Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
H hade tagit en stor mängd tabletter, även O. Min teori är att de trodde att det skulle vara tillräckligt för att avlida.
Det tror inte jag. De lugnande tabletterna de intagit skulle dämpa deras egna våndor vid dödandet av barnen. Pålästa som de tycks ha varit kunde de pricka in ett perfekt läge av medicinering. Som polisen sa, ej ordagrant: de hade stora mängder lugnande i blodet, men inte så mycket att de inte var vid medvetande eller var oförmögna att röra sig och agera - döda. Det är inte helt lätt att hitta den balansen, speciellt inte om du inte tidigare ätit lugnande. Jag tror att de valt mediciner väldigt medvetet av helt egoistiska skäl. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad de intagit och varifrån de fått preparaten.
Vad gäller Hanna tycker jag, som många andra här, att det är mycket svårt att förstå att hon valde att bli dödad av maken. Men å andra sidan, hur suicidal man än är, är det kanske svårt att ta livet av sig när man inte är ensam utan i sällskap av sin partner. Men samtidigt borde det varit svårt för Oskar att döda sin fru på det sättet. Kring döttrarna tror jag föräldrarna gav sitt allt i att göra mördandet snabbt och effektivt, med högt adrenalin och momentum. (Det som förbryllar är dock att en dotter kvävdes.) Ett scenario jag kan förstå lite bättre är om Hanna ville dö i sömnen. Alltså att hon somnade av tabletterna och när hon nått djupsömn ströp Oskar henne, utifrån hennes önskemål.