2019-01-22, 17:35
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Hur menar du där? (Det jag fetat). De höll det inte för sig själva direkt, de blandade in skola, sjukvård och alla möjliga. Eller missförstår jag dig?

Nej de verkar verkligen inte ha varit dåliga på att be om resurser men frågan är om de ens fattade att de borde be om ledigt och vila sig lite? Be någon släkting om avlösning en vecka? Erkänna att de var trötta?

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Bägge två behärskade både addition och decimalräkning, har jag hört - annars brukar gramvikt och annat anges på förpackningarna.

Ja man får anta att de inte tog en näve atarax var som två dramatiska tonåringar och trodde att detta skulle göra susen. Efter flera månader av planering och allt.
Citera
2019-01-22, 17:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Hanna och Oskar vore inte de första som misslyckats med att ta livet av sig genom läkemedel, en av de vanligste orsakerna till att man misslyckas med självmord. En vanlig orsak är att man kräks upp dem innan de hunnit ge effekt, förutom att det ofta överdrivs om vad som är en dödlig dos för att förebygga överdosering. Om paret dessutom använt lugnande läkemedel under en längre tid kan toleransökning ha satt käppar i hjulet för dem.
Du underkänner deras intelligens - och har tydligen inte förstått att detta planerats sedan hösten: således under flera månaders tid: "Beslutet gällande det här togs till hösten 2017". - Att då inte se till så man har sömnmedel och t.ex. morfin till hands för barnens del samt motsvarande till sig själva, tyder ingalunda på någon gemensam planering. - Det är två namnteckningar som skiljer sanningen från lögnen; vad i övrigt är, är mycket oklart.
Citera
2019-01-22, 17:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men du, skulle du kunna komma upp med en bra förklaring till varför polisen lägger så mycket fokus på handstilsanalyser och äkthets diskussion av testamente och avskedsbrev - om det hade varit uppenbart att det var två vuxna som handgripligen mördat Agnes och Moa?
Då vore ju saken med dubbla gärningsmän glasklar.

Om vi åser ett bankrån med två omaskerade rånare där precis allt visar att de båda agerade, varför skulle polisen göra handstilanalyser av om bägge var med på detta? Det hade ju framgått ändå!

För att det inte skulle bli fel helt enkelt, ett väldigt omskrivet och sällsynt fall, polis och utredare ansträngde sig till det yttersta just för att klarlägga vad som hänt.

Som sagt, jag tror inte att du kommer att få lyssna och se en väldigt slokörad Stefan Svensson där han står och dementerar vad de har uppgett till händelseförlopp och orsak.

Konspirationsteorier i all ära, tycker inte du att de valt ett djävligt besynnerligt fall att mörklägga?

Vad skulle vara vinsten för polis och offentliga myndigheter?
Citera
2019-01-22, 17:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Hanna och Oskar vore inte de första som misslyckats med att ta livet av sig genom läkemedel, en av de vanligste orsakerna till att man misslyckas med självmord. En vanlig orsak är att man kräks upp dem innan de hunnit ge effekt, förutom att det ofta överdrivs om vad som är en dödlig dos för att förebygga överdosering. Om paret dessutom använt lugnande läkemedel under en längre tid kan toleransökning ha satt käppar i hjulet för dem.

Det är vad jag också hört, att moderna lugnande som t.ex oxascand inte är så giftiga. Tror inte H eller O var speciellt insatta i droger, lugnande osv före tiden närmast tragedin.
Citera
2019-01-22, 17:52
Medlem
Citat:
Tror du att akademiker inte får ADHD, Asperger eller psykiska problem?
Om inte, vad får dig att tro att skolan och andra instanser tror det?

För att det är så att många vill inte göra en anmälan på grund av att de är högutbildade, har läst flera artiklar om det eller bloggar, kommer inte ihåg var, men jag googlade bara.
Handlar även om rädsla om vad fortsättningen blir av anmälan.

Självklart så VET jag att de kan ha ADHD, Asperger o psykopati m.m.
Det har jag inga problem med o jag tror även att Osakar ev även Hanna hade Aspberger.

Aspberger vill ju gärna planera...
Citera
2019-01-22, 18:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Men de förstod nog att det då hade varit i senaste laget att rusa till apoteket, så man planerade något annat från början?
Citera
2019-01-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
För att det inte skulle bli fel helt enkelt, ett väldigt omskrivet och sällsynt fall, polis och utredare ansträngde sig till det yttersta just för att klarlägga vad som hänt.

Som sagt, jag tror inte att du kommer att få lyssna och se en väldigt slokörad Stefan Svensson där han står och dementerar vad de har uppgett till händelseförlopp och orsak.

Konspirationsteorier i all ära, tycker inte du att de valt ett djävligt besynnerligt fall att mörklägga?

Polisen behöver inte göra något mer uttalande oavsett vad de väljer att till syvende och sist stänga utredningen med.

Faktiskt inte mörkläggning alls. Ett väl avvägt beslut tillsammans med anhöriga. Vinsten kan finnas i samhällsaspekter.
Citera
2019-01-22, 18:16
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Du underkänner deras intelligens - och har tydligen inte förstått att detta planerats sedan hösten: således under flera månaders tid: "Beslutet gällande det här togs till hösten 2017". - Att då inte se till så man har sömnmedel och t.ex. morfin till hands för barnens del samt motsvarande till sig själva, tyder ingalunda på någon gemensam planering. - Det är två namnteckningar som skiljer sanningen från lögnen; vad i övrigt är, är mycket oklart.

Att vi har ett gäng som menar att inget av barnen hade ME (träffa Moa innan hon blev sjuk och Agnes en timme), att Oskar var ensam mördare (det saknas toppen av ett "o" i Brenton på en kopia av en kopia av en kopia av en...) och att barnen var pigga och glada för jämnan (granne överhörde barnrop från poolen en gång i somras), trots att kriminologisk, medicinsk och pedagogisk expertis berättar en h e l t annan historia, har stått klart rätt länge nu.
Men när det som nu står mellan kalkon och dokumentär, känns valet inte alls särskilt svårt. För mig.
Citera
2019-01-22, 18:34
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Det håller jag med om. Om man för ett ögonblick bortser från det uppenbart groteska i att tycka att det bästa för ens familj är att alla medlemmar skall dö, och godtar denna premiss som acceptabel, vad skulle man då göra? Man har fattat det här beslutet av kärlek och omtanke. Man är deppig över hur det måste bli men visar inga tecken på allvarlig psykisk sjukdom.

Jo då googlar man rimligtvis vilka sätt att dö som är minst smärtsamma och ångestfyllda. Man kanske sneglar åt hur eutanasi går till i de länder som tillåter detta. Trots allt är det ju en slags hemmasnickrad variant av eutanasi man är ute efter. Man inser snabbt att det krävs vissa läkemedel och/eller narkotika som man behöver få tag på via en annan kanal än vårdcentralen och apoteket. Man fixar detta. Malmö ligger ett stenkast bort. Internet finns i huset.

Om man av någon anledning inte vill bryta mot lagen innan man utför morden ser man åtminstone till att skaffa tillräckligt mycket lugnande för att kunna bedöva barnen. Jag har åksjuketabletter från apoteket som är tillräckligt starka för att åstadkomma det.
Citera
2019-01-22, 18:35
Medlem
Citat:
Att vi har ett gäng som menar att inget av barnen hade ME (träffa Moa innan hon blev sjuk och Agnes en timme), att Oskar var ensam mördare (det saknas toppen av ett "o" i Brenton på en kopia av en kopia av en kopia av en...) och att barnen var pigga och glada för jämnan (granne överhörde barnrop från poolen en gång i somras), trots att kriminologisk, medicinsk och pedagogisk expertis berättar en h e l t annan historia, har stått klart rätt länge nu.
Men när det som nu står mellan kalkon och dokumentär, känns valet inte alls särskilt svårt. För mig.

Bara en liten kommentar: trots kopia på kopia på kopia på... så är Hannas avhuggna namnteckning så tydligt. Kan ha varit mer än det.
Visst förstår du att SS trasslade in sig i enbart testamentets underskrift?
Citera
2019-01-22, 18:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Av det som framkom under presskonferensen och ur Stefans S uttalande är båda föräldrarna misstänkta för att ha gemensamt planerat genomförandet av morden på barnen.
Varför skulle detta uttalande behöva ändras - det är sannolikt sant!

Men det är en väldigt skillnad på att planera och diskutera familjeutplåning jämfört med att verkligen genomföra det. Har det bara funnits förtvivlade uttalanden om att "nu vill jag att vi gör slut på alltihop" så är det en helt annan sak än att plötsligt verkligen mörda och suicidera.

Eftersom barnamorden trots planeringen - framstår som så oplanerade - precis som även Hs mord, för det är sannolikt mord det handlar om, så är det i mitt tycke tveksamt om det fanns mer än en handgriplig mördare i villan. Eller om H överhuvudtaget var införstådd med eller delaktig i detta.

Men det har polisen inte alls uttalat sig om - så det finns de facto inte heller något som polisen skulle behöva dementera.

Att mörklägga/undvika att peka ut någon handgriplig gärningsman är en enkel lösning när varken rättegång eller offentlig FUB kommer. Ingen som behöver känna sig själv orättvist utpekad. För ingen är ju utpekad/misstänkt för något annat än delaktighet i gemensam planering - vem som faktiskt genomför morden uppger inte polisen.
Arvsproblem kommer inte heller. Några barn som växer upp och som vuxna vill ha upprättelse för att en förälder felaktigt var utpekad kommer inte heller.

Polisen har sagt vad de misstänker - gemensam planering att i samförstånd utföra de mord som skedde. Det räcker för de flesta i det här fallet.
Det kanske även räcker för anhöriga, till och med för Hs anhöriga? Har hon planerat och diskuterat mord på sina barn med O, kanske hon kan anses så delaktig i det hela att anhöriga inte bryr sig om hon framstår som medgärningsman vid själva morden eller mördats av O - hon har ändå tänkt och diskuterat dessa hemska tankar från början.
Citera
2019-01-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Polisen har inte sagt att hon begick självmord heller. Vi tolkar informationen olika och jag tolkar det som att hon blev strypt av någon annan.

Ja och om det var så att Hanna begick självmord så hade deras slutsats framstått som mer väl underbyggd än om Hanna inte begick självmord. Kom ihåg att det som presenteras är resultatet av en polisutbildning och inte en dom där bevisen värderats.

Utifrån det som presenterats verkar det framför allt vara efterlämnad dokumentation som talat för samförstånd. Polisen nämner överhuvudtaget inte att denna bild har stärkts av obduktioner eller utredningen av händelseförloppet.

Och jag undrar om du kan presentera en enda anledning att endast nämna ett självmord förutom att de beskrivit att de såg en hängd mansperson? För den informationen skulle de enkelt ha kunnat utelämna om det nu var så viktigt att inte nämna det du kallar dödssätt.

Dina argument låter för mig som en rimlig tolkning av PT.

Och eftersom det i tolkningen ingår att eftersom O inte sägs vara strypt utan dött genom självmord; han hängde sig, så är Hannas dödsorsak, strypning, i min uppfattning av lämnad information inte för egen hand, och därmed är hon mördad. Hon är mördad oavsett om hon var med på planerna och också genomförde mord på barnen.

Huruvida en domstol skulle bedöma lika eller annorlunda får vi aldrig veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in