Citat:
1. Lösryckt mening, felskriven och snarare en av flera frågeställningar som en rektor ställde sig spontant i ett mycket tidigt skede, två dagar efter händelsen. Den är inte ens ställt specifikt om just detta föräldrapar utan rent generellt.Föräldrarna var drivande till hemundervisning, säger rektorerna.
Vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna, säger rektorerna.
Vi får bara veta det föräldrarna berättar.
Sen år 2016 har A fått hemundervisning 4 dagar i veckan.
Oskar var på ett möte i maj 2017 om A s hemundervisning.
Efter 2-3 veckor är båda föräldrarna på ett möte om M! De tror att M har samma sjukdom som A har!?
Det fanns inget läkarintyg vid den tiden.
I mitten av augusti var ytterligare ett möte om M och inte heller då fanns nåt läkarintyg, men de sa att M var på utredning. Läkarintyget kom innan beslutet, Säger Margaret Strand Carlsson.
Under hösten fick Moa undervisning 3 dagar i veckan.
Lektor Gisela Priebe vid institutionen vid Lunds universitet anser att skolan borde ha uppfattat varningssignaler!
I detta fall var det 1 person som tog sitt liv och det var Oskar, han hängde sig! Hade det varit någon mer som tog självmord, varför är polisen tyst om det?
Den 11 sa polisen att de har kontaktat anhöriga , så de visste vad som skulle komma fram vid och de hade även korrigerat en del.
Att båda två hade ME har jag väldigt svårt att tro på. A tror jag var sjuk ev. Me, men att Moa hade samma sjukdom låter helt otroligt. Det är 0,1- 0,6 procent av befolkningen som har ME, så jag har svårt att tro på Moas diagnos.
Undrar om de levde i symbios o att när flickorna blev äldre o ville vidga sina vyer o bli självständiga....????
Vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna, säger rektorerna.
Vi får bara veta det föräldrarna berättar.
Sen år 2016 har A fått hemundervisning 4 dagar i veckan.
Oskar var på ett möte i maj 2017 om A s hemundervisning.
Efter 2-3 veckor är båda föräldrarna på ett möte om M! De tror att M har samma sjukdom som A har!?
Det fanns inget läkarintyg vid den tiden.
I mitten av augusti var ytterligare ett möte om M och inte heller då fanns nåt läkarintyg, men de sa att M var på utredning. Läkarintyget kom innan beslutet, Säger Margaret Strand Carlsson.
Under hösten fick Moa undervisning 3 dagar i veckan.
Lektor Gisela Priebe vid institutionen vid Lunds universitet anser att skolan borde ha uppfattat varningssignaler!
I detta fall var det 1 person som tog sitt liv och det var Oskar, han hängde sig! Hade det varit någon mer som tog självmord, varför är polisen tyst om det?
Den 11 sa polisen att de har kontaktat anhöriga , så de visste vad som skulle komma fram vid och de hade även korrigerat en del.
Att båda två hade ME har jag väldigt svårt att tro på. A tror jag var sjuk ev. Me, men att Moa hade samma sjukdom låter helt otroligt. Det är 0,1- 0,6 procent av befolkningen som har ME, så jag har svårt att tro på Moas diagnos.
Undrar om de levde i symbios o att när flickorna blev äldre o ville vidga sina vyer o bli självständiga....????
Citat:
– Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort, säger rektorn Margareta Strand Karlsson.
– Jag har tidigare gjort orosanmälningar till socialförvaltningen om andra barn. Men i detta fall har jag inte känt oro.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
– Jag har tidigare gjort orosanmälningar till socialförvaltningen om andra barn. Men i detta fall har jag inte känt oro.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
Citat:
2. Priebe går ut den 11 januari med sina brasklappar utan minsta insyn i ärendet. Uttalande ska sättas i ett tidsperspektiv och sammanhang.
3. All inblandad personal har genomgått en granskning - man såg inte varningssignaler för nåt så extremt som familicide.
4. Polisutredningen har, via förhör och annan granskning, kommit fram till att det inte fanns nån varning:
"Det är helt omöjligt att säga, vi har ju såklart hållit ett stort, stort antal förhör med anhöriga och med folk som kände familjen och ingen har sett en sån här sak komma.
Vi har inte i utredningen, vi har inte sett brister någonstans och vi har inte heller sett några brister som dykt upp framför ögonen att någon borde ha flaggat för nåt specifikt för att kunna förhindra det här - så att nej, jag kan inte svara på vad som skulle kunna ha gjorts för att förhindra detta. "
5. Det är inte ett citat från "rektorerna" att föräldrarna varit drivande - det är tidningens formulering snarare.
Senast redigerad av develi 2019-01-23 kl. 11:29.
Senast redigerad av develi 2019-01-23 kl. 11:29.