2019-01-22, 14:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Upprepar: "Nedbäddade i sina sängar". Kan inte tro att man kan ligga "nedbäddad" om man strypt/kvävt sig själv. Antagligen rör man sig väldigt mycket innan det hela är över, om nu H har begått självmord på det sättet polisen menar att dödsorsaken är. Har H begått självmord borde det ha varit tämligen rörigt omrking henne i sängen. Knappast ett fridfullt sätt att dö på.
Rör man väldigt mycket på sig? Jag tror knappast den som kryper ner under täcket, använder en exit bag (som annat exempel), eller drar nåt elastiskt material runt halsen, som är helt inställt på att dö via extrem dödslängtan och har intagit stor mängd lugnande är så värst aktiv.
Snarare väldigt redo, speciellt om man varit med och mördat sina barn. ..
Barnens sängar torde kunna vara lika röriga vid mord - då mord verkligen kan aktivera motstånd även om de är 11 och 14 år.
Om nu O dog sist så måtte han väl likaväl kunnat besörja att de ligger "nedbäddade". Ett i sig inte ovanligt fenomen vid dödsfall om det är nära anhörig. Det ordnas med kuddar, läggs på täcken - det tillrättaläggs.
Man kanske rent av rör på nån termostat.
Senast redigerad av develi 2019-01-22 kl. 15:09.
Citera
2019-01-22, 15:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Hur menar du där? (Det jag fetat). De höll det inte för sig själva direkt, de blandade in skola, sjukvård och alla möjliga. Eller missförstår jag dig?

Det var väl delvis spekulativt för att passa i min tankegång.

Att de var sjuka var ju ingen hemlighet, men den exakta diagnosen och konsekvenserna av detta, innebörden för föräldrarna, kan de ha hållit för sig själva (så länge det gick). Sen finns ju en omgivning utöver specifika tjänstemän också.

Det blir väl delvis en attitydfråga, vad sjukdomarna ska betyda för föräldrarnas livssätt och arbete. Om de kan vara öppna med detta, eller om de stänger det inom sig.

Det kan ju bli fråga om förnekelse etc.

Jag hoppades kanske att andra kunde rådda i det där...
Citera
2019-01-22, 15:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Upprepar: "Nedbäddade i sina sängar". Kan inte tro att man kan ligga "nedbäddad" om man strypt/kvävt sig själv. Antagligen rör man sig väldigt mycket innan det hela är över, om nu H har begått självmord på det sättet polisen menar att dödsorsaken är. Har H begått självmord borde det ha varit tämligen rörigt omrking henne i sängen. Knappast ett fridfullt sätt att dö på.
Som jag förstått det så fick ett barn lugnande. Kanske fick båda barnen också andra starka medikamenter som gjorde att de var livlösa, polisen har inte dementerat det, men inte heller bekräftat. När de fortsatte andas, djupt nedsövda, så lade Oskar, och/eller Hanne, en kudde över ansiktena och kanske täppte till luftvägarna utifrån via handkraft också. Vad beträffar Hanna så fanns en stor dos lugnande i henne. Kan tänka att hon bett Oskar att se till att kväva henne om hon mot förmodan skulle fortsätta andas. Så var hon djupt nedsövd, men hjärtat slog, så var det nog en ganska enkel sak att få henne att sluta andas.

Med tre avlidna så är det då Oskar kvar. Som jag läst mig till så har tydligen en granne sett en förvirrad Oskar ute i trädgården vid ett tillfälle. Det kan vara då resten av familjen var döda och han hjärna gick på overload. Han visste vad han hade framför sig att göra, en kvar, och det fanns ingen återvändo.
Citera
2019-01-22, 15:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror inte man köpslår - jag tror de är de varandras sämsta rådgivare och värsta stöd i en utdragen depression där de försökt hålla ställningarna en längre tid. Linjärt tänkande, resultatinriktat.
Att de sen är eniga råder för mig ingen tvekan men en part kan givetvis vara mer självmordsbenägen, Man kan ha en syn på döden som underlättar (eutanasi, annat). Att de skulle vara helt synkade hela vägen tror jag inte. Jag tror mycket är kopplat till deras personligheter och grundinställning.

Jag har betydligt mer känslan av den högpresterande personen som ses i Japan som jag nämnde nyss i förbifarten (Aokigahara). Det gäller båda två.
Där finns dels en äldre tradition pro självmord, dels att det inte anses ok med psykisk ohälsa samt synen på vad som är misslyckande.
Chefen på Nationellt centrum för suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa:

"Självmord sker inte utan sammanhang. Det handlar om personer som mår dåligt."

Tror mer att bristen att be om hjälp är det primära snarare än barnens sjukdom i sig. A har trots allt haft diagnosen sen 2015.

Precis ungefär samma sak, tror jag.
Citera
2019-01-22, 15:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Rör man väldigt mycket på sig? Jag tror knappast den som kryper ner under täcket, använder en exit bag (som annat exempel), eller drar nåt elastiskt material runt halsen, som är helt inställt på att dö via extrem dödslängtan och har intagit stor mängd lugnande är så värst aktiv.
Snarare väldigt redo, speciellt om man varit med och mördat sina barn. ..
Barnens sängar torde kunna vara lika röriga vid mord - då mord verkligen kan aktivera motstånd även om de är 11 och 14 år.
Om nu O dog sist så måtte han väl likaväl kunnat besörja att de ligger "nedbäddade". Ett i sig inte ovanligt fenomen vid dödsfall om det är nära anhörig. Det ordnas med kuddar, läggs på täcken - det tillrättaläggs.
Man kanske rent av rör på nån termostat.

Han kanske till och med hann med att sortera den där tvätthögen som blivit liggande..
Citera
2019-01-22, 15:31
Medlem
Man undrar alltså vad som ligger bakom några inlägg i tråden där vissa beskriver alla möjliga väldigt udda metoder för att rädda Oskars anseende t o m efter hans död. Beskrivningar om hur Hanna tog livet av sig genom att strypa sig själv på alla möjliga konstiga sätt.
Om Hanna ville ta livet av sig så hade hon tagit medicin . Sen finns det flera andra sätt men strypa sig själv??
Varför ägnar sig några här att hitta på diverse konstigheter? Varför är det så viktigt att rädda Oskars anseende? Har ni sett nån som ströp sig själv el bad sin man komma och strypa henne på natten?
Jag har åtminstone inte sett det . Nu hör jag några röster direkt ) som säger ” nån gång blir det första gången ”
Neej , blir inte.
Citera
2019-01-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Man undrar alltså vad som ligger bakom några inlägg i tråden där vissa beskriver alla möjliga väldigt udda metoder för att rädda Oskars anseende t o m efter hans död. Beskrivningar om hur Hanna tog livet av sig genom att strypa sig själv på alla möjliga konstiga sätt.
Om Hanna ville ta livet av sig så hade hon tagit medicin . Sen finns det flera andra sätt men strypa sig själv??
Varför ägnar sig några här att hitta på diverse konstigheter? Varför är det så viktigt att rädda Oskars anseende? Har ni sett nån som ströp sig själv el bad sin man komma och strypa henne på natten?
Jag har åtminstone inte sett det . Nu hör jag några röster direkt ) som säger ” nån gång blir det första gången ”
Neej , blir inte.

Försöker själv inse det obegripliga att H begick självmord genom att strypa sig själv och sen ligga där nedbäddad i sängen, men det lyckas inte hur jag än vrider och vänder på det. Men ok. O kan ha bäddat ner henne efter hennes självmord, men jag tror ändå inte på självstrypning som en metod kvinnor använder. Snarare tabletter.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-22 kl. 15:53.
Citera
2019-01-22, 15:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Neej , blir inte.

H hade tagit en stor mängd tabletter, även O. Min teori är att de trodde att det skulle vara tillräckligt för att avlida.
Citera
2019-01-22, 16:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Neej , blir inte.
Nej, det du skriver är helt följdriktigt. - Om H hade avlidit genom att strypa sig själv på ett konstigt sätt så hade dödsorsaken sannolikt varit hängning (ofullständig/atypisk sådan) genom att hon t.ex. knästående, sittande eller t.o.m. liggande placerat snaran vid ena örat (vanligast) eller framtill.

Vid strypning med händerna av ett vaket öffer finns blåmärken och hudavskrapningar på halsen. - Vid strypning med snara ses ofta en horisontell snörfåra runt halsen, men förlöper den här snörfåran snett upp på sidorna och liknar en hängningssnörfåra, kan gärningsmannen ha stått bakom och hållit upp offret med snaran. Härtill punktformiga blödningar i ögonens bindehinnor (som förekommer både vid manuell strypning och strypning med snara).

Att H - som tillsammans med sin make ska ha planerat mord och självmord hela hösten - inte förstått att inta tillräckligt med lugnande läkemedel, dvs en dödssäkert dödlig dos - förefaller så osannolikt att det borde kunna betraktas som uteslutet.
Citera
2019-01-22, 16:25
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Om Hanna ville ta livet av sig så hade hon tagit medicin .

Var det någonting som hon berättade för dig? Synd att hon istället inte berättade om att hon ämnade döda sina barn tillsammans med Oskar.

Citat:
Sen finns det flera andra sätt men strypa sig själv?? Varför ägnar sig några här att hitta på diverse konstigheterVarför är det så viktigt att rädda Oskars anseende? Har ni sett nån som ströp sig själv el bad sin man komma och strypa henne på natten?

Kan inte du namnge de som försöker rädda Oskars anseende för jag hittar bara de som beskriver honom som en mördare till sina barn, vilket väl knappast kan beskrivas som att rädda någons anseende. Däremot finns det en grupp som försöker rädda Hannas anseende genom att i strid med kriminologiska experter försöka hävda att hon var oskyldig till morden på sina barn. Om du ber om det kan jag namnge dessa

Citat:
Jag har åtminstone inte sett det . Nu hör jag några röster direkt ) som säger ” nån gång blir det första gången ” Neej , blir inte.
Jag har inte sett nån som tagit livet av sig själv genom strypning. Däremot har jag läst om det i alla de länkar som presenterat om det i tråden. Lite som med familiecide, inte sett, men läst. Men det kan väl inte bevisa så mycket vad just du eller jag har sett eller inte sett?
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-22 kl. 16:27.
Citera
2019-01-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det är bara att kolla medelinkomster, hur det röstas osv för att kunna räkna ut vad det kan bero på. Föräldrar ur olika samhällsklasser eller med olika socioekonomiska förutsättningar om man så vill behandlas inte på samma sätt.

Jag är helt övertygad om att socialen hade varit inkopplad för länge sedan i en mindre resursstark familj.

Jag håller med!! Socialen hade varit inkopplad innan de hade fått hemundervisning!

Blir så trött på att det är sådana skillnader på behandlingar av människor pga deras utbildning

Det kommer upp ibland om att de hade/har "fina" anor!? I dessa finns det asperger, ADHD o alla psykiska sjukdomar i olika varianter.
Citera
2019-01-22, 16:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
H hade tagit en stor mängd tabletter, även O. Min teori är att de trodde att det skulle vara tillräckligt för att avlida.
Bägge två behärskade både addition och decimalräkning, har jag hört - annars brukar gramvikt och annat anges på förpackningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in