2019-01-22, 13:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Nej jag ska förklara den stora skillnaden mellan våran syn på barnamorden klart och tydligt: Du tror att avskedsbrevet på ett ärligt sätt beskriver hur föräldrarna resonerat, jag ser avskedsbrevet med ursäkter som "egentlig mening" etc som medvetna lögner och ett sista försök att putsa fasaden. Därför ser jag dig som sympatisk mot föräldrarna och har inte missuppfattat något kring hur du resonerar. Om du ser mina och andras teorier som kalkonteorier så är det helt ok men som jag ser det så har du ännu inte lyckats förstå hur störda dessa barnamördare verkligen var och det ser inte ut som om du har någon verklig chans att förstå i framtiden heller. Låst i tankar och mallar som passar normala människor.
Det handlar nog om att livet inte blev som föräldrarna tänkt sig. Detta handlar inte om barnen överhuvudtaget. Det är jag övertygad om. Moa fick hänga med i döden, trots att hon var mer eller mindre frisk, vilket jag kunnat läsa mig till. Att Agnes var sjuk ifrågasätter jag inte. Men föräldrarna fick tunnelseende och kunde enbart se att hon blev sämre och sämre. Att hon skulle kunna bli frisk, vilket några här säger att man kan bli, kunde de inte ens tänka sig.

Och att som förälder då försöka se framåt, trösta och hjälpa, uppmuntra och ställa upp en längre tid framöver - det klarade dom inte. Jag misstänker att Hanna var djupt depressiv. I detta fick Oskar kämpa själv. I tre år. Han drogs med ner i skiten. De kunde inte se bortom horisonten. De tog hellre livet av sig och barnen än att kämpa och/eller söka hjälp. Mycket tragiskt.
Citera
2019-01-22, 13:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Lägger in lite fakta från Rättsmed i Lund ang strypning som självmord då det finns de i tråden som säger att det är en omöjlighet. Strypning med snara har självmord som ett dödssätt:

Strypning med snara

Vid strypning med snara betingas åtdragningen inte av offrets egen kroppstyngd utan har annan orsak, vanligen dragning med händer.

Strypning med snara förekommer

som

olycksfall
Vanligen rör det sig om olycksfall i arbete, där klädespersedel (t ex halsduk) fastnat i roterande maskindelar och dragits åt, eller om autoerotiska olycksfall.

självmord
Det är fullt möjligt för en person att hinna slå en knut på snaran, innan han/hon förlorar medvetandet. Vidare kan snaror bestående av strävt material ha så hög friktion att de - även om ingen knut föreligger - inte löser upp sig när personen förlorar medvetandet och släpper greppet
.

brott
Strypning med snara är inte ovanlig i brottssammanhang, ibland som slutfasen i ett sexuellt övergrepp. Det förekommer vidare att gärningsmannen bakifrån trycker sin krökta arm mot offrets hals, vanligen så att larynx befinner sig i armvecket (sk mugging).

http://archive.li/Bg2bB

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Att självstrypa eller självkväva sig med sina händerna går inte - man svimmar och tappar greppet.

Att göra det med rep, bälte eller plastpåse är fullt möjligt - men då finns det fynd efter rep, bälte eller plastpåse - och då behöver utredarna inte tveka kring om någon blivit strypt eller kvävd.
Antingen sitter repet, bältet eller plastpåsen kvar - eller så finns det märken efter repet eller bältet respektive efter mikroskopiska plastrester på tänder och i munnen.

Hade H använt sig av rep eller bälte för att suicidera hade polisen sagt att hon dött av strypning.
Hade hon haft en plastpåse över huvudet och mikrospiska plastrester i munnen - hade polisen sagt att hon dött av kvävning.
När nu polisen säger strypning eventuellt med inslag av kvävning betyder det att polisen inte vet exakt vad som orsakade hennes död. Då finns det både strypmärken på halsen och tecken på tilltäppta övre luftvägar. Det går inte att göra båda samtidigt själv i sådan omfattning att man dör.

Det ifrågasätts inte om man kan strypa eller kväva sig - det ifrågasätts om någon kan göra det utan att utredningen kan finna tecken på hur det gjorts..

Att polisen efteråt skulle vara osäker på om Hanna dött enbart av strypning eller med samtidig kvävning.

Det borde inte utredarna haft svårt att fastställa om H hade gjort det själv med rep, bälte eller plastpåse - för då hade det funnits tydliga tecken.

Om någon däremot trycker ner en persons ansikte och samtidigt håller händerna hårt om vederbörandes hals - uppkommer ibland den tolkningssvårigheten polisen här beskriver.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-22 kl. 13:34.
Citera
2019-01-22, 13:11
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Utifrån den information som polis lämnat - och insikt i att strypning är likaväl förekommande vid självmord - är det inkorrekt att påstå att så är fallet. Vilket jag då ifrågasätter. Att det sen inte faller flera på läppen är jag fullt medveten om när det är primärfokus på O.

Rent bs när FuL tydligt besvarar frågan om vem som mördat vem och svarar att han endast lämnar dödsorsaker och inte dödsätt.

För övrigt är det som jag ständigt upprepar:
Han återger det han startade med. Larm, order på att bryta sig in via åsynen av en hängd mansperson.

Vad du sen tror är en helt annan femma och för att inte klassas som helt galen teori så vore det tacknämligt att lämna bättre argument än de du kommer med.

Är det följande mening du helst skulle vilja se? Det vore ju helt i parité med det du skriver:

"Så som ni förstår, så ger utredningen sammantaget här stöd för att pappan tydligt har planerat, att genomföra den här gärningen ensam och är därför också så klart formellt misstänkt i ärendet för att ha dödat sin hustru och sina två döttrar."

Men är du trögfattad? Oskar kan ha dödat Hanna även om han inte var ensam om att döda barnen.

Det ena utesluter inte det andra.

Uppenbarligen var han fullt kapabel att åtminstone delta i mordet på sina barn så jag förstår inte varför det skulle vara svårare att strypa hustrun också, i synnerhet om denna uttryckt att hon ville dö.
Citera
2019-01-22, 13:20
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det handlar nog om att livet inte blev som föräldrarna tänkt sig. Detta handlar inte om barnen överhuvudtaget. Det är jag övertygad om. Moa fick hänga med i döden, trots att hon var mer eller mindre frisk, vilket jag kunnat läsa mig till. Att Agnes var sjuk ifrågasätter jag inte. Men föräldrarna fick tunnelseende och kunde enbart se att hon blev sämre och sämre. Att hon skulle kunna bli frisk, vilket några här säger att man kan bli, kunde de inte ens tänka sig.

Och att som förälder då försöka se framåt, trösta och hjälpa, uppmuntra och ställa upp en längre tid framöver - det klarade dom inte. Jag misstänker att Hanna var djupt depressiv. I detta fick Oskar kämpa själv. I tre år. Han drogs med ner i skiten. De kunde inte se bortom horisonten. De tog hellre livet av sig och barnen än att kämpa och/eller söka hjälp. Mycket tragiskt.

Helt klart en möjlig beskrivning av händelserna även om jag tycker man måste lämna öppet kring även den första diagnosen. Om man är beredd att se den andra som manipulerad måste man också kunna ifrågasätta den första. Detta depressiva tunnelseende som du beskriver kan ha börjat tidigare innan diagnos blev aktuellt för A och kan ha med andra saker att göra. Föräldrarna ville ju att det ska se ut som du beskrivit, mer eller mindre, med sjukdomen som den destruktiva kraften och "boven" i dramat. Jag tror absolut inte på den bilden men man får lämna öppet att det kan vara ungefär så trots allt.
Citera
2019-01-22, 13:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Men är du trögfattad? Oskar kan ha dödat Hanna även om han inte var ensam om att döda barnen.

Det ena utesluter inte det andra.
Han är delaktig på mord gällande döttrar.

Nej, jag är inte trögfattad. Jag är även fullt medveten om att 1) ifrågasättandet av påståendet att pressträffen beskriver att O är trippel- eller hustrumördare samt säger att 2) självmord H är fullt möjligt;
...inte tas emot med stående ovationer.

Jag ifrågasätter däremot de personer som påstår att detta är ett vedertaget faktum.
Vad du sen tror står dig fritt men det här är ett tyckande:
Citat:
Uppenbarligen var han fullt kapabel att åtminstone delta i mordet på sina barn så jag förstår inte varför det skulle vara svårare att strypa hustrun också, i synnerhet om denna uttryckt att hon ville dö.
Jag har aldrig påstått att det skulle vara svårare att strypa sin hustru.
Senast redigerad av develi 2019-01-22 kl. 13:31.
Citera
2019-01-22, 13:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Finns inget fel så sett på en med maskerad depression.
Däremot kan en person gå så länge i en pressad situation att det depressiva som skett över tid börjat normaliseras. De behöver som sagt inte ens vara medvetna om att de är deprimerade och då lär det inte sökas hjälp heller. Andra är medvetna men har en fasad och fortsatt presterande som båda föräldrarna var (om än med depressiva förtecken).
Du nämner Hanna, om henne vet vi inte mycket förutom via tråduppgifter bl.a depression sågs tidigare än O.
Leende depression tolkas via sorg i blicken:
"Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."

Det forskaren nämner om Bjärredfallet får mig att tänka på maskerad/dold depression:

Det finns ett då och nu i den här händelsen.
De har två oerhört fina flickor, beskrivet från flera håll - det uppstod inte ur ett vakuum och av dåliga föräldrar.
Däremot ballade de ur fullständigt via sin emotionella inkompetens gällande sig själva och copingbrist. Sin brist att inte söka hjälp, sitt allierande kring en fullständigt absurd lösning.

Finns det inte en antydan till ett antingen—eller-tänkande här: man har anat vad det rör sig om eller vad det kan innebära, men man har kört på som vanligt med en underliggande tanke att om de verkligen skulle visa sig så sjuka så tar vi livet av oss allihopa? I stället för att verkligen anpassa sig till flickornas behov omedelbart (oavsett diagnos)?

Det kräver ett visst mindset och en övertygelse att ett sådant ödets dråpslag egentligen är otänkbart.

Man underkastar sig en krävande ordning under förutsättningen att det måste betala sig och sluta väl, och förbereder sig inte för andra alternativ än en halvtänkt utplåning. När man nått förbi vägs ände.

Det var en tankeidé. Använd den om det går.
Citera
2019-01-22, 13:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kan även hända att de tvekade med att söka hjälp eftersom de visste att den livskvalitet och det ”liv i egentlig mening” som de ville ha på något sätt avvek från det som skulle accepteras från dem som kunde ha hjälpt.

De kan ha varit rädda för de inskränkningar på deras liv som ett adekvat terapeutiskt/vårdande förhållningssätt till deras flickor som diagnoserna/deras hälsa skulle kräva. Om det gick fram.
Citera
2019-01-22, 13:42
Medlem
Citat:
Att påstå att H mördades är en icke korrekt uppgift. Märk väl skillnaden.
Stärkt? Det framgår klart och tydligt vad som är Fu:s resultat och där står inte O som enskild mördare.
Fu beskriver att larm inkom och att just den hängde manspersonen som ses genom fönstret är direktiv att bryta sig in. Om du anser det tämligen onödig information må vara upp till dig men så har pressträffen formulerats.

"...hittades nedbäddade i sins sängar..." ?
I så fall måste ju H ha begått självmord i sin säng. Eller att hon gjorde det någon annanstans och att O bäddade ner henne i sängen efteråt.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-22 kl. 13:46.
Citera
2019-01-22, 13:43
Medlem
Citat:
Utifrån den information som polis lämnat - och insikt i att strypning är likaväl förekommande vid självmord - är det inkorrekt att påstå att så är fallet. Vilket jag då ifrågasätter. Att det sen inte faller flera på läppen är jag fullt medveten om när det är primärfokus på O.

Rent bs när FuL tydligt besvarar frågan om vem som mördat vem och svarar att han endast lämnar dödsorsaker och inte dödsätt.

För övrigt är det som jag ständigt upprepar:
Han återger det han startade med. Larm, order på att bryta sig in via åsynen av en hängd mansperson.

Vad du sen tror är en helt annan femma och för att inte klassas som helt galen teori så vore det tacknämligt att lämna bättre argument än de du kommer med.

Är det följande mening du helst skulle vilja se? Det vore ju helt i parité med det du skriver:

"Så som ni förstår, så ger utredningen sammantaget här stöd för att pappan tydligt har planerat, att genomföra den här gärningen ensam och är därför också så klart formellt misstänkt i ärendet för att ha dödat sin hustru och sina två döttrar."

Jag tror att O mördade H, men att båda varit delaktiga i mordet på barnen. Den delaktigheten från bådas sida kan vara omöjlig att hitta teknisk bevisning för så därför understryker polisen istället att det finns många andra bevis på att båda föräldrarna ville att barnen skulle dö. Min galna teori är att de tre kvinnliga familjemedlemmarna mördades genom handgriplig strypning. Mamman tror jag hjälpte till med fasthållning och/eller höll något över mun och näsa på flickorna.
Citera
2019-01-22, 13:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det kan du tro - men det går stick i stäv med förundersökningens resultat och det ska man också förhålla sig till.
"Riktig familicid" samt "definitionsmässigt" är ett skevt ordval och din tolkning:
Det finns familjer där föräldrar enas kring familjeutrotning såsom skett i Bjärred - om än ovanligt.

Man måste acceptera att två av två flickor i familjen här har diagnos.

Vill man göra jämförelser får man göra det med liknande fall, inte med ruinerade oljebaroner eller förskingrande småstadsmissbrukare i mellanvästern eller dubbelavskedade fembarnsföräldrar....

Är man genuint ute efter att minska antalet sådana situationer så bör man då förslagsvis primärt ta första flyg till USA och försöka höja utbildningsnivån, förbättra anställningsvillkoren och starta ekonomisk rådgivning för oljebaroner.

Det går ett flyg från Köpenhamn till Atlanta i eftermiddag tror jag. Sen kan man planera resten därifrån...
Citera
2019-01-22, 13:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, precis. Från aktivitet/kreativitet (intensivt fokus barn) till passivitet/stagnation - och helt absurt beslut. Det udda är i mitt tycke det inneslutna, det fermetiska, det allierade, symbiotiska - bubblan med ogenomträngliga väggar.

Man kan misstänka att sjukdomstillstånden (i väntan på slutgiltig bekräftelse) är skambemängda i ett eller annat avseende... De vill hålla det för sig själva.

Men det lär ju bero mer på vad de tycker det betyder än på sjukdomen som sådan.
Citera
2019-01-22, 14:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man kan misstänka att sjukdomstillstånden (i väntan på slutgiltig bekräftelse) är skambemängda i ett eller annat avseende... De vill hålla det för sig själva.

Men det lär ju bero mer på vad de tycker det betyder än på sjukdomen som sådan.
Hur menar du där? (Det jag fetat). De höll det inte för sig själva direkt, de blandade in skola, sjukvård och alla möjliga. Eller missförstår jag dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in