit att SD har sökt upp människor på olika sätt (mail, sms och direktkontakt) vid tid efter mordet. Han har sannolikt inte hotat någon, men beteendet talar för att de han kontaktar ska veta "Jag vet vem du är" eller att han ska bedyra sig oskuld - även om frågan inte ställs. Det bevisar inte att han skulle vara en mördare, men däremot att han har ett sjukligt beteende som andra bör vara vaksamma på. Normalt är människor med liknande tendenser inte alls farliga. De som ägnar sig åt dylikt är oftast endast ute efter att skapa oro och visa olika former av makt - speciellt när de känner att de själva har väldigt dålig balans och känner sig maktlösa. Dock, med den serien av tuffa motgångar SD har haft under våren med att frun flyttar och skilsmässoansökan, så kan hans självbild ha kränkts och sargats hårt. I det läget kan en till synes ofarlig fluktare förvandlas och bli rejält farlig. SD har bevisligen inbyggda tendenser till att kunna bli hotfull. Det vet vi genom att LW anmälde honom 2 ggr - ena gången för trakasseri och den andra för misshandel (knogknuggningen) Det vi vet i tråden är nog bara toppen på isberget.

Om SD är den bekräftelsetörstande personen han uppvisar, så är det fullt förståeligt om inte HD har orkat med att tillfredsställa honom under 20 års tid. Behoven tycks ha styrt honom till otrohet och när älskarinnan inte längre gick att styra, tappade SD självkontrollen och fotfästet totalt?
Han var på väg att förlora alla? Kanske HD visste vad som höll på att hända och försökte stoppa honom, men istället blev hon en ofrivillig medhjälpare? Kanske vännen JG också blev en ofrivillig medhjälpare?

Jag vet inte om det är SD som är mördaren, men den som har mördat Lena är absolut inte ofarlig för andra. Hen har mördat och kan göra det igen om hen blir trängd. Närstående lever i en mycket osäker situation.
Citera
2019-01-23, 15:22
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Rätta mig om jag har fel, kan man inte slippa vittna mot varandra om man är gift?

Annars kanske de bara ändrade sig och försöker lappa ihop det. Sånt kan ju också hända.

I så fall är det ännu mer intressant att skilsmässan inte verkar genomföras, väl?
Citera
2019-01-23, 16:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
I så fall är det ännu mer intressant att skilsmässan inte verkar genomföras, väl?

Notknapparen hittade någon eller några länkar där det framgår att även skilda slipper vittna mot varandra.
Citera
2019-01-23, 16:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Notknapparen hittade någon eller några länkar där det framgår att även skilda slipper vittna mot varandra.

Närstående är man om man är föräldrar till gemensamma barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in