2019-01-23, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du har nog rätt i dina tankegångar kring att Os och Hs liv inte alls blev som de tänkt sig.
Sannolikt därför som de diskuterade att avsluta, allt enligt polisens fynd.
Kanske var det en nedåtgående spiral som förvärrades, fullt möjligt.

Utifrån detta är det väl minst lika sannolikt att O var den deprimerade?

Det är kanske mest sannolikt, med tanke på den tragiska händelsen, att båda var deprimerade. Hade någon av dom haft orken att lyfta och bära den andra som man gör i normala familjer med motgångar så hade dom levt idag. Att två föräldrar dödar sina barn och sig själv borde faktiskt inte leda till en diskussion om vem av dom som var deprimerad.

Om inte agendan med diskussionen är att, i vanlig ordning, försöka framställa den ene föräldern mer skyldig. (Bjärredsstryparen). För då kan man bortse ifrån all bevisning och logik.
Citera
2019-01-23, 08:06
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Ta inte i så du spricker nu. Polisen har inte gjort mycket för att klarlägga vad som hänt. Inte någonting om händelseförloppet har presenterats.

Mitt fetade.
Jag har läst ikapp tråden nu ikväll och du tjatar i vartannat inlägg om en "pedagogisk expertis" som har vittnat om barnens mående. Men något sådant har inte alls förekommit. Ok att Agnes och Moa hade diagnosticerats och att polisen har gjort en utredning (expertisen kan dock ifrågasättas i bägge avseenden). Men skolan har inte sagt någonting om att de sett hur dåligt flickorna klarade skolan. Den "pedagogiska expertisen" har förvisso byggt ett särskilt rum för Agnes, men det framgår ingenstans att hon ens skulle ha provat den lösningen. Kom ihåg att föräldrarna var drivande i att flickorna skulle få hemundervisning. Inte den "pedagogiska expertisen" alltså. Och om hur lärarna som träffade flickorna uppfattade deras mående har det inte sagts eller skrivits ett knyst.

Skolan har varit involverade i att försöka hjälpa barnen utifrån deras funktionsnivå att komma tillbaka till skolan. Hemundervisningen har inte varit en permanent åtgärd utan utvärderats kontinuerligt. Detta har uppgetts i intervjuer och i skolprotokoll. Hemundervisning har skett med utbildade lärare som bedömt hur mycket barnen har orkat, något som har legat till grund för hur mycket hemundervisning barnen klarar och om återskolning ska kunna ske. Att tro att skolan med en sådan enorm avvikelse från det normala, som dessutom varit förenat med stora kostnader, skulle förbehållslöst åsidosätta sina skyldigheter gentemot barnen känns fullständigt orimligt. Skyldigheter som är inskrivna i skollagen och som kontrolleras av skolinspektionen och bestraffas vid överträdelser. I tillägg - av två olika rektorsområden med två olika rektorer, två uppsättning lärare och två elevhälsoteam.

Någon skrev innan att jag underkänner "deras intelligens" och syftade på familjen. Jag skulle säga att somliga i tråden underskattar polisens, sjukvårdens, skolans och de anhörigas intelligens.
I somligas värld verkar den enda tänkande och smarta personen i den här händelsen vara Oskar, en person som tillsammans med sin fru har mördat sina egna barn, en person som på goda grunder tillsammans med sin fru kan bedömas ha lidit av en depression.

Vid närmare eftertanke finns det en person till i den här händelsen som beskrivs vara en tänkande och smart varelse, Missan, en pianolärarinna som sporadiskt träffade Moa innan hon blev sjuk och Agnes vid ett tillfälle, innan familjen började planera för morden, åtta månader innnan familjeutrotningen.

Resten beskrivs som själslösa robotar utan en egen tanke som bara har lydit minsta vink från Oskar, varje vissling, varje handriktning, följer de slaviskt, såväl före som efter hans död. Poliser, rektorer, lärare, specialpedagoger, sjuksköterskor, kuratorer, brottsplatstekniker, IT-forensiker, läkare, alla har de åsidosatt sina uppdrag som de står skrivna i deras respektive myndigheters lagar, alla har de struntat i att de vid granskning kan bestraffas för sina underlåtanden. INGEN av dem har ställt sig upp och sagt, men vad är det vi håller på med, varför låter vi denna demon från helvetet påverka oss långt efter hans död?

Förutom Missan då, en pianolärarinna som avslutade sina kontakter med familjen innan det började krisa till sig på allvar. En pianolärarinna som oombett (men som kanske inte ogillar det?) blivit somligas primära informationskälla, en grupp som genom Missans mycket knapphändiga och föråldrade information anser sig kunna övertrumfa den samlade expertisen i samhället och familjens anhöriga. Hmm... la folie des grandeurs, denna illusion av storhet som somliga försöker pumpa upp Missan och sig själva med är helt klart en av de intressanta infallsvinklarna av denna tråd. Kan inte minnas att jag sett något liknande, utanför kliniken.
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-23 kl. 08:55.
Citera
2019-01-23, 08:15
Medlem
Nån påstår här att jag har träffat familjen sporadiskt. Det är en stor lögn. Har träffat båda Moa och familjen under långtid.
Citera
2019-01-23, 08:21
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nån påstår här att jag har träffat familjen sporadiskt. Det är en stor lögn. Har träffat båda Moa och familjen under långtid.

Med sporadiskt syftar jag på att du inte träffade dem dagligen och stundligen utan i samband med pianoundervisning och överlämningar av desamma. Du behöver inte dra till med att beskriva andra som lögnare bara för att vi inte delar samma språkbruk som du. Om du vill tillföra något som du tidigare inte uppgett kring dina kontakter som kan ligga till grund för vår uppfattning så är du välkommen att göra det. Men tagga ner så är du vänlig.
Citera
2019-01-23, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Skolan har varit involverade i att försöka hjälpa barnen utifrån deras funktionsnivå att komma tillbaka till skolan. Hemundervisningen har inte varit en permanent åtgärd utan utvärderats kontinuerligt. Detta har uppgetts i intervjuer och i skolprotokoll. Hemundervisning har skett med utbildade lärare som bedömt hur mycket barnen har orkat, något som har legat till grund för hur mycket hemundervisning barnen klarar och om återskolning ska kunna ske. Att tro att skolan med en sådan enorm avvikelse från det normala, som dessutom varit förenat med stora kostnader, skulle förbehållslöst åsidosätta sina skyldigheter gentemot barnen känns fullständigt orimligt. Skyldigheter som är inskrivna i skollagen och som kontrolleras av skolinspektionen och bestraffas vid överträdelser. I tillägg av två olika rektorsområden med två olika rektorer, två uppsättning lärare och två elevhälsoteam.

Någon skrev innan att jag underkänner "deras intelligens" och syftade på familjen. Jag skulle säga att somliga i tråden underskattar polisens, sjukvårdens, skolans och de anhörigas intelligens.
I somligas värld verkar den enda tänkande och smarta personen i den här händelsen vara Oskar, en person som tillsammans med sin fru har mördat sina egna barn, en person som på goda grunder tillsammans med sin fru kan bedömas ha lidit av en depression.

Vid närmare eftertanke finns det en person till i den här händelsen som beskrivs vara en tänkande och smart varelse, Missan, en pianolärarinna som sporadiskt träffade Moa innan hon blev sjuk och Agnes vid ett tillfälle, innan familjen började planera för morden, åtta månader innnan familjeutrotningen.

Resten beskrivs som själslösa robotar utan en egen tanke som bara har lydit minsta vink från Oskar, varje vissling, varje handriktning, följer de slaviskt, såväl före som efter hans död. Poliser, rektorer, lärare, specialpedagoger, sjuksköterskor, kuratorer, brottsplatstekniker, IT-forensiker, läkare, alla har de åsidosatt sina uppdrag som de står skrivna i deras respektive myndigheters lagar, alla har de struntat i att de vid granskning kan bestraffas för sina underlåtanden. INGEN av dem har ställt sig upp och sagt, men vad är det vi håller på med, varför låter vi denna demon från helvetet påverka oss långt efter hans död?

Förutom Missan då, en pianolärarinna som avslutade sina kontakter med familjen innan det började krisa till sig på allvar. En pianolärarinna som oombett (men som kanske inte ogillar det?) blivit somligas primära informationskälla, en grupp som genom Missans mycket knapphändiga och föråldrade information anser sig kunna övertrumfa den samlade expertisen i samhället och familjens anhöriga. Hmm... la folie des grandeurs, denna illusion av storhet som somliga försöker pumpa upp Missan och sig själva med är helt klart en av de intressanta infallsvinklarna av denna tråd. Kan inte minnas att jag sett något liknande, utanför kliniken.

Kanske var länge sedan du var ute från kliniken.

Scrolla bara om du känner dig hotad av Missans inlägg. Ta bara till dig att hon har träffat familjen kontinuerligt under ett par år och anser att Moa var ok i april. Ett par månader senare finns bevis på att föräldrarna krävde att hon inte skulle slippa ut från hemmet. Med tanke på att Moa mördades så inser alla att någon annan än Moa var sjuk.
Citera
2019-01-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Med sporadiskt syftar jag på att du inte träffade dem dagligen och stundligen utan i samband med pianoundervisning och överlämningar av desamma. Du behöver inte dra till med att beskriva andra som lögnare bara för att vi inte delar samma språkbruk som du. Om du vill tillföra något som du tidigare inte uppgett kring dina kontakter som kan ligga till grund för vår uppfattning så är du välkommen att göra det. Men tagga ner så är du vänlig.

Det är du som använder ordet sporadiskt på fel sätt. Kontrollera det i vilken ansedd ordbok som helst. Exempel på synonymer till sporadisk är enstaka och spridd. Om man träffar någon så gott som varje vecka gör man det regelbundet, inte sporadiskt. Varför ens beskriva det så att Missan träffade familjen sporadiskt och sen skriva att ”vi inte delar samma språkbruk” (vilka ”vi” f ö?) och säga till någon att tagga ner? Onödigt. Härskarteknik kan skönjas.
Citera
2019-01-23, 09:22
Medlem
Föräldrarna var drivande till hemundervisning, säger rektorerna.
Vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna, säger rektorerna.
Vi får bara veta det föräldrarna berättar.

Sen år 2016 har A fått hemundervisning 4 dagar i veckan.
Oskar var på ett möte i maj 2017 om A s hemundervisning.
Efter 2-3 veckor är båda föräldrarna på ett möte om M! De tror att M har samma sjukdom som A har!?
Det fanns inget läkarintyg vid den tiden.
I mitten av augusti var ytterligare ett möte om M och inte heller då fanns nåt läkarintyg, men de sa att M var på utredning. Läkarintyget kom innan beslutet, Säger Margaret Strand Carlsson.
Under hösten fick Moa undervisning 3 dagar i veckan.

Lektor Gisela Priebe vid institutionen vid Lunds universitet anser att skolan borde ha uppfattat varningssignaler!

I detta fall var det 1 person som tog sitt liv och det var Oskar, han hängde sig! Hade det varit någon mer som tog självmord, varför är polisen tyst om det?

Den 11 sa polisen att de har kontaktat anhöriga , så de visste vad som skulle komma fram vid och de hade även korrigerat en del.

Att båda två hade ME har jag väldigt svårt att tro på. A tror jag var sjuk ev. Me, men att Moa hade samma sjukdom låter helt otroligt. Det är 0,1- 0,6 procent av befolkningen som har ME, så jag har svårt att tro på Moas diagnos.

Undrar om de levde i symbios o att när flickorna blev äldre o ville vidga sina vyer o bli självständiga....????
Citera
2019-01-23, 09:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skickar ett koan:
Om föräldrarna inte hade varit självmordsbenägna - hade barnen dött då?

Troligen inte, nej.
Men det är 90 procent på det ”troligen”.
Man skulle väl egentligen behöva typologisera självmordsbenägenheten och dessutom se extra till parets ev olikheter och interaktion.

Givet sociala markörer så ligger ju en ”loose face”-logik bakom.
Givet den relativt utdragna processen kan man ana en form av mental nöd kanske delvis beroende på att en blir suicidal före den andre, och de kognitiva resurserna räcker inte till för att styra upp båten.
Givet flickornas utsatthet så kan man ana en barmhärtighetslogik.

Det skulle väl gå att addera.

Det slår mig apropå det att det finns figurer som knallar runt med loose face-suicid på agendan. Det är nog inte helt alls ovanligt men brukar ju drabba en person och flyga under radarn.

Det rör sig om folk som i konkurrenssituation inte skulle acceptera att ”stiga ner” professionellt från positioner de uppnått. Det kan vara ett stråk narcissism i det där. Samhället är fullt av det rent strukturellt. Det kan ju trots allt ha spelat in en hel del.

Det är ju en självmordnenähenhet som är egocentrisk. Och de ”tycker synd” om flickorna för att de tycker synd om sig själva.

Eller hur tänkte du...?
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-23 kl. 10:12.
Citera
2019-01-23, 09:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Av det som framkom under presskonferensen och ur Stefans S uttalande är båda föräldrarna misstänkta för att ha gemensamt planerat genomförandet av morden på barnen.
Varför skulle detta uttalande behöva ändras - det är sannolikt sant!

Men det är en väldigt skillnad på att planera och diskutera familjeutplåning jämfört med att verkligen genomföra det. Har det bara funnits förtvivlade uttalanden om att "nu vill jag att vi gör slut på alltihop" så är det en helt annan sak än att plötsligt verkligen mörda och suicidera.

Eftersom barnamorden trots planeringen - framstår som så oplanerade - precis som även Hs mord, för det är sannolikt mord det handlar om, så är det i mitt tycke tveksamt om det fanns mer än en handgriplig mördare i villan. Eller om H överhuvudtaget var införstådd med eller delaktig i detta.

Men det har polisen inte alls uttalat sig om - så det finns de facto inte heller något som polisen skulle behöva dementera.

Att mörklägga/undvika att peka ut någon handgriplig gärningsman är en enkel lösning när varken rättegång eller offentlig FUB kommer. Ingen som behöver känna sig själv orättvist utpekad. För ingen är ju utpekad/misstänkt för något annat än delaktighet i gemensam planering - vem som faktiskt genomför morden uppger inte polisen.
Arvsproblem kommer inte heller. Några barn som växer upp och som vuxna vill ha upprättelse för att en förälder felaktigt var utpekad kommer inte heller.

Polisen har sagt vad de misstänker - gemensam planering att i samförstånd utföra de mord som skedde. Det räcker för de flesta i det här fallet.
Det kanske även räcker för anhöriga, till och med för Hs anhöriga? Har hon planerat och diskuterat mord på sina barn med O, kanske hon kan anses så delaktig i det hela att anhöriga inte bryr sig om hon framstår som medgärningsman vid själva morden eller mördats av O - hon har ändå tänkt och diskuterat dessa hemska tankar från början.

Och så föll du in i konspirationsträsket igen, varför är jag inte förvånad.

Det är väl självklart att Stefan Svensson måste pudla något så ända in i helvete för att din konspirationsteori ska få någon som helst bäring, han måste ju defacto säga att det blev fel så ända in i helvete vid förra pressträffen, "sanningen är att mannen i huset gick bärsärk och tog livet av hela familjen på eget bevåg".

Tror du på fullt allvar att det kommer att ske?

Du har från dag ett haft din kandidat till ansvarig för tragedin, fattar inte varför du förnekar det, O har i dina ögon varit den som planerade och utförde dådet på egen hand.

Det kom tidigt i tråden uppgifter om vem det var som var drivande i tragedin och det var inte O.
Citera
2019-01-23, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Konspirationen växer lavinartat. Nu har det spridit sig till Flashbacks moderatorer och deltagare. Det måste vara en internationell maffia som kämpar för att behålla sina inkomster från ME sjuka. Inkomsterna måste vara enorma när till och med sjukvård, skola och polis har fingrarna i syltburken. Applåder till dig Missan som orkar kämpa mot allt detta!

Tja, det vet jag inte men man kan undra hur någon ens vill tro att en sjukdom som ME skulle ha ihjäl en hel familj. De måste ha missat en sjukdom eller vanföreställning hos föräldrarna. En anmälan till soc hade åtminstone räddat livet på flickorna.

Jag lade in en twitter-länk som säkert du och andra vill följa för den berättar hur man kan bli frisk från ME. Hjälpt till att sprida det budskapet! För den som är sjuk är bara en strimma av hopp viktigt. Jag har inte läst allas inlägg men några är besvikna på ME-förbundet i Norge som har en kurs där man får lära "leva med sjukdomen". och flera beskriver hur viktigt det är att ha en "plan" för fysisk aktivitet.
Citera
2019-01-23, 10:36
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Kanske var länge sedan du var ute från kliniken.

Scrolla bara om du känner dig hotad av Missans inlägg. Ta bara till dig att hon har träffat familjen kontinuerligt under ett par år och anser att Moa var ok i april. Ett par månader senare finns bevis på att föräldrarna krävde att hon inte skulle slippa ut från hemmet. Med tanke på att Moa mördades så inser alla att någon annan än Moa var sjuk.

Jag är övertygad om att någon annan än Moa var sjuk, däribland Hanna, Agnes och Oskar. Moa och Agnes hade ju båda diagnoser, Oskar och Hanna har genom sitt beteende uppvisat tillräckligt mycket för att man med lätthet kan sluta sig till psykiatrisk sjukdom. Om inte annat för att de dödade sina två barn för att de hade en sjukdom som många blir bättre av och några helt tillfrisknar ifrån.

Hotad? Nja, jag skulle nog snarare säga att det är med lite förtjusning jag ser hur somliga i tråden förhåller sig till Missans inlägg. Make no mistakes, vad vi tycker och tror här är fullständigt ointressant för de experter som har tillgång till all samlad kunskap kring denna händelse - polis, skola, sjukvård och anhöriga. Det tidsfördriv som vi här sysslar med är således inget att vare sig känna sig hotad eller avundsjuk på.

Men det är svårt att låta bli att benämna delusion of grandeur när man får syn på det. Ett tillstånd som kännetecknas av en kraftigt överdriven tro på sin egen betydelse inom områdena kunskap, självvärdering, identitet och speciell relation till någon. Även om personen med storhetsvansinne får sina följare som hjälper till att pumpa upp vanföreställningen möts "de otrogna" som ifrågasätter, som fiender som är avundsjuka, hotade eller som att de helt enkelt inte har sett ljuset. Lärljungarna ser det också som en viktig uppgift att skydda den grandiosa.
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-23 kl. 11:06.
Citera
2019-01-23, 10:52
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxxxxx
Det är du som använder ordet sporadiskt på fel sätt. Kontrollera det i vilken ansedd ordbok som helst. Exempel på synonymer till sporadisk är enstaka och spridd. Om man träffar någon så gott som varje vecka gör man det regelbundet, inte sporadiskt. Varför ens beskriva det så att Missan träffade familjen sporadiskt och sen skriva att ”vi inte delar samma språkbruk” (vilka ”vi” f ö?) och säga till någon att tagga ner? Onödigt. Härskarteknik kan skönjas.

Sista inlägget som jag svarar på kring ett enstaka ordval i en lång text. Sporadiskt syftar på hur Missan beskriver att hon träffat hela familjen, inte enbart Moa. Agnes har hon träffat en gång, medan hon träffade Hanna och Oskar om vartannat, beroende på vem som hämtade/lämnade. Med tanke på den mycket knappa informationen som Missan delgivit, kan man också sluta sig till att de ibland bara handlade om ett hej och hej då och ibland utbyte med några meningar. Jag har även uppmanat Missan att fylla på om det är något som hon tidigare inte berättat kring magnituden av deras möten, något som hon fortfarande inte gjort.
Om det bedöms som härskarteknik att be någon att tagga ner när man påtalar det onödiga i att kalla någon för storlögnare pga ett ordval, så håller jag med om att jag begagnar mig av tekniken. Enligt mig är det istället precis tvärtom - att lyfta ut ett ord i en lång text och bita sig fast vid detta ord, trots att man redan beskrivit vad man menar, innehåller flera härskartekniker såsom de är uppställda i litteraturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in