Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Ta inte i så du spricker nu. Polisen har inte gjort mycket för att klarlägga vad som hänt. Inte någonting om händelseförloppet har presenterats.
Mitt fetade.
Jag har läst ikapp tråden nu ikväll och du tjatar i vartannat inlägg om en "pedagogisk expertis" som har vittnat om barnens mående. Men något sådant har inte alls förekommit. Ok att Agnes och Moa hade diagnosticerats och att polisen har gjort en utredning (expertisen kan dock ifrågasättas i bägge avseenden). Men skolan har inte sagt någonting om att de sett hur dåligt flickorna klarade skolan. Den "pedagogiska expertisen" har förvisso byggt ett särskilt rum för Agnes, men det framgår ingenstans att hon ens skulle ha provat den lösningen. Kom ihåg att föräldrarna var drivande i att flickorna skulle få hemundervisning. Inte den "pedagogiska expertisen" alltså. Och om hur lärarna som träffade flickorna uppfattade deras mående har det inte sagts eller skrivits ett knyst.
Skolan har varit involverade i att försöka hjälpa barnen utifrån deras funktionsnivå att komma tillbaka till skolan. Hemundervisningen har inte varit en permanent åtgärd utan utvärderats kontinuerligt. Detta har uppgetts i intervjuer och i skolprotokoll. Hemundervisning har skett med utbildade lärare som bedömt hur mycket barnen har orkat, något som har legat till grund för hur mycket hemundervisning barnen klarar och om återskolning ska kunna ske. Att tro att skolan med en sådan enorm avvikelse från det normala, som dessutom varit förenat med stora kostnader, skulle förbehållslöst åsidosätta sina skyldigheter gentemot barnen känns fullständigt orimligt. Skyldigheter som är inskrivna i skollagen och som kontrolleras av skolinspektionen och bestraffas vid överträdelser. I tillägg - av två olika rektorsområden med två olika rektorer, två uppsättning lärare och två elevhälsoteam.
Någon skrev innan att jag underkänner "deras intelligens" och syftade på familjen. Jag skulle säga att somliga i tråden underskattar polisens, sjukvårdens, skolans och de anhörigas intelligens.
I somligas värld verkar den enda tänkande och smarta personen i den här händelsen vara Oskar, en person som tillsammans med sin fru har mördat sina egna barn, en person som på goda grunder tillsammans med sin fru kan bedömas ha lidit av en depression.
Vid närmare eftertanke finns det en person till i den här händelsen som beskrivs vara en tänkande och smart varelse, Missan, en pianolärarinna som sporadiskt träffade Moa innan hon blev sjuk och Agnes vid ett tillfälle, innan familjen började planera för morden, åtta månader innnan familjeutrotningen.
Resten beskrivs som själslösa robotar utan en egen tanke som bara har lydit minsta vink från Oskar, varje vissling, varje handriktning, följer de slaviskt, såväl före som efter hans död. Poliser, rektorer, lärare, specialpedagoger, sjuksköterskor, kuratorer, brottsplatstekniker, IT-forensiker, läkare, alla har de åsidosatt sina uppdrag som de står skrivna i deras respektive myndigheters lagar, alla har de struntat i att de vid granskning kan bestraffas för sina underlåtanden. INGEN av dem har ställt sig upp och sagt, men vad är det vi håller på med, varför låter vi denna demon från helvetet påverka oss långt efter hans död?
Förutom Missan då, en pianolärarinna som avslutade sina kontakter med familjen innan det började krisa till sig på allvar. En pianolärarinna som oombett (men som kanske inte ogillar det?) blivit somligas primära informationskälla, en grupp som genom Missans mycket knapphändiga och föråldrade information anser sig kunna övertrumfa den samlade expertisen i samhället och familjens anhöriga. Hmm... la folie des grandeurs, denna illusion av storhet som somliga försöker pumpa upp Missan och sig själva med är helt klart en av de intressanta infallsvinklarna av denna tråd. Kan inte minnas att jag sett något liknande, utanför kliniken.