2019-01-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Det kan du ju bara veta om frekvensen är den samma i båda fallen.
Det är talande nog att du konsekvent undviker att svara på frågan. Det räcker så för mig.
Citera
2019-01-23, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Föräldrar har totalt ansvar för sina minderåriga barn. Vem skulle annars ha det?

Ja, föräldrar har något som kallas "föräldraansvar" och det är på olika sätt definierat i skilda lagar, regler och praxis. Föräldrar ska ta vård om sina barn och sköta om dem under barnens uppväxt och utveckling från 0-18-årsdagen. Jag anser att det är att ta föräldraansvar, att ta med sin 6-månaders baby till det äldre syskonets dagis för att hämta det äldre barnet. Verkar som om föräldern har tagit det mindre barnet på en luftningspromenad då barnet sover middag i sin vagn. Vagnen körs med in på det inhägnade dagisområdet, parkeras och mamman går in för att hämta det äldre barnet. De tre ska sen promenera hem.

Ingen, absolut ingen, är vana vid att en påtänd, asberusad 40-årig kvinna har gjort intrång på dagisets inhägnade gård. Varken föräldrar eller personal. Den här 40-åringen var tydligen så påverkad att hon inte ens var möjlig att förhöra när hon omhändertogs av polisen. Polisen har fått vänta tills idag. Kvinnan är sen tidigare känd inom rättsväsendet. Hon är absolut inte någon ansvarstagande person utan är troligen någon som andra får ta ansvar för trots att hon varit myndig i två decennier.

Vi hade ett fall i Värmland där en man som var tvångsinskriven vid psykiatrisk klinik av domstol beviljades frigång. Mot överläkarens råd och rekommendation. Vårdpersonalen var enligt lag och domstolsbeslut skyldiga att släppa ut honom "trots att han bedömdes som farlig för andra". Han hade skaffat en (mora)kniv och tog kniven med sig samt trängde in på en lekplats vid ett dagis. Ett 5-årigt flickebarn mördades för att mannen ville mörda. Han kanske är jämställd med den här kvinnan som gick in på dagisets gård och rövade bort babyn? Ingen av de här bägge var föräldrar till barnen och hade varken ansvar eller rättigheter i relation till dem.

Vad du menar med "totalt ansvar" gäller nog bara för hundägares ansvar för sina hundar. F.ö. så blir människor i Sverige straffmyndiga som minderåriga 15-åringar.
Citera
2019-01-23, 12:07
Medlem
Personen förekommer på Lexbase under namnet Al*xandra B*siljka Joh*nsson. Samma även på ratsit, merinfo osv. Är det bara P*trovic på facebook som hon heter? För att dölja sitt riktiga namn från att bli spårat?

Kvinnan ser ju helsvensk ut, svenskare går det inte bli. Men var kommer det serbiska mellannamnet + efternamnet på fb ifrån?

Pojkvännens ålder stämmer nog, 1993, och verkar inte vara någon ensamkommande. Kollar man på fb-profilen så ser man att han gick på Aspero Idrottsgymnasium år 2011 och har taggat andra elever födda 1995 (kanske gick i samma klass med 95orna). Osäkert om pojkvännens ens har någon inblandning, så lika bra att inte lägga för mycket fokus på honom...
Citera
2019-01-23, 12:17
Medlem
giddgidds avatar
Vilka straff skulle räknas till det normala vid följande dom

1 - stöld av barnvagn
2 - människorov
3 - .. annat (Fyll i själv)

Jag är mycket dåligt insatt i straffskalor och vad som kan tänkas
utdelas efter denna tråkiga händelse.
Citera
2019-01-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giddgidd
Vilka straff skulle räknas till det normala vid följande dom

1 - stöld av barnvagn
2 - människorov
3 - .. annat (Fyll i själv)

Jag är mycket dåligt insatt i straffskalor och vad som kan tänkas
utdelas efter denna tråkiga händelse.
Blir nog svårt att få till människorov, hon kommer säga att hon trodde barnvagnen var tom.
Citera
2019-01-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BitchZ
Såklart. Och att hon av gott hjärta ställde den i värmen på caféet... 🙄
Man måste nog bevisa att hon hade uppsåt att ta bebisen. Vilket hon troligen inte hade. Typiska stöld/snatterier i hennes register, allt tyder på att det inte var bebisen hon var ute efter.
Citera
2019-01-23, 12:35
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deTremouillac
Säve är ett litet samhälle som känns som landet. Att lämna sitt barn utanför dagis är inte så konstigt där, det är inte som att ställa barnet utanför ICA i centrala Göteborg.
Inte Säve. Det är Gerrebacka, Hisings Kärra
Citera
2019-01-23, 12:44
Medlem
Kvinnan har i detta nu blivit anhållen för människorov.
Citera
2019-01-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmacy
Blir nog svårt att få till människorov, hon kommer säga att hon trodde barnvagnen var tom.

Bara för att man tror saker så skall man inte bli friad för det. Om jag stjäl en jacka från en privatperson så kan jag ju inte bli friad från det för att jag påstår att jag ”trodde” det var min jacka.
Citera
2019-01-23, 12:51
Medlem
Rosamunds avatar
Straffskalan för människorov är, för en person som fyllt 21 år när hen begår brottet, fängelse i lägst 4 år och högst 18 år eller på livstid. Det är relativt ovanligt att straffvärdet bedöms ligga på den övre delen av straffskalan utan det är betydligt vanligare att straffvärdet bedöms ligga runt straffminimum.

Källa: 4 kap. 1 § Brottsbalken.
Senast redigerad av Rosamund 2019-01-23 kl. 12:55.
Citera
2019-01-23, 12:55
Medlem
Jamesbergsjons avatar
🙏🙏🙏🙏🙏tack Gud att det gick bra hoppas att flickan mår bra och att man verkligen har lärt sig av denna hemska händelsen !!
Det värmer att det finns menniskor som Torbjörn Forsberg gamle goe gubben som tar med sig familjen och sätter sig i bilen gör hjälte insats 🙏🙏

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/vaktaren-torbjorn-det-var-som-att-kora-en-kniv-ratt-igenom-hjartat/
Senast redigerad av Jamesbergsjon 2019-01-23 kl. 12:57.
Citera
2019-01-23, 12:58
Medlem
Med en god advokat går den brottsmisstänkta kvinnan loss. Hävdar ex.vis att hon snodde barnvagnen i tron att den var tom. Att transportera lite avfall med.
Vatefter det lätt upprörda sverige får ägna sig åt mer triviala händelser, som lättkränktas skottsalvor, alternativt gruppvåldtäkter osv osv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in