2019-01-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Hej.

Ganska omgående efter denna händelsen uppdagades så fick jag höra av en person, att OH hade synts ute på uppfarten, helt apatisk och okontaktbar nästan. Han hade även stått och skakat tills en person som jag antar var granne eller åtminstone boende i närheten hade lyckats lugna ner honom. Då vänder han och går in i huset igen.
Jag har ingen aning om detta hände innan jul, i mellandagarna eller kanske kvällen innan alla hittades.

Kan det varit så att resten av familjen redan låg döda inne i villan?
Oavsett när detta hände så känns det ju som att han kanske var på väg att tappa förståndet eller något.
Min källa är för mig pålitlig men jag kommer inte försöka försvara mig när påhoppen kommer.
Jag har ingen mer info angående detta, så jag kommer inte kunna svara på eventuella följdfrågor.
Ta infon som ni vill.

För övrigt försvann avspärrningarna förra veckan och bägge bilarna försvann tidigare denna veckan.

Citat:
För övrigt om någon undrar, så fick jag tyvärr inte mer info angående OH:s episod på uppfarten.

Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
På pressträffen så sa SS "spår av lugnande" i en av flickorna. Dvs inget hon sov eller blev trött av. Hanna hade en stor dos lugnande men inte så stor att hon inte kunde agera. Hon kunde nog gjort både det ena och det andra med en sån dos i kroppen.

Hittade inget i tråden om det stämde i tid med när Oskar skulle synts ute på uppfarten.

Nu misslyckades jag med att få inläggen i rätt ordning, men skribenten Winborg
skrev den 17/3 att Oskar vid ett tillfälle synts på garageuppfarten, helt apatisk och
nästan okontaktbar, av en granne som lyckades lugna ner honom.

#Winborg har skrivit att denne/denna bor "ett stenkast från Bjärred". Försökte som
inläggen visar att närmare få reda på vilket datum Oskar hade sett på uppfarten,
men fick tyvärr inte någon ytterligare information angående detta.

Citat:
Min källa är alltså inte personen som prata med OH, men fick detta berättat för sig.
Men jag ska faktiskt försöka ta reda på när detta var mer exakt.
Citera
2019-01-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är vad jag också hört, att moderna lugnande som t.ex oxascand inte är så giftiga. Tror inte H eller O var speciellt insatta i droger, lugnande osv före tiden närmast tragedin.

Nej, kanske inte. Tänkte också det. Men att googla hur mycket som behövs bör man jo har klarad på något sätt. Undrar VAD man egentligen planerade hela hösten. Testamentet kan det inte ha varit. Att hitta rätt dödssätt inte heller. Städer flickornas rum, köper nya möbler, köper nya biler (vet inte om den historian är sant)? Obegriplig.

Och om man gjorde det hela hösten så kan det jo vara så att planeringe har satt i gång innan M fick sin diagnos. Och då stämmer det jo inte riktig att me diagnoserna är orsaken till det hela.
Citera
2019-01-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Polisen behöver inte göra något mer uttalande oavsett vad de väljer att till syvende och sist stänga utredningen med.

Faktiskt inte mörkläggning alls. Ett väl avvägt beslut tillsammans med anhöriga. Vinsten kan finnas i samhällsaspekter.

Ja just det - 'ett väl avvägt beslut tillsammans med anhöriga'. Undrar hur det kan komma sig att polisen tar såna hänsyn till vad just den här familjens efterlevande tycker borde komma ut eller inte. Vad jag vet är det inte legio att de brukar tillfrågas. I de flesta mordfall inte.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-22 kl. 20:00.
Citera
2019-01-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Om man ser en flicka som är social, rolig, pigg och glad och sen läser i tidningen att hon har blivit mördat för att sjukdomen me... bla bla bla. Så blir man tuff. Men jag är tuff av mig i övrigt också.
Berätta lite om dom påtryckningar och hot du måste ha blivit utsatt för. Du har ju avslöjat en hel härva av lögner från skola, sjukvård och polis.

Det måsta vara starka krafter igång som vill tysta dig! Hela etablissemanget borde darra av skräck för vad du och Elisabet Höglund har avslöjat!

Låt dom aldrig tysta er! Avslöja alla läkare, lärare, rektorer, skolsköterskor, skolläkare, kuratorer, poliser, tekniker, forensiker och biomedicinska analytiker som antingen har förtigit eller missat att flickorna var helt friska.

Modiga Missan och Bettan, kram!
Citera
2019-01-22, 21:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
För att det inte skulle bli fel helt enkelt, ett väldigt omskrivet och sällsynt fall, polis och utredare ansträngde sig till det yttersta just för att klarlägga vad som hänt
...
Mitt fetade.
Ta inte i så du spricker nu. Polisen har inte gjort mycket för att klarlägga vad som hänt. Inte någonting om händelseförloppet har presenterats.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Att vi har ett gäng som menar att inget av barnen hade ME (träffa Moa innan hon blev sjuk och Agnes en timme), att Oskar var ensam mördare (det saknas toppen av ett "o" i Brenton på en kopia av en kopia av en kopia av en...) och att barnen var pigga och glada för jämnan (granne överhörde barnrop från poolen en gång i somras), trots att kriminologisk, medicinsk och pedagogisk expertis berättar en h e l t annan historia, har stått klart rätt länge nu.
Men när det som nu står mellan kalkon och dokumentär, känns valet inte alls särskilt svårt. För mig.
Mitt fetade.
Jag har läst ikapp tråden nu ikväll och du tjatar i vartannat inlägg om en "pedagogisk expertis" som har vittnat om barnens mående. Men något sådant har inte alls förekommit. Ok att Agnes och Moa hade diagnosticerats och att polisen har gjort en utredning (expertisen kan dock ifrågasättas i bägge avseenden). Men skolan har inte sagt någonting om att de sett hur dåligt flickorna klarade skolan. Den "pedagogiska expertisen" har förvisso byggt ett särskilt rum för Agnes, men det framgår ingenstans att hon ens skulle ha provat den lösningen. Kom ihåg att föräldrarna var drivande i att flickorna skulle få hemundervisning. Inte den "pedagogiska expertisen" alltså. Och om hur lärarna som träffade flickorna uppfattade deras mående har det inte sagts eller skrivits ett knyst.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2019-01-22 kl. 21:45.
Citera
2019-01-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Ta inte i så du spricker nu. Polisen har inte gjort mycket för att klarlägga vad som hänt. Inte någonting om händelseförloppet har presenterats.

Mitt fetade.
Jag har läst ikapp tråden nu ikväll och du tjatar i vartannat inlägg om en "pedagogisk expertis" som har vittnat om barnens mående. Men något sådant har inte alls förekommit. Ok att Agnes och Moa hade diagnosticerats och att polisen har gjort en utredning (expertisen kan dock ifrågasättas i bägge avseenden). Men skolan har inte sagt någonting om att de sett hur dåligt flickorna klarade skolan. Den "pedagogiska expertisen" har förvisso byggt ett särskilt rum för Agnes, men det framgår ingenstans att hon ens skulle ha provat den lösningen. Kom ihåg att föräldrarna var drivande i att flickorna skulle få hemundervisning. Inte den "pedagogiska expertisen" alltså. Och om hur lärarna som träffade flickorna uppfattade deras mående har det inte sagts eller skrivits ett knyst.

Jag misstror i.o.f.s inte expertkunskaper i allmänhet, men det är märkligt tyst i den här mordhistorien. Har alla inblandade belagts med yppandeförbud och i så fall varför, frågar jag mig. Samt att grannar, släkt och övriga också är knäpptysta, förutom det lllla som framkommit här i tråden men som genast slås ned av vissa postare på ett ytterst otrevligt sätt.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-22 kl. 23:37.
Citera
2019-01-23, 00:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag misstror i.o.f.s inte expertkunskaper i allmänhet, men det är märkligt tyst i den här mordhistorien. Har alla inblandade belagts med yppandeförbud och i så fall varför, frågar jag mig. Samt att grannar, släkt och övriga också är knäpptysta, förutom det lllla som framkommit här i tråden men som genast slås ned av vissa postare på ett ytterst otrevligt sätt.
Precis, det är som att det råder yppandeförbud för inblandade. Ok att det är sekretess som gäller för officiell personal som haft med barnen att göra. Men någon av alla dessa som säkerligen är starkt berörda av morden, borde känna ett behov av att dela med sig. Någon borde vilja upplysa allmänheten som den vet skriar efter information.
Yppandeförbudet kan också vara självpåtaget. Även då är det rimligt att undra varför.
Citera
2019-01-23, 00:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det handlar nog om att livet inte blev som föräldrarna tänkt sig. Detta handlar inte om barnen överhuvudtaget. Det är jag övertygad om. Moa fick hänga med i döden, trots att hon var mer eller mindre frisk, vilket jag kunnat läsa mig till. Att Agnes var sjuk ifrågasätter jag inte. Men föräldrarna fick tunnelseende och kunde enbart se att hon blev sämre och sämre. Att hon skulle kunna bli frisk, vilket några här säger att man kan bli, kunde de inte ens tänka sig.

Och att som förälder då försöka se framåt, trösta och hjälpa, uppmuntra och ställa upp en längre tid framöver - det klarade dom inte. Jag misstänker att Hanna var djupt depressiv. I detta fick Oskar kämpa själv. I tre år. Han drogs med ner i skiten. De kunde inte se bortom horisonten. De tog hellre livet av sig och barnen än att kämpa och/eller söka hjälp. Mycket tragiskt.

Du har nog rätt i dina tankegångar kring att Os och Hs liv inte alls blev som de tänkt sig.
Sannolikt därför som de diskuterade att avsluta, allt enligt polisens fynd.
Kanske var det en nedåtgående spiral som förvärrades, fullt möjligt.
Det enda jag inte förstår är din slutsats att H måste varit djupt depressiv i tre år??

Varför tror man det? Varför H?
Har det kommit fram något överhuvudtaget om att Hanna varit deprimerad?
Hon jobbade hel eller halvtid, var mycket uppskattad på jobbet och hade kraft och intresse att ställa upp för en arbetskamrat som blivit sjuk.
Hon väntades som vanligt åter efter julledigheten.
Tråduppgifter beskriver henne som välvårdad, trevlig, hjälpsam och privat, ofta ute och sprang, hon hade skickat ett mail om Moas planerade fortsatta pianoundervisning till Missan och det finns tråduppgifter att hon vid dagen för sista livstecknen i villan anmälde sig till en kommande kurs.
Hon var inte psykiskt sjuk enligt polisen, hade endast lugnande substanser i kroppen när hon dog.

O däremot har beskrivit hur jobbigt han hade det för sina kollegor. De såg en djup sorg i hans ögon. Missan beskriver att han blev smal, mörka ringar under ögonen, svart nedragen mössa på huvudet, undvek samtal och kontakt.
Tråduppgifter omtalar att han under hösten skev avskedsbrev till sina arbetskamrater.
Hans kollegor reagerade direkt när han inte kom till jobbet, ”det som inte fick hända hände.” Beskrivningar av honom som kantig, stringent, högpresterande har nämnts. Han verkar ha missat en deklaration och hade en obetald kvarskatt på 300’ när han dog. Han färdigställde i augusti en märklig momsskrift som var dåligt skriven och ställvis förvirrande, helt annorlunda mot mer stringent kurslitteratus han producerat.
Polisen uppgav att O inte heller var psykiskt sjuk att även han endast hade lugnande i kroppen när han dog. Han suiciderade.

Utifrån detta är det väl minst lika sannolikt att O var den deprimerade?
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-23 kl. 01:15.
Citera
2019-01-23, 01:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Precis ungefär samma sak, tror jag.
Skickar ett koan:
Om föräldrarna inte hade varit självmordsbenägna - hade barnen dött då?
Citera
2019-01-23, 02:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Vilka inblandade?
Citat:
Ja just det - 'ett väl avvägt beslut tillsammans med anhöriga'. Undrar hur det kan komma sig att polisen tar såna hänsyn till vad just den här familjens efterlevande tycker borde komma ut eller inte. Vad jag vet är det inte legio att de brukar tillfrågas. I de flesta mordfall inte.
Vet du ens skillnaden gällande nedlagd förundersökning och "de flesta mordfall"?
Citera
2019-01-23, 03:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
A
Eftersom barnamorden trots planeringen - framstår som så oplanerade - precis som även Hs mord, för det är sannolikt mord det handlar om, så är det i mitt tycke tveksamt om det fanns mer än en handgriplig mördare i villan. Eller om H överhuvudtaget var införstådd med eller delaktig i detta.

Men det har polisen inte alls uttalat sig om - så det finns de facto inte heller något som polisen skulle behöva dementera.

Att mörklägga/undvika att peka ut någon handgriplig gärningsman är en enkel lösning när varken rättegång eller offentlig FUB kommer. Ingen som behöver känna sig själv orättvist utpekad. För ingen är ju utpekad/misstänkt för något annat än delaktighet i gemensam planering - vem som faktiskt genomför morden uppger inte polisen.
Arvsproblem kommer inte heller. Några barn som växer upp och som vuxna vill ha upprättelse för att en förälder felaktigt var utpekad kommer inte heller.

Polisen har sagt vad de misstänker - gemensam planering att i samförstånd utföra de mord som skedde. Det räcker för de flesta i det här fallet.
Det kanske även räcker för anhöriga, till och med för Hs anhöriga? Har hon planerat och diskuterat mord på sina barn med O, kanske hon kan anses så delaktig i det hela att anhöriga inte bryr sig om hon framstår som medgärningsman vid själva morden eller mördats av O - hon har ändå tänkt och diskuterat dessa hemska tankar från början.
Förundersöknings Brotokoll lär inte presenteras. Det finns många nedlagda Fu där det finns betydligt mindre info än du fått tillgång till som i det här fallet.

Det räcker för de flesta att polis överhuvudtaget haft en pressträff. Det är nämligen mer trovärdigt än att det under mer än ett år inte har framkommit nåt konkret via t.ex. dig som styrker det du inbillar dig (mord på H, mörkläggning, hon var nog inte mer delaktig än i planering).

Om det nu är så att anhöriga inte misstror polis så behöver väl du inte bekymra dig om deras inställning?
Citera
2019-01-23, 03:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Försöker själv inse det obegripliga att H begick självmord genom att strypa sig själv och sen ligga där nedbäddad i sängen, men det lyckas inte hur jag än vrider och vänder på det. Men ok. O kan ha bäddat ner henne efter hennes självmord, men jag tror ändå inte på självstrypning som en metod kvinnor använder. Snarare tabletter.
Det är fullt möjligt och för kännedom så ökar tyvärr tjejers val av metod till mer våldsamma.
Att intoxikera sig (icke våldsam metod) har större risk att återfinnas, överleva, räddas till livet med antidot, andningshjälp osv.

Oavsett mer ovanligt så klassificeras strypning som våldsam metod, det är effektivt i Su-syfte och allvarligt ( litet utrymme för överlevnad) och det används allt mellan livremmar, rep, gummiband, nämnda nylonstrumpor, buntband, wire, kablar.
Det lär knappast vara ett problem för en starkt självmordsmotiverad person, där själva drivkraften lär vara ett snäpp vassare iom att barnen är döda.

Om det nu förekommer autoerotiska olyckssfall, där man medvetet sätter en snara runt halsen men dör - så har jag snarare svårt att förstå hur det vore mer logiskt att be om att bli strypt och samverka.
Att O helt på eget bevåg mördat H - utan hennes tillåtelse - faller på sin orimlighet utifrån Fu:s resultat. Då lär man behöva krydda det hela med misstro med spännvidd till konspiratorisk paranoia: att polis mörklägger och undanhåller sanningen. Att det råder tystnadskultur.
De har presenterat Fu där båda gemensamt och i samförstånd begått mord på sina döttrar. De är formellt misstänkta, de är döda, det är medgärningsmannaskap. Mer behöver man knappast yvas över.

Jag tidigare beskrivit att jag har arbetsbaserad erfarenhet av strypning, bl.a äldre kvinna.
Det finns barn och tonåringar som strypt sig via helt vansinniga challenge:
Barn dör av strypning på sig själva utan större problem då de inte begriper riskerna med snabbt insättande medvetslöshet - Vid total carotisocklusion bilateralt sker det på några sekunder.
Choking game, airplaning, funky chicken, space monkey, scarf game osv osv osv.

10 åring hittad i sängen - en av tyvärr många fall bland barn och tonåringar:
The choking game”: self strangulation with a belt and a clothes rack (ligger som pdf).

... och det är värre än så. Man börjar ana att denna form av självstrypning är en inkörsport till AEA (Autoerotic asphyxiation) hos barn/tonåringar. Alltså njutning av strypning som är extremt farlig.
Jag hoppas jag slipper förklara att jag inte anser självmord Bjärred som nåt autoerotiskt - det är snarare för att belysa andra vinklar dvs hur lätt strypning används och att människor de facto avlider.

Anledningen till diskussionen självmord är att den f.d docenten skrev följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
H har dött genom strypning, alternativt kvävning. Det betyder i princip att det skett genom annans handåverkan. Det är mord.
Hade hon varit hängd hade detta angetts och kunnat vara suicid. Strypning eller kvävning är mordmetoder, men allt för brutalt och med allt för stort reflexmässigt försvar för att man i allmänhet ska kunna använda detta på sig själv som självmordsmetoder. Det skulle vara väldigt ovanligt om det var så i detta fall när redan två andra stryp/kvävningsmord förekommer där.
Uppgifter att O skulle ”hjälpt” H dö har också kommet flera gånger från olika inofficiella håll.
Vilket givetvis inte är ett relevant argument:
Citat:
Det är fullt möjligt för en person att hinna slå en knut på snaran, innan han/hon förlorar medvetandet. Vidare kan snaror bestående av strävt material ha så hög friktion att de - även om ingen knut föreligger - inte löser upp sig när personen förlorar medvetandet och släpper greppet.
https://idpv3.lu.se/idp/profile/SAML2/Redirect/SSO?execution=e1s1
Självstrypning är även ett självskadebeteende, det till och med används som ångestdämpande.
Då jag sökte på den kvinna som H hade som vän på fb (självmordslinjen) fanns denna uppgift på sidan om en välkänd händelse på fb. Övning ger tydligen färdighet.
Citat:
"Ökad exponering för våldsamma incidenter och situationer (som självstrypning) kan leda till att individens instinktiva rädsla för döden minskar eller helt upphör."
https://mind.se/aktuellt/alright-lets-do-it/
För att avrunda medsändes ett par bilder för att visa hur det ser ut:
Senast redigerad av develi 2019-01-23 kl. 03:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in