2019-01-22, 16:39
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
H hade tagit en stor mängd tabletter, även O. Min teori är att de trodde att det skulle vara tillräckligt för att avlida.

Om man inte lyckas ta livet av sig med tabletter som man planerat, är det inte orimligt att man försöker med en annan administrationsväg, särskilt om det är försent att ångra sig pga att man precis strypt och kvävt sina barn. Då vill man nog bara dö till varje pris.
Citera
2019-01-22, 16:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Det peakar även emellanåt till intressanta nivåer. Ser med spänning fram emot den religiösa aspekten för närvarande. Otroligt intressant och välgrundat.

Fantasin är det inget fel på: Fritt förankrat i luften.

Vete fan om det når några intressanta nivåer om jag ska vara ärlig, känns mest som om man rapar upp samma konspirationsteorier om igen, inget nytt under solen om man säger som så.

Den religiösa aspekten har det väl redan konspirerats om?

Som sagt, ska bli djävligt spännande att lyssna och se en slokörad Stefan Svensson där han dementerar allt vad de kommit fram till, han kommer att ge uttrycket "att pudla" en ytterligare dimension.

Vad jag inte får ihop är varför polisen valde ett så pass omskrivet och udda fall till att fabricera sagor, borde ju finnas klart enklare fall att mörklägga.
Citera
2019-01-22, 17:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag håller med!! Socialen hade varit inkopplad innan de hade fått hemundervisning!

Blir så trött på att det är sådana skillnader på behandlingar av människor pga deras utbildning

Det kommer upp ibland om att de hade/har "fina" anor!? I dessa finns det asperger, ADHD o alla psykiska sjukdomar i olika varianter.

Instämmer i teorin att föräldrarnas problem, som gick under radarn för omgivning, nog till en viss del kan ha att göra med vilken socialgrupp och problemfri förnuftig familj de framstod som.

Du skriver att det ibland kommer upp att de hade/har fina anor - men i dessa finns det problem som ADHD, Asperger och psykiska sjukdomar. Vet du något speciellt om familjens historik av sådana problem?
Citera
2019-01-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
H hade tagit en stor mängd tabletter, även O. Min teori är att de trodde att det skulle vara tillräckligt för att avlida.

Det tror inte jag. De lugnande tabletterna de intagit skulle dämpa deras egna våndor vid dödandet av barnen. Pålästa som de tycks ha varit kunde de pricka in ett perfekt läge av medicinering. Som polisen sa, ej ordagrant: de hade stora mängder lugnande i blodet, men inte så mycket att de inte var vid medvetande eller var oförmögna att röra sig och agera - döda. Det är inte helt lätt att hitta den balansen, speciellt inte om du inte tidigare ätit lugnande. Jag tror att de valt mediciner väldigt medvetet av helt egoistiska skäl. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad de intagit och varifrån de fått preparaten.

Vad gäller Hanna tycker jag, som många andra här, att det är mycket svårt att förstå att hon valde att bli dödad av maken. Men å andra sidan, hur suicidal man än är, är det kanske svårt att ta livet av sig när man inte är ensam utan i sällskap av sin partner. Men samtidigt borde det varit svårt för Oskar att döda sin fru på det sättet. Kring döttrarna tror jag föräldrarna gav sitt allt i att göra mördandet snabbt och effektivt, med högt adrenalin och momentum. (Det som förbryllar är dock att en dotter kvävdes.) Ett scenario jag kan förstå lite bättre är om Hanna ville dö i sömnen. Alltså att hon somnade av tabletterna och när hon nått djupsömn ströp Oskar henne, utifrån hennes önskemål.
Senast redigerad av Tey44 2019-01-22 kl. 17:16.
Citera
2019-01-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Som jag förstått det så fick ett barn lugnande. Kanske fick båda barnen också andra starka medikamenter som gjorde att de var livlösa, polisen har inte dementerat det, men inte heller bekräftat. När de fortsatte andas, djupt nedsövda, så lade Oskar, och/eller Hanne, en kudde över ansiktena och kanske täppte till luftvägarna utifrån via handkraft också. Vad beträffar Hanna så fanns en stor dos lugnande i henne. Kan tänka att hon bett Oskar att se till att kväva henne om hon mot förmodan skulle fortsätta andas. Så var hon djupt nedsövd, men hjärtat slog, så var det nog en ganska enkel sak att få henne att sluta andas.

Med tre avlidna så är det då Oskar kvar. Som jag läst mig till så har tydligen en granne sett en förvirrad Oskar ute i trädgården vid ett tillfälle. Det kan vara då resten av familjen var döda och han hjärna gick på overload. Han visste vad han hade framför sig att göra, en kvar, och det fanns ingen återvändo.

På pressträffen så sa SS "spår av lugnande" i en av flickorna. Dvs inget hon sov eller blev trött av. Hanna hade en stor dos lugnande men inte så stor att hon inte kunde agera. Hon kunde nog gjort både det ena och det andra med en sån dos i kroppen.

Hittade inget i tråden om det stämde i tid med när Oskar skulle synts ute på uppfarten.
Citera
2019-01-22, 17:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vete fan om det når några intressanta nivåer om jag ska vara ärlig, känns mest som om man rapar upp samma konspirationsteorier om igen, inget nytt under solen om man säger som så.

Den religiösa aspekten har det väl redan konspirerats om?

Som sagt, ska bli djävligt spännande att lyssna och se en slokörad Stefan Svensson där han dementerar allt vad de kommit fram till, han kommer att ge uttrycket "att pudla" en ytterligare dimension.

Vad jag inte får ihop är varför polisen valde ett så pass omskrivet och udda fall till att fabricera sagor, borde ju finnas klart enklare fall att mörklägga.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Polisen beskriver sin utredning av testamente ochavskeds/förklaringsbrev liksom av digitala spår. Polisen drar därefter/ därför slutsatsen om planering och om medgärningsmannaskap.

Men polisen nämner inte alls den självklara slutsatsen att båda gjort det för att det fanns forensiska fynd i huset och på kropparna som bevisade det.
Polisen går över ån efter vatten som letar i handstilsanalyser, om brottsplatsen tydligt hade avslöjat två gärningsmän.

Polisen brukar inte gå långt efter vatten, tvärt om, utredarna brukar vilja lösa saker enkelt och snabbt när ingen ska åtalas.
Polisen ville dessutom både framhålla sin uppfattning om två misstänkta gärningsmän och dämpa spekulationerna.
Det hade lättats gjorts om det hade gått att nämna att man hade forensiska bevis att bägge föräldrarna handgripligen mördade barnen. Polisen hade aldrig låtit bli den möjligheten - om den hade funnits.

Sannolikt har därför alla forensiska undersökningar bara visat på enhandgriplig gärningsman.
Men två personer är misstänkta för att planerat det hela gemensamt.

Men du, skulle du kunna komma upp med en bra förklaring till varför polisen lägger så mycket fokus på handstilsanalyser och äkthets diskussion av testamente och avskedsbrev - om det hade varit uppenbart att det var två vuxna som handgripligen mördat Agnes och Moa?
Då vore ju saken med dubbla gärningsmän glasklar.

Om vi åser ett bankrån med två omaskerade rånare där precis allt visar att de båda agerade, varför skulle polisen göra handstilanalyser av om bägge var med på detta? Det hade ju framgått ändå!
Citera
2019-01-22, 17:22
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Bägge två behärskade både addition och decimalräkning, har jag hört - annars brukar gramvikt och annat anges på förpackningarna.

Hanna och Oskar vore inte de första som misslyckats med att ta livet av sig genom läkemedel, en av de vanligste orsakerna till att man misslyckas med självmord. En vanlig orsak är att man kräks upp dem innan de hunnit ge effekt, förutom att det ofta överdrivs om vad som är en dödlig dos för att förebygga överdosering. Om paret dessutom använt lugnande läkemedel under en längre tid kan toleransökning ha satt käppar i hjulet för dem.
Citera
2019-01-22, 17:24
Medlem
Citat:
Instämmer i teorin att föräldrarnas problem, som gick under radarn för omgivning, nog till en viss del kan ha att göra med vilken socialgrupp och problemfri förnuftig familj de framstod som.

Du skriver att det ibland kommer upp att de hade/har fina anor - men i dessa finns det problem som ADHD, Asperger och psykiska sjukdomar. Vet du något speciellt om familjens historik av sådana problem?

Nej , än vet jag inte deras historik , men eftersom jag släktforskar, så har jag sett några släktträd, som delar vissa anor med mina anor och de har även henkow-brenton i sina träd. Så skulle inte förvåna mig om jag delar nån ana längre bak i tiden med Henkow-Brenton.
Det är iallafall väldigt intressant med släktforskning, för att läsa om olika levnadsöden och sjukdomar m.m.
Citera
2019-01-22, 17:26
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Det kommer upp ibland om att de hade/har "fina" anor!? I dessa finns det asperger, ADHD o alla psykiska sjukdomar i olika varianter.
Hur tänkte du där, är man inte fin om man har ADHD, Asperger eller psykiska sjukdomar? Finns det en motsättning i det?
Citera
2019-01-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Hur tänkte du där, är man inte fin om man har ADHD, Asperger eller psykiska sjukdomar? Finns det en motsättning i det?

Nej, så tänkte jag inte, men däremot så tänkte jag på skolan o andra instanser som TROR att har personer en akademiskt utbildning, då kontaktar vi inte tex. sociala, för dessa högutbildade kan ju inte göra något fel.
Citera
2019-01-22, 17:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Men du, skulle du kunna komma upp med en bra förklaring till varför polisen lägger så mycket fokus på handstilsanalyser och äkthets diskussion av testamente och avskedsbrev - om det hade varit uppenbart att det var två vuxna som handgripligen mördat Agnes och Moa?
Då vore ju saken med dubbla gärningsmän glasklar.

Om vi åser ett bankrån med två omaskerade rånare där precis allt visar att de båda agerade, varför skulle polisen göra handstilanalyser av om bägge var med på detta? Det hade ju framgått ändå!

Polisen ville väl berätta lite om hur de har arbetat för att komma fram till slutresultatet. Inte stå där tysta.
Citera
2019-01-22, 17:35
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Nej, så tänkte jag inte, men däremot så tänkte jag på skolan o andra instanser som TROR att har personer en akademiskt utbildning, då kontaktar vi inte tex. sociala, för dessa högutbildade kan ju inte göra något fel.
Tror du att akademiker inte får ADHD, Asperger eller psykiska problem?
Om inte, vad får dig att tro att skolan och andra instanser tror det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in